یادداشتی به مناسبت روز جهانی زنان

به مناسب ۸ مارچ روز جهانی زن

اینفوگرافی عوامل و پیامدهای فقر زنانه در ایران

 

 

اصطلاح “زنانه شدن فقر” به این معنا است که در شرایط سخت و مساوی، زنان به طور ویژه با مشکلات و چالش‌های بیشتری مواجه می‌شوند و فقر به شکل شدیدتر و پیچیده‌تری در زندگی آنان تأثیر می‌گذارد.

در ایران، عوامل فقر زنانه به عنوان یک واقعیت چندگانه و پیچیده، از تبعیض جنسیتی آشکار در نهادهای اجتماعی گرفته تا محدودیت‌های مختلف در زمینه‌های تحصیلی، شغلی و حقوقی متنوع است. این عوامل شامل عدم دسترسی برابر به فرصتهای آموزشی، ازدواج اجباری، تجربه خشونت و آزار جنسی، ترویج نگاه شی‌انگارانه به زنان، تجربه مادری بدون اختیار و نابرابری در حقوق و دستمزد می‌شود.

این ناهمسانی‌ها منجر به پیامدهای جبران‌ناپذیری برای زنان می‌شود، از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های فیزیکی و روانی، ترک تحصیل، همسرکشی، فرزندان فاقد اوراق هویت، و فقر مهارت فرزندپروری. این چرخه فقر، بر زندگی نسل‌های آتی نیز تأثیرگذار بوده و چالش‌های جدیدی را در پی دارد.


 

روز جهانی زنان فرصت مناسبی برای گفتن از زنانی‌است که در اغلب روزها، تیتر اصلی رسانه‌ها هستند اما شوربختانه بیشتر این خبرها شادی‌آور نیست!

دختربچه‌ای ۱۱ ساله که با مجبور شدن به کودک‌همسری پا به دنیای بزرگسالان می‌گذارد، زنانی که بر اثر خشونت خانگی حامل آسیب‌های دیدنی و نادیدنیِ بسیار می‌شوند، زنانی که ناموس دیگری دانسته می‌شوند و به‌خاطر تعصبات و انگ‌ها کشته می‌شوند؛ گاهی به دست خود و گاهی به دست دیگری.

زنانی که اگر خوش‌شانس باشند به عنوان نوکی از این کوه یخ دیده می‌شوند و مدتی صفحات روزنامه‌ها را داغ می‌کنند و بعد فراموش می‌شوند تا خبری از فاجعه‌ی بعدی…

برای کمتر شدن این فجایع لازم است که صدای واقعی زنان، همیشه شنیده شود، رنج‌ها و آزارها و خشونت‌هایی که می‌بینند دیده شود، قوانین حمایتی‌ و واقعی متناسب با جامعه، تصویب شوند و به اجرا درآیند. و برای آگاهی از حقوق زنان به زنان و البته به مردان‌ِ جامعه آموزش صحیح داده شود.

متاسفانه سال‌هاست که عزمی جدی برای حل آسیب‌های زنان از سوی مسئولین دیده نشده، سال‌هاست که زنان چشم انتظار تصویب لایحه‌ای هستند که شاید قدمی رو به جلو برای حمایت از آنان باشد گرچه که به اجرایی بودن آن هم امید چندانی ندارند.

فعالین حوزه‌ی زنان و کودکان نیز هر زمان که از رنج‌ها می‌گویند تا جامعه را آگاه کرده و برای بهبود وضع‌ زنان به حرکت درآورند، تیغ اتهامِ سیاه‌نمایی را بالای سرشان می‌بینند.

جمعیت امام علی (ع) سالیانی‌ است که در محلات حاشیه‌، درکنار زنان ساکن در محروم‌ترین نقاط کشور بوده و از نزدیک شاهد فقر، اعتیاد، خشونت‌های ناشی از اعتیاد، خشونت‌های روانی، تعصبات شدید قومی که به زنان آسیب می‌رساند و… بوده است. بسیاری از زنانی که هر روزه در محلات حاشیه می‌بینیم به دلیل بیکاری، فقر و یا اعتیاد همسر مجبورند بار سنگین معیشت خانواده را به تنهایی یا با کمک فرزندان به دوش بکشند… جمعیت در خانه‌های ایرانی خود و به‌ویژه در خانه‌های اشتغال سعی در توانمندساختن این زنان داشته است.

امروز همچون همیشه خواستار حمایت و احقاق حقوق زنان به منظور توانمندی زنان هستیم که توانمندی‌‌شان توانمندی یک خانواده و به طبع توانمندی جامعه خواهد بود.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *