بیست و دومین آیین کوچه‌گردان عاشق

۲۲ سال کوچه گردی در محلات حاشیه نشین

۲۲ سال است کوچه به کوچه، قدم به قدم پا در راهی گذاشته‌ایم که سراسر نور بوده است و عشق! دردها را دیده‌ایم، رنج‌ها را فریاد زده‌ایم و دستان خسته از روزگارِ ناملایمتی‌ها را فشرده‌ایم…

و اکنون بار دیگر به پشتوانه‌ی مهر شما آغاز می‌کنیم کوچه گردی‌های عاشقانه‌مان را در ۲۲امین آیین کوچه گردان عاشق
همراهمان باشید تا بار دیگر کمی از سنگینی‌های سایه انداخته بر دوش مردمان نجیب این سرزمین را برداریم و کیسه‌هایی به رنگ مهربانی بر جای گذاریم؛ شاید که اندک مرهمی باشد بر زخم‌های بی‌شمارشان، چرا که قصه‌ها فراتر از کیسه‌هاست 

در کوچه‌گردان عاشق، عاطفه را پیدا کردیم

سالی که در «کوچه‌‌گردان عاشق» شناسایی شدند، ناپدری‌اش تریاک مصرف می‌کرد؛ سال ۱۳۹۴
نداشتن اوراق هویت، بیکاری و فقر، اوضاع را روزبه‌روز بدتر می‌کرد.
همزمان، شیشه در محله ارزان‌تر و زیادتر می‌شد.
اعتیاد، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد؛
همین چند سال پیش بود که به نوزاد سه‌ماهه محله رحم نکرد، همین چندوقت پیش بود که پدری بعد از مصرف شیشه سر همسر و فرزند‌ش را برید و…

سال ۱۳۹۶ بود که قرار شد یکی از خانه‌های ایرانی جمعیت امام علی کنار بچه‌های این محله باشد:«خانه ایرانی قلعه خیابان»
اوایل که به خانه ایرانی می‌آمد، از بقیه بچه‌ها آرام‌تر بود. با بقیه بُر نمی‌خورد.
مادرش برای بچه‌های خانه آشپزی می‌کرد و بچه‌های دیگرش به مهدکودک خانه می‌آمدند.
به هر بهانه‌ای می‌خواستیم مدت زمان حضور بچه‌ها در خانه ایرانی بیشتر باشد.
آن سال و دو سال بعد به هر دری زدیم که بتوانیم بچه‌های بلوچ فاقد اوراق هویت را در مدرسه ثبت‌نام کنیم. ولی قانون از حق تحصیل این کودکان حمایت نمی‌کرد.

عاطفه یکی از این بچه‌ها بود. صدها کودک محله حسرت درس خواندن داشتند، دارند و احتمالا خواهند داشت.

عاطفه به خانه ایرانی می‌آمد، درس می‌خواند، بازی می‌کرد و به همت مددکاران خانه ایرانی نزد روانشناس می‌رفت.
این اواخر دیگر نمی‌توانست فضای خانه‌شان را تحمل کند. خانه نبود، پاتوقی بود که هربار درش را باز می‌کردی حلقه‌ای از آدم‌های پایپ به دست نشسته بودند‌.

طاقتش تمام شده بود و می‌گفت برایم کاری بکنید. از خانه‌شان فراری بود و صبح تا شب را در کوچه‌ها می‌گذراند‌. ولی آنجا هم امن نبود، نه برای عاطفه، نه برای هیچ یک از بچه‌های محل.

ناپدری‌اش برای خرید مواد می‌فرستادش نزد ساقی محل. مجبور شدیم ناپدری را مدتی بفرستیم کمپ، اما می‌دانستیم با برگشتش به خانه، دوباره مصرف می‌کند، ولی چاره‌ای نبود. مصرف شیشه باعث شده بود بچه‌ها را آزار دهد‌.

اولین جلسه کارگاه اشتغال، بعد از تعطیلات نوروز ۹۸ برگزار شد. مادر عاطفه غایب بود. از بقیه خانم‌ها پرس‌وجو کردیم، گفتند امشب عقد عاطفه است. عقدی به ازای ۴میلیون و ۵۰۰ هزار تومان که قرار بود رهن خانه پاتوق دیگری بشود!

دخترک ۱۱ ساله که با جثه نحیفش یک هفته قبل با دوستانش در خانه ایرانی بازی می‌کرد، حالا قرار بود بشود زن عموی دوتا از دوستانش. رفتیم سراغ حکم قضایی برای جلوگیری از فروش کودک‌مان.

زمزمه‌هایی از خانواده داماد شنیده بودیم که این دختر اندازه این ۴ ونیم میلیون ارزش ندارد… مگر مادر و پدرش چه کسانی هستند؟!

شب شد و دخترک با کفش‌های پاشنه بلند وارد شد. چهره‌اش سرد و بی‌روح بود…
انگار از جهنمی به جهنم دیگر وارد شده بود. مات و مبهوت بود…

زمانی که عقد به هم خورد و دخترک داشت سوار ماشین بهزیستی می‌شد، دغدغه‌اش این بود که مادرش پول این لباس و کفش را از کجا تهیه کند و برگرداند…

نزدیک به دوسال از این‌ماجرا می‌گذرد و عاطفه در بهزیستی‌ است. در کلاس سوم درس می‌خواند.

ناپدری‌اش را بعد از مدتی به خاطر نداشتن مدارک رد مرز کردند.

جمعیت امام علی (ع) برای مادر و ۴فرزند دیگر خانواده خانه‌ای در نزدیکی خانه مادربزرگ رهن کرد و برای مادر کار پیدا کرد.

بعد‌ از مدتی که شرایط مادر بهبود پیدا کند شاید بشود عاطفه را با ملاحظات مددکاری دوباره به خانه برگرداند.


ما به روشنایی مسیر خود ایمان داریم…

جمعیت امام علی (ع) از سال ۷۸، ۲۱ سال مداوم هر سال در شب‌های قدر ماه رمضان طرح کوچه‌گردان عاشق را به یاری شما عزیزان برپا نموده.

اقدامات کلی در طرح کوچه گردان:

اولین اقدام شناسایی خانواده‌های مناطق حاشیه است. که با توجه به نیاز خانواده به کمیته‌های مختلف جمعیت و یا نهادهای مربوطه معرفی و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

اقدام دوم تهیه و توزیع کیسه‌های مواد غذایی توسط اعضای داوطلب و با کمک خیرین میان خانواده‌های شناسایی شده است. این کیسه‌ها پس از مراسم دعا در شب‌های قدر توزیع می‌شوند.

اقدام بعدی بررسی معضلاتِ خانواده‌های شناسایی شده است. در این مرحله تیم‌های مددکاری به بررسی معضلات خانواده‌های شناسایی شده می‌پردازند تا برای رفع آن اقدام گردد.

اقدام نهایی حمایت از خانواده‌های بررسی شده است. این مرحله شامل اقدامات برای رفع معضلات شناسایی شده بوده که با حمایت‌های مختلف فردی و یا خانواده همراه است.

توزیع کیسه‌های مواد غذایی و بهداشتی در مناطق مختلف

گزارش تجمیعی از توزیع کیسه‌ها در 22امین آیین کوچه گردان عاشق :

احمدآباد مستوفی:

توزیع ۴۰ کیسه حاوی اقلام غذایی و بهداشتی در میان خانواده‌های تحت حمایت جمعیت امام علی(ع) در احمد آباد مستوفی

کوچه گردان عاشق، عهد دیرینه‌ای ست با رنگ و بوی مهرورزی که با چشمان منتظر گره خورده… کوچه به کوچه‌ی شهر با دستان مردمان پرمهرتان افق‌های روشن همدلی را توزیع می‌کنیم، باشد که این سنت دیرینه گرمابخش دستان پرنیاز اما امیدوارِ منتظرانش باشد!

قم:

آفتاب گرم کوچه گردان عاشق در سایه‌ معضلات حاشیه نشین‌ها…

تهیه و توزیع ۶۰ کیسه‌ اقلام غذایی و مواد بهداشتی در ۲۲امین آیین کوچه گردان عاشق، توسط جمعیت امام علی (ع) در استان قم

اقلام داخل هر كيسه:

عدس، نخود، لوبيا، روغن، رب، ماكارانی، سويا چای، قند، خرما، پنير ،برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ ،پرتقال ،شامپو، صابون، مايع دستشویی، مايع ظرف شويی ،پد بهداشتی، قرص ويتامين D، ماسک

بومهن:

کسی در گوشه‌ای از این شهرِ غریب تنها بود و نشانی از لطف خدا می‌خواست که تن رنجور زمانش را پناهی باشد… آن یکی عاشق بود، کیسه‌ها بر دوش، خیالش پر از دغدغه‌ی هم‌نوع گرفتار در معضل خویش! چشم‌ها محو تماشای قدم هایش که در دل تاریکی این شهر بزرگ درِ کدام خانه را می‌کوبد و مسیری به نام علی (ع) که چه زیبا رشته‌ی ناگسستنی وصل آن‌ها شد…

تهیه و توزیع ۳۹ کیسه‌ی مایحتاج خانواده‌های حاشیه شهر بومهن در ۲۲امین آیین کوچه گردان عاشق جمعیت امام علی (ع)

رشت:

کیسه‌های مهرورزیتان را کوچه به کوچه به دست‌های خسته و رنج کشیده‌شان سپردیم تا نور همدلی روشنگر فرداهای پرفروغ‌شان باشد…

توزیع ۳۰ کیسه مواد غذایی و بهداشتی در محلات حاشیه شهر رشت (آسایش، سلیمانداراب، معلولین، پل طالشان، جماران و دروازه لاکان) در ۲۲ اُمین آیین کوچه گردان عاشق
اقلام کیسه‌ها:
برنج، گوشت قرمز و مرغ ،روغن مایع ،عدس، نخود ،قند، چایی ‌و خرما ،ماکارونی، سویا و رب گوجه فرنگی ،شامپو، پودر شست و شو، مایع ظرفشویی و مایع دستشویی
.
شهریار:
کوچه گردان عاشق نبض مهرورزی را در حاشیه‌های تاریک احیا کرد تا فروغ جاودانه‌ی نوع دوستی را بر سیطره‌ی کاستی‌ها پایان دهد. قدم به قدم در کوچه‌های نزدیک اما غربت زده‌ی شهر همراه شما شورِ آهنگین عشق را نواختیم تا شاید مرهم رنج‌های مردمانش باشد.
در بیست و دومین آیین کوچه گردان عاشق با همراهی دستان بخشنده‌ی شما، تعداد ۵۴ کیسه در شهرستان شهریار توزیع شد.
.
شهر ری:
 امسال هم به رسم هرساله در ۲۲امین آیین کوچه گردان عاشق پس از شناسایی‌های انجام شده در منطقه شهر ری تعداد ۱۷۸ کیسه میان خانواده‌های تحت حمایت تهیه و توزیع شد. هم‌چنین تعداد ۲۲ کیسه به منطقه قرچک اختصاص یافت.
.
خانه درمان:
کوچه‌ها را که وجب می‌کنی، نگاه کم می‌آوری برای دیدن فقر و درد و اعتیاد و ناامنی. کلمه کم می‌آوری برای بیان رنج و بی‌عدالتی…
قدم به حاشیه شهر که می‌گذاری گوش کم می‌آوری برای شنیدن قصه‌های مملو از درد و رنج زندگی مادران و کودکان…
برای همین است که کار جمعیت امام علی با یک کیسه تمام نمی‌شود. امسال بار دیگر در ۲۲اُمین آیین کوچه گردان عاشق به رسم مسئولیت اجتماعی خود قصه ها را با کیسه‌ها آغاز کردیم اما پایان این قصه برکناری تمام سیاهی‌ها از زندگی کودکان و مادرانمان است.
گزارشی از بسته‌بندی و توزیع ۱۸ کیسه‌ی اقلام مواد غذایی و بهداشتی در میان خانواده‌های تحت پوشش خانه درمان جمعیت امام علی (ع)
.
کرمانشاه:
اینجا زمین برای بعضی‌ها تنگ‌تر است، درست زیر آسمانی که خدا برای همه با وسعت برابر قرار داده است. اینجا بعضی کوچه‌ها تاریک‌تر است، درست زیر نوری که خدا برای همه یکسان تابانده است و اینجا دل بعضی مردمان بیشتر گرفته است، درست در پناه محبتی که خدا به همه یکسان ارزانی کرده است…
زمین، نور، محبت و‌ تمام نشانه‌های پروردگار امانتی بر دوش ماست که نباید بگذاریم سایه بی‌عدالتی آن را تاریک کند.
در ۲۲اُمین آیین کوچه گردان عاشق تعداد ۳۵۰ کیسه مایحتاج برای خانواده‌ها در شهرهای کرمانشاه، سرپل ذهاب، ثلاث، جوانرود و هرسین تهیه و توزیع شد.
.
دروازه غار:
اینجا محله‌ی دروازه غار است… جایی که کودکان و نوجوانانش از سیاهی اعتیاد در امان نیستند. اما امروز همین جوانان، دور هم جمع می‌شوند تا ورزش را گریزگاهی برای اعتیاد کنند!
اینجا ۲۲اُمین آیین کوچه گردان عاشق است، جایی که کودکان دیروز، امروز، خودشان جوانه‌های امیدی شده‌اند برای مبارزه با بی‌عدالتی و اعتیاد. آن‌ها نیز کوچه گردی می‌کنند و کیسه‌های مهر را به در خانه‌ها می‌برند و این است فراتر بودن قصه‌ها از کیسه‌‌ها!
تهیه و توزیع ۲۰ کیسه مواد غذایی و بهداشتی در محله شاپور تهران توسط اعضای داوطلب و جوانان محله‌ی دروازه‌غار و شاپور در ۲۲ امین آیین کوچه گردان عاشق
.
سمنان:
توزیع ۵۰ کیسه مایحتاج یک ماهه شامل مواد غذایی و بهداشتی به خانواده‌های محروم تحت حمایت جمعیت امام علی(ع) در سمنان
به یاری شما مردم مهربان و در ماه خدا، رمضانُ الکریم، ۲۲ امین آیین کوچه گردان عاشق برای شکستن روزه‌ی اجباری فقر در سراسر کشور برگزار گردید. قصه‌های پرغصه کودکان، زنان و مردانی که به واسطه کیسه‌های جمعیت، امیدی به دل‌هاشان راه می‌یابد، با برگزاری یک آیین، پایان نمی‌یابد. تلاش ما و داوطلبینی چون ما در سرتاسر این خاک به تاسی از امیری است که کیسه بر دوش، یاور محرومین است و از فرط تنهایی، سر در چاه نخلستان، همصحبت پروردگارش. و اکنون دست ما به سوی آسمان و توکلمان به خدای دادار، دلمان قرص به همراهی شما و چشم‌های امیدوار کودکان‌مان گرم است و راه را ادامه می‌دهیم.
.
یزد:
کوچه گردانان عاشق این‌بار اندوخته‌های یاری مردمان را با نوای آهنگین مهر بر بام شهر قنات و قنوت‌ها نواختند… این زمزمه‌ی همدلی، بذر امید را فراسوی تیرگی‌های روزگار پر محنت به بار می‌نشاند!
تعداد ۱۳۷ کیسه حاوی اقلام غذایی و بهداشتی در ۲۲اُمین آیین کوچه گردان عاشق در یزد تقدیم خانواده‌های تحت حمایت شد.
.
اصفهان:
کودک، مادر و پدر سرزمین من، پیمان می‌بندیم تا آن هنگام که نگاه منتظر تو نظاره‌گر قدم‌های ماست، و تا آن هنگام که بی‌عدالتی در زندگی تو ریشه دوانده، در کنارت بمانیم تا روشنایی آسمان تمام کوچه‌های شهر…
گزارشی از تهیه و توزیع ۱۱۶ کیسه اقلام غذایی و بهداشتی در ۲۲امین آیین کوچه گردان عاشق در اصفهان
کیسه‌های مایحتاج مواد غذایی و بهداشتی به شرح اقلام زیر است: برنج، گوشت قرمز و گوشت مرغ، روغن مایع و رب گوجه فرنگی، عدس و نخود، قند، پنیر، چای و خرما، ماکارونی و سویا، مایع ظرفشویی، پودر شستشو، مایع دستشویی و شامپو
.
گرگان:
قدم به قدم همراه کوچه‌گردان‌های عاشق
تهیه، بسته‌بندی و توزیع ۷۰ کیسه‌ اقلام غذایی ‌و بهداشتی در ۲۲امین آیین کوچه گردان عاشق جمعیت امام علی (ع) در گرگان
.
پاکدشت:
گاهی چه ساده ممکن است بگذریم از چشم‌های منتظر در پشت درهای بسته‌ای که فریادرسی می‌خواستند. کوچه گردان عاشق مجالی برای دیدن روایتی واقعی از قصه‌های حاشیه است…
گزارشی از توزیع ۶۰ کیسه در طرح کوچه گردان عاشق در منطقه پاکدشت که به شرح اقلام زیر است:
برنج، گوشت قرمز و گوشت مرغ، روغن مایع و رب گوجه فرنگی، عدس و نخود، قند، پنیر، چای و خرما، ماکارونی و سویا، مایع ظرفشویی، پودر شستشو، مایع دستشویی و شامپو

بیانیه‌ جمعیت امام علی در ۲۲اُمین همایش کوچه گردان عاشق


کودکی را می‌شناسم که گنجش آب بود…


 ۲۲امین آیین کوچه گردان عاشق در اصفهان


گزارش تصویری ۲۲امین آیین کوچه گردان عاشق جمعیت امام علی (ع) در گرگان


میزگرد اعضای خانه ایرانی دروازه‌غار درمورد آیین کوچه گردان عاشق و جمعیت امام علی

۱ پاسخ
  1. محمد
    محمد says:

    سلام
    خدا قوت
    طاعات عبادات خصوصا توجه به فراموش شدگان قبول درگاه حضرت احدیت،مگر جمعیت امام علی هنوز فعالیت می‌کند؟

    پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    Want to join the discussion?
    Feel free to contribute!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *