گزارش سیزدهمین همایش تاسوعای آیین “طفلان مسلم”

جامعه، پیکره‌ای واحد که ترمیم آسیبهایش مسئولیت تک تک ماست.

عصر چهارشنبه 28 شهریور سالن رعد میزبان همراهان جمعیت امام علی در آیین طفلان مسلم بود. این آیین که امسال برای سیزدهمین سال متوالی برگزار شد به حمایت از کسانی می پردازد که در سنین زیر 18 سال ناخواسته مرتکب قتل شده و چوبه دار انتظار آنها را می کشد. در این برنامه ابتدا گزارشی از فعالیت تیم طفلان مسلم در سالهای گذشته توسط یکی از اعضای تیم ارائه شد. حبیب فاتح در این گزارش علاوه بر معرفی طرح و اهداف آن و ارائه گزارشی جامع در رابطه با فعالیت سالهای گذشته جمعیت در حوزه کودکان بزه دیده، مروری بر علل بروز خشونت به ویژه در میان کودکان ساکن در مناطق فقرنشین داشت. او در پایان درباره روند مددکاری پس از خروجِ آزادشدگان طرح طفلان مسلم، بر این نکته تأکید نمود: « در این فرآیند، مددجو پس از آزادی ملزم می شود در طول سال به صورت منظم در فعالیتهای اجتماعی اثربخش مشارکت نماید و بدین ترتیب تا حدی در مسیر جبران اشتباه بزرگ خود قدم بردارد».

سخنراندوم برنامه، لیلا شفاعی، وکیل دادگستری بود. وی در سخنان خود از چالشهای حقوقی ماده 91 و ناکارآمدی آن در توقف حکم اعدام افراد زیر 18 سال سخن گفت. همچنین ایشان وجود تبصره شرط بلوغ در ماده 91، عدم شفافیت در پارامترهای تشخیص بلوغ توسط قاضی، نبود پروتکل علمی و دقیق برای تشخیص بلوغ روانی کودک حین قتل و تشخیص بلوغ کودک صرفا بر اساس تعداد اندکی سوال که توسط مددکار زندان تکمیل میشود را از مشکلات جدی حقوقی در مساله تشخیص و ابلاغ حکم قصاص برای این افراد بر شمرد.

در این همایش نشستی نیز با محوریت آسیبهای پس از اعدام و با حضور برادر یکی از مددجویان که پرونده وی به اعدام منجر شد برگزار گردید. در این نشست، محمد چزانی، برادر ابوالفضل که در تیرماه 97 حکم قصاصش اجرا شد، از مشکلات محلات حاشیه ای از جمله فقر و اعتیاد به عنوان بستری برای بروز خشونت میان کودکان نام برد و از آسیبهای خانواده های طرفین پس از رخداد قتل سخن گفت. لازم به ذکر است ابوالفضل در سن 14 سالگی در یک درگیری کودکانه مرتکب قتل شد و در سالهایی که در کانون بسر می‌برد ضمن ابراز ندامت از آنچه که پیش آمده، به زعم مددکاران زندان اخلاق و رفتار بسیار شایسته ای را از خود نشان داده بود. از موارد قابل توجهی که محمد چزانی به آن اشاره کرد رفتن ابوالفضل پای چوبه دار پیش از سن 18 سالگی بود. همچنین آقای چزانی عدم آگاهی خانواده های مددجو در ارتباط صحیح با خانواده داغدیده اولیای دم را از مواردی دانست که منجر به عدم مصالحه بین دو خانواده شد. وی اشاره کرد در صورتی که طی این سالها زودتر با تیم مصالحه جمعیت امام علی آشنا شده بودند امکان بیشتری برای بخشش از سمت خانواده اولیای دم وجود داشت. دکتر سماواتی از مدرسین رشته جرم شناسی نیز به آسیب‌شناسی فرآیند اخذ رضایت از اولیای دم و تأثیر فرهنگ و عرف جاری جامعه بر تصمیم گیری اولیای دم پرداختند.

شارمین میمندی نژاد موسس جمعیت دیگر سخنران این برنامه بود. وی ضمن ابراز همدردی با خانواده های آسیب دیده در جریان اعدام ابوالفضل چزانی، گفت: « اگر به دنبال علت ها بگردیم حجم قابل توجهی از پرونده ها، ناشی از خشونتی است که در جامعه حاکم است و تعداد زیادی از آنها نیز مربوط به کودکان و نوجوانان است. شما می بایست علت را از زبان مسئولینی جویا شوید که خبر از فراگیری اعتیاد در حد سه میلیون نفر می دهند».

میمندی نژاد با تأکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع جرم، لیگ فوتبال پرشین را تلاش جمعیت امام علی در این زمینه معرفی کرد و افزود: « حدود هزار کودک و نوجوانی که در این لیگ بازی می کنند، دیگر به سوی خشونت نمی روند و هرگز ذره ای درگیر عواقب وخیم آن نخواهند شد».

وی در ادامه، مطالبه گری جمعیت امام علی از نهادهای مسئول را از مهمترین اقدامات این سازمان برشمرد و مسئولیت سنگین نهادهای رسمی در امر ساماندهی وضعیت معیشتی مردم جهت کاهش فقر و خشونت را یادآوری کرد. میمندی نژاد با اشاره به آنچه این روزها در جامعه به عنوان مراسم عزاداری رخ می‌دهد، حق خواهی و طلب حقوق فقرا را وظیفه پیروان امام حسین (ع) دانست. موسس جمعیت همچنین افزود : «فردی که نذری می دهد، طبل می زند، علامت بلند می کند و از مظلومیت نوزاد کوچکِ امام حسین سخن می گوید و فکر می کند ثوابی برای خود می اندوزد، بیاید در محله های لب خط و دروازه غار و خاکسفید، نوزادان شش ماهه ای را ببیند که از گرسنگی و فقر و اعتیاد رو به مرگند و از خود بپرسد به عنوان پیروی امام حسین، چه قدمی برای نجات این کودکان می تواند و می باید بردارد».

میمندی نژاد در پایان، جامعه را پیکره ای واحد دانست که ترمیمِ آسیبِ بخشی از آن مسئولیت تمام جامعه را می طلبد.

در پایان، مراسم گلریزان برای “علی.د” با حضور لیلی رشیدی بازیگر شناخته شده کشورمان که همواره همراه و حامی جمعیت در این مسیر بوده اند، برگزار شد.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *