اطلاعیه شماره دو – حمله سایبری به اعضاء جمعیت و نحوه انجام آن (ویدئو)

در صبح روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۹۷، حمله سایبری به اکانتهای تلگرام، جی‌میل، فیسبوک و لینکدین تعداد زیادی از اعضای جمعیت امام علی شکل گرفت. در ساعت ۶ الی ۷:۳۰ صبح، تلاشهای مکرر برای هک کردن این اعضا صورت گرفت. به این صورت که پیامکهای متعدد تایید ورود به تلگرام (verification code) به گوشی‌های شخصی هر یک از این افراد ارسال شد، و بلافاصله هکر توانست از طریق دزدیدن یا شنود این پیامکها، به اکانت‌های شخصی اعضا دست پیدا کند. لوکیشن همه این موارد از کبک کانادا بود در حالیکه ساعت ورود با ساعت ایران همخوانی داشت. در مرحله بعد این هکر اقدام به تغییر پسورد two-step نمود.

همچنین جی‌میل بعضی از اعضا به همین صورت هک شد. یعنی از طریق کد فراموشی، در همین ساعات یک کد به گوشی شخصی اعضا ارسال شد، و باز از طریق دزدیدن این کد، هکر توانست وارد جی‌میل شده و پسورد جی‌میل را عوض کند. با این اقدام هکر توانست پسورد two-step را برای تلگرام، از ایمیل پشتیبان، تغییر دهد.

از آنجا که برای امنیت بیشتر اکانت‌ها همه سرویسها و سایتهای مطرح از پیامک تلفنی استفاده میکنند، مشخص است که کسی که این اقدام قبیح و زشت را به هر شکل و صورتی انجام داده، امکان تحت تاثیر قرار دادن ساختار پیامکی در کشور را داشته است.

لازم به ذکر است این روشها به هیچ عنوان نمیتواند مانع از فعالیت ما در زمینه مسایل و بحرانهای اجتماعی شود.

 

نحوه هک شدن حساب‌ها را در ویدئو زیر ببینید: