نشست کودک آزاری در سکونتگاه های فقیرنشین جمعیت امام علی قم با همکاری کلینیک حقوقی دانشگاه مفید

در آستانه روز منع خشونت علیه کودکان، جمعیت امام علی قم با همکاری کلینیک حقوقی دانشگاه مفید نشستی با عنوان《کودک آزاری در سکونتگاه های فقیرنشین》 برگزار کرد.

در این نشست که روز یکشنبه ، بیست و هفتم آبان ۱۳۹۷ برگزار شد ، دکتر میرمحمدی ، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ، با اشاره به شهر قم در رتبه سوم کودک آزاری ، بیان کرد:
《این آمار از لحاظ اخلاقی برای قم زیبنده نیست》
وی همچنین با اشاره به اصولی که به عنوان کدهای رفتاری بین المللی کودکان شناخته شده اند و عبارتند از:

  1. ارزش و احترام به کودک و نوجوان به عنوان یک فرد دارای حق
  2. احترام به روابط کودکان و نوجوانان با والدین خود
  3. در نظر گرفتن تسهیلات لازم برای رشد و بالندگی
  4. کمک به کودک و نوجوان برای انجام مسنولیت های خود
  5. استفاده ی مناسب از اطلاعات کودک
  6. مقابله با هر گونه تبعیض

بیان کرد ملت ها با همه اختلافات این اصول را می پذیرند. این کدهای رفتاری زمینه ای هستند برای این که قانون با دقت بیشتری لحاظ شود. در چند سال اخیر لوایح خوبی برای حمایت از کودک تنظیم شده است اما این تلاش کافی نیست.

نشست کودک آزاری در سکونتگاه های فقیرنشین جمعیت امام علی قم با همکاری کلینیک حقوقی دانشگاه مفید

در بخش دیگری از نشست دکتر کاظمی ، رییس اداره تنقیح قوانین و مقررات و مشاور معاون حقوقی قوه قضاییه ، به ضرورت وجود یک وزارتخانه برای کودکان اشاره کرد و اظهار داشت
《با وجود بیست میلیون کودک در کشور باید به فکر ایجاد یک وزارت خانه بود.》
وی همچنین خاطر نشان کرد:
《 اگر یک پزشک متوجه شد که جرمی علیه یک کودک صورت گرفته است باید آن را گزارش دهد و نمی تواند به بهانه ی حفظ اسرار این کار را انجام ندهد یک خط ویژه برای این کار ایجاد شده است و گزارش دهنده نباید بعد از این کار دچار مشکل شود و هیچ گونه مسئولیت کیفری ندارد. دادستان وظیفه دارد جرایم علیه کودکان را بررسی کند.》

دکتر مقدادی ، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ، از دیگر اساتید حاضر در نشست با اشاره به فقدان ساختارهای نظارتی ، اظهار داشت ما در جامعه به پلیس و یا وکیل اطفال نیاز داریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید در صحبت هایش با اشاره به کودکان نامرئی ، بیان کرد:
《کودکان نامرئی ، کودکانی هستند که دیده نمی شوند و شناسنامه ندارند. کودکانی که بزرگسال محسوب می شوند و در محیط کار کتک می خورند. کودکانی که از تابعیتی دیگر هستند و مورد تبعیض واقع می شوند.》
دکتر مقدادی با نقل قولی از اسلام بیان کرد زکات علم نشر آن است.
بحث مسئولیت همگانی یعنی نظارت و گزارش دهی. اگر صدای گریه ی بچه ای را می شنوید و می بینید که به او ستم می شود. باید گزارش دهید.

در بخش دیگری از نشست دکتر قماشی ، رییس دانشکده حقوق دانشگاه کاشان ، بیان کرد:
《یکی از دلایل اساسی که در خانواده ها این حجم از کودک آزاری اتفاق می افتد، آسیب مندی خانواده است یعنی خانواده آسیب و نقصان دارد و این آسیب چون بیماری و کمبود عمل می کند. هرجا آسیب باشد انسان تحت تأثیر آن است و همه چیز زیر پا گذاشته می شود. زیرا آسیب یک واقعیت توانا است و قدرت تفکر را از انسان می گیرد.》
وی با اشاره به تقویت خانواده ها بیان کرد:
《ضعف اقتصادی پایه ی بسیاری از کودک آزاری هاست. وقتی خانواده درآمدی نداشته باشد انواع و اقسام کودک آزاری ها اتفاق می افتد. وقتی درآمد باشد زمینه ی تحصیلات، خوراک و پوشاک نیز هست. خانواده ها خود به تنهایی نمی توانند درآمدزایی کنند و سیاست های اجرایی و مدیریت کلان باید به گونه ای باشد که خانواده نیرومند باشد.》

نشست کودک آزاری در قم محله اسماعیل آباد
خانم عاطفه موسوی دبیر برگزاری نشست کودک آزاری، اعلام کرد:
 طبق تحقیقاتِ کارگروه شناسایی خانه ایرانی قم، در بخش هایی از شهر قم‌ (به طور خاص محله اسماعیل اباد و بخش هایی از نیروگاه) کودکان از آزار نوع غفلت و استعمار کودکان بسیار رنج می‌برند. همچنین آزار جنسی در این محلات بسیار دیده شده و تعرض جنسی به پسران بسیار شایع است.
دکتر میر محمدی ،عضو هیئت علمی دانشگاه مفید در نشست کودک آزاری
دکتر میر محمدی ،عضو هیئت علمی دانشگاه مفید:
ماده ی 19 به خوبی حفاظت از کودکان را در برابر انواع خشونت جنسی و روحی صیانت کرده است و همچنین پشتیبانی از کودکان آزار دیده در این ماده آمده است.
 ماده 19 کنوانسیون حقوق کودک: دولت عضو کلیه اقدامات را باید در محافظت از کودکان در برابر کلیه آزارها اتخاذ کند و هرگونه بهره کشی از کودک ممنوع است.
اصولی که به عنوان  کد رفتاری بین المللی کودکان شناخته شده است عبارت اند از:
1.  ارزش و احترام به کودک و نوجوان به عنوان یک فرد  دارای حق
2.  احترام به روابط کودکان و نوجوانان با والدین خود
3.  در نظر گرفتن تسهیلات لازم برای رشد و بالندگی
4.  کمک به کودک و نوجوان برای انجام مسنولیت های خود
5.  استفاده ی مناسب از اطلاعات کودک
6.  مقابله با هر گونه تبعیض
دکتر کاظمی،رئیس اداره تنقیح قوانین و مقررات در نشست کودک آزاری
دکتر کاظمی،رئیس اداره تنقیح قوانین و مقررات و مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه:
در خصوص بحث لایحه ی حمایت از اطفال و نوجوانان: هر جرمی دو ضلع دارد: بزه دیده و بزه کار و مطالعات جرم شناسی اولیه راجع به بزه کار و رفتار با او و تمرکز بر روی متهم بود. اما بعد از چندین سال بزه دیده شناسی به وجود آمده و به تدریج این بحث مطرح شد که ما باید از بزه دیده ها نیز حمایتی داشته باشیم. مخصوصا کودکان که موقعیت های خاص دارند. از این جهت بحث های بزه دیده شناسی تاثیر خاصی گذاشتند از جمله لوایح مربوط به کودک
بزه دیده 3 لایه  است:
1.  بزه دیده مستقیم یعنی کسی که جرم مستقیم به او مربوط است مانند مقتول.
2.  بزه دیده  غیر مستقیم ینی کسی که از پدیده ی مجرمانه تاثیر می پزیرد.
3.  بزده دیده بالقوه یعنی کسی که ممکن است در شرایط خاصی قرار بگیرد که هر آن ممکن است مورد بزه قرار گیرد مانند کودکی که والدین معتاد دارد.
دکتر مقدادی ، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید در نشست کودک آزاری قم
دکتر مقدادی ، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید:
کودک آزاری از نظر فقهی: به رغم اینکه تلاش های زیادی در قوانین کودک می شود اما آمارها بسیار نگران کننده است. مشکل اینجاست که ما باید به مسئله ریشه ای نگاه کنیم. ریشه ها کجا است؟ یکی از مشکلات همین است که ما با مفهوم کودک آزاری آشنا نیستیم.
سوء فهم و سوء برداشت راجع به کودک آزاری: در یک سایت رسمی نوشته شده بود که حداکثر تنبیه بدنی کودکان شش ضربه است که از لحاظ فقهی معنا ندارد.
کودکان نامرئی: کودکانی  هستند که دیده نمی شوند و شناسنامه ندارند. کودکانی که بزرگسال محسوب می شوند و در محیط کار کتک می خورند. کودکانی که از یک تابعیت دیگر هستند واقعا مورد تبعیض واقع می شوند.
دکتر قماشی،رییس دانشکده حقوق دانشگاه کاشان در نشست کودک آزاری قم
دکتر قماشی،رییس دانشکده حقوق دانشگاه کاشان:
بیشتر مصادیق کودک آزاری در خانواده اتفاق می افتد و نزدیکان فرد. پرسشی که مطرح می شود این است که چرا خانواده که کانون عشق و محبت است و رابطه ی والدین با فرزندان که سرشار از عشق و محبت است اینطور میشود؟
آزارهای مربوط به کودک دو دسته است:
1.  ترک فعل: بی توجهی به خوراک، پوشاک، تحقیر، اهانت
2.  فعل: سوء رفتار با بچه ها و کار سنگین از آنها کشیدن
کودک آزاری و حکمرانی: زمام داران سیاسی در مقیاس بزرگ کودک آزاری میکنند اما چون پشت پرده هستند مشخص نیست مانند کودکان یمن. دولت خود را طرف جرم می داند در حالی که خود باعث به وجود آوردن جرم است.
سه امر که باعث کودک آزاری می‌شود:
1.  فرهنگ
2.  جهل
3.  ناچاری: این ناچاری از کجا می آید؟ ضعف فرهنگ، ضعف اجتماع و ضعف اقتصادی. ضعف اقتصادی پایه ی بسیاری از کودک آزاری ها است. وقتی خانواده درآمد نداشته باشد انواع و اقسام کودک آزاری اتفاق می افتد.
تخقیقات میدانی نشست کودک آزاری
ارائه تحقیقات میدانی جمعیت امام علی (ع) در رابطه با کودک آزاری توسط سرکار خانم رویا منوچهری
کودک آزاری یعنی
کودک آزاری یعنی…
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *