نامه‌های دفاتر جمعیت امام علی خطاب به سخنگوی دولت و ردِ پیشنهاد ایشان مبنی بر مستقل کار کردن دفاتر

۴۰ دفتر نمایندگی جمعیت با نگارش نامه هایی خطاب به سخنگوی دولت، پیشنهاد ایشان مبنی بر تکه تکه کردن جمعیت و استقلال دفاتر را رد کرده و خواستار رفع مشکلات برای کلیت جمعیت امام علی شدند.

خانه ایرانی مولوی

2 مرکز

به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی

سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

پس از تحلیل و توضیحات مبهم جنابعالی درباره تجزیه جمعیت امام علی(ع) به واحدهایی مجزا و جدا از هم، همچنین امکان فعالیتی مشروط با نام و عنوانی دیگر برآن شدیم تا مطالبی را برای روشن‌تر شدن ابهامات و نیز ثبت در حافظه تاریخ این مرز و بوم، به استحضار برسانیم.

جای بسی تعجب است که دولت تدبیر و امید به جای حساسیت بر پایمال شدن حقوق ملت، رعایت قانون اساسی و تاکید بر اجرای آن، مصلحت‌اندیشانه در پی طبیعی و موجه جلوه دادن بعضی مسایل دامنگیر جامعه و مشکلات ایجادشده برای نهادهای مدنی است. یکی از این موارد، طرح دعوی انحلال جمعیت امام علی(ع) توسط وزارت کشور است. غافل از آنکه ساختار این جمعیت کلیتی واحد و یکپارچه است که قابل تجزیه نبوده و محور و اساس آن عشق و خدمت به محرومان این سرزمین است؛ کلیتی یکپارچه با روح و معنویتی که هر عضو داوطلب به محض مراجعه به آن، گویی گمشده اخلاقی و اجتماعی خودش را در آن پیدا کرده و با عشقی بی‌مزد و منت، به خدمت‌رسانی مشغول می‌شود.

وجه تمایز این جمعیت با سازمان های مشابه، اندیشه اجتماعی، کردار و عملگرایی برگرفته از سیره عملی مولا علی(ع) می‌باشد که در جامعه امروزی به شدت کمبود آن احساس می گردد. آری! قرائت جمعیت امام علی(ع) از دین و آیین مورد اقبال و استقبال بسیاری از هموطنان بوده و این امر، اعتماد، همراهی و همدلی آنان را فراهم آورده است. آیا این سرمایه و حسن اعتماد، کسانی را ناراحت می‌کند؟ آیا شمعی در تاریکی‌ها برافروختن، گناهی نابخشودنی است؟ آیا سزای مردمان فداکار، آزار است؟!

خانه ایرانی مولوی به عنوان اولین مرکز خدمات‌رسانی جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) در سال 1384 تاسیس شده و از آن زمان تا کنون بصورت پیوسته به بیش از هزار کودک و 100 مادر سرپرست خانوار خدمات مختلف حمایتی شامل آموزش، درمان، روان شناسی و مشاوره، تغذیه و … ارائه نموده است.

ما اعضای داوطلب خانه ایرانی مولوی جمعیت امام علی(ع) ضمن ابراز تأسف از عقب‌نشینی از شعارها، وعده‌ها و سستی در وفا به پیمان مشترک میان دولت و ملت، مخالفت خود را با تجزیه ساختار کنونی جمعیت اعلام می‌داریم.

آنچه جمعیت امام علی(ع) را در طی حدود ۲۰ سال فعالیت از بسیاری آفات و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی حفظ کرده، آزادی بیان نظرات اعضای مختلف، تعامل اندیشه‌های متنوع، هماهنگی و وحدت در عین کثرت و گوناگونی است. فضایی که هر عضو داوطلب فارغ از نژاد، فرهنگ، مذهب و عقیده به راحتی می‌تواند نقش مفید خود را در ساختار آن پیدا نماید.

همکاری، تفاهم و همدلی حول یک محور واحد یعنی تمرکز و توجه به حقوق کودکان و آسیب‌دیدگان، این جمعیت را از خطاهای فاحش انسانی مصون داشته و چنانچه کارنامه آن نشان می‌دهد از بسیاری مشکلات مورد ابتلای فعالیت های جمعی دورمانده است.

به نظر می‌رسد هدف از دیوار کشیدن و تقطیع اجزای مختلف این سازمان زنده و پویا، هدایت و سوق‌دادن آن به سوی انحلال و مرگ تدریجی است. در حالی که جمعیت امام علی(ع) ایده، اندیشه و کنشی برای پرکردن شکاف‌ها و پل بستن میان تکثرها و چندگانگی هاست. تلاشی برای حفظ نام مبارک پیشوایمان امام علی(ع) و عمل براساس قرائتی انسان‌دوستانه از ایشان است.

ما اعضای خانه ایرانی مولوی بار دیگر بر خواسته به حق خود مبنی بر فعالیت قانونی، یکپارچه و مسئولانه تاکید داشته و از مقامات محترم می خواهیم در این روزهای دشوار، روزنه‌های عشق و امید را بر جوانان، دانشجویان و عموم مردم شریف‌مان مسدود ننمایند.

خانه ایرانی ساری

بسمه تعالی
جناب آقای علی ربیعی
سخنگوی محترم دولت دوازدهم
با سلام
احتراماً پیرو صحبت‌های اخیر حضرتعالی در خصوص انحلال جمعیت امام علی(ع) و ادامه فعالیت‌های نمایندگی‌های این جمعیت با اخذ مجوز استانی، ما داوطلبان نمایندگی مازندران مراتب مخالفت شدید خود با هر گونه تفکر تجزیه اعلام داشته و ادله این مخالفت را در ادامه به استحضار می‌رسانیم.
دولت جناب آقای دکتر روحانی از ابتدای روی کار آمدن تاکنون همواره بر حمایت از سمن‌ها و تشکل‌های مردمی و تقویت آنان داد سخن رانده و تاکید کرده است سمن‌ها را به مثابه فرصت تلقی می‌کند نه تهدید چون مشارکت هر چه بیشتر مردم  موجب تقویت جامعه و به تبع آن توسعه کشور است. حال چگونه است در دولتی که رئیس محترم آن تاکید کرده برای مقابله با فقر و نابرابری نیازمند ورود و یاری سازمان‌های مردم‌نهاد است، زمینه‌های انحلال و تجزیه یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان‌های مردم‌نهاد این کشور فراهم می‌شود؟ سازمان مردم‌نهادی که زنان و کودکان بسیاری را در سراسر کشور تحت حمایت خود دارد؛ همان‌هایی که فقر روز افزون و نابرابری افسار گسیخته جوانی و کودکی و آرزوهایشان را به تاراج برده است.
جناب آقای ربیعی، از تجزیه جمعیت امام علی (ع) و تبدیل آن از یک کل منسجم و فعال به واحدهایی جدا از هم و تکه‌پاره سخن می‌گویید! بگذارید برای روشن شدن ناکارآمدی این پیشنهاد یک مثال عینی بزنیم. فرض کنید یک وزارتخانه تجزیه و ارتباط آن با اداره‌های مرتبط  در استان‌ها و شهرها و شهرستان‌ها قطع شود. از این تکه‌های به جا مانده چه میزان کارایی و توان برای خدمت به مردم می‌توان انتظار داشت؟!
چگونه از انحلال و تجزیه جمعیت امام علی (ع) سخن می‌گویید؟ مگر می‌شود سرمایه عظیم اجتماعی را، که این کل منسجم طی سالیان متمادی و با جلب اعتماد عمومی به دست آورده است، از بین برد و آن را به تکه‌های ابتر و دور مانده از هم تبدیل کرد؟ مگر می‌شود اعضای یک بدن را تکه‌تکه کرد و از سر و دست و پا انتظار داشت هر کدام به تنهایی فعالیت کنند؟ سازمان‌های مردم‌نهاد فرصت و سرمایه‌های این سرزمین هستند. مگر می‌شود فرصت را از بین برد و سرمایه را سوزاند؟ مگر می‌شود جمعیت را تکه‌تکه کرد و از ویرانه‌های به جا مانده از آن انتظار داشت همچون گذشته و با همان کیفیت از زنان و کودکان آسیب‌دیده حمایت کنند؟ این دوگانگی را چگونه در کنار هم جمع می‌کنید؟ چه چیزی را می‌خواهید منحل کنید؟ کدام تفکر را می‌خواهید تجزیه کنید؟ تلاش‌های شبانه روزی ما را یا رنجی که از گرسنگی یک کودک می‌بریم؟ دست یاری که به سوی محرومی دراز می‌کنیم یا فریادی که از دیدن درد اعتیاد کودکی معصوم در گلو خفه می‌کنیم؟ آغوشی که می‌گشاییم به سوی کودک محبت ندیده‌ای که در خیابان‌ به دنبال لقمه‌ای نان می‌دود یا دردی که از دیدن سوختن کودکی یک کودک در گاراژهای تفکیک زباله تحمل می‌کنیم؟
جناب آقای ربیعی، 9 سال پیش که از رنج بی‌پناهی کودکان آسیب‌دیده ساری و شهرهای اطراف آن به ستوه آمده و تصمیم گرفتیم فقط شاهدانی منفعل و افسوس‌خورندگانی بی‌حاصل نباشیم، داوطلبان جمعیت امام علی (ع) از نمایندگی‌های مختلف دست ما را گرفتند و گام به گام همراهمان بودند تا نهال نوپای فعالیت داوطلبی و دگرخواهانه ما در مازندران به بار بنشیند. حمایت اصولی، برخورد مددکارانه صحیح، برنامه‌های مدون برای پیگیری و حمایت‌های درمانی، پیگیری‌های حقوقی، آموزش و به روز رسانی دانش اعضا در مواجه با آسیب‌های اجتماعی و بلایای طبیعی و… به دلیل ساختار منسجم و یکپارچه جمعیت در سراسر کشور و در سایه هم‌افزایی، همفکری و انتقال تجربیات و پشتیبانی کمیته‌های مرکزی و نمایندگی‌های مختلف از یکدیگر اتفاق افتاده است.
زمانی که حیران و سرگشته متوجه شدیم 9 کودک تحت‌حمایتمان در یکی از محلات حاشیه ساری قربانی تجاوزها و آزارهای جنسی مکرر فردی ساکن همان محله شدند و خسته و درمانده شدیم از مراجعات متعددِ بی‌حاصل به مسئولان شهرستانی و استانی و هر آن کسی که فکر می‌کردیم  برای نجات این کودکان می‌تواند اقدامی انجام دهد؛ داوطلبان جمعیت امام علی(ع) در کمیته مرکزی حقوقی و کمیته مرکزی مقابله با کودک‌آزاری ما را یاری کردند، وکلای زبده از تهران داوطلبانه و بدون منت بارها برای شرکت در دادگاه و پیگیری‌های حقوقی به ساری آمدند و برای احقاق حقوق کودکان معصوم تلاش کردند.
جناب آقای ربیعی، دختران تیم والیبال پرشین ساری و پسران تیم فوتبال پرشین ساری در لیگ‌های پرشین هویت یافتند؛ هویتی که می‌توانند به آن ببالند. ایمان پیدا کردند که قادرند سرنوشت بهتری با دستان خود بسازند. به دختری که خسته از فقر و اعتیاد و بی‌مهری پدر به ورزش پناه آورده و هنوز از شوق مدالش در لیگ والیبال پرشین چشمانش می‌درخشد چه بگوییم؟
به پسری که تکیده از زباله‌گردی و کار بی‌وقفه چندین ساعته در خیابان برای تمرین فوتبال می‌آید، به امید آن که تیمش به لیگ راه پیدا کند، چه بگوییم؟ به او بگوییم امید نداشته باش؟ سبو بشکسته، پیمانه ریخته، منحل و تجزیه شدیم! دیگر جمعیتی وجود ندارد که لیگی برگزار کند که بتوانی در آن پا به توپ بشوی و به همه ناامیدی‌ها و بی‌عدالتی‌ها شوت بزنی؟ دیگر لیگی وجود ندارد که تو بتوانی با تیم‌های پرشین بلوچستان و اهواز و شهریار و… در آن شرکت کرده و دگرخواهی و احترام به همنوع را تمرین کنی؟ به پسرانمان که چندین دوره قهرمان لیگ و برنده کاپ اخلاق شدند بگوییم بی‌اخلاقی قهرمان شد؟!
جناب آقای ربیعی، کارآمدی جمعیت امام علی (ع) به دلیل تلاش بی‌وقفه همه داوطلبان آن در سراسر کشور است که چون زنجیره‌ای محکم در هم تنیده‌اند. حالا می‌خواهید با انحلال و تجزیه، ما و همه جامعه تحت‌پوششمان را از بهره‌مندی از این سرمایه عظیم محروم سازید و با دردها و داغ‌ها و غم‌های رو به فزونی تنها و بی‌پناه رها کنید؟
ما اعضای داوطلب جمعیت امام علی (ع)، که بی هیچ چشمداشتی جوانی خود را وقف وطن کرده‌ و امید و آرزوهای خود را به آبادانی و سربلندی این سرزمین گره زده‌ایم، پیرو تفکر و فرهنگ دگرخواهی و رافت به همنوع‌ایم و بر همان مسیری استواریم که طی این سالیان جمعیت پیموده است؛ مسیری که به تجربه دیده‌ایم بهترین راه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و حمایت از همه محرومانی است که برای یاری به سویشان شتافته‌ایم. درخت تنومند جمعیت امام علی (ع) در جان و رگ و پی  تک‌تک ما اعضای داوطلب ریشه دوانده و به شیوه زندگی و مرام ما تبدیل شده است. ما به همان نگاه و تفکر و جهان‌بینی مومنیم که هم‌اکنون بر کل جمعیت جاری است و شما از انحلال و تجزیه آن سخن می‌گویید.
جناب آقای ربیعی، در جمعیت امام علی (ع) نمایندگی مازندران، سیستان و بلوچستان، کرمان، گرگان، تهران، قم، تبریز و… از هم جدا نیستند. ما دست‌های هم را سخت فشرده‌ایم و از جان و جوانی‌مان سد ساخته‌ایم تا در سیل فقر و اعتیاد و نابرابری و آسیب‌های اجتماعی جان‌پناه کودکانی باشیم که آیه‌های خداوند به روی زمینند و حساب و پرسش ما به روز قیامت.
جمعیت امام علی (ع) نوع تفکر و مرام و شیوه زندگی ماست. آن چیزی که ما را به این سرزمین گره زده تجزیه نمی‌شود…

خانه ایرانی ایلام

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت تدبیر و امید
این مرقومه را از استان ایلام برای شما می‌نویسیم؛ استانی به غایت معنای کلمه محروم، کم‌برخوردار و بی‌امکانات. استانی با مشکلات عمیق و عظیم فرهنگی و اقتصادی مانند فقر مطلق در حاشیه‌های شهر ایلام و مناطق دور از مرکز استان، آمار بسیار بالای بیکاری، نبود دسترسی به امکانات درمانی مناسب، رتبه‌ی نخست در خودسوزی زنان، کمبود شدید (بهتر است بگوییم نبود) سرانه‌ی فضای فرهنگی، بیشترین میزان تورم در میان استان‌های کشور، نبود دسترسی سریع و آسان به مرکز کشور، و معضلی که اخیرا با سرعتی باورنکردنی و سرسام‌آور در حال رشد در استانمان است: زباله‌گردی، به خصوص زباله‌گردی کودکان…
فعالیت‌های مرکز استانی جمعیت امام علی (ع) از سال۹۴ همزمان با سیل در ایلام آغاز شده است و از آن زمان تاکنون بیش از ۲۰۰نفر از کودکان محروم و کم‌برخوردار استان تحت پوشش و حمایت جمعیت قرار گرفته‌اند؛ بالغ بر‌ ۴۰۰خانواده خدمات مددکاری ارائه گردیده است و بیش از‌۱۰۰ نفر از کمک‌های پزشکی جمعیت امام علی (ع) بهره‌مند شده‌اند.
این‌ها تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های ما در این منطقه‌ی دورافتاده از کشور بوده است. فعالیت‌هایی که اگر به صورت ستادی و کشوری سازمان‌دهی نمی‌شدند هرگز به سرانجام نمی‌رسیدند؛ چرا که سیاست‌گذاری‌های کلان، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای داوطبین جمعیت در راستای افزایش بهره‌وری نیروهای داوطلب، جمع‌آوری و تخصیص بخش عمده‌ای از منابع مالی فعالیت‌های جمعیت در مناطق مختلف کشور و پیگیری‌های مداوم، توسط دفتر مرکزی جمعیت امام (ع) انجام می‌شوند.
تمامی اعضای جمعیت امام علی (ع) با شناخت کامل از ساختار و شاکله‌ی اصلی این نهاد مردمی، داوطلب به همکاری با این مجموعه می‌شوند و همه‌ی فعالیت‌های اعضا تحت ساختار کنونی به بهترین نحو و با بیشترین بازدهی ممکن در حال اجرا هستند. اگر این ساختار° “معیوب”، و بنا به فرموده‌ی اعضای شورای توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد، “انحصارگرایانه” می‌بود، جمعیت امام علی چگونه می‌توانست سالیان متمادی به خدمت‌رسانی در خط مقدم جبهه‌ی مبارزه علیه فقر فرهنگی و مالی در کشور مشغول باشد و چگونه می‌توانست هر ساله خیل عظیمی از جوانان معتهد و دلسوز این مرز و بوم را برای یاری به محرومان بسیج کند.
فرمایشات شما را مبنی بر تجزیه‌ی جمعیت امام علی (ع) و تشکیل سمن‌های شهری و استانی شنیده‌ایم. از عجایب روزگار همین بس که تصمیم انحلال سازمان مردم نهادی که مزین به نام بزرگ مولای متقیان، حضرت امام علی (ع) است با ایام میلاد این الگو و اسوه ی انسانیت و معرفت همزمان گردیده.
جناب آقای دکتر ربیعی! هر چه بیشتر به تصمیم وزارت کشور دولتی با شعار تدبیر و امید مبنی بر انحلال سازمان مردم نهاد فکر می‌کنیم، شباهت کمتری میان این تصمیم و بیانات رئیس جمهور محترم و سایر اعضای دولت در روزهای ابتدایی سال 96 می‌یابیم. تصمیمی فاقد هرگونه تدبیر و نابودکننده‌ی امید دل‌های کودکان محروم ایران.
ما، اعضای جمعیت امام علی (ع) استان ایلام، به عنوان افرادی که سال‌ها تجربه‌ی فعالیت‌های فرهنگی و عام‌المنفعه داریم، اعلام می‌کنیم که با هرگونه تغییر ساختار در جمعیت دانشجویی-مردمی امام علی (ع) ایران کاملا مخالف هستیم و قویاَ اعتقاد داریم در صورت منحل یا تفکیک شدن این مجموعه، بخش عمده‌ای از محرومان جامعه، به خصوص محرومان استان‌های مرزی کشور، از حمایت‌های مردمی نیز محروم خواهند شد.

خانه ایرانی سرآسیاب

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
نظر به اظهارات اخیر جنابعالی مبنی بر انحلال جمعیت امام علی و وعده اعطای مجوز مستقل به مراکز این جمعیت، بعنوان یکی از پایگاههای این سازمان مردم نهاد واقع در منطقه سرآسیاب ملارد، لازم دیدیم مواردی را به اطلاع شما برسانیم.
منطقه سرآسیاب واقع در شهرستان ملارد از مناطق پرآسیب استان تهران می باشد. آنچه ما اعضای داوطلب جمعیت امام علی را به سمت فعالیت در این منطقه کشاند تعداد فراوان کودکان محروم از تحصیل در این منطقه و وجود کارگاه های فراوانی بود که از کودکان بعنوان نیروی کار استفاده میکنند. لازم به ذکر نیست که دسترسی آسان به مواد مخدر در این منطقه، همچون دیگر مناطق حاشیه به معضلات و مشکلات آن دامن زده است.
خانه ایرانی سرآسیاب از سال ۹۳ تا کنون در این منطقه مشغول به فعالیت بوده و با تحت پوشش قرار دادن بیش از ۹۰ کودک در کاهش آسیبه ای این کودکان و خانواده هایشان اهتمام ورزیده است. آنچه توان ما را در فعالیت داوطلبانه و آگاهانه مان در این منطقه افزایش داده است پشتگرمی به وجود سازمانی کشوری و کارآمد بوده است که زبان گویای مشکلات فرزندان ما در منطقه سرآسیاب است.
البته جای تاسف دارد که سازمانهای مردم نهاد کوچک و بی نام و نشان جایگاهی برای مطالبه گری یا اظهار نظر در تصمیمات دولتی راجع به معضلات مناطق حاشیه ندارند. حال آنکه این سازمانها بعنوان چشم ناظر از نزدیک شاهد وقایع و معضلات کف جامعه هستند و میتوانند با ارائه مشاهدات و تجربیات خود نقش بسیار ارزشمندی در برون رفت این مناطق از مشکلات و معضلاتشان ایفا کنند. این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته، سازمانهای مردم نهاد بعنوان ارزشمندترین سرمایه های اجتماعی مورد حمایت دولت قرار گرفته و چشم ناظر دولت در کاهش آسیبهای اجتماعی محسوب می‌شوند. حتی جمعیت امام علی (ع) نیز با این میزان از گستردگی و با داشتن کوله بار ارزشمندی از تجارب بیست ساله و سرمایه عظیمی از نیروی داوطلب و متعهد در سراسر کشور، باز هم بدرستی مورد مشورت در رفع معضلات اجتماعی قرار نمی‌گیرد و باز هم این تلاشهای این سازمان بوده است که باعث قدرت چانه زنی آن با متولیان امر در رابطه با توصیف صحیح معضلات حاشیه و ارائه راهکاری برای حل آنها گردیده است. بیشک این توان مطالبه گری که ناشی از گسترده بودن و یکپارچگی جمعیت امام علی(ع)  و حضور اعضای داوطلبی از هر قوم و قشری در بطن معضلات مناطق مختلف کشور بوده است، یاریگر تمامی مراکز جمعیت امام علی‌ست تا بتوانند صدای کودکان خود را به گوش دست اندرکاران امر برسانند و آنچه را که در بطن جامعه مشاهده می‌کنند با مسئولین در میان گذاشته و راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه دهند. بیشک با قطع کردن این درخت عظیم و تکه تکه کردن آن، آنکه آسیب بیشتری می‌بیند همان کودکیست که در فراموش‌شده ترین نقاط کشور فریادرسی ندارد و کسی شاهد رنجهای وی نیست و البته مسئولین امر نیز دیگر امکان بهره گیری از تجارب چنین سازمان گسترده ای را نخواهند داشت.
علاوه بر تمام اینها، یکپارچگی جمعیت امام علی (ع) این امکان را برای مراکز فراهم کرده است تا در کنار هم از تجارب یکدیگر استفاده کنند و با یاری هم برنامه های کشوری مانند لیگ پرشین را برای کودکان خود برگزار کنند تا این کودکان در یک اشل بزرگتر دیده شوند و به جامعه ثابت شود اگر در کنار این کودکان باشند بینظیرترین استعدادها و توانمندیها را از آنها شاهد خواهند بود.
برگزاری سمینارهای علمی که جز در سایه یکپارچگی جمعیت امام علی(ع)  امکانپذیر نبوده است جامعه علمی و دانشگاهی را برای کاهش معضلات اجتماعی همراه کرده و نابترین و ارزشمندترین داده های آماری و علمی را بدون ایجاد هیچ هزینه ای برای دولت و تماما با کمک نیروهای داوطلب در اختیار مسئولین امر قرار داده است.
نقش موثر این سازمان در بحرانهایی مانند سیل و زلزله نیز بر هیچکس پوشیده نیست که علاوه بر کاهش بار دولت در امر خدمت رسانی توانسته است با کمک گرفتن از متخصصین دفتری از تجارب درخشان و کارآمد را جهت مقابله با بحرانهای آینده ارائه دهد.
ندیدن تمام این پتانسیلها و توانمندیهای این سازمان و تقلیل دادن مساله انحلال به تجزیه آن، جز سهل نگاری و‌ بیتوجهی به سرمایه های اجتماعی نشان دیگری ندارد. امید است مسئولین امر با تغییر دیدگاه خود،این سازمان و دیگر سازمانهای مردم نهاد را بعنوان دست یاریگر در کاهش معضلات ببینند نه آنکه نقدهای سازنده آن را سیاه نمایی تلقی کرده و اینهمه تلاش و زحمت اعضای داوطلبی را نادیده بگیرد که هر کدام می‌توانستند خارج از مرزهای وطن به مراتب بالای تحصیلی و اجتماعی برسند اما پای آبادی وطن ایستاده اند و عمر و جوانی خود را صرف این راه کرده اند.
بیشک چنین رفتارهایی از سمت مسئولین جز پاشیدن بذر ناامیدی در دل جامعه اثر دیگری ندارد.
به امید ایرانی آباد و سرافراز

خانه ایرانی سیستان و بلوچستان

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
نمایندگی استان سیستان و بلوچستان جمعیت امام علی،  پیرو فرمایشات جنابعالی پیرامون انحلال جمعیت امام علی(ع) و ادامه فعالیت های نمایندگی ها با مجوز استانی، نکاتی را که حاصل تجربه چندین ساله فعالیت به عنوان یکی از نمایندگی‎های شهرستان این جمعیت می باشند، به استحضارتان می رساند.  امید است این نکات در جمع بندی و تصمیم گیری موارد مطرح شده پیرامون مسئله انحلال جمعیت امام علی، موجب ایجاد شفافیت بیشتر شده و مسیر تصمیم گیری در این رابطه را به سمتی ببرد که کمترین آسیب متوجه خانواده ها و کودکان تحت پوشش این جمعیت بشود.

1) محرومیت اقتصادی و کم رنگ بودن فرهنگ کارداوطلبانه (که این موضوع نیز ریشه در محرومیت اقتصادی دارد ) در برخی مناطق استان ها (که غالبا این مناطق نیز به واسطه‎ی گستردگی معضلات اجتماعی، مناطق هدف فعالیت جمعیت امام علی (ع)هستند)  موجب شده امکان ایجاد ساختار بومی مستقل که بتواند نقش موثری در الگو سازی محرومیت زدایی و مطالبه گری قانونی معضلات داشته باشد عملا در سال های اول فعالیت در این مناطق وجود ندارد.  این مناطق نیازمند آن هستند که به صورت مشارکتی بین داوطلبان بومی و داوطلبانی از دیگر نقاط کشور فعالیت خود را آغاز و پیگیری نمایند . در استان سیستان و بلوچستان نیز ساختاری مشترک بین داوطلبان خارج از استان و داوطلبان بومی ایجاد شده که در چند سال اخیر شاهد کارایی این فرآیند و فعالیت موثر آن بوده ایم. فعالیت هایی در حوزه آموزش، ورزش، درمان، تامین آب شرب، امدادرسانی بلایای طبیعی و … حال با توجه به اظهار نظر جنابعالی و محدودیت فعالیت ها در سطح استانی عملا این ساختار از بین رفته و فعالیت های این نمایندگی دچار مشکل می شوند و قطعا بیشترین آسیب در این رابطه متوجه خانواده ها و کودکان تحت پوشش این جمعیت در این استان خواهد بود .
2)  مسئله دوم هم افزایی تجربیات در بین مناطق تحت فعالیت جمعیت امام علی (ع) در سطح کشور می باشد . در استان سیستان و بلوچستان بار ها در مواجهه با مسائل پیش آمده نیاز داشته ایم که از تجربیات مشابه در دیگر استان ها در موارد مددکاری ، امدادرسانی بلایای طبیعی، پزشکی و … استفاده نماییم که این امکان جز با وجود یک سازمان مردم نهاد یکپارچه در سطح کشور و در قالب همایش های کشوری، جلسات بین استان ها و …  میسر نمی باشد .

3) مسئله سوم حمایت مادی خیرین دیگر استان ها از استان هایی چون استان سیستان و بلوچستان در برگزاری آیین هایی چون آیین کوچه گردان عاشق، طرح از مهر بگو و … می باشد . همه ساله در این طرح ها به شناسایی خانواده های در معرض آسیب پرداخته و به جهت ایجاد ارتباط با هدف انجام فعالیت های مستمر در مناطق، به توزیع بسته های حمایتی مواد غذایی،  نوشت افزار و …. در سطح استان می‎پردازیم. به طور مثال در سال جاری علیرغم مشکلات ناشی از اپیدمی کرونا، مجموعا 2647 خانواده در طرح های گوناگون این استان شناسایی شده و ودر این طرح ها شرکت نموده اند . برای اجرای این طرح ها در نمایندگی استان سیستان و بلوچستان  با توجه به مشکلاتی چون محرومیت منطقه، سابقه کمتر فعالیت جمعیت امام علی(ع) در این منطقه و … عملا امکان تامین مالی طرح ها در سطح استان وجود ندارد. در این مواقع استان های دیگر به یاری این استان می پردازند و به کمک خیرین خود هزینه اجرای طرح ها را تامین می نمایند . با انحلال جمعیت امام علی و تفکیک  نمایندگی ها عملا ارتباطات بین آنها از بین رفته و امکان برگزاری طرح های مذکور در استان های محرومی مانند استان سیستان و بلوچستان وجود نخواهد داشت. یقینا این مسئله موجب ایجاد فشار مضاعف بر خانواده های تحت پوشش، کودکان و زنان سرپرست خانوار در این استان می گردد.

4) هنگام رخداد بلایای طبیعی در استان های مختلف همانند سیل سراسری سال 98، زلزله کرمانشاه در سال 97 و …  امداد رسانی جمعیت امام علی در منطقه آسیب دیده از طریق نمایندگی های این مجموعه در استان های حامی و طبق برنامه از پیش مشخص شده ای انجام می شود . امداد رسانی موفق جمعیت در سال های گذشته در موارد ذکر حاصل یکپارچگی این مجموعه در سطح ملی شده و ارتباط بین نمایندگی های مختلف آن بوده است. در استان سیستان و بلوچستان نیز شاهد این امر در سیل سال 98 بوده ایم . بدون امداد رسانی استان  های دیگر عملا امکان هیچ نوع فعالیت امدادی در این استان وجود نداشت . حال نیز با قطع این ارتباط و محدود کردن هر نمایندگی به فعالیت های استانی، امکان امدادرسانی در بلایای طبیعی در کل کشور به شدت محدود شده و موجب آسیب بیشتر به خانواده ها و کودکان در هنگام بحران می شود.

5) ساختار جمعیت امام علی دارای کمیته های متمرکز و مراکزی چون خانه درمان می باشد این مراکز و کمیته ها فعالیت های خود را در سطح ملی پیشبرده و به نمایندگی های مختلف جمعیت امام علی(ع) در شهرستان های گوناگون خدمات ارائه می دهند . برای مثال موارد درمانی  ارجاع شده به نمایندگی استان سیستان و بلوچستان از طریق خانه درمان جمعیت ، فعال در شهر تهران پیگیری می شود یا در برخی موارد درمانی نیاز به اعزام به استان های مجاور داریم که این موارد نیز از طریق هماهنگی بین نمایندگی های استانی این جمعیت انجام می شود که عملا با محدود کردن فعالیت های جمعیت درسطح استان، این امکان نیز از میان رفته و توان پاسخگویی ما به بی شمار ارجاعات پزشکی ، مددکاری و … که از محروم ترین و دور افتاده ترین روستاهای این استان به نمایندگی جمعیت امام علی (ع)می شود، بسیار کاهش یافته که این امر خود موجب فشار بیشتر بر خانواده ها و کودکان تحت پوشش جمعیت امام  علی(ع) می باشد.
6) رویداد های فرهنگی و ورزشی گوناگونی همه ساله در سطح ملی توسط جمعیت امام علی برگزار می شود از جمله این رویداد ها می توان به مسابقات سراسری قرآن ، مسابقات فوتبال لیگ پرشین و مسابقات فوتبال دو میدانی پرشین اشاره کرد . این رویداد‎ها، امید و رویای بی شمار کودکان تحت پوشش ما هستند.  بسیاری از کودکان ما در تمام سال با رویای شرکت در این مسابقات و دیده شدن مثبت در فعالیت های موثر چون ورزش، هنر و … روزگار سپری می کنند . این رویداد ها نتایج درخشانی داشته و همه ساله شاهد شکوفایی استعداد های بیشماری در این  فعالیت ها هستیم. برای مثال در آخرین دوره برگزاری لیگ پرشین چند تن از کودکان ما در تیم فوتبال پرشین استان سیستان و بلوچستان امکان راه یابی به کمپ لالیگا در کشور اسپانیا را کسب کردند که این امر موجب ایجاد انگیزه مضاعف در دیگر کودکان و نوجوانان مناطق تحت پوشش ما در این استان گردید. تاثیر این رویداد ها در اقدامات مددکاری ما نیز بسیار پر رنگ بوده و کودکان بیشماری را از معرض آسیب هایی چون اعتیاد ، بزهکاری و … دور کرده است . با محدود کردن فعالیت های جمعیت در سطح استانی عملا امکان برگزاری این رویداد ها نیز از جمعیت امام علی (ع)گرفته شده و این خود موجب فشار مضاعف به خانواده ها و کودکان تحت پوشش می گردد.
7) جمعیت امام علی با ساختار یکپارچه و حضور در پایتخت به تسهیل ارتباطات بین سازمانی در راستای اهداف استان ها کمک بسیاری می نماید . این موضوع  در راه اندازی پروژه های زیرساختی در سطح استان ها نقش بسیار پرنگی دارد . برای مثال در راستای راه اندازی طرح تامین آب شرب در روستاهای استان سیستان بلوچستان، همکاری با پژوهشکده ها و شرکت های مربوطه جز به کمک نمایندگی تهران جمعیت امام علی (ع)شدنی نبود . با محدود کردن جمعیت به فعالیت های مستقل استانی عملا این امکان از میان رفته و با عدم راه اندازی پروژه های زیرساختی که موثر ترین فعالیت ها در مناطق محروم هستند، بیشترین فشار به کودکان و خانواده های تحت پوشش وارد می شود .

8) فرآیند کارآفرینی در شهرستان ها با توجه به ماهیت ذاتی این کار،  نیازمند ارتباطات بین استانی علی الخصوص با استان های پرجمعیت تر می باشد . مراکز کارآفرینی جمعیت امام علی (ع)در سطح استان ها از طریق همین ارتباطات که به کمک این جمعیت برقرار شده است بخش عمده ای از محصولات خود را به فروش می رسانند. برای مثال می توان به برند نورا ، کارآفرینی جمعیت امام علی دراستان سیستان و بلوچستان اشاره کرد. تولید محصولات نورا در استان سیستان وبلوچستان و توزیع و فروش محصولات آن به کمک نمایندگی های دیگر جمعیت انجام می شود . تمامی افراد شاغل در این کارافرینی زنان سرپرست خانوار هستند و عملا با قطع ارتباط بین استانی در نمایندگی های جمعیت امام علی، بیشترین آسیب متوجه این افراد می شود.

9) نگاه اعضا جمعیت به معضلات اجتماعی ، طرز فکر و عملکرد آنها در میان اعضا نمایندگی های سراسر کشور به یک شکل واحد و مشترک می باشد و آن شکل واحد مطالبه گری در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران و الگو سازی جهت کاهش معضلات اجتماعی است که وظیقه ذاتی یک سازمان مردم نهاد می باشد . حال همانطور که در حال حاضر بخشی از اعضا این جمعیت و طرز فکر و عملکردشان مورد قبول برخی افراد و نهاد ها قرار نگرفته است در صورت انحلال و تشکیل نهاد های استانی نیز طرز فکر و علمکرد آن نهاد استانی مورد قبول و تایید این افراد و نهاد ها قرار نخواهد گرفت
10)  اعتبار و اعتماد شکل گرفته به جمعیت امام علی (ع)حاصل سابقه و گستره فعالیت این سازمان مردم نهاد در طول 20 سال گذشته در سطح کشور می باشد .

بر مبنای همین اعتماد و اعتبار  نیز مشارکت اجتماعی حول آیین ها و پروژه ها این جمعیت در استان های مختلف شکل می گیرد حال با تفکیک این ساختار به مراکز استانی با از بین رفتن این امکان عملا شرایط اجرای این پروژه  ها و شکل گیری مشارکت اجتماعی حول آنها نیز از میان خواهد رفت.

همچنین  لازم به ذکر است که بسیاری از اعضای فعال و مسئولین بخش های مختلف نمایندگی استان سیستان و بلوچستان از داوطلبان شهر تهران و دیگر نمایندگی های جمعیت در سطح کشور می باشند که به کمک داوطلبان بومی این استان مشغول به فعالیت هستند. این افراد  با توجه به نیاز مشاهده شده در استان سیستان بلوچستان ، چندسالی است به فعالیت در نمایندگی استان سیستان و بلوچستان جمعیت امام علی (ع) مشغول شده اند . در صورت محدود کردن فعالیت جمعیت در سطح استان عملا امکان فعالیت این افراد نیز از میان می رود که بیشترین آسیب را به جامعه هدف این جمعیت یعنی کودکان در معرض آسیب و زنان سرپرست خانوار وراد می نماید.
در نهایت امید است به  استناد حدیث نبوی «کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ » که بیانگر مسئولیت شرعی همگان در قبال مردم در معرض آسیب می باشد و همچنین  مسئولیت اجتماعی مضاعف شما ناشی از مسئولیت تان در دولت منتخب ملت، تدبیری اتخاذ نمایید که مشکلات پدید آمده برای این سازمان مردم نهاد رفع گردد و امکان فعالیت موثر‎تر برای خانواده های تحت پوشش، مادران سرپرست خانوار و کودکان در معرض آسیب پدید آید.

با تشکر

خانه ایرانی احمدآباد مستوفی

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
نمایندگی احمدآباد مستوفی (فعال در شهرستان اسلامشهر)، جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) پیرو فرمایشات سخنگوی محترم دولت جناب آقای ربیعی مبنی بر انحلال جمعیت امام علی (ع) و ادامه فعالیت نمایندگی‌ها با مجوز استانی،قصد دارد  نکاتی را به استحضار جناب‌عالی برساند.
شکل‌گیری خانه ایرانی احمدآباد مستوفی به برگزاری آیین‌های جمعیت امام علی (ع) در منطقه احمدآباد مستوفی در سال‌های اولیه دهه 90 شمسی باز میگردد. فقر شدید فرهنگی و مالی در منطقه باعث شد که اعضای داوطلب جمعیت به دنبال راه حلی پایدار جهت حمایت کودکان معضلدار این منطقه باشند.
معضلات در این منطقه را به طور خلاصه میتوان در دو دسته تقسیم کرد:
– نداشتن اوراق هویتی
کودکی که کارت شناسایی ندارد، به نوعی هویت ندارد و پیوسته با این سوال مواجه است که در آینده چطور می‌خواهد زندگی کند؟ نداشتن اوراق هویتی برای کودکانی که چندین نسل است در ایران ساکن هستند، باعث شده است که نوجوانان و جوانان، راهی جز بزه برای آینده خود نبینند.
– کار اجباری
در این منطقه کودکان بسیاری برای تامین معاش روزانه خانواده به اجبار از طرف سرپرستان خود، از سنین پایین به کار گماشته می‌شوند. کارهایی مخرب که مانع از تحصیل است و باعث آسیب‌های متعدد بعدی به کودکان می‌شود (از جمله زباله‌گردی و کار در کارگاه‌های تفکیک زباله که حتی تا 15 ساعت در روز هم به طول می‌انجامد).

بعد از نیازسنجی‌ها در منطقه، اعضای داوطلب جمعیت امام علی (ع) که تجربه کار با معضلات اجتماعی در مراکز دیگر را داشتند، اقدام به ایجاد پایگاه مستقر و انجام فعالیت دائمی در جهت کاهش معضلات مذکور و خدمت رسانی به جامعه هدف کردند و این فعالیت تا امروز در قالب‌های خدمات مددکاری، اشتغال‌زایی، آموزش تحصیلی و مهارت‌های زندگی، ورزش، بهداشت و درمان ادامه دارد.
اعضای داوطلب این مرکز همچون مراکز دیگر جمعیت امام علی(ع) در طول سال با حضور دائمی در منطقه و موازی با آن فعالیت در سمینارها و کمیته‌های تخصصی و رویدادهای مناسبتی تلاش دارند تا قدمی موثرتر در حل مشکلات جامعه هدف تحت پوشش خود بردارند.
شایان ذکر است اگرچه سازمان‌های مردمی در اغلب موارد، نقشی به سان بازوی اجرایی در حل پاره‌ای از مشکلات و معضلات کشور را به عهده دارند، اما این نقش نباید نافی مسئولیت و رسالت مهم‌تر آنها در بعد نظارتی و مطالبه‌گری باشد.
نوع مواجهه با جمعیت امام علی (ع) به عنوان یکی از نهادهایی که بر اساس اصول اولیه انسانی و بر پایه کرامت‌های اخلاقی سعی در رسیدن به جامعه‌ای عاری از معضل دارد، نگرشی را تداعی می‌کند که گویی بخش‌هایی از حاکمیت نقشی جز اقدام کوتاه‌مدت و مرهم لحظه‌ای مردم برای این نوع نهادها قائل نیستند و هر حرکت و پویشی در راستای دغدغه‌مند کردن مردم نسبت به معضلات اجتماعی، ایجاد گفتمان نسبت به چالش‌های حوزه فقر و اعتیاد، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های متولی و مطالبه‌گری از آنها در چارچوب وظایفشان و در نهایت مشارکت طلبیدن از مردم در جهت حل مشکلات جاری کشور در امور اجتماعی، امری ناصواب تشخیص داده می‌شود. حال آنکه چنین رویه‌ای با توصیه‌های پیشوایان دینی و تجربه موفق کشورهای دیگر در رفع معضلات اجتماعی و کاهش آسیب‌ها، سازگاری به مراتب بیشتری دارد.
ناگفته پیداست که قدم نخست در حل یک مساله، شناخت آن است. صائب نظران، کارشناسان و اساتید حوزه های علوم اجتماعی همگی اذعان دارند که معضلات اجتماعی در هم تنیده هستند و ارائه راه حل برای یک معضل اجتماعی، بدون در نظر داشتن علل شکل گیری و جوانب آن راه به جایی نخواهد برد.
چگونه می‌توان به معضل فقر پرداخت بدون آنکه ریشه‌های آن را مورد ارزیابی قرار داد؟
چگونه می‌توان از کودک آزاری صحبت کرد و سخنی از اعتیاد به میان نیاورد؟
چگونه می‌توان نگران زباله‌گردی کودک 7 ساله بود و سخنی از نقش پیمانکاران شهرداری به میان نیاورد؟
چگونه می توان کودکی بدون مدارک هویتی را به تحصیل تشویق کرد بدون آنکه پیگیر فرآیند قانونی ثبت نام این کودک بود؟
به راستی تلاش برای ساکت کردن صدای نهاد مدنی که پیگیر حقوق کودکان و زنان آسیب دیده است، همسو با کدام رسم و منش ممکلت‌داری است؟
هر چه هست، اطمینان داریم، نشانی از اسلام و سایر ادیان الهی و مکاتب اخلاقی ندارد.
خاطرنشان می‌شویم که چگونه می‌توانیم به نهادی که خود را موظف به حمایت از سازمان‌های مردم نهاد می‌داند، خوشبین باشیم، در حالی‌که هیچ واکنش موثری نسبت به پرونده‌سازی‌های گسترده، هک حساب‌های کاربری اعضا، بازداشت اعضا، سرقت از خانه‌های ایرانی و بسیاری دیگر از چالش‌هایی که اعضای جمعیت با آن مواجه بوده‌اند، از طرف این نهاد یا نهادهایی با ادعاهای مشابه، شاهد نبوده ایم؟

با نظر به ادعای مطرح شده و تلاش‌های عده‌ای در تعطیلی این نهاد مردمی، ما اعضای خانه ایرانی احمدآباد مستوفی، به عنوان جزئی از نهاد مدنی جمعیت امام علی (ع) باور داریم که آگاهی‌بخشی و دغدغه‌مند کردن مردم نسبت به معضلات اجتماعی تا به امروز در گرو کلیت و یک کار جمعی در سراسر کشور بوده است. هرچند هنوز راه بسیاری تا رسیدن به جامعه‌ای که در آن، هیچ کدام از شهروندان نسبت به زندگی همنوع خود بی تفاوت نباشند، باقی مانده است، اما قدم‌های مثبت برداشته شده، جز با همکاری گروهی و تفکر جمعی نمایندگی‌های مختلف جمعیت امام علی (ع)، در همراهی با سایر نهادهای مدنی، حاصل نمی‌شده است و خواستار حفظ یکپارچگی این نهاد مستقل هستیم.

خانه ایرانی بومهن

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
با نگارش این نامه قصد داريم كه شرح مختصری از فعالیت‌های گسترده جمعیت امام علی(ع) در مناطق محروم «بومهن» را به استحضار جنابعالي برسانيم و متذکر شویم که ما اعضاي جمعيت این مركز را متعلق به کودکان «جمعیت امام علی (ع)» میدانیم و هرگز حاضر به جدا شدن از این سازمان مردمی نمی باشیم.
فعالیت های جمعیت امام علی(ع) در مناطق معضل خیز بومهن از سال ۱۳۹۳ آغاز گردید؛ زمانيكه به جهت برگزاری سميناري با عنوان اعتياد كودكان به شناسایی موارد اعتياد کودک و تحقيق میدانی در این منطقه پرداختيم و متوجه وضعیت وخیم زنان درگیر اعتیاد و کودکان ساکن در این محلات شدیم. اين پیگیری ها به منظور کمک و حمايت از خانواده های معضل دار بصورت مداوم تا سال ۹۸ توسط اعضا صورت گرفت. متاسفانه شنيدن خبر دردناک خودکشی زنی ۲۰ ساله که دارای دو فرزند خردسال بود، جمعیت امام علی (ع) را بر آن داشت که مرکزی موقتی را در بومهن راه اندازی نماید تا به شناسایی دقیق تر آسیب های ناشی از فقر و اعتیاد بپردازد و کمک موثرتری به خانواده‌های ساکن در این محلات آسیب دیده که اکثرا از فقر و بیکاری و اعتیاد رنج می‌بردند؛ ارایه دهد.
در شناسایی های اولیه متوجه شدیم که دوازده کودک به دلیل فقر و کار اجباری و یا نداشتن اوراق هویتی ترک تحصیل کرده و یا محروم از تحصیل شدند که با پیگیری چند ماهه اعضا، ده نفر از آنان به چرخه آموزش بازگشتند. در سه ماهه تابستان سال ۹۷ پنج نوزاد و کودک مبتلا به اعتیاد شناسایی شدند که پس از پیگیری چندین ماهه ی تیم مددکاری و تیم درمان، همگی آنها از آسیب اعتیاد رهایی یافتند. همزمان با این شناسایی ها دفتر جمعیت امام علی(ع) در بومهن راه اندازی شد و در این دفتر تیم‌های بهداشت و درمان؛ آموزش؛ هنر و خلاقیت؛ ورزش و مددکاری تشکیل گردید. با گذشت یک سال از برگزاری کلاس های آموزشی و تشکیل تیم فوتبال پسران و کمک های تیم مددکاری به منظور فعالیت بهینه در این منطقه، خانه ایرانی بومهن تاسیس گردید؛ در حال حاضر بیش از سی خانواده تحت حمایت این مرکز قرار دارند و کودکان و مادران تحت حمایت بصورت مداوم خدمات مددکاری و بهداشتی دریافت می‌کنند و حدود چهل کودک در این مرکز بصورت هفتگی آموزش درسی و هنری می بینند.

متاسفانه مناطق بومهن دارای آسیب های فراوانی است از جمله اعتیاد کودکان و نوجوانان که این امر بارها باعث شده است مددکاران این خانه به همراه سایر کمیته های جمعیت امام علی از جمله «کمیته اعتیاد کودک» وارد بحث مطالبه گری و پیگیری مسائل به صورت ریشه ای شوند زیرا فعالیت میدانی صرف و بدون مددکاری جامعه محور اغلب کافی نیست. زیرا این موضوع با صرف فعالیت در یک محله حل نمی شود و بیشتر میتوان اعتیاد کودکان را بحرانی ملی دانست.

اما علی رغم نیت خالصانه ی ما و کمیته های مختلف جمعیت برای پیگیری های موارد مختلف؛ متاسفانه با برخورد های دارای سوظن از سوی برخی افراد و یا نهادهای مسئول، مطالبات برای نجات این کودکان معصوم چه در بحث پیشگیری چه درمان و چه مسائل بعد از درمان آن طور که می بایست مورد پیگیری کافی قرار نگرفت.

ما اعضای جمعیت امام علی(ع) که در مناطق بومهن مشغول به فعالیت هستیم از آن زمانی که چشمانمان به رنج نوزادان و کودکان مبتلا به اعتیاد باز شد و شاهد بودیم که کودکان محروم از تحصیل چه میزان در حسرت و عشق کسب تحصیلات می سوزند از خداوندِ این کودکان عاجزانه همت طلبیدیم که در کنار بی قراری های زنان وکودکان این محلات استوار و برقرار باقی بمانیم و در تمامی لحظات نام مولا علی(ع) را  ساری و جاری بر زبان و اندیشه ی خود داشته باشیم و از این مجموعه که نیتی جز کمک و دست گیری از نیازمندان و خدمت به جامعه و ارتقا و پیشرفت میهن عزیزمان نداشته است جدا نگردیم.

لذا ما به نمایندگی از سایر اعضای این خانه اعلام می داریم که به هیچ وجه موافق جدا شدن از جمعیت امام علی(ع) نیستیم.

خانه ایرانی کرمان

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
پیرو بیانات جنابعالی مبنی بر انحلال جمعیت امام علی و ادامه فعالیت نمایندگی ها با مجوز استانی، به استحضار می رساند تجربه نمایندگی استان کرمان جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی(ع) نشان می دهد که ایرادهای اساسی به این راهکار وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود. امید است این ایرادها در جمع بندی و تصمیم گیری موارد مطرح شده پیرامون انحلال جمعیت امام علی (ع) مد نظر قرار گیرد و از بروز بدعتی آسیب ساز در مسیر توسعه و پیشرفت سازمان های مردم نهاد اجتناب شود.

1-     همه داوطلبان جمعیت امام علی(ع) در جلسات معارفه با اصول و چارچوب های این سازمان آشنا می شوند و براساس میزان انطباق این اصول  با علایق خود، جمعیت و برنامه های آن را دنبال می کنند، اگر قرار است نمایندگی ها با اصول و چارچوب جدیدی فعالیت کنند از ابتدا این مسیر را انتخاب نمی کردند و خودشان اقدام به ثبت سازمان مردم نهاد دیگری می کردند.
2-     همانگونه که تقسیم عادلانه منابع و پیش بینی منابع بیشتر برای مناطق محروم و کم برخوردار جنوب استان کرمان در کشور مستلزم سیاست گذاری مرکزی است( و نه منطقه ای )، لذا برنامه ریزی، تامین منابع و اجرای طرح ها با توجه به شدت و تنوع آسیب های اجتماعی مستلزم سیاست گذاری واحدی در سطح کشور می باشد که جمعیت امام علی(ع) هم از این قاعده مستثنی نیست. ( به عنوان مثال منابع مالی برای اجرای طرح کوچه گردان عاشق در جنوب استان از سرجمع منابع کشوری تامین می شود).
3-     فقر و محرومیت اقتصادی در استان کرمان ریشه در عدم توسعه  مطالبه گری قانونی مردم دارد به نحوی که در موارد زیادی عدم مطالبه گری مردم، حاشیه امنی برای مسئولین بوده که قطعا منظور نظر آن مقام نمی باشد و انتقال تجربیات موفق سایر استان ها در صورت وجود مرکزیت واحد امکان پذیر خواهد بود.
4-      در حال حاضر عدم انجام تحقیقات مبتنی بر علم و تجربه برای شناسایی ریشه های معضلات و عدم هماهنگی و وجود سیاست واحد در برخورد با معضلات اجتماعی منجر به دوباره کاری، هم پوشانی و یا تلاش های ناموفق زیادی شده است. در چنین شرایطی چگونه تبدیل یک نهاد مردمی به چندین نهاد می تواند منجر به هم افزایی و حرکت رو به جلو شود.
5-     اگر به اصل سازماندهی در مدیریت استناد کنیم، لاجرم برای کاهش هدر رفت زمان و هزینه باید فعالیت ها را به دو بخش اصلی ستاد و صف تقسیم نمود، لذا تبدیل یک سازمان به چندین سازمان می تواند به مفهوم ایجاد ستاد های متعدد برای هدر رفت وقت و فاصله دادن داوطلب ها از کار میدانی و درگیر کردن آنها به بروکراسی ارزیابی نمود که کمکی به حل معضلات اجتماعی و توسعه کیفی سازمان های مردم نهاد نخواهد کرد.
6-     در سازمان های مردم نهادی که ماموریت آن امدادی است، انفکاک بین اجزاء در صورت بروز بلایای طبیعی یا حوادث غیر مترقبه عملا از کار انداختن وحدت فرماندهی در چنین شرایطی خواهد بود و استان بحران زده نیاز به استان معین و پشتیبان دارد که این پشتیبانی از بین خواهد رفت( بعنوان مثال در جریان سیل رودبار جنوب و تامین آب آشامیدنی در منطقه رودبار جنوب و قلعه گنج داوطلبین جمعیت از سایر استان ها حضور یافتند و نمایندگی کرمان نیز در کمک به زلزله کرمانشاه کمک رسانی انجام داد).
7-     ساختار مرکزی امکان تعریف، به روز آوری و تکمیل طرح های متنوع در حوزه آموزش، درمان، مددکاری، ورزش و … را فراهم می آورد که انجام توام این فعالیت ها می تواند منجر به توانمند سازی خانواده ها شود. (بعنوان مثال انجام توام آموزش، درمان و مددکاری در خانه ایرانی محله صنعتی،اجرای طرح های کوچه گردان عاشق، کعبه کریمان، از مهر بگو، یلدا با کودکان کار، هفت سین برکت و برگزاری لیگ پرشین با مدیریت و راهنمایی ستاد جمعیت در کرمان امکان پذیر گردید). در حالیکه تجربه نشان داده سازمان های مردم نهاد استانی یا شهرستانی به دلیل کمبود منابع انسانی و ستاد قوی، اقدام های کاریکاتوری در موضوعات خاص دارند.
با عنایت به موارد فوق الذکر از آنجاییکه تغییر مسیر و تغییر رویه مستلزم بروز خطای محرز جبران ناپذیر در مسیر فعلی  می باشد که تاکنون به اثبات نرسیده ،
ما اعضای جمعیت امام علی نمایندگی کرمان
اعلام‌میداریم بر خواسته خود مبنی بر ادامه فعالیتهای قانونی بر اساس اساسنامه جمعیت امام علی اصرار داریم، و هر گونه فعالیت منفک و مجزا از جمعیت امام علی را نمیپذیریم  .

خانه ایرانی خاکسفید

2 مرکز

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
در پی صدور بیانیه ی دبیرخانه شورای ملی توسعه و حمایت از سازمانهای مردم نهاد که طی آن به شرح توضیحاتی در رابطه با صدور رای انحلال جمعیت امام علی (ع) توسط این شورا پرداخته شده است و پیشنهاد سخنگوی دولت در رابطه با تجزیه ی جمعیت امام علی به مراکز استانی کوچک و ادامه کار اعضا در قالب این مراکز، ما اعضای خانه های ایرانی خاکسفید جمعیت امام علی بر خود لازم می دانیم تا بر چند نکته تاکید کنیم:
۱.ضمن تایید آنچه در بیانیه ی صادره از سمت جمعیت امام علی مطرح شده است، ما خط و ربط جمعیت امام علی (ع) در مسائل اجرایی، مدیریتی و مالی را بر اساس اساسنامه ی آن و قانون جمهوری اسلامی ایران می دانیم و پذیرای اتهامات وارده بر جمعیت نیستیم.
۲.لازم می دانیم این نکته را متذکر شویم که جمعیت امام علی پیش و بیش از هر چه مبین یک راه فکری و عملی برای زندگی و برخورد مسئولانه با معضلات اجتماعی ( به ویژه معضلات حاشیه نشینان و قشر محروم) است و فعالیت داوطلبانه ی ما در این سازمان مردم نهاد نه فعالیتی احساس زده و فاقد پشتوانه ی فکری بلکه بر پایه های فکری استوار است که پس از تحقیق و تفکر لازم بهترین بستر برای تحقق آن ها را در جمعیت امام علی ( و نه خیریه یا سازمانی دیگر) و در قالب طرح ها و فعالیت های آن یافته ایم. فعالیت هایی جامع و فراگیر در سطح کشور که نه تنها به کمک به مردم محروم و دستگیری از آنها منجر می شوند بلکه در سطحی بالاتر به مطالبه گری اجتماعی، آگاه سازی و تزریق حس امید، مسئولیت پذیری و تفکر به جامعه خواهند انجامید، فعالیت ها و تفکراتی که فصل ممیز جمعیت امام علی و بسیاری از سازمان های مشابه بوده و باعث می شوند تا جمعیت بتواند فراتر از سطح یک خیریه عمل کند. این مطالبه گری اجتماعی، که در این سالها به مدد گستردگی اجتماعی و جغرافیایی فعالیت های جمعیت محقق شده است و چراغیست که ما اعضای جمعیت امام علی سعی بر روشن نگه داشتن آن در خود و برافروختنش در جامعه داریم، بدون فعالیت های گسترده جمعی در سطح کشورو یکپارچگی و وحدت اعضای جمعیت در گوشه گوشه ی وطنمان میسر نخواهد بود و با تجزیه ی جمعیت امام علی (ع) از دست خواهد رفت. هم چنین کمک رسانی در بحرانهای طبیعی چون سیل، زلزله و کرونا که بیش از این نیز شاهد آن بودیم یا مددرسانی به مناطق مرزی و استان های محروم تر کشورمان فعالیت هایی هستند که هرگز نمی توان آنها را در قالب خیریه های استانی و محلی به انجام رساند و بنابراین تجزیه جمعیت این درخت سبز و گسترده را از میوه تهی خواهد کرد و آنکه در این میان بیش از هر کس آسیب خواهد دید در وهله ی اول قشر محروم و به دنبال آن بدنه ی جامعه ی ایران و در گام بعد متفکران و دلسوزان جامعه خواهند بود که از انجام فعالیت های اجتماعی دلسرد و ناامید خواهند شد و در صورت انحلال و تجزیه جمعیت امام علی مسئولیت این موضوع تماما بر عهده ی دستگاه قضا و مسئولینی خواهد بود که رای انحلال جمعیت را صادر کرده اند.

۳.یکی از نکاتی که در بیانیه شورای توسعه و حمایت از سازمانهای مردم نهاد تحت عنوان علت درخواست انحلال مطرح شده است “ اصلاح ساختار جمعیت به منظور تقویت و مشارکت همه ی اعضا و داوطلبان فعال در آن برای جلوگیری از انحصار ایجاد شده در ساختار تصمیم گیری و سیاست گذاری جمعیت” بوده است، گویا نگارندگان بیانیه ی مذکور فراموش کرده اند که اعضای جمعیت امام علی که عموما از نخبگان جامعه هستند، در تمام مدت همکاریشان با این نهاد نه تنها هیچگونه اجباری برای ادامه ی همکاری و تن دادن به ساختار به قول شما” انحصارطلبانه “ی آن نداشته اند بلکه کودکانی نیستند که برای اعاده ی حقشان نیازی به والی و سرپرست داشته باشند و در صورتی که خود خواستار هر گونه تغییری در نحوه ی مدیریت جمعیت باشند از درون جمعیت و به صورت خودجوش و نه از بیرون و به صورت فرمایشی برای انتقاد و تغییر اقدام خواهند کرد.چه بسا که اعضایی که شما سنگشان را به سینه می زنید پیش از این نیز با امضای بیانیه ای خواستار عدم دخالت نهادهای دولتی در تصمیم گیری های داخلی و نحوه ی مدیریت جمعیت شده اند.
۴.در پایان ذکر این نکته ضروریست که همانطور که انسانیت مرامی نیست که در طول تاریخ نیازی به مجوز و تایید حاکمان داشته باشد، راه و مسلک جمعیت  که راه و روشی انسان دوستانه است و در قلب و تفکر داوطلبانش ریشه دوانده نیز در گرو پاره مجوزی نخواهد بود و ما داوطلبان جمعیت امام علی از راه حق طلبی برای محرومان جامعه و مبارزه با معضلات اجتماعی ای چون فقر، اعتیاد، کار کودک و … از پا نخواهیم ایستاد.اما این را بدانید که مردم همواره نظاره گر و قاضی اعمال حاکمان در برخورد با جمعیت امام علی و مسلک انسانی آن خواهندبود.

خانه ایرانی یزد

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
نمایندگی استان یزد جمعیت امام علی، پیرو فرمایش جنابعالی پیرامون انحلال جمعیت امام علی و ادامه فعالیت نمایندگی ها با مجوز استانی، نکاتی را به استحضار جنابعالی می رساند. امید است این نکات مسیر تصمیم گیری در این خصوص را به سمتی ببرد که کمترین آسیب متوجه خانواده ها و کودکان تحت پوشش باشد.
1)    جای بسی تعجب است در حالی که اساساً طرح انحلال جمعیت کاملاً غیرقانونی، غیرموجه و در خلاف مصالح امنیت ملی می باشد، پیشنهاد تفرقه و جداسازی جمعیت امام علی (ع) در شرایطی که امروزه عمده نهادهای مردمی و حتی مؤسسات خیریه ای در راستای یکپارچه سازی و اشتراک تجارب و نیز پایگاه داده ها هستند، کاملاً غیرکارشناسانه و بدون کوچک ترین نگرش صحیح نسبت به کاهش و یا حل معضلات اجتماعی است و در شرایطی که جمعیت ذاتاً از ابتدا چنین اتحاد و هماهنگی بین اعضای داوطلب و نمایندگی ها داشته، ایراد چنین سخنانی امکان شبه سلیقه ای و غرض ورزانه بودن این نظرات را افزایش می دهد.
2)    رویکرد و تفکر و نگرش مؤسس جمعیت امام علی(ع) برای حل معضلات محلات حاشیه نشین و فساد فراگیر در آنجا که مهم ترین علت آن گسترس افسارگسیخته مواد مخدر می باشد، دقیقاً همان نگرش و رویکرد اعضای فعّال و سرتیم های نمایندگی جمعیت در یزد می باشد و اگر این رویکرد برای برخی بزرگوراران خوشایند نیست و تحمل آن را ندارند و با آن برخورد امنیتی می کنند، با ما نیز دیر یا زود همان خواهند کرد که با مؤسس جمعیت می کنند.
3)    طرح “خانه علم” که چند سالی ست در منطقه حسن آباد اجرا گردیده کاملاً برگرفته از تجربه نمایندگی های با سابقه تر می باشد و الگوی مدیریتی و برنامه ریزی در تمام سطوح با مشورت و برگزاری کارگاه های تخصصی این عزیزان صورت می گیرد و در صورت انقطاع و تجزیه نمایندگی، با توجه به رو به رو شدن هر روزه با مشکلات و معضلات جدید و عدم آگاهی و تجربه این نمایندگی تازه تأسیس، از یک سو مددجویان آسیب بیشتری دیده و از سوی دیگر، داوطلب نوپا دچار سر درگمی بیشتری شده و انگیزه خود را برای مواجه با مشکلات خانواده های تحت پوشش از دست می دهند چراکه معضلات حاشیه نشین ها، با نگاه خیریه ای که عمدتاً در مردم یزد وجود دارد، هر روز پیچیده تر شده و به هیچ راه حل اساسی نخواهد رسید.
4)    جمعیت امام علی(ع) هر ساله رویدادهای ورزشی و فرهنگی مختلفی برگزار می کند که می توان به برگزاری مسابقات لیگ فوتبال پرشین، دو میدانی پرشین، مسابقات سراسری نقاشی و یا قرائت قرآن اشاره کرد. این رویداد‎ها، امید و رؤیای کودکان و نوجوانان تحت پوشش ما هستند. برخی از کودکان ما در تمام سال با رؤیای شرکت در این مسابقات و دیده شدن مثبت در مسابقات لیگ پرشین و دیگر مسابقات جمعیت، روزگار سپری می کنند. این امر موجب ایجاد انگیزه مضاعف در دیگر کودکان و نوجوانان مناطق تحت پوشش ما در این استان گردید. تأثیر این رویدادها در اقدامات مددکاری ما نیز بسیار پر رنگ بوده و نوجوانان ما را از آسیب هایی چون اعتیاد ، بزهکاری و … دور نموده است . لذا حذف این مسابقات و رویدادها به شدت بر روحیه این نوجوانان تأثیر مخربی گذاشته و عواقب غیرقابل پیش بینی خواهد داشت.
5)    جمعیت امام علی دارای کمیته های تخصصی و مراکزی چون خانه درمان می باشد که این مراکز و کمیته ها فعالیت های خود را در سطح ملی پیش برده و به نمایندگی های مختلف جمعیت امام علی(ع) در شهرستان های گوناگون خدمات ارائه می دهند. برای مثال پیگیری عمل جراحی دست یکی از نوجوانان ما از طریق مسئولان خانه درمان تهران انجام شد و همچنین چند مورد اقدام فوری برای کودکان درگیر اعتیاد از طریق کمیته مددکاری تهران و نامه نگاری به اورژانس اجتماعی کشور صورت گرفته است که عملاً با تفکیک و تجزیه جمعیت چنین توانایی از دست ما می رود و تنها کودکان و زنان آسیب دیده تحت پوشش ما از این قضیه متضرر خواهند شد.
6)    با توجه به اینکه کارآفرینی یک روش صحیح مددکاری می باشد و نظر به گستردگی نمایندگی های جمعیت و نیز پلت فرم کارآمد جمعیت برای عرضه و فروش مجازی محصولات شهرهای مختلف، می توان از این پتانسیل برای زنان و دختران تحت پوشش ما که عمدتاً استعداد خوبی در زمینه صنایع دستی محلی خود دارند، استفاده کرد و محصولات آنها را در بازارچه های مختلف جمعیت که هر ساله و به هر مناسبتی در تهران و دیگر شهرها برگزار می گردد به عرصه نمایش گذاشت و نیز با تقویت ارتباطات موجود بین نمایندگی ها، می توان به تجربیات بیشتر و اقدامات بهتری در این زمینه دست یافت که هرگز نمی توان با تفکیک و جدا شدن از پیکره چنین جمعیتی، به این هدف نائل آمد.
7)    هر چند مردم یزد، در امور خیریه پیش قدم هستند اما گاهاً نگاه تبعیض آمیز حاکم به افراد حاشیه نشین و غیربومی شهر باعث شده برخی از این کودکان و زنان هنوز دیده نشده و تنها با کمک های جمعیت امام علی(ع) و طرح های سراسری آن توانسته ایم برای این قشر از افراد آسیب دیده، اقداماتی در جهت بهبود شرایط زندگی شان انجام دهیم. برای نمونه با معرفی یک مادر سرپرست خانوار بی خانمان به طرح سراسری صفای سعی جمعیت بود که توانستیم برای وی، خانه ای رهن نماییم. لذا هزینه سنگین این تفکیک و تفرقه افکنی ها تنها بر دوش مردم بی پناه این مرز و بوم خواهد بود.
در نهایت امید است به پند و نصیحت الهی قرآن کریم گوش فرا دهید که «برای خدا پایدار و استوار بوده و به عدالت و راستی و درستی گواه باشید و البته شما را نباید دشمنی با گروهی بر آن دارد که از راه عدل بیرون روید، عدالت کنید که به تقوا نزدیکتر است، و از خدا بترسید، که البته خدا به هر چه می‌کنید آگاه است» آیه 9 سوره مائده
و سلام علی من اتبع الهدی

خانه ایرانی درمان

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
ای مالک…مردم به وضع تو به همان صورت می نگرند که تو به حاکمان پیش از خود نگریسته ای و همان را در حق تو می گویند که تو درباره حاکمان گذشته گفته ای … پس رحمت و محبت بر مردم را شعار قلب خود قرار بده.
سخن را با ذکر و اشاره ای به فرمایش امام علی (ع) آغاز کردیم زیرا سیره ایشان راهنمای این مسیر سرشار از عشق و پر مشقت ما بوده است.
بنا به طرح دعوی انحلال جمعیت امام علی از سوی وزارت کشور ما اعضاء داوطلب  خانه ایرانی درمان این نهاد مردمی، بر خود لازم دانستیم تا ضمن ابراز نگرانی از تنگ نظری ها و تعصبات بی پایه و اساس، که امکان هر گونه تفاهم و گفتگو میان حاکمیت و مردم را محدود کرده است، خواسته خود را مبنی بر ادامه فعالیت این نهاد به شیوه جاری و دریک الگوی یکپارچه به استحضار برسانیم.
در پاسخ به پیشنهاد سخنگوی دولت، جناب آقای دکتر ربیعی باید گفت، اکنون که تمامیت منسجم و کل یکپارچه که همواره با شفافیت عملکرد و حضور فعالانه در عرصه بسیاری از آسیب های اجتماعی بیش از بیست سال فعالیت اجتماعی داشته است- تحمل نمی شود چه تضمینی وجود دارد که اجزای منفک شده آن بتوانند برای رسیدن به اهداف و چشم انداز والای آن مورد حمایت قرار بگیرند!
پیشنهاد این طرح این شائبه را ایجاد می کند که هدف اصلی تجزیه این نهاد با این رویه برنامه ریزی شده، این است که بجای تعطیلی یک نهاد و سرگردانی ناگهانی ۶ هزار کودک که مسلما باعث ایجاد فشار و انزجار در  افکار عمومی می شود بتوان با تعطیلی تدریجی هر یک از این مراکز ۱۰۰ تا ۲۰۰ کودک بی پناه از چرخه خارج شوند تا اینگونه برخوردهای امنیتی با نهادهای مدنی و به دور از اخلاق واکنش های خفیف تری در انظار عمومی به همراه داشته باشد.
برای ما به علم و تجربه ، بسیار روشن است که نتیجه این تجزیه و تفکیک، به حاشیه راندن، کوچک کردن و خرد کردن مسئله ها و معضلات اجتماعی است. طبق معمول نیز در نهایت، کلان مسئله ها، ناچیز و طبیعی انگاشته می شوند و در عوض حل و فصل، چیزی جز پاک شدن صورت مسئله رخ نمی دهد.
از این رو ما اعضاء داوطلب به هرگونه انحلال، تخریب و تغییر ساختار توانمند، پویا و مستقل جمعیت را محکوم می نماییم و معتقدیم این تصمیم فاقد وجاهت، نادرست و ناممکن است و به هیچ عنوان رضایت به فعالیت های منفک و جداگانه نداریم.
تیم درمان جمعیت امام علی (ع) با سابقه 15 سال فعالیت و همچنین خانه ایرانی درمان نیز در ۷ سال اخیر با انجام فعالیت های تخصصی و فوق تخصصی خود خدمات بسیاری را به دردمندان واقعی جامعه در سراسر کشور ارائه داده است. به طور میانگین سالانه ۷۰۰ مادر و کودک تحت حمایت رایگان دندانپزشکی و بیش از 2000 کودک تحت پیگیری درمانی و پزشکی این تیم قرار گرفته اند.
از آنجایی که قطعا دسترسی به این تیم تخصصی که در آن بیش از 100 نفر از پزشکان و مراکز  درمانی مشارکت دارند برای تمامی مراکز امکان پذیر نمی باشد، موارد درمانی حاد به ویژه در مناطق محروم از تمام مراکز به خانه ایرانی درمان ارجاع داده می شود تا با هدایت این تیم بهترین طرح ها و خدمات درمانی ارائه گردد، از این رو ارتباط مداوم مرکز با تمام مراکز شهرستانها اجتناب ناپذیر است.
برگزاری اردوهای درمانی توسط پزشکان متخصص و کادر درمان چه در شرایط بحرانی مثل سیل و زلزله و … و چه در طرح های درمانی که به فراخور نیاز در مراکز دیگر انجام شده است و همچنین ارسال دارو و تجهیزات پزشکی نیاز به تعامل و ارتباط مراکز استانها با تیم مرکزی را روشن می سازد.
در پایان ضمن آرزوی سلامت جسم و جان برای تمامی خدمتگزاران واقعی مردم، بر خواسته خود مبنی بر ادامه فعالیت قانونی جمعیت امام علی اصرار داریم و بر عدم پذیرش هرگونه فعالیت منفک و مجزا تاکید می ورزیم. امید است مسئولان محترم نیز با اتخاذ تصمیماتی مبنی بر خیر عمومی، نامی نیک از خود برجای گذارند.

خانه ایرانی مشهد

4 مرکز

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
بازگشت به فرمایشات جنابعالی در خصوص لغو مجوز جمعیت امام علی (ع) و اعطای مجوز مستقل به نمایندگی‌های این تشکل مردم نهاد‌، نمایندگی جمعیت امام علی در مشهد با سابقه ده سال فعالیت، تاسیس 4 مرکز و ارائه خدمات مددکاری، آموزشی، درمانی و حقوقی به بیش از چهارصد خانواده ساکن در محلات کم‌برخوردار، بر خود لازم می‌داند نکاتی را در ارتباط با نحوه فعالیت این نمایندگی و لزوم حفظ یک‌پارچگی فعالیت‌ها اعلام نماید:

۱.توجه به اقشار آسیب‌دیده و تلاش برای خروج آن‌ها از چرخه فقر و آسیب بدون توجه به ملیت، قومیت و مذهب آن‌ها، همواره یکی از اصول جمعیت امام علی(ع) بوده است و از این رو است که به هنگام بروز بحران‌هایی نظیر سیل و زلزله، به هنگام نیاز به تامین مایحتاج مردمانی محروم در دورافتاده‌ترین نقاط مرزی کشور، به هنگام تأمین هزینه‌های درمان خانواده‌ای دردمند، به هنگام ساخت مدرسه برای کودکانی که از حداقل امکانات آموزشی بی‌بهره‌اند؛ به هنگام تلاش برای اجرای طرح‌های آب‌رسانی در روستاهای محروم از آب آشامیدنی، به هنگام نجات جان کودکی که در انتظار حکم اعدام است و … مرزهای جغرافیایی رنگ می‌بازد و داوطلبین این تشکل مردم نهاد از تمام کشور به کمک یکدیگر می‌شتابند تا مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خود را به سرانجام مطلوب رسانند.

۲.ارتباط تمام نمایندگی‌های جمعیت امام علی (ع) با یکدیگر و به اشتراک‌گذاری تجربیات، طرح‌ها و اقدامات اجرا شده در محلات کم‌برخوردار، منجر به ارزیابی همیشگی اقدامات هر نمایندگی و تبادل اطلاعات شده است. بدیهی است پویایی، اجرای طرح‌های همسو با توانمندسازی اقشار آسیب‌دیده، مهارت غیرقابل انکار داوطلبین در ارتباط با خانواده‌های آسیب پذیر و اطلاعات مستند و میدانی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی کشور، به مدد این ارتباط ممکن بوده است.

۳.جمعیت امام علی (ع) با سابقه 20 سال فعالیت صادقانه و داوطلبانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی، دارای سرمایه اجتماعی ارزشمندی است و تمام نمایندگی‌های جمعیت با پشتوانه‌ی این سرمایه‌ی اندوخته در این مسیر قدم برداشته‌اند و در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. با لغو مجوز و پراکنده ساختن این سرمایه، ضربه جبران ناپذیری به فعالیت‌های داوطلبانه و اعتماد عمومی وارد خواهد شد. ضمن آنکه از میان بردن 20 سال دانش تجربی و نظری در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی، قطعا به سود هیچ گروه و قشری نخواهد بود.

در پایان و با استناد به نکات فوق، نمایندگی جمعیت امام علی(ع) مشهد، مخالفت خود را با لغو مجوز و اعطای مجوز استانی به نمایندگی‌ها اعلام می‌دارد.

خانه ایرانی دروازه غار

2 مرکز

به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی

سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

بر خود لازم دانستیم تا مختصری از پیشینه و ‌حال حاضر یکی از مراکز جمعیت امام علی(ع) سخن بگوییم. تاسیس خانه ایرانی دروازه‌غار در سال ۱۳۹۰ به همت چند تن از شاگردان جناب آقای شارمین میمندی‌نژاد که از طریق آموزه‌های ایشان به فعالیت اجتماعی و حضور مسئولانه و آگاهانه از جنس مولا علی(ع) نزد کودکان رهنمون گشتند، آغاز شد. نیک است بدانیم پیش از تاسیس این خانه و فعالیت مستمرش، عده‌ای که بنیان‌گذار این جمع و جمعیت بوده‌اند،در دهه هفتاد رسم حضور در این محله را آغاز شدند. چرا که برای رفت و آمد به دروازه‌غار نیاز به خط شکنی بود که آیینی سازد به حضور در محله‌ای که خوش‌نام نیست و ‌جامعه از حضور در آن ابا دارد.‌ مواجهه‌ی همان اندک‌ نفرات با جان سپردن کودکی در دروازه‌غار، ملاقاتشان با خانه و خانواده‌هایی که نان از سفره‌هایشان دریغ و افیون از رگ گردن بهشان نزدیک، همه و همه مسئولیت و فریادی شد که دانشگاه به دانشگاه دعوت شوند به حضور کنار کودکی که در دروازه‌غار غربت نامیده می‌شد و رفتن به مدرسه و داشتن قلم جزو آرزوهایش. اینها اطاله سخن نیست بلکه گواهی است بر حقیقتی کتمان‌ناپذیر که اگر مردادماه سال ۱۳۹۰ خانه‌ایرانی در دروازه‌غار تاسیس گشت، میراث همه حضورهای پیشینی بود که با دستان خالی و قلبی پر از درد و مهر بسان مولایشان علی (ع) دائم حاضر بودند و به فکر چاره ساختن محله‌ای امن برای زن و فرزندانش. این خانه در این محله تاسیس گشت چون چگونه ایستادن در محله‌ی غربت را جمعیت امام علی(ع) پیش از آن در محله خاک سفید آغاز نموده بود بنابراین همچون زنجیری از هم ناگسستنی با پیشینه‌اش، چراغ خانه‌ایرانی دروازه‌غار نیز روشن گشت و تا به امروز تنور فعالیت‌هایش به همت همه‌ی اعضای داوطلب بسان دیگر مراکز این سازمان مردم نهاد در زمینه آموزش، مددکاری، بهداشت و درمان، کارآفرینی برای زنان در معرض خشونت و سرپرست خانوار، داغ و برقرار می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر این خانه موفق گشت کودکان کار و ‌محروم تحصیلی را شناسایی نماید که فاقد شناسنامه بوده و در مسیر اخذ اوراق هویت قدم‌هایی موثر بردارد و همچنین در ده سال سپری شده کودکان بسیاری را به چرخه آموزش رسمی بازگرداند، همه و همه حاصل دانشی است که در نتیجه طرح مسئله به صورت کلان در شکل برون محله‌ای و جامعه‌ای صورت گرفته و‌ مستندات به شکل جامع‌ و یکپارچه با سایر محلات به شکل اثربخش‌تر با سرعت وافری به تغییری بنیادین در زمینه حقوقی، اجرایی در مورد کودکان فاقد شناسنامه و کودکان محروم از تحصیل و … ختم گردیده است.

همچنین در تبیین یگانه بودن ساختار و‌ محتوای جمعیت امام علی(ع) طرح این واقعیت نیز لازم است؛ مدیران دفاتری که یکی پس از دیگری در سایر محلات فقیرنشین و درگیر اعتیاد ظهور نمودند همگی جزو داوطلبینی بودند که فعالیت خویش را با حضور داوطلبانه کنار کودکی در کلاسی در یکی از خانه‌های ایرانی آغاز کرده و به مرور زمان زیستن عاشقانه‌ و آگاهانه‌شان نزد کودکان منجر به تبلور مسئولیتی در شکل وسیع‌تر گشت. در همین راستا بود که خانه‌های ایرانی شوش لب خط، سرآسیاب، ‌ملک‌آباد، شهرری، فرحزاد و نوبنیاد ساری همگی راه‌اندازی شدند توسط اعضایی که الفبای این راه را در خاک سفید و ‌دروازه‌غار آموخته و به ساخت نو در شکل تاسیس خانه ایرانی جدید نائل گردیدند. این‌گونه است که هر یک از این دفاتر در بطن یکدیگر متولد گشته‌اند و چون نخ تسبیحی اندیشه و دانش این جمعیت هر یک از این دفاتر را بهم پیوند داده است.

«تلاش برای کم کردن رنج هم‌نوع، عدم غفلت به احوال کودکان» همان رشته‌ی اتصال و همان قا‌‌نون نانوشته‌ای است که اعضای داوطلب جمعیت را در این بیست سال همراه ساخته است تا علی‌رغم نفرت پراکنی‌ها، شایعه‌سازی‌ها، کارشکنی‌ها و پرونده‌سازی‌ها یکی از موفق‌ترین و مورد وثوق‌ترین سازمان‌های مردم نهادی باشد که اگر مسئله‌ای را در زمینه معضلات اجتماعی طرح می‌نماید جهان‌شمول و دارای مستندات و الگوهای موثری می‌باشد که از درون فعالیت‌های مستمر خانه‌ایرانی های جمعیت امام علی(ع) در سراسر کشور حاصل و نتیجه‌گیری گشته است.

حال اعضای خانه‌ی ایرانی دروازه‌غار همچون سایر داوطلبان جمعیت، در طی ده سال فعالیت این مرکز هم‌قسم گشته‌اند با کودکان این محله که این خانه را «خانه‌ی خدا » و «خانه‌ی عشق»  نامیده‌اند چرا که به تمامی مامن کودکی‌هایشان بوده است و به تمامی باورشان گشته این راه را پایانی نیست.

لذا مسئولین خانه‌ی ایرانی دروازه‌غار ضمن اعلام تاسف برای اتخاذکنندگان تصمیم انحلال جمعیت امام علی(ع) از جنابعالی درخواست دارد، نگاهی منصفانه به فعالیت‌های شفاف و قابل شمارش بیست ساله‌ی این نهاد مدنی در اجتماع داشته تا مبادا به عده‌ای اذن داده شود با اتکا به نظرات غیرکارشناسی و غرض‌ورزانه‌‌شان، تیشه بر ریشه‌ی این سرمایه‌ی عظیم مردمی زنند.

همچنین صراحتا اعلام می‌دارند که ‌تمامی دفاتر جمعیت امام علی(ع) چون اعضای یک ‌پیکر در محتوا و ساختار از هم ‎جدانشدنی بوده و آنچه که امروز شاهد آن هستیم حاصل سال‌ها تجربه و اندوختن ذره ذره اعتماد و دانشی است که اگر از روزنه تعقل و‌ خرد نیک بنگریم، شقه‌شقه کردن و یا رجعت به گذشته و از هیچ‌ آغاز نمودن همانا عبث‌ترین و تباه کننده‌ترین اقدامی است که تنها بر امید و سرمایه اجتماعی زخمه‌ی جبران‌ناپذیری خواهد زد. چه نیک است که جنابعالی و سایر مسئولین به جای تیشه به دست گرفتن و بر ریشه نهاد مدنی کوفتن برای آمار پیش‌رونده فقر و ‌اعتیاد و بیکاری و‌ حاشیه‌نشینی فکر چاره نموده و‌ از تجربه هزاران داوطلب جهت گشودن گره‌های اجتماعی بهره گیرید.

خانه ایرانی اصفهان

به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی

سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

پیرو تصمیم شورای محترم توسعه و حمایت از سازمان های مردم نهاد ، مبنی بر انحلال جمعیت امام علی ( ع ) ما اعضای  داوطلب نمایندگی ( خانه ایرانی ) اصفهان  به عنوان عضوی از خانواده بزرگ جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی ( ع )، بر خود لازم دانستیم نگرانی و دغدغه های  خود را مبنی بر  بی‌پایه و اساس بودن این تصمیم بیان کنیم .

طبق فرمایشات جنابعالی نمایندگی های این جمعیت می توانند با اخذ مجوزهای لازم در شهر های خود به فعالیت هایشان ادامه دهند . از جهاتی این صحبت مانند این می ماند که برق یک خانه را قطع کنیم و به افراد آن خانه بگوییم هر کدام بروید در اتاق هایتان شمعی روشن کنید و با این شمع ها خانه را روشن نگه دارید ، کما اینکه می دانیم این شمع ها نیز دیر یا زود پایان می پذیرند و خاموش می شوند .

جمعیت امام علی ( ع ) یک سازمان مردم نهاد محبوب و دارای مقام مشورتی خاص و عام از سازمان ملل می باشد ، که در طی بیش از 20 سال خدمات شایانی را برای جامعه و مملکت به ارمغان آورده است  و با هدف ایجاد وحدت در بین اقوام مختلف ایرانی در سراسر ایران و از بین بردن مرز ها و فاصله ها ، گامی مهم برای ایجاد یکپارچگی و وحدت و صلح برداشته است .

ما از هر قومیت و زبان و نژاد و هر بخش  و هر استان و هر شهر، همگی اعضای یک خانواده به اسم جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی ( ع ) هستیم و در هر شرایطی در کنار هم باقی خواهیم ماند .

در چنین موقعیتی که مردم و کشور نیاز به جمع و جمعیت های مانند جمعیت امام علی ( ع ) یکپارچه و وحدت آفرین برای بودن در کنار مردم ، کمک به حل مشکلات و معضلات و امید بخشی به جامعه دارد، گروه هایی خاص با هدف مشخص تصمیم هایی جهت انحلال جمعیت امام علی ( ع ) می گیرند و بر آن پا فشاری می کنند ، که این مصداق بارز تفرقه افکنی و از بین بردن امید و زندگی در بین جوانان و مردم می باشد .

مُصرانه و قاطعانه با هرگونه انحلال ، تخریب و تغییر ساختار جمعیت امام علی ( ع ) و منفک شدن فعالیتِ بخش های آن در شهر های مختلف مخالفت می نماییم .

جمعیت امام علی مرکز اصفهان همواره با استفاده از تجربیات سایر مراکز و همچنین با کمک نیروی انسانی داوطلب با رویکرد اجتماعی برای حمایت از کودکان و زنان محروم و آسیب دیده ی شهر قدم برداشته و در جهت رفع محرومیت از مناطق حاشیه ی شهر اصفهان ، به راه خود ادامه داده است .

بعد از دیدن محرومیت ها و معضلاتی همچون فقر فرهنگی و مادی ،  اعتیاد ، ازدواج کودکان ، بیکاری، کار کودکان از جمله زباله گردی و دستفروشی ، محرومیت از تحصیل و نداشتن اوراق هویتی تصمیم به فعالیت متمرکز در محله زینبیه گرفته شد و امروز که قریب به 6 سال از فعالیت این مرکز می گذرد ، میتوانیم بگوییم بیش از 100کودک محروم از تحصیل ، تحت حمایت های آموزشی و هنری و ورزشی قرار گرفته اند و بیش از 60 خانواده محروم و آسیب دیده تحت حمایت های مددکاری ، حقوقی ، درمانی و روانشناسی قرار دارند اینها تنها گوشه ای از فعالیت های ما در نمایندگی اصفهان می باشد .

در پایان دوباره تکرار می کنیم که با هرگونه فعالیت منفک و مجزای نمایندگی های جمعیت مخالف هستیم و خواستار پا برجابودن قانونی و ادامه دادن فعالیت های یکپارچه جمعیت امام علی ( ع ) در سراسر کشور هستیم . امیدواریم که مسئولین محترم با اخذ تصمیمات درست و صحیح به دور از هرگونه غرض ورزی و سوگیری ، گامی اثر بخش و امیدوار کننده برای احیای جامعه مدنی و ایجاد امیدواری در بین مردم بردارند .

« کسی که خواهان عزت است باید از خدا بخواهد چرا که تمام عزت برای خدا است . سخنان پاکیزه به سوی او صعود می کند و عمل صالح را بالا می برد و آنها که نقشه های بد می کشند ، عذاب سختی برای آن ها است و مکر آنان نابود خواهد شد .»

« سوره فاطر – آیه 10 »

خانه ایرانی شهریار

به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی

سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

جمعیت امام علی(ع) در شهرستان شهریار فعالیت خود را از سال از ۱۱ سال پیش و با انجام طرح سالانه کوچه گردان عاشق آغاز نمود. در سال ۱۳۹۴ پس از شناسایی اقوام کپرنشین سیستان و بلوچستانی در بیابان‌های شهرک هفت جوی، با برپایی چادر در این منطقه جهت ارائه خدمات بهداشت و درمان و برگزاری کلاسهای سواد آموزی، فعالیت خود را جدی تر پیش برد.

پس از آن تا پایان سال ۱۳۹۷ فعالیت ها به صورت مستمر در دو محله ویره و نصیرآباد ادامه پیدا کرد

و هم زمان به انجام خدمات پروژه ای در سایر مناطق شهریار نیز می پرداخت.

عمده ترین معضلاتی که در شهرستان شهریار شاهدش هستیم؛ کودک آزاری، ازدواج کودک، اعتیاد، خشونت های خانگی، موارد حاد درمانی و معلولیت می باشد.

پس از ۴ سال فعالیت بدون داشتن مکان فیزیکی، از انتهای سال ۹۷ به همت خیرین توانستیم مرکزی جهت ارائه خدمات حمایتی بهتر در ویره برپا کنیم.

در تابستان سال ۹۸ با تکمیل لوازم ضروری مرکز شهریار توسط همراهان و خیرین، در روز  ۴ مرداد ۹۸ خانه ایرانی شهریار افتتاح گردید.

از جمله خدماتی که در خانه ایرانی به کودکان داده می شود: خدمات آموزشی، ورزشی،فعالیت های فرهنگی هنری، تغذیه ی رایگان، حقوقی، پزشکی و روانشناسی می باشد.

شهریار، این شهر سبز که با هوای پاک و باغات پر محصول زیبایی غرب استان شده و هر روز بر امکانات آن افزوده می‌شود، محلات حاشیه گسترده ای دارد. اگر قبل ها تعریف حاشیه سادگی و تجمل کمتر و گاها فقر همراه با شرافت بود، اما امروزه تعریف های تلخ دیگری را با خود دارد.

کمی آن طرف تر از ظاهر زیبا و مدرن شهر به محله هایی برمی‌خوریم که با قدم زدن در میان کوچه وخیابان هایش پی میبریم چگونه این محلات حاشیه دراین سال ها مورد غفلت واقع شده اند. کودکان اکثرا در فضاهای بیابانی و در میان جوی های روان آلوده داخل کوچه ها بازی می کنند و اگر مکان تفریحی و ورزشی هم برای آنها ساخته شده باشد، امنیت کافی و لازم را ندارد، پارک هایی که در مسیر رفت و آمد ده ها معتاد قرار دارد که در حال مصرف مواد مخدر هستند و یا زمین فوتبالی که روی چمن های آن پر از ته سیگار رها شده است.

اکثر خانواده های تحت حمایت ما از قومیت های کرد و لر و بلوچ و ترک و بعضا افغانستانی هستند که از چند سال قبل از شهر یا روستای خود به امید پیشرفت در کار و زندگی به شهرهای پیشرفته تری مثل تهران مهاجرت کردند و در مواجهه‌ با گرانی مسکن در مرکز شهر، ناچار به سکنا در حواشی شده اند. در خانواده هایی که با آنها مواجه هستیم به دلایلی آن آرزوها و تصمیم هایشان به درستی محقق نشده و به مشاغل پرخطر تر، کاذب و موقت مثل کارهای فصلی، دستفروشی و یا جمع آوری ضایعات و حتی خرده فروشی مواد مخدر روی آورده اند.

اوضاع زمانی برایشان بدتر شده که به جای فرصت‌های پیشرفت در این شهر، با امکان ممکن ترِ اعتیاد مواجه می‌شوند و اعتیاد استخوان لای زخم فقر می‌شود و اینجا شروع مصائب مادران و کودکان است.

نمونه کودکانی را داریم که برای تأمین معیشت خانواده وارد چرخه کار غیر قابل پذیرش شده و مجبور به ترک تحصیل شده اند.

کودکانی که با کودک آزاری از نوع غفلت والدین، قربانی انواع دیگر کودک آزاری ها از سوی دیگران و کارفرمایان شده اند.

برای تمام کودکان این محلات به ویژه کودکان دارای والدین معتاد، در دسترس ترین امکان در محله، اعتیاد، بزه و خشونت است و ماحصل این امکانات تحویل افراد نا به هنجار به جامعه است.

ما در میان خانواده های تحت پوششمان چند پرونده کودک آزاری را دنبال کردیم که با مداخلات وکلای جمعیت امام علی (ع) توانستیم تا حدی که قانون برای حمایت از کودکان نقش حمایتی داشت، جلوی آسیب را بگیریم.

در واقع شاید مهم ترین و دردناک ترین معضل محله که می توان از آن یاد کرد اعتیاد کودکان باشد.

معضلی که راه نجات آن بن بست است. کودکانی که بعد از ترک یا مجدد به همان محله و کنار همان خانواده معتاد برمی‌گردند یا اگر هم بهزیستی پذیرایشان باشد به سادگی با مراجعه والدین مجدد نگهداری از کودک به آنان واگذار می‌شود و باز تنها چیزی که به عنوان یک فرصت دوباره و در دسترس برای آن کودکان وجود دارد مواد مخدر است.

یکی دیگر از چالش هایی که ما شاهدش بودیم عدم توجه به توانمند سازی و الگو سازی های درست در میان خانواده ها و کودکان در این محلات بوده است.

اوایل وقتی ما همراه کودکانمان در محله قدم می زدیم از یکی از پسرانمان که بعد ها عضو تیم فوتبال پرشین نوجوانان شد پرسیدیم که آیا می دانی کلمه ی  ویره یعنی چی؟ بی معطلی گفت “بله یعنی مواد مخدر”

اینکه چرا یک کودک اینگونه نام محله ای که در آن زندگی می کند را مواد مخدر می‌نامد موضوع بحثی عمیق است هرچند که این فکر از همان فراوانی و دردسترس بودن مواد در جلوی چشمان کودکان‌ چه در محله و چه در خانواده نشأت می گیرد.

اما می خواهیم خیلی کوتاه بگوییم که ما چه کردیم؟

و چقدر گاهی ساده میشود با یک امکان حداقلی و به سادگی با یک الگو سازی درست کنار بچه ها قرار گرفت.

ما در سال ۱۳۹۵ تیم فوتبالی برای پسران محروم از تحصیل سیستان و بلوچستانی مان تشکیل دادیم. بچه هایی که به وضوح می‌دیدیم که تا سن ۱۳ یا ۱۴سالگی رشد کردند اما از کسب هر گونه مهارتی محروم بودند. خشم شان نسبت به همدیگر زیاد بود، به طوری که وقتی کلاس سواد آموزی برایشان ترتیب دادیم حتی دقیقه ای نمی توانستند بدون  کتک کاری یا دعواهای لفظی رکیک کنار هم قرار بگیرند.

تا اینکه برای کنترل خشم و هیجانات آسیب زننده شان، با چند تا توپ و لباس ورزشی و زمین ورزشی، یک روز در هفته برایشان تمرین ورزشی برگزار کردیم. شاید اوایل بچه ها حتی به هم دیگر پاس نمی دادند اما با برگزاری جلسات مشاوره و مددکاری طی این چند سال بچه ها تجربه ای خوب را در کنار هم داشتند و از لحاظ روحی و اخلاقی پیشرفت چشمگیری داشتند.

به جرأت می توان گفت این تمرینات فوتبال برای پسرها باعث الگوسازی شد. کوچکترها وقتی دیدند که به راحتی میشود به یک زمینه ورزشی دسترسی پیدا کرد می‌گفتند ما هم می خواهیم ورزشکار شویم.

تمرینات بچه ها روی همان زمین چمن پر از پسماند های سیگار بود اما دیدن همین تصویر هم برای ما و هم برای خود بچه ها که به خاطر دوری از اعتیاد و سیگار و دود، ورزش را انتخاب کردند تجربه ای فوق العاده بود.

لازم به ذکر است که هسته ی تشکیل تیم اصلی شهریار اعضایی بودند که قبلا در خانه های قدیمی تر جمعیت امام علی(ع) از جمله خانه ایرانی مولوی فعالیت می کردند و پس از آنکه تجربیات کافی پیدا کردند با توجه به آسیب هایی که در شهریار دیده می شد، تصمیم گرفتند که خانه ای در یکی از محلات شهریار برای کودکان محروم از تحصیل و آسیب دیده برپا نمایند و همان راه و مسیر را در محلات پر آسیبی از جمله محلات  و شهرک های اطراف شهریار ادامه دهند.

مهم ترین نکته ای که در خصوص شهرستان شهریار وجود دارد مهاجر پذیری است. به سبب اینکه خیلی از خانواده ها از شهرستان هایی چون گرگان و کرمانشاه و… به شهریار مهاجرت کردند، خانه ایرانی شهریار با خانه های دیگر جمعیت امام علی(ع) در ارتباط است. به همین تازگی یکی از خانواده های کرمانشاهی مان که در ویره زندگی می کردند به شهر خودشان کرمانشاه بازگشتند و تحت حمایت خانه ایرانی کرمانشاه در آمدند و برعکس خانواده هایی که از شهرهای دیگر به شهریار مهاجرت می کنند  تحت حمایت ما قرار می گیرند و این پیوستگی در کل خانه های ایرانی  در سراسر کشور وجود دارد که می تواند باعث کارآمدی بهتر در ارائه خدمات شود.

هیچ کدام از خانه های ایرانی از هم منفک نیست. بلکه برای انتقال تجربیات مددکاری و ارتباط گیری بهتر با خانواده ها در این سال ها ارتباط ما قوی تر شده است و مطابق این نیاز همچنان هم قوی تر خواهد شد.

یکی از نقاط قوت جمعیت امام علی(ع) همین پیوستگی و وحدتی است که در سر تا سر کشور در میان خانه های ایرانی و اعضای آن وجود دارد و این وحدت قابل تجزیه نخواهد بود. همین اتحاد باعث کیفیت در خدمات رسانی در جز و کل می شود.

ما خواهان حفظ این کل واحد هستیم.

خانه ایرانی بوشهر

2 مرکز

به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی

سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

وقتی این سطور نگارش می شود زمان شتابان به موعد برگزاری دادگاه انحلال جمعیت امام علی نزدیک می گردد؛دادگاهی که انتظار می رفت  با ورود فعالانه دولت،برگزار نگردد.

دولتی که با شعارهای توسعه گرانه در حوزه اجتماعی،که بار اصلی آن بر دوش سازمان های مردم نهاد است،پا به میدان گذاشت.جمعیت امام علی نیز با انتخاب خط مشی غیر سیاسی و منطبق بر شناسایی و حل آسیب های اجتماعی جمع کثیری از جوانان فعال و دغدغه مند را در نقاط مختلف کشور گرد هم آورد تا به دور از هر گونه سیاسی کاری برای مردم و دردهای ایشان قدم بردارند.

این روزها وارد هشتمین سال فعالیت جمعیت امام علی(ع) در بوشهر می شویم.جایی که طی سال های فعالیت خود با یک خرد جمعی با سایر مراکز در سطح کشور و نه یک خطی مشی دستوری و از بالا به پایین،با دایر کردن خانه های ایرانی و اشتغال خدمات خود را به بیش از 150 کودک آُسیب دیده و 40 زن سرپرست خانوار ارایه داده است.جایی که با کوشش اعضای داوطلب آن،2 نفر طی طرح طفلان مسلم از بند اعدام رهایی یافتند.

جناب آقای ربیعی

جوانان عضو این سازمان مردم نهاد در بوشهر درخشان ترین زمان های خود را وقف خدمات رسانی در هشت شهرستان این استان نموده اند و هر لحظه از آن را هم کلام و هم درد کودکان کار، کودکان زباله گرد،کودکان درگیر اعتیاد و … بوده اند.

این مهم نه در یک بعد محدود بلکه در یک گستره محقق شده است.زیرا اگر دیدگاه کل نگر و تشریک مساعی در سراسر دفتر جمعیت امام علی(ع) در سطح کشور نبود،هیچ یک از مواد اشاره شده به دست نمی آمد.این رویکرد کل نگر از یک مسیر خرد جمعی گذر کرده است و چه بسا در بسیاری از موارد درد یک کودک بوشهری، درد همه اعضای داوطلب در سطح کشور تلقی می شد و همگان با دست به دست هم دادن برای بهبود آن قدم بر می داشتند.

جناب آقای ربیعی

همه افرادی که در شهرستان های به دور از مرکز زیست می کنند همواره از تازیانه فقدان امکانات گلایه  و بر تمرکز بسیاری از امکانات در پایتخت شکوه دارند،اما در جمعیت امام علی(ع) با گذر از بحث پایتخت و شهرستان همه یک صدا و همراه برای حل معضلات اجتماعی قدم برداشتند،مادامی که دیگر مرز جغرافیایی،اصالت بومی اعضا را مشخص نمی کند بلکه مفهوم شهر و دیار تا رنج های کودکان کشیده شده است.

جناب آقای ربیعی

از شما خواستاریم با ورود به موقع به این مهم، از انحلال یکی از بزرگترین نهادهای مردمی جلوگیری گردد تا میهن عزیزمان بیش از پیش از سرمایه های اجتماعی تهی نگردد.

خانه ایرانی کرمانشاه

7 مرکز

به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی

سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

پیرو تصمیم شورای محترم توسعه و حمایت از سازمان های مردم نهاد مبنی بر انحلال جمعیت امام علی(ع) نکات زیر  ازطرف مدیران این جمعیت در استان کرمانشاه، به عنوان ادله ی غلط و باطل بودن این تصمیم به حضور تقدیم می گردد:

آنچه که عیان است، شورای محترم توسعه و حمایت، در اوج فشار رسانه ای و روانی گروه های معلوم الحال فشار به سرپرستی اتاق فکر روزنامه های خاصی که طی این سالها حتی رییس جمهور و وزاری محترم از شرارت آنها در امان نبوده اند جلسه ای تشکیل میدهند و ضمن استماع دفاعیات مدیران جمعیت تصمیم میگیرند در صورت تغییر ساختار جمعیت از هیئت امنا به مجمع عمومی اعضا مانع از انحلال جمعیت به خواست و فشار نهادهای امنیتی گردند. اما این تصمیم به جهت غیرقانونی بودن تحمیل نحوه شکل گیری یک ساختار به هزاران داوطلب از طرف وزارت کشور، از پایه بی اساس بوده و توسط مدیران جمعیت مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. پس از آن به علت حجم بزرگ آسیبی که این تصمیم به هزاران خانواده مورد حمایت جمعیت در کل کشور وارد می کند، جنابعالی بر اساس نظر وزارت محترم کشور اعلام می دارید که هر یک از نمایندگی و دفاتر جمعیت می توانند نسبت به ثبت مستقل موسسه اقدام کنند.لازم میدانم در این نوشتار خدمت شما عرض کنیم که این اقدام تجزبه طلبانه، یک اقدام تبلیغاتی غیرموثر است که به دلایل زیر چیزی ازاثرات مخرب انحلال جمعیت بر خانواده های مورد حمایت ان کم نمی کند.

١.استان محروم کرمانشاه از زمان زلزله تا به امروز با کمک دفتر مرکزی و شبکه کشوری جمعیت بیش از 3 میلیارد تومان هزینه برای خانواده های محروم و آسیب دیده و جامعه هدف مورد حمایت داشته است. این در حالی است که در بهترین حالت، پتانسیل این استان طی این سه سال برای جذب کمک، یک میلیارد تومان بوده است و این یعنی با یک حساب سرانگشتی خواهید دید که حجم آسیب و ضربه انحلال جمعیت به این خانواده ها در دورافتاده ترین روستاها و مناطق محروم چقدر بزرگ خواهد بود. ضمن آنکه حذف جمعیت یعنی ضربه کاری زدن به شبکه بزرگ حامیان کشوری که نخ تسبیح اتصال آنها از سراسر کشور،نهاد خوش نام جمعیت امام علی (ع) می باشد.

٢.همانطور که وزارت کشور در بیانیه ای که سرکار خانم عابدینی اخیرا صادر نموده اند بر سلامت و امکان ادامه فعالیت داوطلبین در شهرستان ها از طریق ثبت سمن مستقل اذعان می کند،هزاران نفر از اعضا و داوطلبین جمعیت از سراسرکشور جزو دلسوزترین و در خط مقدم ترین جوانان این مرز بوم هستند که شبانه روز در خوفناک ترین محله ها و  پر خطرترین آنها در حال فعالیت هستند و اگر حقیقتا مبنا و نظر این افراد برای شورای توسعه حائز اهمیت است، این شورا را دعوت به راستی آزمایی نظر داوطلبین فعال در سراسرکشور می نماییم تا مشخص شود نیت از تغییر ساختار اهمیت به خواست اعضاست و یا نفوذ و استحاله توسط نهادهای خاص.

٣.در رد غلط و دیکتاتورانه بودن تصمیم این شورا بدون توجه به نظر هزاران نفر از اعضای این جمعیت همین بس که بدانید ما از میان هزاران سمنی که برای فعالیت میتوانستیم انتخاب کنیم،آگاهانه و با شناخت از جمعیت به این سازمان پای نهاده ایم و اگر از آن نارضایتی داشتیم، بدان قدم نمی گذاشتیم، که حضور بعضا بیش از ١۵ ساله برخی اعضا در جمعیت تنها به دلیل همان کارآمدی و موثر بودن ساختار آن در  راستای اهدافش بوده است، و سوال بزرگ و بی پاسخی که شورای محترم توسعه باید به ما داوطلبین پاسخ دهد این است که با چه استدلال و منطقی ساختاری با کارآمدی حداکثری که در میان ناکارآمدی همه سیستم های دولتی و غیردولتی و… توانسته خود را به عنوان یک سازمان توانمند و موثر با میلیون ها نقطه اثر بی نهایت بزرگ در جبهه تاریک فقر و معضلات اجتماعی اثبات کند را به بهانه بهتر شدن، با مداخله فراقانونی وادار به تغییر به ساختارهایی می کند که شاید نمونه ای به موفقیت این جمعیت در میان آنها به سختی یافت شود. ضمنا بسیاری از ما در سالهای پیش وقتی که در سیستم نمایندگی و به شکل مجمع عمومی اعضا فعالیت داشتیم ناموفق بودن آن مدل را تجربه کرده ایم که به علت ناسالم شدن فضای فعالیتها به خاطر تنش های انتخاباتی ورقابتی دو سال یکبار در محیط، و دسترس پذیر بودن جایگاه برای همه که باعث می شد نیت های صاف و صادقانه برای خدمت، به بازیهای شبه سیاسی و حزبی بین داوطلبین مبدل شود و امکان نفوذ افرادغیرعمل گرا و ناصادق را در سطح مدیران افزایش و ریسک سلامت فعالیت ها را تحت الشعاع قرار دهد، در همان زمان با رای و خواست اکثریت اعضا آن ساختار ناکارآمد را منحل و به عنوان شعبه زیر نظر دفتر مرکزی به فعالیت ها ادامه دادیم که اسناد آن در دفاتر اجتماعی استانداری ها موجود است. شگفتا که دولتی که قرار بود به عقب باز نگردد، ما را وادار می کند که با بازگشت به عقب سیستم های ناکارآمد پیشین را باز تجربه کنیم!

لذا با عنایت به این نکات استدعا داریم پیش از آنکه مرگی اینچنین تلخ بر جان نهاد نوپای مدنی ایران بنشیند و لکه ننگ بزرگی بر صفحه تاریخ این کشور نگاشته شود چاره ای اندیشیده، مانع از شکل گیری حوادث تلخی شویم که قطعا خسارت آن قابل جبران نخواهد بود.

خانه ایرانی پاکدشت

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با عرض سلام
نظر به فرمایشات جنابعالی پیرامون موضوع طرح شکایت علیه جمعیت امام علی (ع) با هدف انحلال این سمن، مبنی بر اینکه با هدف آسیب ندیدن جامعه‌ی هدفِ جمعیت امام علی (ع)، مراکز و اعضای آن می‌توانند فرداً اقدام به کسب مجوز نمایند و به فعالیت خود ادامه دهند، به عنوان اعضای خانه ایرانی پاکدشت (یکی از مراکز جمعیت امام علی (ع)) توجه حضرت عالی را به نکات زیر جلب می‌نماییم:

١. برخلاف فرمایش جنابعالی، جمعیت امام علی (ع) جامعه‌ی هدف خود را ورای از مددجویان خود و به وسعت کودکان و زنان دردمند کشورتعریف می نماید. فعالیت با هدف بهبود زیست این جامعه‌ی هدف تنها در گرو جمعیتی با صدایی رسا بوده تا بتواند با آگاهی رسانی و مطالبه‌گری تاثیری حقیقی بر زیست جامعه‌ی هدف خود بگذارد.

٢. هر گونه فعالیت اجتماعی موفق نیازمند تامین منابع انسانی و مادی مورد نیاز است چه در طی ۶ سال فعالیت خانه ایرانی پاکدشت منابع تامین شده این مرکز حاصل اعتبار و خوش‌نامی بیست ساله‌ی جمعیت امام علی (ع) بوده و در صورت فعالیت مجزا امکان تامین منابع انسانی و مالی مورد نیاز دور از تصور به نظر می‌رسد.

٣. اندیشه و عمل جاری در فعالیت‌های خانه ایرانی پاکدشت آموخته از منش جمعیت امام علی (ع) و متکی به سابقه‌ی طولانی این سمن در فعالیت‌های اجتماعی است. همان طور که تصور حیات شاخه‌ای ولو مملو از محصول بدون اتکا به ریشه‌ و تنه‌ی خود ناممکن است و نمی‌توان متصور بود با حفظ شاخه و بریدن درخت شاخه‌هایی زایای محصول به جا می‌ماند، ادامه‌ی توفیق خانه ایرانی پاکدشت مجزا از جمعیت امام علی (ع) میسر نیست.

۴. با توجه به الگوی تعامل موجود با سمن‌ها در فضای فعلی ایران، تصورِ عدم اعطای مجوز فعالیت و یا ابطال آن پس از اعطا دور از ذهن نمی باشد. زیرا که همان توانی که خواستار انحلال جمعیت امام علی (ع) با ده هزار داوطب این سمن و سابقه‌ی بیش از بیست ساله‌ی آن است باکی از برخورد با سمن‌های نوپا و خردتر ندارد.

۵. موضوع حیاتی در توفیق فعالیت‌های جمعیت امام علی (ع)، فعالیت به صورت مشارکتی و کشوری است که تنها در ذیل این هویت گروهی است که امکان به انجام رسیدن بسیاری از فعالیت‌ها و پایش آن ها وجود دارد.

نظر به موارد فوق الذکر ما اعضای داوطلب خانه ایرانی پاکدشت به عنوان یکی از مراکز جمعیت امام علی (ع) به اطلاع جنابعالی می‌رسانیم که نه تنها مخالف تقطیع جمعیت امام علی (ع) به مراکزی مجزا هستیم که با توجه به بیش بودن جمع از جمع اجزا معتقدیم هیچ تن واحدی بعد از تکه تکه شدن نمی‌تواند به حیات کارامد خود ادامه دهد.

خانه ایرانی گرگان

به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی؛ سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

پیرو فرمایشات شما مبنی بر انحلال جمعیت امام علی و ادامه فعالیت دفاتر و شعبات این جمعیت به طور مستقل از بدنه اصلی، با گرفتن مجوز های استانی؛ مرکز گرگان جمعیت امام علی نکاتی را در این باره به استحضار شما میرساند. هدف از بیان و یادآوری این نکات، پیرو سخنان شما آسیب هر چه کمتر به جامعه هدف و حفظ منابع انسانی داوطلب آماده خدمت رسانی در مراکز استانی است.

در ابتدای شروع فعالیت در استان گلستان و شهر گرگان، اعضای هسته‌ی اولیه ای که شروع به کار کردند،  اغلب دانشجویانی بودند که طی سال های قبل در دانشگاه های برتر کشور در استان های مختلف جذب جمعیت شده بودند و با پایان تحصیل به شهر خود بازگشته بودند. وجود این یکپارچگی در ساختار کشوری جمعیت باعث شد در کوتاه ترین زمان ممکن داوطلبینی جوان و فرهیخته، با تجربیاتی که در محل تحصیل خود در مراکز جمعیت در استان های دیگر کسب کرده بودند، به سرعت دور هم جمع شوند و شروع فعالیت در این شهر را ممکن سازند.

همچنین به واسطه تعدد مراکز در سطح کشور در بحران های طبیعی نظیر سیل و زلزله، داوطلبان آموزش دیده و با تجربه جمعیت امام علی در کمترین زمان ممکن از سراسر کشور و از استان های مختلف در قالب گروه های امدادی به استان های درگیر اعزام میشوند و با استناد به دستورالعمل های تدوین شده کمیته بحران جمعیت امام علی، که حاصل ساعت ها همایش و هم فکری و تجربه عملی در بحران های قبلی در کشور بوده است، به سرعت در منطقه آسیب دیده فعال میشوند،در صورتیکه فعالیت مراکز به صورت مستقل و محلی امکان دسترسی به این منابع انسانی ارزشمند را ممکن نخواهد ساخت.

به علت تمرکز بسیاری از سازمان ها و  امکانات در استان تهران،  وجود بدنه اصلی جمعیت در این شهر در کنار ارتباط و یکپارچگی مراکز، بسیاری از خدمات و تسهیلات از جمله خدمات درمانی و آموزشی و حمایتی را برای کودکانی در استان های کوچک تر و یا کم برخوردار ممکن میسازد. بارها تجربه این را داشتیم که برای پیگیری درمان کودکان تحت پوششمان با شرایط خاص با توجه به ارتباطات خانه درمان جمعیت در تهران با پزشکان حاذق در آن حیطه و یا  مراکز مردم نهاد  دیگر در حوزه درمان، به سرعت ارجاع و پیگیری درمان انجام شده که بدون این ارتباطات و یکپارچگی در بدنه جمعیت ، هرگز چنین اقداماتی قابل انجام نبود. در بسیاری از پروژه های مسئولیت اجتماعی که در شرکت ها و سازمان های بزرگ مستقر در پایتخت تعریف میشود، وجود ارتباطات مرکزی جمعیت با این شرکت ها و سازمان ها و در کنار آن با مراکز استانی، برخورداری کودکان و خانواده های تحت پوشش این مرکز را از بسیاری از این پتانسیل ها و امکانات ممکن میسازد. همراهی کودکی از مناطق حاشیه شهر گرگان در کنار کودکانی از مناطق حاشیه اهواز و کرمان و کرمانشاه در کنار هم در برخورداری از این امکانات با هدف ایجاد فرصت های برابر برای تمام کودکان، از زیبایی های این یکپارچگی است.

در بحران هایی نظیر سیل بهار 98 در استان گلستان، کمک های نقدی و غیر نقدی جمع آوری شده از حامیان جمعیت در سراسر کشور، امدادرسانی در مناطق آسیب دیده از سیل را ممکن ساخت، که اگر مراکز استان های آسیب دیده صرفا به صورت محلی فعالیت داشتند، امکان جذب این  حجم از منابع مالی برایشان ممکن نبود. به واسطه گستردگی فعالیت های جمعیت در سراسر کشور و به پشتوانه اعتماد سازی که طی این سالها شکل گرفته، اقلامی که در استان های آسیب دیده مورد نیاز بود، از طریق رابطین جمعیت و حامیان صاحب صنایع در استان های دیگر از محل کارخانه تهیه و به مناطق مورد نیاز ارسال شد. مراکز استان های کوچک و یا مناطق کم برخوردار در صورت فعالیت مستقل و محلی خود در بحران طبیعی و یا برای دستیابی به اهداف متعدد خود  قطعا با مشکل تامین نقدی و اقلام مورد نیاز خود روبرو خواهند بود و امکان فعالیت موثر و کارآمد نظیر قبل برایشان ممکن نخواهد بود.

جمعیت امام علی مرکز گرگان همواره از تجربیات و درس آموخته های دیگر مراکز که توسط کمیته های متمرکز در بدنه اصلی جمعیت جمع آوری میشود استفاده کرده و این درس آموخته ها همیشه راه گشای معضلات و مشکلات پیش روی این مرکز بوده است. این کمیته ها مانند کمیته مددکاری، کمیته آموزش، کمیته حقوقی و … با جمع آوری اطلاعات از مراکز سراسر کشور ، مشاوره با حاذق ترین افراد در حوزه خود ، برگزاری نشست ها و همایش ها گوناگون، با نگاه جامع و ملی، سعی در کمک به کودکان و خانواده هایشان در مناطق حاشیه و کم برخوردار داشته و خروجی سال ها وقت و انرژی، نتایج ارزشمند و عملی در حوزه های مختلف بوده که دسترسی به آنها برای شعب جمعیت امام علی(ع) در مراکز استان های کوچک تر را ممکن ساخته است.

مرکز گرگان جمعیت امام علی در کنار دیگر مراکز جمعیت در سراسر کشور با داشتن اندیشه، ساختار و اهداف واحد هرگز خود را جدا از بدنه اصلی این جمعیت نمی‌داند. حیات و مثمر ثمر بودن مراکز استان ها تا به امروز جز با همکاری و هم افزایی تمامی مراکز جمعیت و بدنه اصلی به شکل یکپارچه ممکن نبوده است. اندیشه منفک ساختن مراکز جمعیت امام علی(ع) قابل قبول نیست و در عمل، جز آسیب مستقیم به گروه های هدف در کنار از بین بردن انگیزه هزاران داوطلب جوان این جمعیت که بهترین سال های عمر خود را در خدمت به کودکان محروم این سرزمین صرف کرده اند، نتیجه ای دیگر  بهمراه نخواهد داشت.

خانه ایرانی شیراز

2 مرکز

به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی؛ سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران

با سلام

نظر به اهمیت جایگاه سازمان‌های مردم‌نهاد در اعتلای جامعه مدنی، ما اعضای داوطلب جمعیت امام علی (ع) در استان فارس بایسته می‌دانیم جهت تبیین و تأکید بر مولفه‌های اساسی تشکیلات جمعی غیردولتی به استحضار برسانیم:

۱. اصولاً مفهوم سازمان و فعالیت سازمانی و تشکیلاتی جدای از کار جمعی نیست. وصف اساسی فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد، به‌ویژه آن دسته از سازمان‌ها که واجد شعب نیز هستند، «کار گروهی»‌ و حفظ انسجام و یک‌دستی در ساختار و فعالیت‌ها بوده و این امر، تنها از طریق ارتباط مستمر شعب با یک‌دیگر میسر خواهد شد؛ از همین روی، شعب جمعیت امام علی (ع) نیز مستثنای این قاعده نبوده و هرگونه گسست ارتباط درون‌ساختاری موجبات کاهش اثرگذاری جمعیت در حوزه‌های عملی را به دنبال خواهد داشت.

۲. «اعتماد همگانی و مردمی» به‌عنوان ارزشمندترین پشتوانه سرمایه‌ای جمعیت، برآمده از همین واحدتلقی‌شدن هویت این سمن می باشد؛ این نهاد با هویتی یک‌پارچه و به اتکای اطمینانی که مولود شناخته‌شدن به شکل پیکره‌ای یگانه، از سال ۱۳۸۵ در استان فارس مشغول به فعالیت بوده است و در خلال این سال‌ها با راه‌اندازی دو خانه ایرانی و اشتغال درصدد تلاش در راستای تقلیل آسیب‌های اجتماعی در سطح استانی بوده است؛ با این حال حفظ وحدت ساختاری موجبات تقویت اعتماد اجتماعی و در نتیجه ارتقا سیاست‌گذاری درون‌سازمانی و بهبود عملکرد اعضای داوطلب جمعیت را فراهم آورده است.

۳.  گستره فعالیت جمعیت امداد امام علی (ع)، گستره‌ای ملی بوده و تمامی شعب با تمرکز بر حوزه اختصاصی جغرافیای خود، از تلاش در زمینه بهبود جامعه مدنی در سطح کشوری نیز غافل نمانده است؛ برای مثال، در سیل ۱۳۹۸، شعب مختلف جمعیت، از سراسر ایران با همکاری و حفظ یک‌پارچگی قادر به امدادرسانی به مناطق سیل‌زده در سطح کشوری بودند و در فرضی که هر شعبه به نحو استقلالی اقدام به ارسال اقلام امدادی می‌نمود، کمک‌رسانی کارامد میسر نمی‌گشت.

۴. حیات سازمان‌های مردم‌نهاد با رویکرد امدادی (و نه سازمان‌های خیریه) مبتنی‌بر «فعالیت» اعضای داوطلب (منابع انسانی) بوده و تالی فاسد قطع حیات شبکه‌ای، ناکارآمدی ساختاری خواهد بود. همان‌گونه که مستحضرید، بسیاری از اعضای داوطلب جمعیت امداد امام علی (ع) دانشجو بوده و بنا به اقتضائات خاص زندگی دانشجویی، جهت ادامه فعالیت‌های داوطلبانه خویش پس از پذیرفته‌شدن در دانشگاه با حفظ عضویت، بعضاً شعبه فعالیت و جغرافیای همکاری خویش را تغییر می‌دهند.

۵. مضافاً هم‌اندیشی و هم‌سویی بین شعب مختلف جمعیت، به‌اشتراک‌گذاری تجربیات در حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی بوده است؛ بنابراین این پیوند،‌ علاوه بر استحکام ساختار جمعیت، زمینه کاهش خطا در تعاملات با اعضا، خانواده‌های تحت‌پوشش و هم‌چنین نهادهای همکار را فراهم آورده است.

با استناد به سلسله استدلال‌های پیش‌گفته، نمایندگی فارس، انحلال، گسست ساختاری یا هرگونه انفکاک در جمعیت امام علی (ع) را نپذیرفته و همچون گذشته، خواستار ادامه فعالیت‌ها مبتنی‌بر اساسنامه کنونی این نهاد مردمی هستیم.

خانه ایرانی فرحزاد

2 مرکز

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
چه زیبا فرمود مولایمان علی (ع) که همانا دست خداوند با جماعت است. از پراکندگی بپرهیزید که انسانِ تنها بهره‌ی شیطان است؛ همانگونه که گوسفند تنها طعمه‌ی گرگ خواهد بود.
جمعیت امام علی (ع) که از زمان تأسیس تاکنون بر پایه‌ی سیره‌ی عملی امام علی (ع)؛ که همان دستگیری از نیازمندان و رسیدگی به انسان‌های فراموش‌شده‌ی جامعه است گام برداشته است اکنون با اتهاماتی از جمله فعالیت‌های ضددینی و انحرافی رو به رو شده است. اتهاماتی که برای تمامی داوطلبین این جمعیت شگفت‌آور و غیرقابل تصور است. داوطلبینی که خود شاهدین زنده‌ای هستند بر صحت و سلامت فعالیت‌های این سازمان مردم‌نهاد و تلاش‌های این جمعیت برای کاهش فقر و بی‌عدالتی. با این حال بررسی این اتهامات قطعاً از حوصله‌ی این نامه خارج و در صلاحیت دادگاه صالحه است.
جناب آقای دکتر ربیعی؛ ما اعضای داوطلب خانه‌ی ایرانی فرحزاد که یکی از چندین مرکز جمعیت امام علی در راستای رسیدگی به وضعیت کودکان و مادران این سرزمین است ضمن تشکر از تدبیراتی که از سوی جنابعالی مطرح شده است به اطلاع مي‌رساند همانگونه که بارها در آیات قرآن و سیره‌ی پیامبر و ائمه‌ی معصومین اشاره شده است که رمز سعادت بشر و جامعه در اتحاد و یکپارچگی است و هرگونه تشتت و پراکندگی به سرانجامی تلخ منجر خواهد شد، تفکیک و جداسازی مراکز این جمعیت نیز قطعاً به سرانجامی ناگوار خواهد انجامید.
جناب آقای دکتر ربیعی؛ تمامی مراکز جمعیت مانند اعضای یک پیکر واحد در کنار همدیگر معنا پیدا مي‌کنند. بارها اتفاق افتاده است که تجربیات مراکز مختلف در رفع معضلات و بحران‌های یک مرکز، یک شهر و یا یک محله‌ی دیگر راهگشا بوده است. همچنین در حوادث طبیعی اخیر مانند سیل استان‌های گلستان و لرستان و زلزله‌ی استان کرمانشاه، وجود مراکز گسترده در سراسر کشور و هماهنگی این مراکز با هم و البته مدیریت واحد آنها نقش مؤثری در خدمت‌رسانی و التیام زخم‌های مردم آسیب‌دیده داشته است. این موارد تنها گوشه‌ای از تأثیرات انسجام و هماهنگی مراکز جمعیت امام علی و فعالیت تحت یک مدیریت واحد است.
جناب آقای دکتر ربیعی؛ با عنایت به مشکلات موجود در جامعه و سختی‌های وارده ناشی از تحریمات خارجی و کینه‌ورزی‌های داخلی بر اداره‌ی کشور، وجود و حضور سازمان‌های مردم‌نهاد مانند جمعیت امام علی و یکپارچگی آنها نقش به‌سزایی در کمک به دولت و نهادهای مرتبط در راستای اداره‌ی کشور خواهد داشت.

خانه ایرانی ملک آباد

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای ربیعی سخنگوی محترم دولت تدبیر و امید
با سلام و احترام

پیرو اتهامات وارد شده به جمعیت امام علی(ع) و فرمایشات جنابعالی مبنی بر فعالیتِ دفاترِ نمایندگی های جمعیت به صورت مستقل و استانی، سخنی کوتاه در این مورد با شما داریم:
در سال 1391 اعضای جمعیت امام علی ع با توجه به معضلات شدید استان البرز که استانی 72 ملت است، راهی محلات حاشیه این استان شدند تا با شناسایی کودکان محروم و آسیب دیده، فعالیت خود را در آنجا بر اساس اهداف اصلی اساسنامه جمعیت امام علی آغاز کنند.
در آن زمان با منطقه ملک آباد در بخش ساوجبلاغ آشنا شدیم. منطقه ای در مجاورت زندان بزرگ قزلحصار که هم اکنون یکی از معضل خیزترین محلات در استان البرز است. بحث کار کودکان ، کودک آزاری، کودک همسری و فقر اقتصادی و فرهنگی گسترده، زنان آسیب دیده و سرپرست خانوار، کودکان محروم از تحصیل و بی شناسنامه، کودکان زباله گردِ ساکن گاراژ های ضایعاتی، تولید، توزیع و مصرف عیان مواد مخدر و جرم و بزه فراوان، همگی به وضوح در این 9سال فعالیت در این منطقه، مقابل چشمانمان بوده و همواره سعی بر احقاق حقوق کودکان و زنان با انجام اقدامات قانونی و تلاش برای از بین بردن مسائلی که سبب ضایع شدن حقوقشان بوده داشته ایم.
در این محل ، 2 خانه ی جمعیت به نام “خانه علم ” و “خانه اشتغال” پناه امن کودکان و زنان شده است که با همت داوطلبین و خیرین مردمی همیشه یاور افراد تحت حمایت بوده. خانه ای که هم اکنون بیش از 300 کودک و نوجوان و 100 زن آسیب دیده و سرپرست خانوار را تحت حمایت خود دارد. در این سالها با اقداماتی از جمله سواد آموزی و ثبت نامِ صدها کودک محروم از تحصیل در مدارس، آموزش های بهداشتی و پیشگیرانه ، حمایتهای درمانی و معیشتی ،استعداد یابی در حوزه های ورزشی و هنری و آموزش های فرهنگی دیگر سعی بر ارتقای فرهنگ محله و خانواده ها از هر لحاظ داشتیم و در این بین ، فرزندانمان مدالهای افتخار آفرین متعدد ورزشی را در حیطه استانی و حتی کشوری داشته اند. همچنین با افتخار توانسته ایم 11زن و دختر آسیب دیده را بعد از آموزش در خانه اشتغال توانمند و مشغول بکار کنیم.
شاید اینجا با خود بگویید که مشخص و واضح است که این مراکز با توجه به گستردگی این آسیب ها و حجم خدماتی که به این کودکان و زنان در طول سال می دهد ( اعم از آموزش، درمان، کارآفرینی، روانشناسی، ورزشی، معیشتی،..) حاضر خواهند بود با هر اسمی و هر نشانی مستقلاً فعالیت کرده ، مبادا کودک و مادری رها شده یا به نان شب محتاج یا سرپرست یا مامنی نداشته باشند.
ما طی 9 سال فعالیت در استان البرز و قبل از آن، فعالیت در استان تهران و سایر مناطق و محلات آسیب دیده دیگر ،طبق آموزه های جمعیت امام علی به این نتیجه رسیده ایم که زیر یک پرچم و یک نام و به نام مولایمان امام علی (ع) که عدالت پیشه، حق گو و حق جو و یتیم نواز بود و فارغ از هر دین و مذهب و قومیتی، برای رسیدن به اهداف خود درکنار هم قرار بگیریم .
ما در این سالها به کودکانمان آموختیم که کرد و لر و بلوچ و فارس و افغان و شیعه و سنی فرقی با هم نداشته و تنها معیار قضاوت الهی، انسانیت و شرافت و تقواست. ما به کودکانمان، با لیگ فوتبال پرشین با مسابقات هنری و قرآنی، با جشنواره و گردهمایی های مختلف که هر کودکی از اقسا نقاط این سرزمین در آن شرکت می کرد، آموختیم که می تواند از حقوق برابر انسانی برخوردار باشد و کسی برتری قومی و نژادی بر دیگری ندارد. حال چگونه به آنها بگوییم که ما جدا از بچه های دره فرحزاد ، جدا از بچه های بلوچ سیستان، بچه های جنوب کرمان، بچه های کرد کرمانشاه، بچه ها لر لرستان و هر شش هزار کودک و نوجوان جمعیت هستیم؟!
خانه ایرانی ملک آباد(متشکل از خانه علم و خانه اشتغال) همواره خود را بخشی از تیم قوی و کارآمد و با سابقه 20سال فعالیت جمعیت دانسته است و به دلیل درستی و اصالت کار و راهِ جمعیت امام علی (ع) توانسته اقدامات مثبتی را در این منطقه ایجاد کند.
همچنین با توجه به اینکه کار در حوزه معضلات اجتماعی بسیار سخت و مستلزم تجربیات قوی و مستند شده می باشد یکپارچگی ما، باعث ارتقای دانش بین اعضا و عملکرد بهتر و تبادل این تجربیات بصورت سالیانه و رشد و بالندگی و جلوگیری از جمود و رکود در جمعیت بوده است که نمونه این تجارب را در کمتر جایی دیده ایم.
همچنین خیرینی که در این سالها با ما همراهی کرده اند تنها به علت یکپارچگی و شفافیت و طرح ها و آیین های ملی و مذهبی جمعیت بوده است که همراهمان شده و به سبب خوشنامی جمعیت امام علی به ما به عنوان قسمتی از پیکره جمعیت اعتماد داشته و کمک میکنند.

ما بر این اعتقاد هستیم که یکپارچگی همواره رمز موفقیت هر سازمان، ان جی او و ساختاری می باشد که در صورت اختلال در این یکپارچگی، آنها دچار تزلزل و دور افتادن از اهداف اساسی می شوند که در زمان تاسیس بر آن اعتقاد داشته اند.
همینطور هم صدایی در جامعه همواره باعث اتفاقات و ایجاد راه حل های مفید و کارآمد درجهت رفع مشکلات در جامعه شده است. اتفاقی که هیچ گاه در تک صدایی به وجود نمی آید ، بلکه تک صدایی باعث شلوغی فضا شده که همین امر توجه جامعه را نسبت به آن مشکل دور کرده و نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه افراد را نسبت به آن معضل بی تفاوت می کند.
جای تعجب است در حالی که اساساً طرح انحلال جمعیت کاملاً غیرقانونی، غیرموجه و خلاف مصالح امنیت ملی می باشد، پیشنهاد تفرقه و جداسازی و تک صدایی قسمت های مختلف جمعیت امام علی در شرایطی که امروزه عمده نهادهای مردمی و حتی مؤسسات خیریه ای در راستای یکپارچگی پیش می روند ، کاملاً غیرکارشناسانه و بدون کوچک ترین نگرش صحیح نسبت به کاهش و یا حل معضلات اجتماعی است و در شرایطی که جمعیت ذاتاً از ابتدا چنین اتحاد و هماهنگی بین اعضای داوطلب و نمایندگی ها داشته، ایراد چنین سخنانی شبه سلیقه ای و غرض ورزی بودن این نظرات را میرساند.

ما به مولایمان راهمان، دینمان، کشورمان، کودکان و خودمان باور داریم و پیمانی که هر سال در شب های قدر، در کوچه گردانی که به نام مولایمان در شب های قدر میگیریم نیز همین را می گوید: برابری، برادری، حق جویی زیر یک پرچم به نام علی (ع) و ایران.
ما دست هایمان را به هم داده ایم با اندیشه و خواستی برابر .همانقدر که به راهمان و خدایمان ایمان داریم به پوچ و بی اساس بودن اتهاماتی که بر پیکیره جمعیت وارد شده است ایمان داریم. خودمان و عملکرد صادقانه داوطلبین و خیرین جمعیت را باور داریم . نه پولی به ناحق جابه جا کرده ایم نه با دشمنان دوست نمای خارج نشین ضد حکومت رابطه و مراوده ای داشته ایم و نه حرفی را به کذب و دروغ و به نا حق برای سیاه نمایی زده ایم و نه درگیر فساد های اخلاقی شده ایم و هدفی جز آبادانی و خیر برای میهنمان و ساختن آینده ای درخشان برای کودکانمان نداشته ایم.

شارمین میمندی نژاد، زهرا رحیمی و هر کدام از اعضای جمعیت امام علی، خواهران و برادران ما بوده و کسانی که آنها را بر نمی تابند باید بدانند قطعا ما را هم به سبب هم پیمانی با ایشان بر نخواهند تابید. مولایمان علی ع لحظه ای از مطالبه، حق گویی و جهاد در راه خدا و انسانیت و یتیم‌نوازی دست نکشید و از بیم گرسنه ماندن کودکانش از راه خدا دور نشد. شهادت را پذیرفت چون به خدای کودکانش ایمان داشت و می دانست که او بر یتیمان کوفه مهربان ترین مهربانان است. شما از ما میخواهید پیمان بشکنیم، از مسیر خود و از زیر پرچم برابری و اتحادمان خارج شویم که البته این را به جرأت نخواهیم پذیرفت ولو اینکه دستی به ناحق بخواهد خانه هایی که در این محله ملک اباد طی سه سالِ سخت و جان فرسا با همت مردم و داوطلبین برای کودکان و مادرانمان بنا نهادیم و خشت به خشت آن به سبب غیرت و همیت هزاران انسان، از کسانی که حلقه ازدواج مادرِ از دنیا رفته اش که ارزشمندترین دارایی‌اش بود تا کودکِ کاری که 5هزارتومان کمک کرد و می گفت میخواهد در ساخت این خانه همراه باشد، بنا نهاده شده تا سالیان سال مددرسان انسان هایی باشد که زندگی جز درد و رنج بر آنها چیزی نمایان نکرده است را ویران کند؛
ما از پیمان و راه خود باز نخواهیم گشت و ایمان داریم خدایمان بزرگ است. ما به خداوند احمد و صمد و خداوندِ کودکانی که پر کشیدند در حالی که در تاریکی دود و اعتیاد و فقر محله و خانه هایشان، نفسی برایشان نمانده بود و به خداوند معصومینی که بین ما زندگی می کنند که همانا کودکان رنج کشیده مان هستند، ایمان داریم و شما را هم به این پیمان و ایمان فرا می خوانیم.

خانه ایزانی اهواز

به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی؛ سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام؛

پیرو فرمایشات جنابعالی پیرامون انحلال جمعیت امام علی(ع) و ادامه فعالیت‌های این سمن با مجوز استانی بر آن شدیم تا به عنوان نمایندگی جمعیت امام علی(ع) در اهواز نکاتی در ارتباط با نیاز به ادامه فعالیت به صورت جاری و کشوری با شما در میان بگذاریم که باعث روشن شدن مسیر و تصمیمی می‌شود که نه تنها آینده فرزندان و مادران تحت پوشش این سازمان مردم نهاد، که آینده هزاران عضو داوطلب در سراسر کشور و ادامه فعالیت داوطلبانه در کشور عزیزمان را نیز دستخوش تغییر خواهد کرد.

۱-نیاز به استفاده از تجربیات و درس آموخته‌ها در زمینه فعالیت‌هایی مثل مددکاری، حقوقی، امداد رسانی در هنگام بحران و بلایای طبیعی، رسانه ای، درمان و… جز با وجود سازمانی یکپارچه و کشوری ممکن‌ نمی‌باشد. آگاهی از ساختار سمن و اصول یک سازمان مردم نهاد، برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای اعضای داوطلب اهواز، حضور اعضای باتجربه کشوری در اهواز چه در زمان سیل و چه پیش از آن، شرکت در نشستها و انتقال تجربیات و… همه و همه تنها بخشی از این راه‌های انتقال تجربه به اعضای دیگر شهرها مانند اهواز بوده است که در صورت فقدان سازمانی کشوری، شهری مانند اهواز از این مسئله بی‌نصیب خواهد ماند.

۲-تامین هزینه‌های مادی توسط خیرین کشوری در طرح‌های مختلف از جمله کوچه گردان عاشق، از مهر بگو و طفلان مسلم و موارد بسیاری که در اینجا تنها به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم.

-درسال ۹۸ در طرح کوچه گردان عاشق نزدیک به ۱۰۰۰ کیسه به استان خوزستان اختصاص داده شد که بخش عمده ای از این کیسه ها در روستا ها و مناطق سیل زده استان توزیع گشت که مسلماً تامین هزینه‌های آن در سطح استانی ممکن نبود.

-در سال ۹۸ در طرح از مهر بگو با اهدای بیش از ۲۷۰۰ پک نوشت افزار  امکان ادامه تحصیل برای بسیاری کودکان محروم این استان فراهم شد.

-تامین هزینه وجه الرضایه برای آزادی ۴ کودک کمتر از ۱۸ سال محکوم به اعدام‌ خوزستانی به ارزش ۴۸۱ میلیون تومان که توان تامین هزینه آن در سطح استانی ممکن نبود

و همچنین تامین هزینه‌های طرح با مداد صلح بنویس(طرحی برای کاهش محرومیت از تحصیل در مناطق محروم استان خوزستان) از داخل و یا حتی خارج از کشور توسط خیرین که باعث تجهیز مدارس مناطق محروم خوزستان شد.

-تامین چند ژنراتور برق برای روستاهای محروم شهرستان اندیکا‌ در استان خوزستان

-تامین هزینه های درمانی کودکان سرطانی و بیماران خاص که به علت بالا بودن هزینه ها از درمان باز مانده بودند و…

این موارد تنها بخشی از کمک‌های مالی خیرین کشوری به استان خوزستان بوده است که مطمئناً یک سمن در سطح شهرستان و یا استان حتی قادر به تامین گوشه‌ای از این هزینه‌ها نمی‌باشد.

۳-در هنگام بحران و بلایای طبیعی مسلماً خدمات و تلاش‌های جمعیت امام علی(ع) اگر به صورت یکپارچه و کشوری صورت نمی‌گرفت، استان خوزستان از خدمات و کمک‌های بسیار زیادی محروم می‌شد‌‌ که وقایعی همچون سیل ۹۸ از این دست بوده است. حضور نیروی انسانی از دیگر استان‌ها مثل مشهد، شیراز، بوشهر، تهران و یزد و… پشتیبانی شبانه روزی، همفکری و گرفتن مجوزها برای فعالیت و همچنین ارسال کمک‌های شبانه روزی از سراسر نقاط کشور به استان خوزستان که با کمک‌های جمع آوری شده در سطح استان قابل مقایسه نبوده، نمونه‌ای از دلایل حفظ جمعیت امام (ع) به صورت یکپارچه و کشوریست. مطمئناً اهالی روستاها و شهرهای سیل زده استان خوزستان حضور جمعیت امام علی(ع) در این مناطق را به خوبی به خاطر دارند.

۴-برگزاری نشست‌ها و سمینارهای کشوری که جمعیت امام علی(ع) با موضوعات آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌کند و مطالبات و آگاهی رسانی‌ای که در سطح کشور با قدرت انجام می‌شود، مسلماً به صورت استانی قابل دستیابی و اجرا نبوده است.

به عنوان مثال خوزستان آمار بسیار بالایی در زمینه ازدواج کودکان کم سن و سال دارد و رفع این معضل اجتماعی نیازمند عزم کشوری و اصلاح قوانین بوده است و پیگیری‌های استانی در این زمینه نتایج چشمگیری نداشته است، حال آنکه برگزاری نشست‌ها و سمینارهای کشوری با حضور مسئولین ملی قابل مقایسه با نشست‌هایی در سطح شهری‌ و یا استانی نمی‌باشد.

۵-در خصوص پیگیرهای فرا استانی و ارتباطات کشوری در مواجهه با مشکلاتی که قابل حل در سطح استان نبوده‌اند، مسلماً وجود سازمانی که در پایتخت نیز حضور داشته باشد کمک فراوانی به روند پیگیری‌ها و رفع مشکلات استان‌ها می‌نماید.

۶-از دیگر فواید یک سازمان مردم نهاد در سطح کشوری می‌توان به برگزاری طرح‌ها و رویدادهای کشوری مانند لیگ پرشین، جشنواره تئاتر، بازارچه بوی عیدی و…اشاره کرد.

به عنوان مثال در لیگ پرشین که در قالب مسابقات دو و میدانی دختران و فوتبال برای پسران برگزار می‌گردد و هر ساله کودکان تحت پوشش از سراسر کشور در قالب تیم‌های ورزشی فوتبال و دو و میدانی دور هم جمع شده و به رقابت می‌پردازند. این امر تاثیر شگرفی در روحیه و ایجاد امید و الگو سازی صحیح برای کودکان‌ مناطق دور‌ افتاده و محروم‌ خوزستانی که در بسیاری از مناطق از داشتن زیر ساخت های ابتدایی زندگی محرومند داشته است و حال با ابطال مجوز این نهاد مردمی این امید ایجاد شده تبدیل به یاس در میان کودکان می‌شود.

۷-استفاده از نام و اعتبار برندی که بیش از ۲۰ سال در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته است.

واضح است که ساختن برندی با اعتبار و خوش‌نامی جمعیت امام علی(ع) در طول سالیان نزدیک ممکن و قابل دستیابی نمی‌باشد و مسلماً از بین رفتن این برند آسیب بزرگی بر پیکره اعتماد مردم به اعضا وارد می‌نماید.

در پایان جناب آقای دکتر ربیعی ما اعضای داوطلب جمعیت امام علی(ع) در اهواز خواستار حفظ این نهاد مردمی به صورت جاری با مدیریت و هیات مدیره فعلی می‌باشیم و خواهشمندیم برای جلوگیری از ایجاد ناامیدی در این زمان حساس کشور در میان اعضای داوطلب که همگی از مردم عادی و جوانان این سرزمین هستند و بدون چشم داشتی عمر و وقت خود را صرف خدمت به دیگر هموطنان خود کرده‌اند‌‌ از این نهاد مردمی حمایت فرمایید

خانه ایرانی شهر ری

2 مرکز

«سوال ما اینست به کدامین گناه؟! آیا دستگیری از کودکان در راه مانده و تنها مانده خطای ماست؟!»

به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
احتراماً پیرو صحبت‌های اخیر حضرتعالی در خصوص انحلال جمعیت امام علی(ع) و ادامه فعالیت‌ نمایندگی‌های این جمعیت با اخذ مجوز های جداگانه به اطلاع می رساند ما اعضای داوطلب خانه ایرانی شهر ری مراتب مخالفت خود را در این راستا اعلام می داریم.
با توجه به اصول یکپارچه ی جمعیت امام علی(ع) مبنی بر ریشه یابی و واکاوی معضلات اجتماعی و مطالبه گری از نهادهای مسئول و گوشزد به انجام وظایفشان در کنار خدمات دهی و امداد رسانی به جامعه هدف که کودکان و زنان می باشند ما نیز به عنوان جزئی از آن کل در تمام این سالها با تحت پوشش قرار دادن و فراهم آوردن امکان تحصیل بیش از سیصد کودک آسیب دیده در محله های مختلف این شهرستان و ایجاد اشتغال و حمایت بیش از صد زن سرپرست خانوار با ارائه تحقیقات میدانی و علمی و همچنین برگزاری جلسات متعدد با مسئولین شهرستان ری در تلاش بوده ایم تا نظر مسئولین، سیاست گذاران و نمایندگان قانونگذار این شهرستان را جلب نمائیم. اکنون نیز قدرت بیان آسیبها و همچنین امداد رسانی و خدمات رسانی خود را وامدار  مجاهدت های صدها عضو داوطلب دیگر جمعیت امام علی در جای جای ایران در طی این بیست و یکسال هستیم.
جمعیت امام علی تجزیه پذیر نیست. ما همه ی اعضای داوطلب خانه ایرانی شهر ری که مقابل کودکان رنج کشیده کشورمان زانو زده ایم در جمعیت امام علی رسم عاشقی آموخته ایم،
از یادمان نمی رود آن شب سرد زمستان را که مادر افیون زده ای دو فرزند هفت و چهار ساله اش را برای یکساعت به ما سپرد و دیگر نیامد و ما ساعتها مستاصل در آن پارک منتظرش مانده بودیم و چه خوش خیال بودیم که با خود میگفتیم اگر مادر نیامد بچه ها را تحویل بهزیستی می دهیم! بعد از چند ساعت پاسکاری تلفنی بین نیروی انتظامی و اورژانس اجتماعی دست آخر دو فرزند تنها مانده را با خود به همین خانه ایرانی آوردیم تا صبح که ساعت کاری اورژانس اجتماعی شروع شود، بیاید و آنها را ببرد. از همان شب آگاه شدیم که اورژانس اجتماعی کشور ما به گرد پای خیل عظیم کودکان در خیابان مانده هم نمی رسد.
از یادمان نمی رود کودکان بلوچ آواره شده در بیابانهای اینجا را روزها و سال ها آغوش شدیم تا شاید فقط اندکی زخم های روح و تنشان را که هر روز بر سر چهار راه بی تفاوتی آدم های این شهر عمیق تر می شد مرهم باشیم. از همان روز دادگاه که قاضی گفت پیگیر ربوده شدن این کودکان نشویم که بارها برای سواستفاده های گوناگون توسط افراد سودجو ربوده شده بودند، آگاه شدیم که باید کفش آهنین به پا کنیم برای احقاق حقوق این کودکان.
چه فاطمه ها، زینب ها، آرزوها و امیدهایی که مقابل چشمانمان پر پر شدنشان را دیدیم.
از یادمان نمی رود آن غروب تلخ زمستان را که سراسیمه خود را به کپرهای آن خانواده های مهاجر رساندیم( سکونتگاه غیر رسمی هزاران مهاجر پناهنده) ، درست شبیه برزخ بود، تاریک و روشن غروب، صدای ضجه و گریه، شلوغ و پر هیاهو هر کس گوشه ای ایستاده بود. ناباورانه آلونک ویران شده از بارش باران که خانه ی دو فرزند دلبندمان رشید و صدوری بود را نظاره گر شدیم و با بغضی ابدی در گلویمان با پیکرهای معصومشان خداحافظی کردیم.
از یادمان نمی رود تک به تک فرزندانمان را که سوخته از اعتیاد و فقر بالای دستانمان می گرفتیم و نامشان را فریاد می زدیم تا فریادرسی به دادمان برسد.

در پایان خدمت شما عرض می نمائیم که جمعیت امام علی راه و روش زندگی ماست و این راه را تا ابد ادامه خواهیم داد، روش زندگی ما نیاز به مجوز ندارد. کودکان بی پناه اینجا اولویت اول زندگی ما هستند. اعضای داوطلب خانه ایرانی شهر ری ضمن ابراز تاسف و ناراحتی از این برخورد اعلام می داریم که خانه ایرانی شهر ری به هیچ عنوان قابل تجزیه شدن از جمعیت امام علی نمی باشد.

با تشکر
اعضای داوطلب خانه ایرانی شهر ری

خانه ایرانی لرستان
به نام خدا
جناب آقای دکتر ربیعی
سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
پیرو فرمایشات جنابعالی در خصوص انحلال جمعیت امام‌علی (ع) و ادامه فعالیت‌ دفاتر نمایندگی این جمعیت با مجوز استانی، دفتر نمایندگی جمعیت امام‌علی (ع) در استان لرستان، لازم می‌داند نکاتی در خصوص مناطق محروم و‌ پر آسیب لرستان که هیچ پشتوانه‌ای برای آلام و رنج و درد محرومان ندارد را به استحضار جنابعالی برساند .
فقر و اعتیاد گسترده در لرستان سرسبز به‌ هیچ‌ عنوان با وجود منابع آبی بی‌شمار، معادن غنی سنگ، زمین‌های حاصلخیز، نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده و… همخوانی ندارد. هدر رفت سرمایه و بی‌توجهی به نیروی کار جوان، عدم شایسته‌سالاری، طایفه‌گرایی از سویی و کم‌لطفی مسئولان کشوری و نادیده انگاشتن لرستان از سوی دیگر روز به ‌روز بر مشکلات استان افزوده است و فقر پیش‌رونده را میهمان زندگی‌های ما کرده است. آمار بالای بیکاری که موجب فقر و روی آوردن جوانان به اعتیاد، خشونت، بزه و قاچاق با «خودروهای شوتی» در جاده‌ها تأییدی بر این ادعا است.
توجه به آسیب‌های ناشی از فقر و اعتیاد و پیامدهایی چون کودک آزاری، ازدواج و اعتیاد کودکان، محرومیت از تحصیل و …نیازمند حضور نهادی مدنی از جنس مردم است. حضور فعالان مدنی دلسوز که در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و توانمند کردن افراد آسیب‌دیده یا در معرض آسیب تلاش می‌کنند، برای مناطق محروم الزامی و ضروری است.
با توجه به آسیب‌های اجتماعی مذکور به عنوان فعالان مدنی که در این استان به عنوان نمایندگان جمعیت امام‌علی (ع) فعالیت کرده‌ایم، توجه شما را به موارد زیر جلب می‌کنیم:
1. با توجه به وجود آسیب‌های اجتماعی گسترده در استان لرستان، سعی کردیم به سراغ یکی از نهادهای مردمی متخصص، مورد اعتماد و خوشنام ایران یعنی جمعیت امام‌علی (ع) برویم و از دانش و تجربیات این گروه در مسیر کاهش معضلات اجتماعی استفاده کنیم. متأسفانه با توجه به محرومیت‌های اقتصادی و داشتن رتبه اول فلاکت (تورم و بیکاری) این نیاز بیشتر احساس می‌شد. فرهنگ کار داوطلبانه که ریشه در محرومیت اقتصادی دارد، در استان چندان مورد توجه نبود. این امر باعث شده امکان ایجاد ساختار بومی مستقل که بتواند نقشی موثر در الگوسازی، به ویژه در حوزه محرومیت زدایی و مطالبه‌گری قانونی معضلات داشته باشد، وجود نداشته باشد. در استان لرستان ساختاری مشترک بین داوطلبان خارج از استان و داوطلبان بومی ایجاد شده است. بسیاری از اعضای فعال و مسئولین بخش‌های مختلف نمایندگی استان لرستان جمعیت امام‌علی (ع) از داوطلبان شهر تهران و دیگر دفاتر نمایندگی جمعیت امام‌علی (ع) در سراسرکشور هستند که به کمک داوطلبان بومی این استان به فعالیت مشغولند. در چند سال اخیر شاهد کارایی این فرآیند و فعالیت موثر آن بوده‌ایم. فعالیت‌هایی در حوزه آموزش، ورزش، درمان، تامین مسکن، امدادرسانی در بلایای طبیعی و … حال با توجه به اظهار نظر جنابعالی و محدودیت فعالیت‌های این نهاد در سطح استان، عملا این ساختار از بین رفته و فعالیت‌های این نمایندگی دچار مشکل می‌شوند. به یقین بیشترین آسیب در این رابطه متوجه خانواده‌ها و کودکان تحت پوشش این جمعیت در لرستان خواهد بود .
2. محرومیت اقتصادی و مشکلات مالی و درآمدهای پایین در لرستان، باعث می‌شود سرمایه‌گذاری و تولید چندانی صورت نگیرد. دسترسی به بهداشت، تغذیه و آموزش کاهش پیدا می‌کند مجموع این عوامل سبب می‌شود یك جامعه فقیر در یك دور باطل فقر گرفتار شود. به همین دلیل جمعیت امام‌علی (ع) همه ساله با اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی چون «کوچه گردان عاشق» ، «از مهر بگو» ، «یلدا در کوچه‌های فقر» ، «هفت سین برکت» و «طفلان مسلم» به شناسایی خانواده‌های در معرض آسیب می‌پردازد. در این برنامه‌ها با هدف ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با جامعه هدف و انجام فعالیت‌های مستمر در مناطق حاشیه‌نشین، به توزیع بسته‌های حمایتی مواد غذایی، لوازم‌‎التحریر و لباس گرم و …. در سطح استان می‎پردازد. در سال جاری علیرغم مشکلات ناشی از اپیدمی کرونا، بالغ بر ۲۲۵۰ خانواده در این استان شناسایی شده و تحت پوشش طرح‌های گوناگون جمعیت امام‌علی (ع) قرار گرفته‌اند. امکان تامین مالی طرح ها در سطح استان وجود ندارد. در این مواقع استان‌های دیگر به یاری یکدیگر می‌آیند و به کمک خیرین هزینه اجرای طرح‌ها را تامین می‌کنند. با انحلال جمعیت امام‌علی (ع) و تفکیک نمایندگی‌ها عملا ارتباطات بین آنها از بین رفته و امکان برگزاری طرح‌های مذکور در استان لرستان وجود نخواهد داشت. به یقین این مسئله موجب ایجاد فشار مضاعف بر خانواده‌های تحت پوشش جمعیت امام‌علی (ع) در این استان می‌شود.
3. ساختار جمعیت امام‌علی (ع) دارای کمیته‌های متمرکز و مراکزی چون خانه درمان است که فعالیت‌های خود را در سطح ملی پیش برده و به نمایندگی‌های مختلف جمعیت امام‌علی (ع) در سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهند. موارد درمانی ارجاع شده به نمایندگی استان لرستان از طریق خانه درمان جمعیت امام‌علی (ع) در شهر تهران پیگیری می‌شود. یا در برخی موارد درمانی نیاز به اعزام به استان‌های مجاور است که این موارد نیز از طریق هماهنگی بین نمایندگی‌های استانی جمعیت امام‌علی (ع) انجام می‌شود. با محدود کردن فعالیت‌های جمعیت به سطح استان، این امکان نیز از میان رفته و توان پاسخگویی به بی‌شمار موارد پزشکی، درمانی، مددکاری و …که از محروم‌ترین و دور افتاده‌ترین روستاهای این استان به نمایندگی جمعیت امام‌علی (ع) ارجاع می‌شود، بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. این امر نیز موجب فشار بیشتر بر خانواده‌ها و کودکان تحت پوشش جمعیت امام‌علی (ع) خواهد بود.
4. با توجه به سابقه امدادرسانی جمعیت امام‌علی (ع) در بلایا و حوادث غیرمترقبه و هماهنگی و سرعت عملی که داوطلبان این جمعیت در حوزه امدادرسانی داشتند، در سیل بهار ۹۸ لرستان توانستیم به موقع و به شکل گسترده شش شهرستان آسیب‌دیده از سیل را تحت پوشش خدمات امدادی قرار دهیم. این کار حاصل یکپارچگی این مجموعه در سطح ملی و ارتباط بین نمایندگی‌های مختلف آن بود. بدون امدادرسانی استان‌های دیگر عملا امکان هیچ نوع فعالیتی در شرایط بحرانی سیل در این استان وجود نداشت. حال با قطع این ارتباط و محدود کردن هر نمایندگی به فعالیت‌های استانی، امکان امدادرسانی در بلایای طبیعی در کل کشور به شدت محدود می‌شود. این امر باز هم موجب آسیب بیشتر به خانواده‌ها و کودکان در هنگام بحران می‌شود.
5. با توجه به خشونت و بزه گسترده در بین نوجوانان و جوانان محلات حاشیه‌نشین استان لرستان و جرائمی که منجر به قتل غیرعمد در سنین زیر ۱۸سال می‌شود، با توجه به فعالیت‌های جمعیت امام‌علی (ع) در زمینه آزادی ۵۰ نوجوان محکوم به قصاص در قالب طرح «طفلان مسلم» و حمایت‌های پس از آزادی از این افراد، ما در نمایندگی لرستان توانستیم با کمک جمعیت امام‌علی (ع) مرکز و استفاده از تجربیات آنها با خانواده اولیای دم یکی از پرونده‌هایی که در استان مطرح بود، وارد مذاکره شده و رضایت آنها را جلب کنیم که در نهایت منجر به آزادسازی یکی از نوجوانان بعد از ۱۴سال شد. متاسفانه با اعمال محدودیت‌ها و صدور مجوزهای فعالیت به صورت استانی امکان این تعاملات نیز برای ما وجود نخواهد داشت.
6. هم‌افزایی تجربیات و توان‌افزایی، از مزایای فعالیت جمعیت امام‌علی (ع) در سطح کشور است. در استان لرستان بارها در مواجهه با مسائل پیش آمده نیاز داشتیم که از تجربیات مشابه در دیگر استان‌ها در موارد مددکاری، امدادرسانی بلایای طبیعی، پزشکی و … بهره ببریم. این امکان جز با وجود یک سازمان مردم‌نهاد یکپارچه در سطح کشور و در قالب همایش‌های کشوری، جلسات بین استانی و … میسر نخواهد بود.
7. جمعیت امام‌علی (ع) با ساختار یکپارچه به تسهیل ارتباطات بین سازمانی در راستای اهداف استان‌ها کمک می‌کند. این موضوع در خصوص مطالبه‌گری در سطح استان‌ها نقش بسیار پررنگی دارد. برای مثال برگزاری همایش در خصوص سیل سراسری بهار ۹۸ در دانشگاه شریف و بررسی نقش سازمان‌های مسئول و علل و پیامدهای سیل سراسری، جز به کمک نمایندگی تهران جمعیت امام‌علی (ع) امکان‌پذیر نبود. با محدود کردن جمعیت امام‌علی (ع) به فعالیت‌های مستقل استانی عملا این امکان از میان رفته و شرایط محرومیت و محدودیت برای استان ما بیشتر خواهد شد.
در پایان کلام مولا امیرالمومنین را یادآور می‌شویم که یکی از مهمترین وصایای به جای مانده از اولين پيشوای بر حق شيعه است که سرلوحه تمامی کارها و برنامه های جمعیت امام‌علی (ع) در طی این سالها بوده: «الله الله في الايتام، فلا تغبوا افواههم، ولا تضيعوا بحضرتكم / خدارا خدا را درباره یتیمان مبادا گاه سیر و گاه گرسنه باشند و حقوقشان ضایع شود» امید است که با کمک و همراهی شما این راه تداوم داشته باشد.
با تشکر
نمایندگی جمعیت امام‌علی (ع) در استان لرستان

خانه ایرانی قم

به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی؛ سخنگوی محترم دولت جمهوری اسلامی ایران

با عرض ادب و سلام

پیرو فرمایش جنابعالی مبنی بر طرح شکایت به منظور انحلال سازمان‌ مردم‌ نهاد جمعیت امام علی (ع) ، در رابطه با فعالیت مراکز به صورت مستقل، اعضای داوطلب جمعیت امام علی (ع) در استان قم، در راستای اهداف فعالیت های اجتماعی و خدمت رسانی به اقشار اسیب دیده نکاتی را به شرح ذیل به استحضار می رسانند:

خانه ایرانی قم از ابتدای تاسیس آن در سال 1393 تا کنون، به180 کودک اسیب دیده، 130 خانواده تحت پوشش خدمت رسانی می کند. انچه در تمام این سالها موجب انسجام فعالیتهای این مرکز می باشد به پشتوانه کار گروهی، هم اندیشی و تعامل با دیگر مراکز جمعیت امام علی (ع) و استفاده از تجربیات انان در زمینه مددکاری بوده است. از طرفی ساختار نظام مند و یکپارچه جمعیت امام علی (ع)، امکان بهره مندی از خدمات حمایتی، آموزشی، درمانی، توانمندسازی زنان آسیب دیده و سرپرست خانوار در استان های محروم تر را ایجاد کرده است. بنابراین، با توجه به یکپارچگی و وحدت مراکز جمعیت امام علی (ع) ، قطع ارتباط مراکز موجب از دست رفتن این تعاملات خواهد شد.

سرمایه انسانی مستقر در خانه ایرانی قم  بالغ بر 130 عضو می باشد که به مدد اعتبار و سابقه کاری بیست ساله جمعیت امام علی (ع) در این مرکز گرد هم امده اند. در راستای دگراندیشی اعضای داوطلب فعالیت خود را محدود به منطقه و استان خاصی نکرده اند و در موارد بحرانی همچون سیل، زلزله و دیگر حوادث طبیعی به یاری اعضای دیگر استانها شتافته اند. این سرمایه انسانی عظیم  که در واقع سرمایه معنوی محسوب می شود در صورت قطع ارتباط با بدنه اصلی از دست خواهد رفت. طرح های اجرا شده این سازمان مردم نهاد در طول سالیان گذشته نشان داده است یکی از دغدغه های اصلی این سمن توزیع عادلانه منابع مالی در مناطق محروم تر می باشد که این امر نیز در سایه ساختاری واحد حاصل شده است. لذا با توجه به موارد ذکر شده، نمایندگی مرکز قم در راستای حفظ اندیشه والای مددرسانی به اقشار اسیب دیده کشور خواستار حفظ تمامیت و انسجام جمعیت امام علی (ع) و ادامه فعالیت‌ها ‌ بر مبنای اساسنامه کنونی میباشد.

۳ پاسخ
  1. .......
    ....... says:

    خواستار حفظ این نهاد مردمی به صورت جاری با مدیریت و هیات مدیره فعلی می‌باشیم

    پاسخ
  2. فاطمه مظلوم زاده
    فاطمه مظلوم زاده says:

    انحلال جمعیت امام علی یعنی مرگ انسانیت، عاجزانه خواهشمندیم که در این‌باره تجدید نظر کنید??

    پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    Want to join the discussion?
    Feel free to contribute!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *