طرح از مهر بگو

ترک تحصیل و تمام آن چه باید درباره طرح «از مهر بگو» بدانید

خداحافظی با مدرسه در ماه مهر!

از مهر بگو 99

وقتی حتی نمی‌دانی آن‌ها به یک کارگر ساده نیازمندند!

از شهرستانی دور به تهران آمده، این پایتختِ پرهیاهو و شلوغ. با دست‌های خالیِ خالیِ خالی! او حتی نمی‌تواند بنویسد و بخواند و به همین دلیل، همین حالا در خیابان انقلاب، از کنار مغازه‌هایی که روی شیشه‌شان نوشته «به یک کارگر ساده نیازمندیم»، می‌گذرد…

او بی سواد است، شغلی نخواهد یافت یا اگر بیابد، کلاه گذاشتن سر او، ساده است. او ممکن است تمام سرمایه اندک خود را به راحتی از کف بدهد و هیچ بعید نیست پس از شکست‌های پی در پی، رو به اعتیاد آورد.

امروز در روزگاری که نداشتن سواد دیجیتال، فاجعه محسوب می شود، نداشتن سواد خواندن و نوشتن، چه عواقب فردی و اجتماعی در پی دارد؟!

 

بازماندگی از تحصیل، چرا؟!

پیشرفت، هیچ راه میانبری ندارد و جوامع تنها با کسب دانش و مهارت، از فقر و نتایج وحشتناک آن نجات پیدا  می کنند.

امروز می دانیم کشورهایی چون ژاپن، با اتکا به آموزش و پرورش و توسعه عدالت آموزشی، توانستند مسیر سختِ دستیابی به موفقیت را طی کنند.

قدر مسلم تا زمانی که یک جامعه درگیر معضل بازماندگی از تحصیل و بی‌سوادی در ابعاد وسیع باشد، آینده روشنی ندارد و حادترین اَشکالِ آسیب‌های اجتماعی همواره در کمین آن است.

در طرح از مهر بگو تلاش می‌شود که با تامین و توزیع بسته‌های نوشت‌افزار، گامی در جهت فراهم کردن شرایط تحصیل دانش‌آموزانی که به دلیل فقر و مشکلات مالی، فرصت تحصیل از آن‌ها سلب شده است، برداشته شود.

ترک تحصیل در کشور ما دلایل مختلفی دارد:

  • فقر
  • مهاجرت
  • کار کودک
  • فقدان اوراق هویتی برای ثبت نام
  • اعتیاد والدین یا حتی خودِ کودک و دیگر انواع آسیب‌های اجتماعی
  • تبعیض جنسیتی و برخی خرده فرهنگهای غلط و تابوها در خصوص تحصیل دختران
  • بی سرپرستی و بدسرپرستی
  • خانواده های پرتنش و از هم‌ پاشیده
  • ناآگاهی والدین از تکالیفشان در قبال فرزندان و نیز ناآگاهی کودکان از حقوق خود

 

نگار من که به مکتب نرفت

صبح اولین روزِ مهرماه، نگار ۱۰ ساله، مات مانده به سقفِ کوتاه و نمورِ خانه کوچکشان و بی صدا اشک می ریزد… نه از غصه تمام شدن تابستان و تعطیلات، بلکه به خاطرِ اینکه امسال خبری از مدرسه نیست!

باورش آسان نیست، اما یکی از دردناک‌ترین و در عین حال پیش‌پاافتاده‌ترین دلایلِ بازماندگی از تحصیل یا ترک مدرسه در کشور ما، نداشتن توانایی مالی برای خرید لوازم التحریر است!

متاسفانه آمار دقیقی در خصوص میزان محرومیت از تحصیل به این علتِ عجیب که در کشوری غنی چون ایران به شوخی تلخی می‌ماند، در دست نیست و ما نمی‌دانیم این حسرت جانکاه برای کیف و دفتر و چند قلم نوشت افزار، روح و روان چند دانش آموز و چند خانواده را آزرده و چه دوش‌هایی را شکسته و چه طاقت‌هایی را طاق کرده است…

آن چه که مسلم است، جمعیت امام علی در بیش از دو دهه فعالیت خود در محروم ترین نقاط کشور، موارد متعددی را «شاهد بوده» که تنها به خاطر نداشتن کیف و مداد و دفتر و روپوش، از چرخه تحصیل خارج شده اند!!

از مهر بگو

اما رسالت جمعیت امام علی (ع)، تنها «مشاهده و نظاره» نیست و در این راستا:

  • از یک سو با هدفِ افزایش آگاهی عمومی و مطالبه‌گری، به دفعات به طرح مسئله محرومیت از تحصیل و بررسی علل و ریشه‌های آن در قالب نشست‌های تخصصی پرداخته و به صورت مستمر در این زمینه، در فضای وب فارسی و تمام شبکه‌های اجتماعی، تولید دانش و محتوا می‌نماید؛
  • از سوی دیگر، هر ساله، با همت مردم نیکوکار و شریف و دلسوز، اقدام به تهیه و توزیع نوشت‌ افزار، کیف، روپوش، و در مواردی، تأمین هزینه ایاب و ذهاب و سرویس مدرسه برای هزاران دانش آموز ساکن در مناطق محروم می نماید.

 

اهدای لوازم التحریر، اهدای دانش، ساختن آینده

متاسفانه یا خوشبختانه کم نبوده مواردی که مسئله بغرنج محرومیت یک کودک از حضور در مدرسه، صرفا با تأمین شدن لوازم التحریر حل و فصل شده!

یعنی نه منعی از سوی خانواده و نه بی رغبتی از سوی کودک، نه هیچ عامل دیگری، در ترک تحصیل کودک دخالتی نداشته است.

«خوشبختانه» را بابتِ بازگشت آن فرزند عزیزمان به مدرسه می گوییم و «متاسفانه» را بابت تمام کمبودها و قصوری که متوجه سیستم رسمی آموزش و پرورش کشور و سایر ارگان‌هایی است که مسئولیت حمایت از کودکان را بر عهده دارند و دست روی دست گذاشته و به تماشای پرپر شدنِ کودکان در ظلمتِ بی‌سوادی نشسته‌اند!؛ کودکانی که چه بسیار در آتش اشتیاق به مدرسه می سوزند و تشنه یادگیری و پیشرفت‌ هستند.

فراهم آوردن شرایط بازگشت به مدرسه برای بسیاری از کودکان، گاهی واقعا به سادگیِ تهیه یک روپوش، یک بسته نوشت افزار و یک عدد کیف است!

در حقیقت، برای این کودکان، فاصله بسیار مختصری است میان جهل و دانش، رکود و رشد، و در نتیجه، میان میراث بردنِ فقر خانوادگی و شکستن چرخه فقر.

بنابراین کمک به تحصیل دانش آموزان مناطق محروم، از طریق اهدای لوازم التحریر، به نوعی، اهدای دانش به این مناطق است؛ دانشی که به نوبه خود، آینده را شکل می دهد.

 

پویش تامین لوازم التحریر در طرح از مهر بگو 

از مهر بگو  کمپینی است که جمعیت امام علی برای تأمین لوازم التحریر دانش آموزان نواحی حاشیه نشین کشور آغاز نموده و شهریورماه هر سال، عموم شهروندان مسئولیت‌پذیر را به حمایت از رشد سواد عمومی، دعوت می‌کند. در این طرح تاکنون با کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم، تعداد قابل توجهی نوشت‌افزار و روپوش و کیف مدرسه تهیه شده و شهر به شهر، محله به محله و خانه به خانه توزیع گردیده است.

در طرح از مهر بگو تلاش می‌شود که با تامین و توزیع بسته‌های نوشت‌افزار، گامی در جهت فراهم کردن شرایط تحصیل دانش‌آموزانی که به دلیل فقر و مشکلات مالی، فرصت تحصیل از آن‌ها سلب شده است، برداشته شود.

قدر مسلم تا زمانی که یک جامعه درگیر معضل بازماندگی از تحصیل و بی‌سوادی در ابعاد وسیع باشد، آینده روشنی ندارد و حادترین اَشکالِ آسیب‌های اجتماعی همواره در کمین آن است. پیشرفت، هیچ راه میان‌بری ندارد و جوامع تنها با کسب دانش و مهارت، از فقر و نتایج وحشتناک آن نجات پیدا می‌کنند.

حق تحصیل و فرصت فراگیری علم به‌صورت برابر و رایگان، از مسائلی‌ست که در اصل ۳۰ قانون اساسی ایران، ماده‌ی ۲۶ اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر سازمان ملل و همچنین در ماده‌ی ۲۸ کنوانسیون حقوق کودکان بر آن تاکید شده است. حق و فرصتی که در برخی مناطق محروم و دورافتاده نادیده‌ گرفته شده یا دست‌کم آن‌گونه که باید در دسترس قرار نگرفته است و می‌طلبد که مسئولان مربوطه در این امر، با توجه به وظیفه‌ای که در تامین حقوق قانونی مردم دارند، در جهت تامین این فرصت برابر، به‌ویژه در مناطق روستایی، اقدام کنند.

به امید رشد و تعالی هرچه بیشتر دانش‌آموزان مناطق محروم و فراموش‌شده‌ی ایران عزیزمان

لازم به ذکر است: جمعیت امام علی، برای ۶۰۰۰ کودکی که لوازم التحریر اهدایی را دریافت می کنند، در تمام طول سال برنامه دارد. «خانه ایرانی» نام پایگاه‌هایی است در دل محلات محروم کشور، که اعضای داوطلب جمعیت، در طول هفته، در آن به ارائه آموزش‌های درسی و هنری و ورزشی، مشاوره و … به این کودکان مشغول هستند.

 

نحوه مشارکت در طرح

کمک نقدی:

شما هم‌وطنان نیکوکار و دوراندیش می‌توانید از طریق شماره کارت زیر به نام جمعیت امام علی در طرح #از_مهر_بگو  سهیم شوید و به تامین اقلام یادشده کمک نمایید:

6104337866413659

و یا از طریق درگاه زیر به صورت آنلاین پرداخت داشته باشید: donation.sosapoverty.org/projects/mehr99

 


 

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *