سوالات متداول
آیا جمعیت امام علی (ع) هنوز فعال است؟
بله. در اسفند ۱۳۹۹ شعبه ۵۵ حقوقی روابط بینالملل مجمع قضایی شهید بهشتی تهران به ریاست قاضی سلمان پورمریدی بنا به دادخواست وزارت کشور طی دادنامهای رأی به انحلال جمعیت امام علی (ع) داد، اما این رأی بدوی و غیرقطعی بوده و از آن تجدیدنظرخواهی شده است. لذا آخرین وضعیت این سازمان مردمنهاد به این صورت است که هنوز منحل نشده و کماکان به فعالیتهای خود در راستای قبلی ادامه میدهد.
سرنوشت بازداشتشدگان جمعیت امام علی (ع) چه شد؟
شارمین میمندینژاد، موسس جمعیت امام علی، کتایون افرازه عضو هیات امنا و مرتضی کیمنش عضو هیات مدیره این سازمان مردمنهاد که در ابتدای تیر ماه ۱۳۹۹ دستگیر شده بودند، هم اکنون به قید وثیقه آزاد هستند و پروندهی آنها در مرحلهی تحقیقات مقدماتی قرار دارد.
زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت نیز که مدتی پس از این سه نفر تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده بود، در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است.
علاوه بر این، چند تن دیگر از اعضای فعال جمعیت نیز تاکنون چند نوبت در ارتباط با فعالیتهایشان در جمعیت به عنوان مطلع و متهم احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتهاند.
آیا جمعیت امام علی به اتهامات مطرح شده پاسخی داده است؟
در همان روزهای نخست پس از دستگیری، متاسفانه خلاف اصول بنیادین قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر اصل برائت و محرمانه بودن تحقیقات مقدماتی و پیش از آن که حتی یک مورد از اتهامات در برابر دادگاه اثبات شده باشد، برخی از رسانهها شروع به ناسزاگویی، افترا و دروغپراکنی علیه این سازمان و اعضایش کردند. جمعیت امام علی (ع) نیز در راستای قانون به این اتهامات پاسخ داد. متاسفانه برخی از این رسانهها، بر خلاف تکلیف مقرر در ماده ۲۳ قانون مطبوعات، از انتشار جوابیههای جمعیت امتناع کردند یا آنها را به صورت ناقص منتشر نمودند.
در لینک ۱ و لینک ۲ میتوانید اطلاعیهها و یادداشتهای جمعیت در مورد اتهامات مطرح شده را ملاحظه بفرمایید.
آیا حسابهای جمعیت امام علی باز است و مردم می توانند کماکان کمکهای نقدی خود را واریز کنند؟
بله. تمام حسابهای جمعیت امام علی در حال حاضر باز است و مردم نیکوکار کشورمان میتوانند از طریق شماره حسابهای رسمی اعلام شده در سایت و شبکههای اجتماعی جمعیت، کمکهای خود را با هدف بهبود زندگی حاشیهنشینان به این سازمان مردمنهاد اهدا کنند.
عضویت در جمعیت امام علی به چه صورت است؟
تمامی اعضای فعال در جمعیت داوطلب هستند و به صورت داوطلبانه به فعالیتهای اجتماعی میپردازند. اگر شما نیز داوطلب فعالیت در جمعیت امام علی (ع) هستید، لطفاً فرم عضویت را به دقت تکمیل فرمائید. واحد منابع انسانی در اسرع وقت با شما تماس خواهد گرفت.
شماره حسابهای بانکی جمعیت امام علی چیست؟
شماره حساب اصلی جمعیت امام علی ۵۷۷۴۶۸/۹۴ و شماره کارت اصلی آن ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۳۱۳۰۸ (بانک ملت به نام جمعیت امام علی) است. برای مشاهده سایر حسابها و کارتهای بانکی جمعیت و همچنین نحوه حمایت مالی از خارج کشور به صفحه حمایت مالی از جمعیت امام علی مراجعه کنید. همچنین میتوانید از درگاه پرداخت آنلاین جمعیت هم برای اهدای کمکهای مالی خود استفاده کنید.
لوگوی جمعیت امام علی به چه معناست؟
لوگوی جمعیت امام علی(ع) در وهلهی اول دایرهای است که نماد وحدت است. بر روی این دایره ۵ خط وجود دارد که تداعیکنندهی کلمهی «الله» میباشد. از طرفی هر یک از این ۵ خط نماد یکی از قارههای کرهی زمین است. بدین معنا که خداوند در صلح، دوستی و یگانگی میان انسانهاست که تجلی پیدا میکند. واژهی «علی» نیز از نوع چیدمان این خطوط قابل برداشت میباشد.
نکتهی دیگر در این لوگو این است که این ۵ خط در بالای طرح (به عبارت دیگر در «عالم بالا») به هم میرسند؛ ولی در قسمت پایین طرح (به عبارتی بر روی زمین) از هم فاصله پیدا کردهاند. این شکل از آرایش طرح، نشان از وحدتی است که تبدیل به کثرت شده؛ که اصل بر وحدت است.
هدفگذاری و تصمیمگیری در جمعیت چگونه انجام میشود؟
1_هدف های اصلی جمعیت امام علی، هدف هایی است که از ابتدا در اساسنامه ی جمعیت و ماموریت سازمانی بیان شده است. این هدف ها که همیشه در سایت جمعیت در دسترس عموم بوده و است، معیارهای اصلی تمام تصمیم گیری های این سازمان در همه زمان ها است.
2_در رجوع به این اهداف به مرور زمان سیاست های کلی ای در برابر معضلات شکل می گیرد که منجر به ایجاد یک فرهنگ سازمانی در جمعیت می شود. هیات مدیره جمعیت امام علی با همراهی مدیران خانه های ایرانی و کمیته های فعال جمعیت در تعیین تصمیم های کلان جمعیتی این فرهنگ را ایجاد می کنند و بسط می دهند. در بسط فرهنگ سازمانی، همواره نقطه نظرات به صورت موثر شنیده می شود.
3_در مرحله بعدی این سیاست ها که بر اساس تجربه و علم در برخورد با معضلات تعیین شده اند، در سطح خانه های ایرانی و در برابر معضلاتی که بسته به فرهنگ، تاریخ، سنت و قومیت محله تغییراتی داشته اند مورد توجه واقع می شوند و مبنای تصمیم گیری ها در سطح محله و خانه ایرانی قرار می گیرند.
4_استقلال، جز جدانشدنی فرآیندهای تصمیم گیری در سطح مراکز است و نظام تصمیم گیری در بسیاری از موارد از پایین به بالا و بر پایه داده های میدانی موجود شکل می گیرد. به این معنی که اگر در یک محل، داده های میدانی دال بر اهمیت توجه به معضل اعتیاد کودک را نشان دهد، مرکز مستقر در محل مستقل از سایر مراکز، هدف گذاری اجرایی خود را در جهت مقابله با این معضل بنا نهاده و در پیش می گیرد.
5_اعطای مسئولیت، بر اساس ترکیبی از مجموعه ای از شاخص های مورد نیاز برای هر مسئولیت صورت می گیرد. این فرآیند پس از بررسی پیشینه، توانایی های فردی، علم به معضلات، مسئولیت پذیری و میزان فعالیت افراد آغاز شده و در صورت احراز شرایط لازم، مسئولیت به داوطلبان پیشنهاد می شوند و با توجه به ماهیت داوطلبانه بودن فعالیت ها، اگر داوطلب موافق با قبول چنین مسئولیتی بود، با همراهی و راهنمایی افراد قدیمی تر در آن مسئولیت شروع به فعالیت می کند. مانند همیشه ورود و عضویت در جمعیت و گذراندن آموزش های لازم برای تمامی افراد جامعه ممکن و میسر است.
6_به بیانی دیگر تصمیم گیری ها در جمعیت امام علی توسط فرد مسئول با همراهی تیم مشورتی متشکل از افراد آگاه به معضلات و با تجربه و مسئول در دیگر بخش ها و با تایید مقام مسئول در سطح کلانتر گرفته و اجرایی می شود. سطح تاثیر هر فرد در تصمیم گیری ها وابسته به آگاهی او و همچنین میزان مسئولیت و پاسخگویی اش در مساله است. این ساختار چه در سطح جلسات هیات مدیره و مدیران خانه ها و چه در سطح تیم های مختلف هر خانه و کمیته اجرا می شود. موسس جمعیت به همراه مدیرعامل و دیگر اعضای هیات مدیره نیز بر اساس همین ساختار در تصمیم گیری ها عمل می کنند.
7_ساختار فعالیت در جمعیت، به صورت مسطح است و بسترهای تعاملی کافی و مختلف مثل جلسات هم اندیشی برای ارتباط افراد با سطوح مسئولیتی مختلف با همدیگر وجود دارد و کمتر نهاد چندهزار نفری ای را می توان مثال زد که مدیران و مسئولین آن در این سطح در دسترس باشند. مشارکت بیشتر اعضای هیئت مدیره در برخی تصمیم گیری ها نه به منزله قائل بودن سقف و کف برای یک سازمان بلکه بر اساس تجربه بالای اعضای هیئت مدیره در موضوعات مورد فعالیت و بر مبنای اینکه این افراد، بیشترین فعالیت را داشته و دارند، است.
ارزیابی فعالیتها در جمعیت به چه صورت است؟
1_ فعالیتهای جمعیت امام علی (ع) بر اساس معیارهای هر حوزه همواره مورد ارزیابی و پایش قرار می گیرند. برخی سنجه ها، کیفی و برخی کمی هستند. ارزیابی فعالیت ها عمدتا به روش های زیر انجام می شود:
2_ برگزاری جلسات کاری بین اعضای خانه های ایرانی و کمیته های تخصصی جمعیت. اعضای فعال در مراکز حمایتی و نیز کمیته های تخصصی، به صورت متناوب دور هم جمع می شوند و در مورد کارایی روندهای موجود و بهینه کردن این رویه ها همفکری می کنند تا با نفرساعت و هزینه کمتر، بیشترین بازدهی حمایتی برای کودکان و زنان آسیب دیده یا در معرض آسیب فراهم شود.
3_ در سطح خانه های ایرانی، ورود و خروج کودکان به فرآیند مددکاری و آموزش بر اساس معیارهایی چون کاهش آسیب ها، توانمندسازی کودکان و مادران، کاهش معضلات خانواده ها، رشد امکانات محله و… مورد بررسی پیوسته قرار می گیرد. این روند ارزیابی به صورت مستقل در بقیه تیم های خانه ایرانی نیز دنبال می شود.
4_ این روند برای مثال خانه ایرانی دروازه غار هر ساله با انتشار گزارشی تحت عنوان «گزارش محله سازی» فعالیت های این مرکز را در محله دروازه غار مورد بررسی قرار می دهد. این روند ارزیابی در دیگر مراکز و کمیته های جمعیت به صورت مشابه اتفاق می افتد.
5_ بخشی از فعالیت های ارزیابی، مربوط به سرمایه های انسانی عضو شده در جمعیت است. بر پایه منشور و آیین نامه اخلاقی (که به صورت یک چارچوب کلی به اعضا در ابتدای فعالیت شان ابلاغ می شود)، و نیز آموزش های پیوسته اعضا در گذر زمان (چه به صورت خودآموز و چه به صورت شرکت در کارگاه ها)، نظارت بر صحت و دقت فعالیت یک عضو در قالب یک تیم از خانه ایرانی یا کمیته تخصصی، توسط مسئول تیم و یا مسئول سرمایه انسانی صورت می پذیرد و بر مبنای آن تصمیمات لازم جهت بهبود فعالیت اعضا در یک رویکرد همراه با تعامل اتخاذ می شود.
6_ همچنین یادگیری از گذشته و دروس آموخته قبلی به طور پیوسته و به روز کردن آیین نامه های امدادی به عنوان یک اصل مهم مورد تاکید هست و پس از برگزاری هر برنامه، نظام بازخوردگیری شکل می گیرد. به عنوان مثال، پس از امدادرسانی های کوتاه مدت در زلزله کرمانشاه و سیل های سراسری سال 98، سرتیم های امدادی جمعیت دور هم جمع شده و به واکاوی فعالیت های خود پرداختند که حاصل آن بروز کردن آیین نامه های امدادی و روندهای عملکردی بوده است.
7_ در کنار این ارزیابی درون سازمانی، جمعیت امام علی (ع) هر ساله گزارش کاملی از تمامی فعالیت ها جهت بررسی و ارزیابی به وزارت کشور ارائه می کند.
باز هم برای روشنگری بیشتر، جمعیت امام علی (ع) همواره گزارش های مردمی واضح و روشنی در بازه های زمانی مختلف منتشر می کند.
8_ همچنین با برگزاری نشست و سمینارهای مختلف همواره در تعامل با دانشگاهیان و متفکران جامعه قرار دارد تا تخصصی بودن فعالیت ها را در تصمیم گیری، اجرا، نظارت و ارزیابی به صورت پیوسته ادامه و بهبود دهد.
شفافیت مالی در جمعیت چگونه محقق میشود؟
۱_ یک فعالیت اجتماعی، چگونه باید شفاف باشد؟ نفس داوطلبپذیری یک عنصر شفافیت است. این که هر فردی پس از آموزشهای مورد نیاز، میتواند در هر بخش از یک سازمان فعالیت داوطلبانه داشته باشد، به نوعی علاوه بر مشارکت، نظارت را هم شامل شود.
۲ـ سیستم شفافیت مالی هم یعنی تمامی نقل و انتقالات از طریق سیستم بانکی انجام میشود و قابل پیگرد است. حسابهای بانکی نشان میدهند که چه ورودیهایی در چه مقاطعی بوده و با کمی پیگیری بیشتر حتی میتوان دریافت توسط چه کسانی و خروجیها هم ثبت میشوند و اسناد معتبر ما به ازای آنها است.
۳ـ نظارت بر این شفافیت مالی هم قانونا با شرکتهای حسابرسی رسمی است. علاوه بر آن پرینت حسابها گاها توسط نهادهای امنیتی خواسته و چک میشود.
۴ـ عملکرد سالیانه در قالب گزارشهای سازمان به همراه گزارشهای حسابرسی به نهادهای متولی صدور مجوز ارائه میگردد و نهادهایی چون پلیس امنیت به طور سرزده از کلیه مراکز سازمانهای مردم نهاد چون جمعیت امام على بازدید دارند.
۵ـ علاوه بر این بخشی از وزارت کشور به نام بافیا بر کلیه ارتباطات سازمان با اتباع غیرایرانی مانند اتباع افغانستانی نظارت دارد و برابر قانون هرگونه پروژه مشترک با سازمانهای بینالمللی باید با مشارکت ضلع سوم دولتی انجام شود و در غیر این صورت میتواند مصداق جرم باشد.
۶ـ با این تفاصیل، کسانی که دارند به دروغ و علیرغم آگاهی از این مکانیزمها بر روی این شفافیت مالی و عملکرد جمعیت امام علی ایجاد شبهه و تشکیک میکنند، آیا جز راه انداختن جنگ روانی و پروپاگاندا نام دیگری روی فعالیتشان میتوان گذاشت؟
۷ـ اگر شخصی سوالی دارد درباره هر سازمانی، پرسیدن حق اوست، اما اشخاص حق ندارند جوابهای فرض شده خود را به عنوان پاسخهای ذهنی خود قبل از دستیابی به هر سند و مدرکی در فضای مجازی نشر داده و اذهان دیگران را نسبت به یک سازمان مخدوش نمایند.
۸ـ همانگونه که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، جهل به این موارد نیز رافع مسئولیت اخلاقی و انسانی در نزدن تهمت نیست.