خانه ایرانی خاکسفید

تأسیس خانه ایرانی خاک سفید

در سال ۱۳۸۸ یکی از کودکان تحت حمایت جمعیت امام علی (ع) به نام مینا زمانی توجه اعضا را به‌سوی محله خاک سفید و لزوم کار در این محله باز کرد. این کودک که تحت معضلات شدید بود و همواره تلاش می‌کرد صدای کودکان همدرد خود در این محله باشد، اعضا را به این محله کشاند و مهم‌ترین معضلاتی که اعضا در ابتدا مشاهده کردند اعتیاد، فرهنگ غربت، اوراق هویتی، ترک تحصیل، محرومیت کودکان از تحصیل، فقر مالی و فقر فرهنگی و تمامی اثراتی که این معضلات بر زندگی و آینده کودکان در محلات حاشیه برجای می‌گذارد، بود و در آغاز کار خانه ایرانی جمعیت امام علی (ع) در محله خاک سفید، ۱۵ کودک را تحت حمایت قرار خود قرار داد که از آن‌ها تنها یک کودک اهل افغانستان بود و فعالیت‌ها بیشتر بر معضلات غربت متمرکز بود.
با شروع طرح کودکان بی‌کتاب در محرم ۸۸ کار در خاک سفید با اجاره اتاق ۳۰ متری در این محله آغاز شد و در راستای این طرح اعضا با کودکان محروم از تحصیل شروع به کار کردند و به همین دلیل این خانه، خانه علم نامیده شد، مدتی بعد با توجه به گسترش فعالیت‌ها در این خانه و کمبود فضا، محل دیگری اجاره کرد. خانه ایرانی خاک سفید همچنان استیجاری است.

 

فعالیت‌های مددکاری

در یک رویکرد کلی همه فعالیت‌های آموزش، فوق‌برنامه، ورزش، بهداشت و درمان، حقوقی، روان‌شناسی و اردو به‌عنوان خدمت مددکاری دیده می‌شوند.
از طرفی وظیفه مددکار ایجاد حلقه اشتراک بین همه این فعالیت‌ها در مورد کودک هست که این امر شامل هدف‌گذاری کلی، همگرا کردن برنامه‌های مختلف کودک در راستای هدف کلی هست.
همچنین انگیزه بخشی به کودک (انگیزه بخشی در راستای فعالیت‌های در حال انجام و همچنین در مسیر کلی زندگی، درس و …)، دور کردن کودکان از فضای بزه و آسیب و همچنین کمک به مدیریت و پشت سر گذاشتن بحران‌های دوره بلوغ از وظایف مددکار هست.

 

تیم‌های فعال در خانه

تیم های فعال حال حاضر خانه ایرانی خاکسفید عبارتند از: مددکاری، آموزش، کارآفرینی، فوق‌برنامه، اردو، بهداشت و درمان، روانشناسی، روابط عمومی، سرمایه انسانی، ورزش پسران، ورزش دختران، مالی و تدارکات، تبلیغات و رسانه و تیم مستندسازی.

 

معضلات محله و چالش‌های مددکاری

از ویژگی مشترک کلی بین خانواده‌های تحت پوشش خانه ایرانی خاک سفید، درگیری با اعتیاد و مسائل مربوط به آن و همچنین ازدواج کودک هست. اما با توجه به وجود خانواده‌های غربت و افغان هرکدام از آن‌ها شامل ویژگی‌هایی متفاوت می‌باشند.
در مورد غربت‌ها کشیده شدن به سمت بزه، موادفروشی، دزدی و تکدی گری از خصوصیات بارز آن‌ها هست. همچنین در خانواده‌های غربت بنیان خانواده بسیار ضعیف بوده و اکثر ازدواج‌ها غیررسمی و گاهی به‌صورت فرار کردن است. در میان خانواده‌های غربت حقوق کودکان (حتی اولیه‌ترین حقوق مانند درس خواندن، اوراق هویت و…) از اهمیت بسیار پایینی برخوردار است.
همچنین در مورد خانواده‌های افغان کارگر بودن ولی خانواده، مردسالاری شدید و فرزند آوری بی‌رویه ازجمله مشکلات این خانواده‌ها هست.

 

جامعه هدف

در راستای سیاست کلی جمعیت امام علی (ع) کودکان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب جامعه هدف اصلی خانه ایرانی خاک سفید را تشکیل می‌دهند و از این رو توجه ویژه‌ای که این جمعیت به کودکان دارد جهت پیشگیری از کار کودک و سایر معضلات درگیر در محله برای کودکان، زنان نیز به جامعه هدف اضافه‌شده‌اند.
به‌طور خاص ویژگی مشترک تمامی کودکانی که در خانه ایرانی خاک سفید تحت حمایت قرار می‌گیرند درگیر بودن خانوار با اعتیاد است و درگیر بودن با بزه و مواد مخدر از دلایل مهمی است که کودک را جزوی از جامعه هدف قرار می‌دهد و البته پذیرا بودن کودک نیز در این راستا اولویت است.
طبیعی است جهت اثرگذاری بهتر، خانه ایرانی برخی از کودکانی که معضلات کمتری دارند نیز تحت حمایت دارد و به آن‌ها خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

 

سرمایه انسانی

خانه علم در حال حاضر دارای ۸۸ عضو فعال بوده که در ۱۳۴ وظیفه تعیین‌شده به ایفای نقش می‌پردازند که از این تعداد جنسیت ۲۳ نفر مرد و ۶۵ نفر زن بوده است. همچنین حدود ۵۷ درصد دارای مدرک کارشناسی و حدود ۴۰ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.


۱ پاسخ
  1. نسیم پیله ور
    نسیم پیله ور says:

    مرحبا به انسانهایی که دایره بودنشان به گستردگی جهان است وفراتر ازمن زندگی میکنند.
    مرحبا برشما که معنای جهان هستید وانسانیت را عینیت بخشیدید. با کمال میل وافتخار منهم به شما می پیوندم.

    پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    Want to join the discussion?
    Feel free to contribute!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *