فوت دو دانش‌آموز دختر در زاهدان بر اثر آتش گرفتن چراغ نفتی (ایرنا)

امروز در زاهدان در یک مدرسه‌ی ابتدایی بر اثر آتش‌سوزی ناشی از وجود چراغ نفتی در کلاس، دو دانش‌آموز جان خود را از دست دادند و دو دانش‌آموز دیگر دچار سوختگی شدید شدند. جمعیت امام علی ضمن تسلیت به خانواده‌ی این عزیزان از دست رفته، کلامی چند با نهاد متولی دانش‌آموزان یعنی وزارت آموزش و پرورش دارد.

اگرچه وزارت آموزش و پرورش از ممنوعیت استفاده از چراغ نقتی می‌گوید اما به نظر می‌رسد مکانیزم‌های نظارتی مناسب برای اجرای این قانون از سوی این وزارتخانه که مردم، کودکان خویش را برای تحصیل به مراکز آن می‌فرستند، در نظر گرفته نشده است. آنچه واضح است تنها با وضع قوانین و بدون اعمال نظارت، نمی‌توان وضعیت موجود را سامان داد. حقایقی که اتفاق امروز زاهدان به روشنی بر اهمیت آنها مهر تایید می‌زند.

در حالی که در ابتدای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ وزارت آموزش و پرورش از ایمن نبودن ۲۵٪ مدارس سخن گفت، باید دید برای حل این مشکل که همچنان در کمین تعداد زیادی از دانش‌آموزان این کشور است چه چاره‌ای اندیشیده شده و چه پیگیری‌هایی انجام گرفته؟ اگر پیگیری انجام شده، در کدام مرحله به بن‌بست رسیده و چه کسانی در مسئولیت خویش کوتاهی نموده‌اند؟ وزارت آموزش و پرورش در قبال مرگ این دو کودک کاملا مسئول است و باید نسبت به کوتاهی خود در نظارت بر مدارس، در مورد قانونی که خود وضع کرده، پاسخگو باشد و راه‌های جلوگیری از چنین فجایعی را به اطلاع عموم مردم برساند.

کودکان این سرزمین، ابزار سهل‌انگاری‌ها، بی‌مسئولیتی‌ها و هزاران اهمال ایشان نیستند که هر روز خبری ناگوار از گوشه و کنار ایران، همه‌ی ما را داغدار کند و ایشان همچنان محکم‌تر بر صندلی‌های بی‌مسئولیتی خویش بنشینند. به همین منظور پیشنهاد می‌شود تا علاوه بر افزایش بودجه‌ی بازسازی و نوسازی مدارس، سامانه‌ای آنلاین به منظور اعلام مشکلات ایمنی و خطرساز در مراکز آموزشی و مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شود. در این زمینه می‌توان از ظرفیت نهادهای مردمی به عنوان بازوی نظارتی در این زمینه بهره برد و در صورتی‌که مدرسه‌ای در این زمینه همکاری لازم را نداشت امکان اعلام آن در این سامانه مهیا باشد. به امید آنکه با اعمال سیاست‌های نظارتی مناسب، جان کودکان و نوجوانان ما در مدارس به خطر نیفتد و شاهد اتفاقات تلخ این‌چنینی نباشیم.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *