روایت‌های قربانیان خاموش

این هفته روایتگر داستان زندگی خانواده‌ای دیگر هستیم که با فقر و اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند.

سعیده، مادری است که به ماده مخدر شیشه اعتیاد دارد. او دو پسر ۹ و ۶ ساله و یک دختر ۵ ساله دارد و در حال حاضر نیز باردار است. سعیده به همراه فرزندان خود در گاراژی واقع در منطقه خیرآباد سکونت دارد. محل سکونت آن‌ها دارای وضعیت بهداشتی بسیار نامطلوب و فاقد سرویس بهداشتی مناسب و حمام است.

در این مکان آهن‌آلات، انواع ضایعات و پسماندهای آلوده جمع‌آوری شده و تفکیک می‌گردد. فرزندان در میان این زباله‌ها، کنار سگ‌های ولگرد و لابه‌لای انبوهی از حشرات زندگی می‌کنند. همسر سعیده نیز درگیر اعتیاد است و در حال حاضر به جرم سرقت در زندان به سر می‌برد.

در بازدید از منزل این خانواده توسط مددکاران جمعیت امام علی(ع)، وضعیت کودکان اسفناک ارزیابی شده‌است. علی ۹ ساله از صبح تا پاسی از شب، برای زباله‌گردی بیرون از منزل به سر می‌برد و با جمع‌آوری و فروش ضایعات و نان خشک، هزینه مواد مادر خود را تهیه می‌کرد. دو فرزند دیگر دچار سوء تغذیه بودند و به علت اعتیاد مادر و بی‌توجهی همیشگی وی، بسیاری اوقات برای تغذیه خود از غذاهای فاسد و پسماندهای خوراکی داخل زباله‌ها استفاده می‌کردند.

روی پای چپ فرزند دختر جای سوختگی وجود داشت که به محض تماس با آب، باعث درد و گریه‌ی او میشد. هر چند مادر مدعی بود که این آسیب ناشی از پله‌های ساختمان است، اما نوع آسیب‌دیدگی مذکور به گونه‌ای بود که احتمال کودک‌آزاری را بسیار بالا می‌برد.

اهم اقدامات انجام شده:

  • تمیز کردن قسمتی از منزل متروکه توسط مددکاران جمعیت
  • حمام کردن فرزند ۶ ساله توسط یکی از مددکاران
  • تهیه غذای گرم و البسه مناسب برای کودکان
  • پخت غذای گرم در ۴ روز پی در پی و تهیه مواد غذایی خشک از قبیل خرما و تخم مرغ و مواد شوینده برای خانواده
  • اطلاع رسانی و انجام مکاتبات با رئیس اورژانس اجتماعی کشور برای خدمت‌رسانی به این خانواده و سلب حضانت کودکان.

 


محمد، کودک آزاردیده در محله

این هفته روایت‌گر داستان محمد کودک ۱۲ ساله، ساکن ورامین تهران هستیم. پدر محمد به دلیل مصرف مواد مخدر باعث شده که به مدت یک هفته، همسر و دو فرزند او (محمد ۱۲ ساله و خواهر ۱۴ ساله‌ی وی) در پارک به سر ببرند. به دنبال طرح شکایت از پدر، وی از خانه متواری شده‌ و پس از آن مادر به منزل برگشته‌است.
متأسفانه محمد یک بار توسط یکی از افراد محله مورد آزار قرار گرفته و صدمه دیده‌است.

اقدامات انجام‌شده:
محمد از سال ۹۴ زیر نظر جمعیت بوده‌است. متعاقب اطلاع مددکار ما در قرچک از حادثه‌ی رخ‌داده، موضوع به دبیرخانه‌ی کودک‌آزاری جمعیت ارجاع شد و احد از وکلای جمعیت نسبت به طرح شکایت علیه کودک‌آزار اقدام نمود. برای جبران آسیب وارده به کودک، علاوه بر ثبت شکایت و پیگری حقوقی آزارگر، محمد را تحت روان‌درمانی با روان‌شناس قرار دادیم. در جلسات روان‌درمانی، درخواست ارائه‌ی آموزش‌های آمادگی دفاعی به محمد توسط روان‌شناس وی صورت گرفت. در نتیجه برگزاری کلاس‌های رزمی و آمادگی جسمانی برای محمد از اقدامات لازمی است که متعاقبا پیگیری می‌شود. پرداخت هزینه ماهانه معیشتی، هزینه درمان مادر باردار و هزینه بستری در بیمارستان شهید ستاری و بیمارستان مهدیه تهران، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.
هم‌اکنون قرار جلب به دادرسی کودک‌آزار قرچک صادر شده‌است و بعد از این، پرونده جهت صدور حکم به دادگاه ارجاع می‌شود.


روایت علی، کودک کار

این هفته قصد داریم روایت‌گر قصه‌ی علی ۱۱ ساله، کودک کار، باشیم.

علی به دست‌فروشی در مترو و خیابان مشغول است. او که همراه پدر و مادر و سه خواهر و برادرش (۱۳، ۷ و ۳ ساله) زندگی می‌کند،‌ فقط دارای کارت تحصیلی است و اوراق هویتی دیگری ندارد. خانواده‌ی عمه‌ی علی تحت حمایت جمعیت هستند ولی خود علی و خانواده‌اش تحت حمایت نیستند.

اواخر اسفند ۱۴۰۰، زمانی که علی در حال دست‌فروشی در خیابان بوده، با پیشنهاد مردی، برای کار کردن به قهوه‌خانه‌ی او در میدان راه‌آهن می‌رود. علی به مدت ۶ روز در آن محل نگه‌ داشته شده و اجازه‌ی بیرون رفتن و زنگ زدن به خانواده‌اش را نداشته‌است. خانواده‌ی علی همه جا را به دنبال او می‌گردند و عکسش را بین کودکان کار پخش می‌کنند. سرانجام علی داخل قهوه‌خانه توسط دوستش شناسایی و به خانواده‌ی او اطلاع داده می‌شود. خانواده‌ی علی با مراجعه به محل، با مرد مذکور و دوست او درگیر می‌شوند و با دخالت پلیس،‌ به کلانتری می‌روند. در نهایت علی بیان می‌کند که توسط آن مرد مورد تجاوز قرار گرفته است. متأسفانه متهم همان شب آزاد شده و پیگیری مجدد از جانب خانواده‌ی علی که دچار افسردگی شده‌اند، صورت نگرفته‌است.

اقدامات دبیرخانه مقابله با کودک آزاری

ما در ابتدا علی و مادرش را به روان‌شناس جمعیت امام علی ارجاع دادیم تا جلسات روان‌درمانی خود را طی کنند. علاوه بر آن، با مشورت وکلای دبیرخانه‌ی مقابله با کودک‌آزاری، پرونده‌ی علی را مجدداً به جریان انداختیم و در حال پیگیری قضایی آن هستیم.

 

 

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *