ایمنی مدارس

تهیه دستورالعمل ایمنی مدارس ضروری است.

? مسئولین مختلف دولتی در روزهای گذشته در حال همدردی با خانواده‌ی چهار کودکی هستند که در آتش‌سوزی مدرسه‌ای در زاهدان، به سادگی افتادن یک چراغ نفتی و آتش گرفتن آن، در آستانه‌ی شب یلدا، جان باختند و ایران را عزادار کردند. باید دید پس از این همدردی ها و کاسته شدن از جو خبری ماجرا، مسئولین امر برای تمام شدن ماجراهای غمناک “دانش آموزسوزی” و حوادث دیگر در مدارس و ایمن‌سازی مدارس و مراکز آموزشی چه تدبیرِ عملی خواهند اندیشید؟ آیا در عمل کاری انجام خواهد شد یا باید چند صباحی به خواب زمستانی فرو رویم و به یکباره آوار شدن دیواری یا آتش گرفتن کلاسی در یک مدرسه‌ی دیگر و آسیب دیدن فرزندانمان، ما را بیدار کند و به عزایی دیگر بنشاند؟

?امروز یکی از مسئولین سازمان آتش‌نشانی، در یک توییت در مورد فرآیند ایمن‌سازی مدارس توضیحاتی داد و آمادگی این سازمان را در این مورد ابراز کرد. قطعا در این راه و نظارت بر ایمن‌بودن مدارس، سازمان‌های مردمی نیز باید ایفای نقش کنند. پیشنهاد تشکیل یک سامانه‌ی آنلاین نظارتی و اعلام موارد عدم ایمنی هم پیشتر از سوی جمعیت امام علی ارایه شد. حالا باید دید وزارت آموزش و پرورش در این زمینه چه اقدامِ عملی و ملموسی انجام می‌دهد؟ اقدامی که به اطلاع عموم مردم هم برسد.

?قطعا تحقق ایمنی در مدارس نیاز به تغییر نگرش‌ها و تبیین اهمیت موضوع دارد و با مجازات افراد در سطح مدیران خُرد، اقدامات اصلاحی در سطح کلانِ کشور محقق نخواهد گردید. ایمن‌سازی ساختمان‌های آموزشی باید در اولویت کاری وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و بودجه‌های لازم در این زمینه تخصیص داده شود؛ چرا که در یک کشور، هیچ اولویتی بالاتر از تضمین سلامت و امنیت کودکان نیست.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *