سیل ایران بهار ۱۳۹۸- گزارش فعالیت های جمعیت امام علی (ع) در استان های سیل زده کشور

سیل ایران بهار ۱۳۹۸

سیل اخیر در استان های ایران و علل عمده بروز بحران / بهار ۱۳۹۸

هشدارهای اولیه هواشناسی در آخرین روزهای سال ۱۳۹۷، بارش های شدیدی را برای اکثر نواحی کشور ایران پیش­‌بینی کرده بود. گذشته از کیفیت سیستم‌های هشدار سیل و‌ نحوه اطلاع رسانی رسانه‌های عمومی به مردم، آن چه در نهایت تا به امروز مشاهده شده، آسیب‌های بسیار ناشی از سیلاب های شدید و آثار جانبی آن است. مجموعه سیلاب هایی که از دوم فروردین تا به امروز، بنیان معیشتی خانواده‌های بسیاری را گسسته است.

استان‌های شمالی کشور (گلستان، مازندران و خراسان شمالی) ازاولین مناطقی بودند که با شروع بارش‌ها در اواخر اسفند ۱۳۹۷، بر اثر سیل آسیب دیدند. در این میان، بارش های استان گلستان به سبب شدت بارش، نبود لایه‌های طبیعی برای کاستن از حجم روان‌آب‌های جاری (به سبب تخریب جنگل های هیرکانی برای تولید کاغذ) و وضعیت توپوگرافی خاص منطقه، شرایطی اضطراری را برای مناطق مینودشت، آق‌قلا و گمیشان به دنبال آورد.

جمعیت امام علی بر اساس رسالت خود در امدادرسانی به مردم آسیب دیده، پس از اطلاع از شرایط به وجود آمده، با پیگیری از طریق اعضای داوطلب محلی خود، شرایط مناطق را سنجید. گفتنی است، شبکه گسترده اعضای داوطلب جمعیت در سراسر کشور این امکان را فراهم می آورد که در اولین ساعات پس از وقوع حوادث، امکان ارزیابی اولیه و نیازسنجی مقدماتی ایجاد شود.

هم زمان با فعالیت‌های امدادی در نواحی شمالی کشور، سیلاب در‌ استان فارس، جان عده ‌زیادی را گرفت و آسیب‌های بسیاری بر جای گذاشت. فوت عده‌ای از هم‌وطنان در شیراز نیز ریشه در عملکرد نامطلوب سیستم توسعه ناپایدار شهری داشت. با این حال وقوع سیل در شهرک سعدی شیراز، به‌عنوان یکی از محلات کمتر برخوردار و حاشیه شهر، مورد توجه اعضای داوطلب جمعیت بود.

با ورود سامانه های بارشی جدید، پیش‌بینی ها نشان می داد که وضعیت ناگواری در انتظار استان های لرستان، خوزستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام خواهد بود. در نهایت، بر اثر بارش‌های اوایل فروردین، شرایط در این استان ها رو به وخامت گذاشت و مناطق پلدختر و معمولان استان لرستان، به زیر آب رفتند. اگرچه تخلیه اضطراری برای بخش زیادی از مردم این مناطق از قبل انجام شده بود، اما حجم خسارات وارده به بنیان های شهری و روستایی، بسیار زیاد برآورد می‌شود.

فعالیت‌های امدادی جمعیت امام علی (ع) در سیل‌های اخیر استان‌های کشور / فروردین ۱۳۹۸

پس از گزارش های متعددی که اعضای داوطلب از مناطق درگیر بحران ارائه دادند، تصمیم بر آن شد که نیازسنجی مقدماتی با حضور تیم های با تجربه و کارآزموده جمعیت و  با رعایت پروتکل های امدادرسانی در هنگام بلایا انجام شود. نیازسنجی اولیه از شرایط مناطق درگیر سیل به عمل آمد. در این حین، اعضا تلاش داشتند تا با تسهیلگری محلی، مردم در معرض خطر را برای ترک منازلشان هدایت کنند. پس از ارزیابی شرایط موجود و مشاهده نیازهای برآورده نشده بسیاری از مردم، تصمیم بر آن شد که فعالیت جمعیت به طور رسمی در منطقه آق‌قلای استان گلستان آغاز شود؛ شهری که بخش زیادی از آن به طور کامل در محاصره آب بود و نیاز مبرمی به تامین اقلام اساسی داشت.

رویکرد حضور جمعیت در آق‌قلا در درجه اول مبتنی بر تامین بخشی از نیازهای اولیه جامعه محلی و در گامی فراتر، برنامه‌ریزی برای بازآفرینی بخشی از مردم درگیر بحران است. برای حصول به این اهداف؛ نیازسنجی دقیق و تعامل با معتمدین محلی و سایر کنشگران مستقر در محل حادثه، به جهت خدمت رسانی عادلانه‌تر به عنوان یکی از راهبردهای فعالیت‌های امدادی جمعیت به شمار می‌رود.

فعالیت جمعیت در این استان، به تدریج علاوه بر نواحی روستایی آق‌قلا در منطقه گمیشان نیز دنبال می‌شود. با تشکیل ستادهای گرگان، تهران و مشهد، تدابیر لازم برای دریافت کمک های مردمی و توزیع آن بین مردم درگیر بحران اتخاذ شد از زمان شروع نیازسنجی ها در این استان دنبال می شود.

هم چنین به دلیل وقوع سیلاب‌های متعدد در استان فارس، اعضای فعال در شیراز با تسهیلگری و‌ مشاوره به خانواده‌ها سعی داشتند پیش از وقوع جریان اصلی سیلاب، مقدمات اسکان خانواده‌های ساکن در مناطق با بافت فرسوده را به طور موقت در مکانی امن فراهم کنند. با انجام این قبیل فعالیت‌ها، از صدمات جانی احتمالی جلوگیری شد. هم چنین همراهی با مردم منطقه به منظور لایروبی و خروج آب و گل و لای از محل‌های سکونت و تشکیل ستاد اجرایی برای دریافت کمک‌های مردمی و توزیع آن بین جامعه شناسایی شده، بخش دیگر فعالیت‌های جمعیت در این استان به شمار می‌رود.

به موازات فعالیت‌های صورت گرفته در استان‌های گلستان و فارس، اعضای داوطلب جمعیت به‌عنوان تسهلیگر محلی، ضمن مشاوره و تسهیلگری در محلات حاشیه و در معرض سیل کشور، با هماهنگی های بی وقفه، پیگیر  فراهم کردن اسکان موقت در نواحی مختلف استان های تهران، خراسان رضوی، ‌خوزستان، لرستان و …  بودند که به موجب آن، شمار زیادی از خانواده‌ها بالاخص خانواده‌های درگیر معضل و ساکن سکونت‌گاه‌های رسمی و ناایمن توانستند به صورت موقت در‌ مکانی هماهنگ شده، اسکان یابند.

هم چنین ستاد جمعیت امام علی به منظور امدادرسانی بهتر در شهرهای خرم‌آباد، اهواز و کرمانشاه تشکیل شد. تیم‌های متعددی برای ارزیابی خسارات و نیازها عازم مناطق شهری و روستایی شدند و بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته، برآوردن نیازهای اولیه و اقلام اساسی به عنوان گام اول عملیاتی در این استان‌ها انجام شد.

 

سیل ایران بهار ۱۳۹۸/ گلستان- مازندران

سیل ایران بهار 1398

امدادرسانان داوطلب جمعیت امام علی به همراه معتمدین محلی از همان ساعات ابتدایی وقوع سیل (دوم فروردین 1398) شناسایی محلی مناطق سیل‌زده را آغاز کردند. پیرو گزارش‌های دریافتی تیم شناسایی جمعیت امام علی(ع)، در مناطق آق‌قلا، گمیشان و روستاهای اطراف این دو منطقه در استان گلستان، نیاز به کمک فوری وجود داشت. این نیاز به ویژه در منطقه آق قلا بسیار پررنگ‌تر بود. به همین منظور جمعیت امام علی(ع) از روز اول سیل با تخصیص هزینه اولیه، از محل کمک‌های صورت گرفته به خانه‌های ایرانی، جهت از دست ندادن فرصت، امدادرسانی را آغاز نمود و طی فراخوان‌های کمک های مردمی با یاری مردم، این حرکت را سرعت و وسعت بخشید.

سیل ایران بهار 1398

 

بر اساس شناسایی‌های انجام شده از روز اول وقوع سیل در منطقه تا ۱۴ فروردین ۱۳۹۸، مردم سیل‌زده با مشکلات زیادی از جمله: رسیدن ارتفاع آب به ۲ یا ۳ متر در بعضی مناطق شهر در روزهای اول وقوع سیل، قطع برق در اکثر نقاط شهر، نیاز شدید به لوازم بهداشتی مواجه شدند که متاسفانه در این بین غیبت مسئولین و نبود مدیریت بحران به چشم می‌خورد. بسیاری از افراد در سیل گیر افتاده بودند و توانایی رسیدن به نقاط امن را نداشتند. در منطقه‌ی حکیم‌آباد آق‌قلا راه دسترسی فقط با تراکتور و قایق امكان‌پذير بود. تعدادی‌ از خانه‌ها خراب نشده بودند كه مردم به آنها پناه آورده بودند. با تلاش نیروهای امدادی جمعیت امام علی، روستاییان برای تخلیه و ترک خانه‌هایشان در جهت حفظ جانشان در برابر سیل متقاعد شدند، متاسفانه بسیاری از روستاییان از ترس سرقت از خانه‌هایشان حاضر به ترک خانه نبودند.

سیل ایران بهار 1398

تخریب منازل مسکونی و خسارت های زیاد ناشی از سیل، از بین رفتن دام ها، کمبود نیازهای اولیه و اساسی، ماندن بیش از حد آب در مناطق و عدم عملکرد مناسب ارگان‌ها جهت بیرون بردن آب از مناطق، آب‌گرفتگی‌های شدید و زیر آب رفتن وسایل و خانه‌های مردم در مناطق سیل زده، نشست‌های شدید گل و لای پس از فروکش کردن تدریجی آب در مناطق، رها شدن لاشه‌ی دام‌ها و حیوانات تلف‌شده در مناطق سیل‌زده‌ و شیوع بیماری‌های خطرناک و نشست و تخریب خانه‌ها پس از ماندن آب در مناطق از جمله مشکلاتی است که طی شناسایی های مناطق مشخص گردید.

با توجه به گستردگی وقوع سیل در منطقه، تیم های متعدد شناسایی، در مناطق ذیل فعالیت های امدادی خود را شروع کردند:

  • آق‌قلا (حاجی‌قره، دلیجه، شورحیات، آق‌زبیر، سید لر، میرزا علی و سلاق‌یلقی و …)
  • روستای یلمه خندان
  • روستای چن سولی
  • روستای خوش گلدیم
  • روستای یامپی
  • گمیشان
  • روستای دست‌رَکن‌کُلا از توابع شهر سیمرغ در استان مازندران
  • روستای تازه آباد
  • روستای سیدلر
  • ….

 

سیل ایران بهار ۱۳۹۸/ شیراز

پیرو حوادث ناگوار ناشی از سیل در شهر شیراز در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۹۸، اعضای جمعيت امام علی در شيراز، به منظور اقدام ساختارمند در جهت مقابله با سیل، با ارگان‌های دولتی و غيردولتی مربوطه ارتباط گرفته و اعلام آمادگی جهت اعزام نيروی انسانی كرده است تا در صورت نیاز در فاز اجرایی و عملیاتی وارد شود. به دليل فعاليت جمعیت امام علی در محله‌ی سعدی شیراز ابتدا از اين محله اطلاعات گرفته شد.

سیل ایران بهار 1398

اعضای جمعیت امام علی شیراز با همکاری شهرداری با چند دستگاه اتوبوس جهت تخلیه‌ی روستای ماه‌فیروزان راهی این منطقه شدند. در نتیجه رایزنی اعضای جمعیت و رابط شناسایی منطقه با مردم، ساکنین راضی به تخلیه‌ی منازل و انتقال به محل اسکان در شیراز شدند.  این روستا تا حد امکان تخلیه شده و روستاییان در حال انتقال به محل‌های از پیش تعیین شده برای اسکان هستند. در هنگام تهیه این گزارش سومین اتوبوس پر شده و به سمت سالن طباطبایی، که یکی از محل‌های اسکان است، در حال حرکت می‌باشد.

اعضای جمعیت امام علی با سه اتوبوس به سمت روستای خَلجوی در حرکت می‌باشند تا جهت تخلیه‌ی روستا اقدام کنند.

در تصویر زیر محل‌های اسکان روستاییان منتقل شده از روستاهای ماه‌فیروزان و خَلجوی توسط اعضای جمعیت امام علی در شیراز این روستاها در مسیر سیل قرار داشتند و قبل از رسیدن سیل به این نقاط، با چند دستگاه اتوبوس تخلیه شدند. هر چند عده‌ای برای تخلیه‌ی خانه‌هایشان مقاومت به خرج دادند و در روستا ماندند.

از جمله مشکلات موجود در این مناطق، باقی ماندن گل و لای در خانه های محله سعدی که پمپ لجن کش نیز قادر به تخلیه این حجم از گل و لای را ندارد.

در باب عدم مدیریت صحیح کمک‌ها در منطقه‌ی سعدی شیراز

پر واضح است که سیل شیراز نتیجه‌ی اقدامات کارشناسی نشده و عدم به‌کارگیری نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف می‌باشد. مساله‌ای که علی‌رغم اهمیت بسیار زیاد آن، موضوع این یاداشت کوتاه نیست.
در سیل شیراز و به‌خصوص مشکلات ناشی از آن در محله‌ی سعدی این شهر، نبود نیروی متخصص در بحث امدادرسانی، فقدان نهاد پرقدرت مدیریت‌کننده‌ی بحران جهت توزیع مناسب نیروها و عدم اطلاع‌رسانی مناسب، باعث شد تا کمک‌های مردمی و دولتی به صورت سلیقه‌ای و بدون نیازسنجی در این منطقه‌ حاشیه‌نشین و سیل‌زده‌ توزیع گردد.

این مساله علاوه بر بازدهی پایین در رساندن کمک به دست افراد آسیب‌دیده، موجب شدت یافتن مشکلات فرهنگی در این منطقه‌ی آسیب‌خیز و بروز رفتارهایی چون تکدی‌گری و دریافت کالاهای کمکی، با اصرار فراوان و با هر شیوه‌ای گردید. مساله‌ای که باعث کم‌اثر شدن تلاش‌های چندین ساله‌ نهادهای مردمی در این منطقه جهت مبارزه با فرهنگ فقر می‌گردد. از این رو مدیریت واحد بر روی کمک‌ها در زمان وقوع بحران و عدم ورود خودسرانه‌ی تمامی افراد به منطقه‌ی سیل زده، امری ضروری است و اطلاع‌رسانی و نشر این مساله از اهم امور است.

 

سیل ایران بهار ۱۳۹۸/ لرستان

از ساعات اولیه روز یک‌شنبه، ۴ فروردین ۹۸، با افزایش سطح آب رودخانه‌ی کشکان، قطع آب لوله‌کشی و هجوم سیل به منازل مردم، موجی از ترس مردم شهر را فرا گرفت. راه‌های ارتباطی زمینی تمامی روستاهای بخش معمولان و پلدختر نیز به علت سیل قطع شد.

سیل ایران بهار 1398

پل فلزی روستای گاوزرده حدود ساعت ۳ عصر روز یکشنبه‌ی گذشته (۴ فروردین) به علت سیل شکسته شد و سقوط کرد. تقریبا تمامی دینام‌ها و موتورهای پمپاژ آب کشاورزی تخریب و یا دچار خسارت بسیاری گردیدند. زمین‌های کشاورزی بسیاری به وسیله‌ی سیل تخریب کامل و یا دچار خسارت شدند.

جاده‌های ارتباطی معمولان از جنوب و شمال به شهرهای خرم‌آباد و پلدختر قطع شده و تخریب گردیدند. بسیاری از مردم این منطقه کشاورز، کارگر و دامدار هستند و بسیاری از آنها با از دست دادن مزارع کشاورزی، خانه‌ها و دام‌های خود برای ادامه‌ی گذران زندگی دچار مشکل خواهند شد.

سیل ایران بهار 1398

در منطقه پلدختر و معمولان با توجه به اینکه رودخانه از وسط شهر عبور می‌کند و تمامی خروجی آب رودخانه‌های لرستان از این مسیر است رودخانه‌ی کشکان طغیان کرده و راه ارتباطی ۲۰ روستای منطقه طایی و میانکوه شرقی مسدود شده‌ است. مسیر مواصلاتی پلدختر به خوزستان با طغیان سیل از بین رفته است. در شهر معمولان اکثر خانه‌هایی که در حاشیه‌ی رودخانه بودند دچار آب‌گرفتگی شدند.

درخرم‌آباد طغیان رودخانه‌ی خرم‌رود که از وسط شهر خرم‌آباد می‌گذشت موجب آب‌گرفتگی معابر شد و بارش باران چند روز مکرر ادامه داشت . خانه‌های اطراف رودخانه تخلیه شده است. تخریب قسمتی از پل آفرینه در جاده‌ی پلدختر به خرم‌آباد نیز بر اثر طغیان رودخانه چول هول رخ داده است. خسارت‌ها بیشتر به صورت آب‌گرفتگی و ورود آب به  خانه‌ها و مغازه‌ها گزارش شده است.

سیل ایران بهار 1398

در کوهدشت نیز رودخانه‌ی کشکان طغیان کرده است، عشایر منطقه با کمک هلال احمر از بستر رودخانه فاصله گرفته اند و متاسفانه بر اثر بارش‌ها در روستای «سرسنگر»، بخش درب گنبد شهرستان کوهدشت، آوار شدن یک خانه منجر به کشته شدن یک زن و مصدومیت یک نفر دیگر شد. البته فاصله رودخانه تا مناطق مسکونی حدود ۴۰ کیلومتر است و تمامی آب رودخانه و سیل، زمین‌های کشاورزی را از بین برده. بیشتر خسارت‌ها به بخش کشاورزی وارد شده است.

سیل ایران بهار 1398

سیل ایران بهار ۱۳۹۸/ خوزستان

سیل‌بند روستای هوفل شکسته شد. هوفل یکی از روستاهای سوسنگرد در استان خوزستان است. آب وارد زمین‌های کشاورزی و خانه‌های روستاییان در این منطقه شده است.

سیل ایران بهار 1398

در ایذه، بخش سوسن تلفات جانی نداشته است. روستاهای این بخش تخلیه شدند و روستاییان در یک مکان امن اسکان داده شدند. دو منطقه‌ی کشتارگاه و اکبرآباد در ایذه دچار آب‌گرفتگی منازل شده‌اند. به گفته‌ی رابطین، تا لحظه نگارش این مقاله تلفاتی جانی وجود نداشته ولی خسارت مالی پیش آمده است. در این مناطق کلیه‌ی احشام و زمین‌های کشاورزی از بین رفته‌اند و طبق صحبت با اهالی، مردم نیاز به پتو، لباس و مواد غذایی دارند.
در اندیکا، بخش چلو راه‌های ارتباطی قطع شده و مسیر دسترسی به روستاها مسدود گردیده است.

در تاریخ ۹۸/۱/۷، در اندیکا، بخش چلو طبق صحبت‌های انجام شده با رابطین، برخی از راه‌ها باز شده اما هنوز دسترسی به روستاهای صعب‌العبور غیرممکن است. در هلال احمر بخش چلو اقلام غیرنقدی از جمله مواد خوراکی از طرف خیرین و مسئولین در اختیار قرار گرفته و مقرر شده نیازهای هر روستا به دهیار آن روستا تحویل داده شود تا در صورت نیاز بین اهالی تقسیم شود. طی تماس‌های صورت گرفته، فعلا نیازی به حضور اعضای داوطلب جمعیت امام علی نیست.

سیل ایران بهار 1398

در شناسایی ۸ فرودین ۱۳۹۸ مناطق اندیکا، بخش شلال و دشتگل روستاهای مسیر شاهزاده عبدالله از جمله هوبر، امام‌زاده بُوِیر، تخت گیودران، درویش احمد، تاچل علی‌شیر، پاریوجذب، اسکان روستاهای این مناطق به صورت چادری و خانه‌های سنگی می‌باشد که در حین بارندگی آب وارد چادرها شده و باعث از بین رفتن مواد غذایی و علوفه‌ها گردیده است.

نیاز به سرپناه یا چادر مشهود بود. مار و عقرب در منطقه بسیار زیاد مشاهده می‌شد. وضعیت بهداشتی خانواده‌ها مناسب نبود؛ به طوری که دست و پای کودکان از خشکی زخم شده بود و خانه‌ی بهداشت در منطقه فعال نبود. راه دسترسی منطقه بسیار بد بوده و یک ساعت حرکت در مسیر خاکی و ناهموار دارد؛ به عنوان مثال در یکی از موارد، زن جوان بارداری به خاطر بدی مسیر، در طول مسیر فوت کرده بود. دکل مخابرات در این منطقه وجود ندارد و امکان تماس و ارتباط موجود نیست.

سیل ایران بهار 1398

سیل ایران/ کرمانشاه

جلسه‌ی تیم امداد حوادث و بحران جمعیت امام علی(ع) کرمانشاه روز دهم فروردین، برگزار گردید. تیم‌های شناسایی، امداد اولیه، پمپاژ و تخلیه‌ی آب و توزیع کمک‌های ضروری تشکیل گردید تا در صورت نیاز وارد عمل شوند.

طبق شناسایی های انجام شده، انتهای کوچه های خیابان ابوذر جعفرآباد یکی از بحرانی‌ترین نقاط برای سیل احتمالی است. مردم اطراف این کوچه با سیل ناآشنا نیستند. در زیر این کوچه یک رودخانه زیر زمینی جاریست. به ساکنین این کوچه در رابطه با تخلیه هشدار داده شد.

سیل ایران بهار 1398

در ادامه شناسایی ها از شهرستان‌ها و روستاهای اطراف در استان  کرمانشاه، که توسط اعضاء داوطلب و معتمدین محلی جمع‌آوری شده حاکی از آن است که منطقه عثمانوند (انارک) میزان بارندگی زیاد بوده اما سیل خسارتی نداشته است. راه سرفیروزآباد به جلالوند در یک نقطه تخریب شده است. در شهرستان روانسر گروه های امداد حضور دارند و راه برخی روستاها مسدود می‌باشد.

بنابر گزارش افراد بومی، وضعیت روستای نهرابی بحرانی است و سد کیلانبر دروضعیت نامناسبی بوده است. سد روستای مریم نگار طغیان کرده است.  هوای شهرستان‌های سنقر و صحنه و کنگاور برفی است و دسترسی به بعضی روستاها مشکل شده است. روستای چمبطان علیا و چند روستای دیگر از توابع هرسین در محاصره آب است.  بیستون و شهرک الزهرا دچار آب گرفتگی شدید شده است. پل روستای گله جار زیر آب رفته است. درمنطقه هشیلان آب گرفتگی شدید در چند روستا مشاهده می‌شود.  اعضا جمعیت در حال گشت‌زنی و امدادرسانی در تمام نقاط کرمانشاه و اطراف آن بوده‌اند تا در صورت وجود بحران امداد رسانی خود را انجام دهند.

 

ستادهای جمع‌‏آوری کمک‏‌های مردمی و توزیع کمک‌ها در مناطق سیل زده

از همان روزهای اول شروع فعالیت جمعیت امام علی در مناطق سیل زده، ستادهای جمعیت در خودِ مناطق و هم چنین در شهرهای دیگر جهت جمع آوری کمک های مردمی شکل گرفتند که پس از جمع آوری کمک ها و فرستاده شدن آن ها در ستادهای واقع شده در مناطق سیل زده، پخش کمک‌ها در مناطق انجام شد.

  •  ستاد گرگان
  • ستاد ساری
  • ستاد تهران
  • ستاد مشهد
  • ستاد لرستان
  • ستاد کرمانشاه
  • ستاد کرج

آدرس دقیق ستادها را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

حضور عباس، از نوجوانان آزاد شده طرح طفلان مسلم جمعیت امام علی (طرح آزادسازی نوجوانان محکوم به قصاص و حمایت از خانواده‌های بخشنده) به همراه همسر خود در ستاد جمعیت امام علی در لرستان، هم چون یک داوطلب مشغول امدادرسانی به آسیب‌دیدگان از سیل شده است.

 

درمان و بهداشت

حضور تیم درمان، بهداشت و پزشکی جمعیت امام علی (ع) در مناطق سیل زده جهت ویزیت كودكان و خانواده‌های آسيب‌ديده و همچنین بررسی وضعیت بهداشت محیط و بررسی نیازهای موجود

سیل ایران بهار 1398

وضعیت، شرایط فعلی و فعالیت های پیش رو

مشکلات اقتصادی اجتماعی، باعث شده که بسیاری از مردم چیزی برای از دست دادن نداشته باشند. این مساله سبب مقاومت مردم محلی در بسیاری از مناطق، در برابر هشدارهای مقامات دولتی و کنشگران محلی شد تا خانه در معرض سیل خود را ترک نکنند. همچنین، مشکلات معیشتی پیش از وقوع سیل، بازگشت به شرایط معمول را پس از وقوع سیلاب های اخیر، بسیار دشوار کرده است.

یکی از مشکلاتی که بالاخص در مناطق سیل زده استان گلستان مشاهده شد، عدم خروج آب سیلاب‌های وارده است که عمدتا به مسطح بودن زمین شهرها و روستاها و بسته بودن مسیرهای خروج آب برمی‌گردد. باقی ماندن آب در سطح شهرها رو روستاها، علاوه بر تشدید خسارات مالی و تضعیف سازه‌های موجود در منطقه، تلاطم روحی زیادی را به علت سرگردانی در بین مردم ایجاد کرده است و بازآفرینی روحی آن‌ها را بسیار سخت کرده است.

در کنار این مساله، عدم توجه به اصول اولیه امدادرسانی، تاثیر بسیار سویی بر فرهنگ رفتاری مردم منطقه به ویژه در شهرک سعدی شیراز گذاشته است که جمعیت امام علی، به عنوان یک سازمان امدادرسان، نگرانی های خود را از بابت عدم هماهنگی ارگان‌های امدادی و‌ بی توجهی به جوانب اجتماعی رفتارهای امدادی بارها اعلام کرده است.

رویکرد جمعیت امام علی در استان گلستان، در حال حاضر اجرای طرح Family For Family است که بر مبنای آن، شرایط و بستر لازم برای احیای معیشت هر خانوار آسیب دیده از سیل، توسط یک خانوار برخوردار، تامین خواهد شد و جمعیت امام علی به عنوان تسهیلگر با فراهم کردن مقدمات لازم برای بازگشت خانواده به شرایط پایدار در این فرآیند نقش‌آفرینی خواهد کرد.

جمعیت امام علی ضمن محکومیت فعالیت های ناپایدار تمامی خواهان و توسعه گرانی که به هر دلیل، به منظور تامین مقاصد اقتصادی سیاسی خود، به تخریب منابع زیست محیطی (نظیر قطع درختان، از بین بردن پوشش گیاهی) و بهره‌برداری بی قید و شرط از منابع آبی اقدام می‌کنند و به موجب آن به گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی دامن می‌زنند، خواستار تصویب قوانین لازم الاجرا برای مدیریت پایدار فعالیت های تولیدی-اقتصادی است. هم چنین، نگاه اجتماع محور این سازمان، بر آن است که به صورت جد پیگیر برنامه‌های کاهش خطر پذیری و ارتقا تاب‌آوری جوامع محلی باشد تا زین پس شاهد کاهش تلفات و آسیب‌های جانی و مالی ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح بین‌المللی باشیم.

۲۴ پاسخ
  1. گندم
    گندم says:

    خدا قوت بهتون.
    انشاالله آخرین بلا برای ایرانمون باشه و تمام جهان ایمن باشه.

    پاسخ
  2. Sepideh
    Sepideh says:

    امیدوارم با دعای خیر و لبخند روی لبای مردم سیل زده عزیزمون،خستگی اعضای جمعیت امام علی(ع) از تنشون در بره و بتونن برای برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی مردم حاشیه به نحو احسن تلاش کنن???????

    پاسخ
  3. مینا
    مینا says:

    این حجم از فداکاری و پای کار موندن از جوونایی که میتونن وقتشون رو صرف کارهای دیگه ای بکنند واقعا قابل تحسینه .خداقوت و خسته نباشید

    پاسخ
  4. علیرضا د.
    علیرضا د. says:

    خدا قوت به اعضای جمعیت امام علی ک بی توقع و چشم داشت، به داد مردم این مرز و بوم رسیدند و بازم می رسند.

    پاسخ
  5. Narges
    Narges says:

    خیلی خوبه که جمعیت امام علی به صورت تخصصی در شرایط بحرانی امدادرسانی می‌کنه ،واقعا خسته نباشید .وممنون از اینکه وضعیت مالی جمعیت به صورت کاملا شفاف درسایت قراردارد.باوجودشما دلگرمی میگیریم.

    پاسخ
  6. زهرا
    زهرا says:

    اینجوری پای کار بودن و خدمت کردن به مردم و بدون توجه به رنگ و مذهب اونقد قابل تحسینه که دهان از تحسینش باز میمونه.
    مرسی که عشق هدیه میدید.
    مرسی که هستید تا ببینبم دنیا میتونه قشنگ باشه.

    پاسخ
  7. پیمان خ
    پیمان خ says:

    واقعا حضور تاثیر گزار و مسئولانه شما عزیزان خیلی کمک حال مردم سیل زده شدن
    همیشه پایدار باشید

    پاسخ
  8. محمد
    محمد says:

    همین که مردم به شما اعتماد دارن و کمک‌هاشون رُ از طریق شما به هموطن های سیل زده فرستادن ، یعنی راهتون درسته. دمتون گرم

    پاسخ
  9. نیلوفر محمودی
    نیلوفر محمودی says:

    ممنون از این نهاد مدنی که روز به روز اعتماد مردم رو با شفاف سازی که انجام میده بیشتر به خودش جلب میکنه و مرذم رو بیشتر در جریان میذاره..خسته نباشید همه دوستانی که به کمک مردم سیل زده رفتید و در غمشون شریک بودید.

    پاسخ
  10. سجاد
    سجاد says:

    خداقوت به تمام عوامل و دست اندرکاران جمعیت امام علی(ع)??با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما عزیزان…

    پاسخ
  11. آرزو
    آرزو says:

    دمتون گرم واقعا در جریان سیل امسال سنگ تموم گذاشتید . خدا خیرتون بده

    پاسخ
  12. Negar Omranzadeh
    Negar Omranzadeh says:

    انشاالله هممون انسانیت رو یاد بگیریم و با شما همراهشیم،آدم حالش خوب میشه وقتی این همه انرژی و هم دلی بین شما اعضای جمعیت میبینه??

    پاسخ
  13. پ . ق
    پ . ق says:

    خدا قوت به همه شما
    واقعاً که رسالت ارزشمندی برای خودتون تعریف کردید و به حق که از جون و دل مایه میذارید.
    ممنون از همه زحماتتون که برای این سرزمین و مردمانش میکشید.

    پاسخ
  14. احمد
    احمد says:

    دست مریزاد واقعا.. توی این مدت که از سیل گذشته بزرگترین خدمات رو بچه های جمعیت ارائه دادن.. صادقانه و بی منت

    پاسخ
  15. حمید رضا
    حمید رضا says:

    خدا قوت و دست مریزاد به همه فعالان جمعیت پرتلاش امام علی بخصوص عزیزانی که در این سیل ویران کننده واقعا شبانه روز تلاش کردند.

    پاسخ
  16. م.ن
    م.ن says:

    دعای خیر مردم پشت سر همین داوطلبانی است است که شهر و دیار خودشون رو رها کردن و مشغول خدمت رسانی به سیل زده ها هستن. خدا قوت

    پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    Want to join the discussion?
    Feel free to contribute!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *