گزارش محله‌های شهرستان کرج در شناسایی‌های کوچه گردان سال ۱۳۹۷

محله خرمدشت، کمال‌شهر، شهرستان کرج، استان البرز

شناسایی کوچه گردان سال ۱۳۹۷

خرمدشت از نظر جغرافیایی محدود به بلوار پیام از جنوب و خیابان شهید بهشتی از شمال است و یکی از مناطق کمالشهر که خود شهرکی اقماری از توابع کرج است؛ محسوب می‌شود.

این منطقه با کمبودهای خاصی در حوزه‌های مختلف ازجمله آموزشی، بهداشتی، تفریحی و امنیتی روبرو است.
کمبود فضای آموزشی و تفریحی، مشکلات در زمینه آب آشامیدنی و برق و …از معضلات خرمدشت است.

کمبود فضاهای آموزشی در خرمدشت سبب شده تا مدارس بسیار بیشتر از ظرفیت خود مجبور به پذیرش دانش اموز شوند که همین امر باعث افت کیفیت آموزشی و پرورشی شده است.

علاوه بر همه کمبودهای رفاهی، جرم خیز بودن منطقه نیز به دلیل امکانات کم امنیتی و مهاجر پذیر بودن و نزدیکی به زندان قزلحصار و ازجمله وجود تنها یک کلانتری در این محله، نور کم و وجود واحدها، سوله‌ها و زمین‌های رهاشده فراوان در این منطقه باعث مستعد شدن آن درزمینه رشد جرائم شده است و به دلیل وجود قومیت‌های مختلف در آن، شاهد تخلفات و ناهنجاری‌های فراوانی هستیم.

به گونه ای که در شرایطی مشکلاتی برای خانواده های قدیمی و باآبروی محل که تعدادشان نیز کم نیست و برای داشتن زندگی ای سالم سالهاست تلاش میکنند ایجاد میکند.

این منطقه امکانات کمی برای تفریح نوجوانان و جوانان ندارد و اعتیاد و بیکاری در محل آزاردهنده است. زنان نیازمند و سرپرست خانوار این منطقه به کارهایى چون کار در منزل، نظافت و کار کردن در کارگاه‌های سیر و پیاز و مشاغل خانگی با درامد کم مشغول هستند.

همچنین بسیاری از محیط کسب‌وکارهای این محدوده شدیداً مردانه و نامناسب و تهدیدآمیز برای بانوان محسوب می‌شود.

عمده مشکلات این منطقه:

  • کمبود شغل
  • کمبود فضای آموزشی و فرهنگی
  • کوچه‌های تخریب‌شده ازنظر آسفالت
  • نبود کانال‌کشی برای ریخته شدن فاضلاب
  • کمبود ساختارهای پیشگیرانه امنیتی
  • کمبود آموزش در زمینه فرهنگ بهداشتی

محله زورآباد، شهرستان کرج، استان البرز

شناسایی کوچه گردان سال ۱۳۹۷

زورآباد از نظر جغرافیایی در منطقه ۱ شهرستان کرج و حدفاصل خیابان چالوس و منطقه عظیمیه قرار گرفته است. این منطقه دارای بافت شهری است و ساکنینش اغلب از قوم ترک می‌باشند و کمتر مردم افغانستانی در این قسمت سکنی دارند.

آمار توزیع و مصرف مواد مخدر در این محله بسیار بالا است به‌طوری‌که می‌توان گفت سهم قابل‌توجهی از فروش_مواد_مخدر در استان البرز مربوط به این منطقه است.

با وجود تعداد قابل‌توجهی مسجد و حسینیه و دارا بودن سه کتابخانه و تعدادی پاسگاه بازخورد مطلوبی در زمینه فرهنگی در منطقه مشاهده نشده است و نیازمند برنامه‌ریزی بهتری در زمینه فرهنگی است.

با وجود اینکه این محل دارای ۶ منطقه است؛ تنها دارای ۲ پارک است که به علت پخش مواد مخدر و انجام جرائم؛ مانع بازی و تفریح خانواده‌ها در این پارک‌ها شده است.

اکثر سرپرست‌های خانواده و جوانان درگیر بیکاری و اعتیاد هستند. بیشتر زنان منطقه کار ندارند و تعداد اندکی مشغول کار در منزل و یا نظافت منازل هستند. کودکان در این منطقه در اکثر موارد نان‌آور خانواده محسوب می‌شوند و باکارهایی چون فروش فال، شستشوی ماشین و غیره روزگار می‌گذرانند.

عمده مشکلات این منطقه:

  • نبود فضای فرهنگی تأثیرگذار
  • نبود شغل
  • نبود کانال‌کشی فاضلاب
  • وقوع انواع جرائم در منطقه و انکار وجود جرم
  • توزیع و مصرف مواد مخدر توسط معتمدین محلی که موجب سخت شدن اصلاح امور گشته است.

محله کلاک، شهرستان کرج، استان البرز

شناسایی کوچه گردان سال ۱۳۹۷

محله کلاک در شمال شرق کرج یکی از خوش آب ‌و هواترین محله‌ها است که بر پایه ساختار قدیم و روستایی‌اش هم چنان خیابان‌هایی با شیب زیاد دارد.

این منطقه با کمبودهای خاصی در حوزه‌های مختلف ازجمله آموزشی، بهداشتی، تفریحی و امنیتی روبرو است.

محله «کلاک» به‌شدت درگیر بیکاری و اعتیاد است و مواد مخدر به‌راحتی قابل تهیه است. به دلیل بافت خاص نیمه‌شهری نیمه روستایی و شیب معبرها و وجود باغ‌ها، مکان‌های مناسب برای استعمال مواد مخدر به‌راحتی در دسترس است. بااین‌وجود متأسفانه کمبودهایی از جهت نظارت نیروی انتظامی و گشت زنی احساس می‌شود.

به دلیل نبود مرکز فرهنگی و کتابخانه در این محله، ساکنان به‌ناچار باید تا کرج بروند تا به امکانات مناسبی دست یابند. البته وجود سالن ورزشی ازجمله نکات مثبت محله است.

عمده مشکلات این منطقه:

  • کمبود شغل
  • کمبود فضای آموزشی و فرهنگی
  • کمبود نظارت نیروی انتظامی
  • کمبود ساختارهای پیشگیرانه امنیتی
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *