حق آموزش، مستلزم برخورداری از معلم شایسته است. «شعار جهانی ۵ اکتبر، مصادف با روز جهانی معلم»

از روزی که یونسکو  برای ارج نهادن به مقام معلم روزی جهانی را تعیین کرد حدود ۷۵ سال می‌گذرد. هدف یونسکو در تعیین این روز، کمک به مقام و جایگاه معلمان جهان و بهبود شرایط کار و زندگی آنان بوده است.

هر ساله شعاری برای این روز انتخاب می‌شود. امسال اما نکته‌ی حایز اهمیت شعار جهانی را باید موشکافانه بررسی کرد:
«به راستی این معلم شایسته است که می‌تواند فرزندان جهان را هدایت کرده، در راهی بایسته آموزش داده و سهمی در آینده‌ی سرشار از آگاهی، صلح و امنیت جهان داشته باشد.»

در ایران بنا به آخرین آمار رسمی، حدود یک میلیون و سیزده هزار معلم مشغول به کار هستند که بیش از نیمی از آنان را زنان تشکیل می‌دهند.
همچنین حدود ۷۰۰ هزار معلم بازنشسته در سراسر کشور وجود دارند که سال‌ها با مشکلات فراوان مالی و معنوی، در نتیجه‌ی یک نظام ناهماهنگ آموزشی، روبرو هستند.
شاید در تمام این سال‌ها صدای معلمان ایران زمین را شنیده‌ایم که حق طبیعی خویش در برخورداری از شرایط مناسب زندگی و کاری، مالی و معنوی را فریاد زده‌اند اما به راستی چقدر تاکنون به حرف دل آنان گوش سپرده و در تامین نیازهایشان تلاش شده است.
این معلمان هستند که با پرورش شاگردانی آگاه آنان را در مسیر درست زندگی و جهانی مملو از صلح رهنمون می‌کنند تا آینده با دستان دختران و پسرانی ساخته شود که به درستی آموزش و پرورش دیده‌اند.

در جمعیت امام علی شاهد آموزگارانی هستیم که داوطلبانه و بی‌منت دانش خویش را با فرزندان این مرز و بوم قسمت می‌کنند تا فقر و آسیب‌های اجتماعی مانع از تحصیل و آگاهی آنان نشود.
دست این آموزگاران گمنام و تمام آموزگاران شایسته جهان و ایران را باید بوسید که با نور وجودی خویش، آینده‌ی فرزندانمان را روشن می‌سازند.

 

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *