کودکان؛ اولین قربانی انفجار مین در جهان

در دسامبر سال ۲۰۰۵ مجمع عمومی سازمان ملل، روز چهارم آوريل را به عنوان روز «آگاهی از مين و كمک به اقدامات عليه مين» نامگذاری كرد. بر این اساس سازمان ملل از كشورها خواست تا با كمک اين نهاد و سازمان‌های مرتبط برای ايجاد برنامه‌های ملی مبارزه با مين در كشورهايی كه مين و ساير ادوات جنگی، خطری جدی برای امنيت، سلامت و زندگی مردم ايجاد كرده، عزم خود را جزم كرده و اقدامات اساسی انجام دهند.
این در حالیست که مطابق گزارش سالیانه «کمپین بین المللی ممنوعیت مین‌های زمینی» عنوان شده که سال ۲۰۱۶، شمار قربانیان مین، چه کشته‌ها و چه زخمی‌ها، به ۸ هزار و ۶۰۵ تن رسیده است. که بالاترین رقم از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون می‌باشد؛ که متاسفانه ۱۵۰۰ نفر از این تعداد را کودکان به خود اختصاص می‌دهند.
همچنین بر اساس اعلام انجمن حمايت از مصدومان مين، هر ۲۲ دقیقه در سراسر جهان یک نفر بر اثر برخورد با مین، کشته یا مجروح می‌شود.
شاید تصورش کمی سخت باشد که با وجود گذشت سی سال از پایان جنگ تحمیلی، هنوز هم اخبار مرتبط با انفجار مین و قربانی شدن شهروندان به خصوص کودکان در نواحی مرزی به گوش می‌رسد؛ به طور مثال تنها در یک مورد در اسفندماه سال ۹۶ و تنها چندروز مانده به سال جدید، پسری ۱۲ ساله در روستای عنکوش شهرستان شوش روی مین جامانده از جنگ تحمیلی رفت و جان خود را از دست داد.
بنابراین جنگ نه تنها در زمان وقوعش آثار فاجعه باری را به دنبال دارد بلکه تا سالها پس از آن نیز عوارض آن گریبانگیر شهروندان غیرنظامی به خصوص کودکان در سراسر دنیا گشته و سلامت و صلح جهانی را به مخاطره جدی می‌اندازد.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *