یلدا در کوچه‌های فقر

فریاد تنهایی کودکان جامعه و شهرمان

یلدا در کوچه‌ های فقر

یلدا نام طولانی‌ترین شب سال در تقویم ایرانی است. در این شب بر اساس یک رسم کهن مردم ایران به دیدار اقوام و بزرگان خود می‌شتابند و در جشن یلدا در کنار هم از انواع میوه‌ها و آجیل‌ها  می‌خورند و این شب را تا صبح جشن می‌گیرند؛ اما در این طولانی‌ترین شب سرد زمستان که یک جشن کهن ایرانی است در همین ایران، کودکان بسیاری هستند که تنها و بی‌کس در شهر کار می‌کنند و از سرما به خود می‌لرزند. برخی از این کودکان حتی یک کبریت هم برای گرم شدن ندارند. این کودکان معصوم که معمولاً یا در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند و یا توسط قاچاقچیان خرید و فروش کودکان شکار شده‌اند، تمام طول روز و شب در سرما و گرما در خیابان‌ها به گدایی و فروش فال و گل و دستمال و… مشغول هستند.

در شب یلدا در حالی‌ که بسیاری از ما در خانه‌های دور هم جمع شده‌ایم و مشغول صحبت و شادی و میوه و آجیل خوردن و فال حافظ گرفتن هستیم، بیش‌تر این کودکان تنها در سرما به خود می‌لرزند. در حالی‌ که نه‌ تنها چیزی برای خوردن ندارند، بلکه باید تمام‌ وقت کار کنند.

جمعیت مستقل امداد دانشجویی- مردمی امام علی (ع) تصمیم بر آن گرفت تا از سال ۱۳۸۸ در شب یلدا جشنی را برای این کودکان برگزار نماید و یلدای خود را در محله‌ این کودکان معصوم شهرمان جشن بگیرد. در این جشن اعضای جمعیت شب یلدا را که یکی از شب‌های مهم در فرهنگ خانواده‌های ایرانی است، در کنار این کودکان حاضر می‌شوند و در جشنی ماندگار برنامه‌های شاد و متنوعی را برای این کودکان برگزار می‌کنند و سپس همه با هم سر سفره یلدا نشسته و میوه‌های زمستانی را تناول و آجیل و شیرینی می‌خورند. همچنین در این جشن به تک‌تک این کودکان هدایایی داده می‌شود و مسابقه و سرگرمی‌های بسیاری برای کودکان برگزار می‌گردد. معمولاً در این مراسم از خود کودکان برای اجرای برنامه‌های جشن کمک گرفته می‌شود.

از مهم‌ترین اهداف این طرح حضور در کنار این کودکان است که در این شب کسی به دیدارشان نمی‌رود و نیز جشن‌گرفتن با آن‌ها و نشاندن لبخندی بر لبان این کودکان معصوم شهرمان است. همچنین تلاش می‌شود تا این برنامه و گزارشی که از تنهایی این کودکان در جامعه تهیه می‌شود، به‌صورت فریادی باشد از حقیقت که در گوش‌های خواب‌آلود می‌پیچد تا شاید کسانی به فکر اقدامی برای این کودکان بیفتند و قدمی برای کاستن درد و رنج این بچه‌های معصوم بردارند. همچنین این طرح آغازی است برای حضور بیش‌تر اعضای جمعیت و دوستی بین آن‌ها و کودکان محله‌های محروم.

در ضمن در کنار جشن شب یلدا برای کودکان تنهای شهر، در پایان این طرح اعضای جمعیت بسته‌های غذای شب یلدا شامل میوه، آجیل و شیرینی و شام را برای کارتن‌خواب‌های شهر می‌برند تا کمی از درد تنهایی آنان نیز کاسته شود و در شب یلدا لبخندی بر دل‌های آنان بنشیند.