حذف ارز دارو و افزایش قیمت داروهای ضروری با قشر آسیب‌پذیر جامعه چه می‌کند؟

تبدیل درمان، به یک درد بزرگ

از همان روزهایی که لایحه بودجه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس شد تا امروز، موضوع «حذف ارز ترجیحی» از مواردی بود که همواره در ابهام مطرح و در مورد آن اظهار نظر شد. اظهارات ضد و نقیض و تایید و تکذیب‌های بسیاری در مورد سرنوشت این طرح از سوی نمایندگان و مسئولان مطرح شد. به رغم اینکه مسئولان، اجرایی شدن این طرح را تکذیب می‌کنند، حقیقتی که مردم در بازارهای مختلف از کالاهای اساسی گرفته تا دارو مشاهده می‌کنند، چندین برابر شدن قیمت‌ها است. امری که بیش از همه فشاری مضاعف به اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد می‌کند.

این روزها برخی مسئولان از حذف ارز ترجیحی دارو گفته و اعلام کرده‌اند در پی آن نرخ برخی داروها صد درصد افزایش خواهد داشت. هر چند بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو می‌گوید: «اصلاح ساختار اختصاص ارز به‌گونه‌ای خواهد بود که افزایش قیمت و کمبود دارو رخ ندهد. این اصلاح قیمت‌ها با همکاری وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها صورت خواهد گرفت و افزایش قیمت‌ دارو برای تولیدکننده انجام می‌شود، اما اختلاف قیمت یارانه (مابه‌التفاوت ارز ترجیحی به ارز نیمایی) به بیمه‌ها پرداخت می‌شود تا مردم هنگام خرید دارو با افزایش قیمت مواجه نشوند» اما اظهارات دست اندرکاران توزیع دارو در داروخانه‌ها، پزشکان و کادر درمان بیمارستان‌ها نشان می‌دهد گرانی دارو از اوایل اسفند سال گذشته آغاز شده و روندی صعودی دارد.

هر چند هیچ خبری مبنی بر حذف رسمی ارز ترجیحی دارو منتشر نشده اما گویا بازار قوانین خود را دارد و قانونگذاران خود را. اظهارات محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه علنی ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ مجلس مهر تاییدی بر اظهاراتی است که کارکنان سیستم توزیع دارو بیان می‌کنند و بیانگر حقیقتی است که در بازار دارو در حال وقوع است: «در حال حاضر ارز ترجیحی حذف نشده است اما قیمت دارو روز به روز در حال افزایش است. گلایه ما نسبت به دولت غصه تلخ و غم انگیز کمبود و گرانی داروهاست که در این روزها مردم و بیماران را به شدت نگران کرده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوب کردیم که اگر دولت قصد حذف ارز ترجیحی دارو را دارد، قیمت ها نباید از نرخ شهریور ۱۴۰۰ بالاتر رود» داروخانه‌ها اما از افزایش 250 درصدی دارو می‌گویند که درست از اواخر سال گذشته و زمانی آغاز شد که زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی در بودجه سال جاری مطرح شد. به نظر می‌رسد ارز دارو بدون اعلام رسمی حذف شده است و هیچ یک از مسئولان مربوطه زیر بار پذیرش این اتفاق نمی‌روند.

تامین دارو و افزایش روزافزون قیمت آن این روزها تبدیل به نگرانی بزرگی برای عموم مردم به ویژه کسانی که با بیماری‌های خاص دست به گریبان هستند، شده است. در مناطق کم برخوردار و استان‌های آسیب‌پذیر این موضوع ابعاد گسترده‌تری دارد و می‌تواند تبعات و آثار مخرب بسیاری برای مردم به دنبال داشته باشد.

سعید اسماعیلیان رییس بیمارستان ولایت شهرستان راسک و از همراهان جمعیت امام علی، در خصوص افزایش قیمت دارو در این منطقه می‌گوید: «از اسفند ماه تا امروز خریدهای دارویی ما با 50 تا 60 درصد افزایش قیمت انجام شده اس%