فعالیت‌های جمعیت امام علی در سیستان و بلوچستان

جمعیت امام علی از سال ۱۳۹۴ فعالیت متمرکز خود را در استان سیستان و بلوچستان آغاز نمود.  فعالیت‌های جمعیت امام علی در این استان در دو دسته ی فعالیت های دائمی و طرح و آیین های سالیانه قرار می گیرد .فعالیت های تیم های پزشکی ، شناسایی ، تیم ورزشی جمعیت در این استان  ، خانه ایرانی قصرقند ، کارآفرینی جمعیت در این استان و … از جمله فعالیت های دائمی و برگزاری طرح هایی چون طرح کوچه گردان عاشق ، طرح مهربانی تحریم نیست ، طرح از مهر بگو  و…  از جمله طرح ها و آیین های جمعیت هستند که به طور سالیانه و یا بر حسب نیاز در این استان برگزار می شود .

در یک شمای کلی برخی از فعالیت‌های جمعیت امام علی در سال‌های گذشته در این استان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1- ساخت 5 چشمه حمام و دستشویی سال 94

2- ورود و اقدام حمایتی جمعیت امام علی در جریان معلم فداکار کنگوزهی

3- برگزاری 5 دوره طرح کوچه گردان عاشق در این استان از سال 94 تا 98

4-برگزاری طرح کعبه کریمان در این استان

5- تاسیس خانه ایرانی قصرقند در محله نوآباد سال 1396

6- شناخت و حمایت تیم فوتبال پرشین سرباز

7- تاسیس تیم فوتبال پرشین قصرقند در سال 1397

8- برگزاری طرح مهربانی تحریم نیست ( توزیع 1000 پک بهداشتی و تقویتی مادر و کودک )

9- اعزام تیم پزشکی جمعیت امام علی (ع)  در طرح “مادرانه ”

10- بازدید ، تجهیز و معرفی به جهت حمایت مدارس فاقد امکانات استان

11- راه اندازی سیستم آموزش مجازی در شهرستان نیکشهر

12- برند نورا ، ایجاد کارآفرینی برای زنان بلوچ توسط جمعیت امام علی (ع)

13- خانه خیاطی جمعیت امام علی در شهرستان قصرقند

14- امداد رسانی در بلایای طبیعی

15- اجرای طرح از مهر بگو ( توزیع بیش از 1000 کیف مدرسه و لوازم التحریر)

16- فعالیت های دانشگاهی جمعیت امام علی (ع)  پیرامون استان سیستان و بلوچستان

گزارش فعالیت های جمعیت امام علی(ع) در استان سیستان و بلوچستان در سال ٩٨

گزارش فعالیت ها در استان سیستان و بلوچستان

گزارش فعالیت جمعیت امام علی در استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۹

فعالیت های جمعیت امام علی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه های آموزش، درمان، مددکاری، ورزش، پروژه های عمرانی، پروژه های تامین آب شرب، اقدامات حمایتی مقابله با اپیدمی کرونا، کارآفرینی، شناسایی و … در سال جاری پیگیری شده است.

◊ جزئیات این فعالیت ها را می توانید در تصویر پایین مشاهده فرمایید.

اینفوگرافیک گزارش فعالیت جمعیت  امام علی در استان سیستان و بلوچستان سال ۱۳۹۹


طرح “کوچه گردان عاشق”

اقدامات پیشین جمعیت و ورود به این استان موجب اجرای همه ساله طرح کوچه گردان عاشق در استان سیستان وبلوچستان گردید  این طرح که با هدف شناسایی معضلات و کمبود ها ، با هدف تهییه نقشه جغرافیای فقر این استان در قالب توزیع کیسه های حمایتی آذوقه یک ماه در ایام ماه مبارک رمضان انجام می شود . تا سال 1398 پنج دوره طرح کوچه گردان در این استان توسط جمعیت امام عل ی(ع) برگزار شده است تا کنون در 8 شهرستان این استان ( قصرقند ، سرباز ، زاهدان ، خاش ، میرجاوه ، نیکشهر ، هریمند ، زابل ) در بیش  از 20 منطقه در این استان ، و بیش از 500 روستا در این استان انجام شده  و مقدمه بر اقدامات بعدی جمعیت در این استان گردیده است.

طرح ” مهربانی تحریم نیست” ( توزیع هزار پک مادر و کودک در این استان)

جمعیت امام علی مستخرج از گزارش های شناسایی های انجام شده و با مشاهده موارد متعدد فقر بهداشتی در کودکان و مادران در برخی نقاط استان اقدام به تعریف طرح مهربانی تحریم نیست در این استان نمود در این طرح بیش از 1000 بسته بهداستی شامل اقلام بهداشتی مادران و کودکان ، داروهای تقویتی ، مواد غذایی  در 8 شهرستان ، بیش از 200 روستا توزیع گشت و زمینه ساز اقدامات زیرساختی بعدی جمعیت در این زمینه گردید .

اقلام پک های مادر و کودک توزیع شده  به شرح زیر می باشد :

1- شیر خشک 2- قطره مولتی ویتامین 3- شربت مولتی ویتامین 4- قطره آهن 5- ویتامین d3 6- کلسیم  7- کپسول آیرون فولیک 8- نوار بهداشتی  9 بسته آرد 10 کیلویی 11- بسته عدس 2 کیلویی

سیستان و بلوجستان

طرح ” از مهر بگو ” ( توزیع لوازم التحریر و کیف های مدرسه )

جمعیت امام علی با آغاز سال تحصیلی و مشاهده نبود امکانات کافی آموزشی در برخی مناطق این استان برای دانش آموزان ، در قالب طرح ” از مهر بگو ” اقدام به توزیع بیش از 1000 پک لوازم التحریر و کیف مدرسه ، کتاب های کمک آموزشی  در 7 شهرستان این استان در بیش از 20 منطقه و در حدود 100 روستا نمود.  شناسایی های حاصل از این طرح مقدمه ای برای اقدامات زیرساختی جمعیت در استان فراهم کرده است.

مناطقی که در این طرح تحت پوشش جمعیت امام علی (ع) قرار گرفتند شامل شهرتان خاش ( منطقه ایرندگان ، حومه خاش ، روتک ، پشت کوه، تفتان  و …)  در میرجاوه ( پشت خط راه آهن ، پنج شیر ، ، منطقه مرزی  به سمت لولوک دان و …)  در نیکشهر ( لاشار ) در قصرقند ( تلنگ ، حومه قصرقند ، کاجو ) ، سرباز (  حومه سرباز ، هنگ ، مورتان ) می باشد .

جدول توزیع اقلام :

توزیع اقلام در سیستان و بلوچستان

تأسيس خانه ايراني قصرقند در محله قصرقند در سال ١٣٩٦

جمعيت امام علي(ع) باتوجه به گزارش‌هاي طرح‌هاي اجرايي مانند طرح کوچه گردان عاشق و … و مشاهده فقر شدید در منطقه و محرومیت‌های آموزشی کودکان در اين شهرستان، با هدف حمايت دائمي از كودكان در معرض آسيب اقدام به تأسيس خانه ايراني قصرقند در سال ١٣٩٦ در شهرستان قصر قند نموده است.
این خانه ایرانی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود علاوه بر محلات حاشیه شهر قصرقند به روستاهای اطراف نیز خدمت رسانی می نماید.

خانم «زیبا عزیزی»، مسئول خانه ایرانی قصرقند جمعیت امام علی در سیستان و بلوچستان، به عنوان یکی از زنان برگزیده به مناسبت روز جهانی زنان روستایی، توسط سازمان مردم نهاد WWSF زیر نظر سازمان ملل؛ به علت تلاش در جهت راه‌اندازی محصولات کارآفرینی با برند «نورا»  و ایجاد اشتغال برای زنان این منطقه، انتخاب شدند.

روز جهانی زنان روستایی

معضلات و اقدامات
از جمله معضلاتی که در این مناطق مشاهده شد می توان به معضل فرهنگ ارباب و رعیتی، ازدواج کودک، معضل اعتیاد، محرومیت از تحصیل به دلیل کمبود امکانات آموزشی، بیکاری و… اشاره نمود.

در راستای کاهش این آسیب ها اقدامات زیر انجام شده است :

  1. برگزاری کلاس‌های آموزشی در خانه ایرانی برای کودکان محروم از تحصیل
  2. برگزاری کلاس‌های آموزشی پیش دبستانی با هدف ایجاد آموزش پایه
  3. پیگیری ثبت نام کودکان در مدارس
  4. ایجاد تیم فوتبال با هدف پیشگیری از اعتیاد در بین نوجوانان
  5. ایجاد اشتغال خیاطی برای مادران با هدف توانمند سازی خانواده
  6. بازدید از منازل و ارتباط دائم با خانواده های تحت پوشش مستقیم و پیگیری آنها
  7. تشکیل ستاد امداد رسانی در خانه ایرانی قصرقند

تیم های ورزشی جمعیت امام علی (ع) در استان سیستان و بلوچستان

اجرای طرح های مختلف جمعیت امام علی در این استان موجب شد جمعیت به منطور حمایت از کودکان و همچنین پرورش استعداد های ورزشی در این استان اقدام به شناسایی و حمایت از تیم فوتبال پرشین سرباز و همچنین تاسیس تیم فوتبال پرشین قصرقند  نماید . تمرینات این تیم ها به صورت دائمی در تمام ایام سال برگزار شده و در کنار پرورش استعداد های بچه ها به پیگیری های آموزشی و مددکاری این بچه ها نیز می پردازند . در تمرینات تیم پرشین سرباز بالغ بر ١٠٥ تا ١١٠ نفر بازيكن نونهال، نوجوان و جوان در تركيب تيم هاي فوتبال به صورت سه تيم در ردهء نونهالان، نوجوانان و جوانان در سرباز و در قصرقند دو تيم در ردهء نونهالان و نوجوانان شركت دارند.تمرینات تیم پرشین سرباز بجز فصل امتحانات، هر هفته پنجشنبه  و جمعه از ساعت ٦ تا ١٠ صبح تمرينات تيم برقرار ميگردد. تیم پرشین سرباز به عنوان تیم اصلی این استان همه ساله با حضور در لیگ پرشین جمعیت امام علی و کسب نتایج درخشان به شناخت بیشتر استعداد های ورزشی ناب این استان کمک می نماید .

هم اکنون سه نفر از بازیکنان این تیم با حمایت جمعیت امام علی در کمپ لالیگای ایرانسل در کشور اسپانیا حضور پیدا کردند. همچنین با توجه به فعالیت موثر تیم فوتبال پرشین سرباز و نبود زیر ساخت های کافی برای این تیم ، جمعیت در حال اجرای مقدمات ساخت زمین چمن مصنوعی برای این این تیم در شهرستان سرباز می باشد .

کمپ لالیگا

تیم پرشین سرباز

امداد رسانی در بلایای طبیعی

در جریان سیل منطقه کاجو و همچنین در منطقه هیرمند  در ابتدای سال 98 جمعیت امام علی با توجه به سابقه  ی خود در امداد رسانی بلایای طبیعی در مناطق مختلف کشور اقدام به امداد رسانی در این استان نمود اعزام تیم ارزیابی و ارسال بسته های امدادی شامل مواد غذایی ، مواد بهداشتی و … از جمله اقدامات این جمعیت بوده است در جریان سیل دی ماه 98 در استان سیستان و بلوچستان نیز جمعیت اقدامات گسترده ای در چند فاز در مناطق سیل زده به انجام رسانده که در گزارش مجزایی شرح داده خواهد شد

امدادرسانی در سیستان و بلوچستان

گزارش فعالیت های تیم کار آفرینی

کار افرینی نورا از اسفند ماه سال ۹۵ اغاز و با استفاده از هنر سنتی و نفیس سوزندوزی طرح های جدیدی ایجاد کرد که این طرح ها در انواع پوشاک ، کیف ، کفش و زیور الات بکار برده میشوند.در حال حاضر نورا در سه منطقه ی تهران(شهرری) ، بلوچستان (سرباز) و مشهد (قلعه ساختمان) فعالیت دارد
که در منطقه ی تهران سه خانم سرپرست خانوار و هشت نوجوان دختر و پسر ، در منطقه ی بلوچستان ۱۳ خانم سرپرست خانوار و در مشهد ……….. مشغول به کار هستند.

کار افرینی نورا، با هدف کاهش و حذف کارخیابان و ارتقای سطح کیفی زندگی نوجوانان و‌مادران تحت حمایت خانه های ایرانی ایجاد شد و توانست طی کمتر از سه سال تعداد ……. نفر را از چرخه ی کار خیابان خارج کند. فروش‌ محصولات نورا در داخل و خارج از ایران از طرق فضای مجازی و یا برگزاری بازاچه های و ایونت ها صورت میگیرد.

فعالیت های تیم کارآفرینی در سیستان و بلوچستان

سوزن دوزی

فعالیت های تیم پزشکی جمعیت امام علی 

فعالیت های حوزه درمان و بهداشت جمعیت امام علی در استان سیستان و بلوچستان با اجرای طرح غربالگری سلامت آغاز شد براساس مشاهدات اعضای جمعیت امام علی ، در غربالگری سلامت صورت گرفته در میان مادران در این مناطق نبود امکانات اولیه بهداشتی و زیر ساختهای لازم (سرویس بهداشتی ، حمام، آب شرب و … را مشخص نمود  .

در این مناطق  ، مسافت زیاد روستاها به واحدهای ارائه دهنده خدمات درمانی از یک سو و نبود پرسنل پزشکی کافی، شیوع بیماری­ها تسریع یافته و رفع مشکلات در این مناطق به تعویق می افتد. به گفته یکی از پزشکان حاضر در منطقه،  لازم است بیش از 6 پزشک در چنین مرکز پزشکی حاضر باشند اما در حال حاضر با وجود سه پزشک تنها فرصت خدمات دهی به بیماران مراجعه کننده به یک واحد وجود دارد، برای مثال در یک روز بیش از دویست بیمار را معاینه می‏کنند که این امر موجب می‏شود که سرکشی و معاینات سیار دوره ای از روستاهای اطراف امکان پذیر نشود.

همچنین طبق بررسی‏ها و شناسایی های انجام شده در این مناطق، سوتغذیه نوزادان، مشکلات و عارضه های مادرزادی که بعضاً با پیگیریهای اولیه قابل پیشگیری اند و همچنین بیمارهای زنان، بارداری های پرخطر و زایمان در کپرها … از دیگر مشکلات رایج در میان زنان روستایی بلوچ می باشد که معمولا بی سوادی و نبود آگاهی لازم مشکلات را دوچندان می کند .

در ادامه با اجرای طرح مهربانی تحریم نیست فعالیت های حوزه بهداشت و درمان در این استان استمرار یافته و اکنون تیم پزشکی جمعیت امام علی ضمن برنامه ریزی برای اعزام های مجدد پزشکان داوطلب در مناطقی که نیاز  مشاهده می شود به پیگیری مشکلات پزشکی موارد حاد می پردازد .

تعداد و انواع مراجعات پزشكي  پاييز ٩٨ را در نمودار زير مشاهده مي كنيد.

گزارش تیم پزشکی جمعیت امام علی