۱۲ ژوئن، روز جهانی مبارزه با کار کودکان

کودکان کار؛ دور باطل فقر و بهره‌کشی

 

شکل‌گیری معضلی اجتماعی مانند مساله‌ی کودکان کار و خیابان، یک قانون طبیعی نیست و از سر اتفاق رخ نداده است. قواعد و روابط ناعادلانه اجتماعی، فرهنگ‌ها و سنت‌های رایج و غلط مردمان یک جامعه، قدرت‌طلبی ، جنگ‌ها و … همگی در ایجاد معضلات مختلف اجتماعی نقش دارند.

کودکان کار، راويان زندگی بخشی از جامعه هستند که فرصت‌ها و امکانات برابر برای آنها فراهم نشده است و در حاشیه‌ی اجتماع قرار گرفته اند. با توجه به اینکه این کودکان از آموزش محروم می‌گردند، سلامت اجتماع به مخاطره خواهد افتاد و آسيب‌های اجتماعی مانند اعتياد، بزهکاری، تبعيض، فقر و غيره رشد روز افزونی خواهد داشت.

نبود نگاه ریشه‌ای و عزم جدی و برنامه‌های عملی کارآمد در حاکمیت و گذشتن فرد به فرد جامعه از کنار یک کودک مشغول به کار با بی‌تفاوتی و عدم مسئولیت‌پذیری اجتماعی نسبت به مفهوم و شرایط کودکی و همچنین عدم پرسشگری و کنکاش جهت رسیدن به راهکار مناسب برای ممانعت از کار اجباری کودکان خود موجب می‌شود هر روز شاهد کودکی باشیم که کودکیش به حراج گذاشته شده است و از سوی دیگر به دلیل پذیرش این معضل از سوی اجتماع، ساختارهای اجرایی و حمایتی قانون‌گذار نیز در اجرای وظایف خویش نسبت به کودکان اهمال می‌نمایند.

مشکلی که به ظاهر حل‌نشدنی است نباید ما را اندوهگین کند؛ وگرنه شکایت‌ها و نق‌زدن‌های ما جرات ستم‌کشیدگان را می‌گیرد و آب به آسیاب عاملان نقیصه‌ها می‌ریزد… (برتولت برشت)

عکس : ویزیت تیم پزشکی جمعیت امام علی از کودکان زباله‌گرد در محل تفکیک زباله‌ها

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *