مرگ یک کودک کار در مشهد

تیم شناسایی جمعیت امام علی مشهد پس از شنیدن اخبار حاکی از فوت پسری ۱۶ ساله در ۱۸ فروردین ماه در کوره‌های آجرپزی شترک، برآن شد تا جویای ماجرا از نزدیک باشد.

در راه کوره‌ها و با پرس‌وجو به کوره‌ی مذکور رسیده و پیگیر ماجرا شدیم. نورالله کودک ۱۶ ساله‌ی افغان، دارای گذرنامه، حدود ۱۳ ماه در یکی از کوره‌های شترک مشغول به کار بوده است.

ماجرا از زبان پسرعموی کودک فوت شده اینگونه عنوان شد که خاک در بالای قیف دستگاه خشت‌زنی کوره آجرپزی مانده بود و پایین نمی‌رفت. کودک فوت شده همراه دو تن دیگر از کارگران با بیل برای رفع مانع و ریختن خاک‌ها به سر قیف رفتند که در حین این کار، خاک زیر پای کودک نشست کرده و در قیف کوره آجرپزی فرو رفته و متاسفانه ریختن مقدار زیادی خاک بر رویش و فرو رفتن در قیف منجر به مرگ کودک شده است.

وی متذکر شد که کار این فرد در کوره در بخش دیگری بوده ولی به دستور کارفرما آن روز برای ریختن خاک به بالای قیف رفته. خانواده این کودک در افغانستان ساکن می‌باشند که برادر وی به ایران آمده و پس از طی کردن مراحل پزشکی قانونی، به تازگی جسد را به افغانستان منتقل کرده و خانواده از کارفرمای کوره‌ی مذکور شکایت کرده‌اند.

بار دیگر کار کودک از حد آسیب جسمی و روحی فراتر رفته و منجر به مرگ وی شد.

درحاشیه‌ی شهر مشهد کوره‌های آجرپزی در مناطق فیض‌آباد، شترک، همت‌آباد و … وجود دارند که زنان و کودکان زیادی در آنجا پا به پای مردان، به کار سخت مشغولند و در شرایط بد بهداشتی و نبود امکانات اولیه به سر می‌برند.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *