انتشار فیلمی که در آن پدری مصرف مواد مخدر را به دختر خردسالش می‌آموزد، بار دیگر توجه بخشی از جامعه را به پدیده‌ی «اعتیاد کودکان» جلب کرد.

جمعیت امام علی از سال ۹۳ با برگزاری سمینار تخصصی اعتیاد کودکان و نوجوانان این هشدار را به مسئولین، پزشکان، روان‌پزشکان و آحاد مردم داده بود که اعتیاد کودک دیگر پدیده‌ای نادر نیست و متاسفانه بیشتر راه‌های نجات به روی چنین کودکانی بسته است.

تجربیات مددکاران جمعیت امام علی (ع) برای نجات این کودکان نشان می‌دهد زمانی که چنین کودکی برای درمان اعتیاد به بیمارستان معرفی می‌شود، برای پذیرش (در نبود حکم قضایی) اجازه‌ی سرپرست او مطالبه می‌شود؛ سرپرستی که معمولا خود عامل اصلی اعتیاد کودک است و همراهی نکردن او، درمان کودک را به فرآیندی طولانی و گاه دور از دسترس بدل می‌کند.

_ همچنین بسیاری از بیمارستان‌ها با عذر نداشتن تخت و امکانات درمان کودکان درگیر اعتیاد به مصرف مواد مخدر و محرک، از پذیرش آن‌ها سر باز می‌زنند. پس از ترک اعتیاد نیز متاسفانه به قدر کفایت مرکزی برای نگهداری از کودکان بهبود یافته از اعتیاد وجود ندارد و اغلب مددکاران اجتماعی تا ماه‌ها در تلاشند تا کودکی که با رنج و تلاش بسیار درمان شده است مجددا به دامن خانواده‌ای که مبتلای به اعتیاد است برگردانده نشود.
_ اعتیاد کودکان برخاسته از غفلت است. غفلت خانواده ای (که خود قربانی اعتیاد است) از تربیت فرزند و مراقبت از او، غفلت جامعه از گستردگی و عمق نفوذ مواد مخدر، و غفلت ساختارها و قوانین و مسئولان از پیشگیری و حمایت و درمان…
_ فیلم هولناک پخش شده، به بیداری از این خواب غفلت خواهد انجامید یا فقط مدتی خواب‌مان را آشفته خواهد کرد؟

توضیح عکس: از موارد اعتیاد کودک در یکی از محلات حاشیه

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *