خانه ایرانی شهرری

در سال 1389 خانه ایرانی شهرری به عنوان جنوبی‌ترین خانه ایرانی جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) در شهر تهران فعالیت خود را آغاز نمود. با توجه به نیاز منطقه و همچنین شناسایی تعداد زیادی از کودکان کار و محروم از تحصیل تصمیم بر آن شد که از ابتدای سال 1393 خانه ایرانی شهر ری اولویت کار خود را برای کودکان محروم از تحصیل و کودکان کار و خیابان بگذارد.

گستره جغرافیایی فعالیت

به دلیل متمرکز نبودن معضلات اجتماعی شهر ری در یک محله، اعضای داوطلب خانه ایرانی شهر ری با توجه به لزوم شناخت جنس معضلات، اولویت فعالیت خود را بر روی مناطق 13 آبان، قلعه گبری، امین آباد، قوچ حصار و نفر آباد گذاشته‌اند.

اصلی‌ترین معضلات موجود در محله‌های مذکور

تیم‌های مختلف خانه ایرانی شهر ری

1- تیم آموزش

100 کودک و نوجوان در خانه ایرانی شهرری درس می‌خوانند. 70 نفر از این کودکان، کودکان محروم از تحصیل در مدارس رسمی هستند که از کلاسهای اول دبستان تا هفتم برای این کودکان کلاسهای آموزش درسی برپا شده است. برخی از این کودکان که از سن خود عقب تر هستند، با روش‌های نهضت سوادآموزی در خانه ایرانی شهرری تحصیل می‌کنند. 30 نفر از این کودکان، کودکانی هستند که با حمایت خانه ایرانی شهرری در مدرسه ثبت نام شده‌اند و اکنون در خانه ایرانی شهرری پشتیبانی آموزشی آن‌ها صورت می‌گیرد. روپوش مدرسه، کیف، کفش، لوازم التحریر و تجهیزات کمک آموزشی توسط خیرین مردمی برای کودکان و نوجوانان خانه ایرانی شهرری تامین می‌گردد.

2- تیم بهداشت و درمان

در تیم بهداشت و درمان مواردی همچون پیگیری‌های بهداشت فردی کودکان، برگزاری کارگاه‌های آموزش بهداشت فردی (همچون آموزش مسواک زدن، اهمیت حمام رفتن و …)، غربالگری سلامت و پیگیری‌های موارد درمانی (پزشک عمومی در محل، مراجعه به پزشک متخصص و مراجعه به آزمایشگاه)، تکمیل واکسن‌های کودکان، تشکیل پرونده بهداشتی و پزشکی، غربالگری دندانپزشکی، مراجعه به دندانپزشک و برنامه‌ریزی تغذیه صورت می‌گیرد.

3- تیم روابط عمومی

فعالیت‌های این تیم در راستای اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و دستاوردهای خانه ایرانی شهرری، جذب عضو و تامین مشارکت‌های مالی مردمی می‌باشد.

4- تیم شناسایی

تیم شناسایی برای شناخت بهتر منطقه فعالیت خود و جمع آوری اطلاعات دقیقتر در ارتباط با معضلات و آسیب‌های منطقه فعالیت می‌نماید.

5- تیم مادرانه

با توجه به نقش محوری مادران و زنان در شکل‌‌گیری بنیان خانواده و رشد و تربیت فرزندان، تیم مادرانه خانه ایرانی شهر ری با هدف بررسی معضلات زنان و مادران شهرری و در ادامه تلاش هرچه بیشتر برای ایجاد تسهیلات و رفع معضلات، توسعه و ارتقای سطح بهداشت فردی و خانوادگی و ایجاد بسترهای مناسب کسب و کار برای زنان تشکیل گردیده است. به طور کلی 75 زن تحت حمایت خانه ایرانی شهرری هستند. از جمله خدمات این تیم اهدای شیرخشک به نوزادان، برگزاری کلاس‌های نهضت سوادآموزی برای مادران، پشتیبانی و پیگیری مادران برای انجام معاینات پزشکی و ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای می‌باشد.

6- تیم مالی

تيم مالي به منظور كنترل و بهينه ­سازي هزينه­ ها و درآمدهاي خانه ایرانی و ارائه گزارشات مربوطه شكل گرفته است. درآمد خانه ايراني شهر ري از طريق كمك­هاي نقدي و غير نقدی بوده است که توسط دانشجویان و اعضای فعال این خانه و همچنین خیرین جذب می‌گردد.

كمك هاي نقدي به سه شيوه انجام مي­شود. خير محترم، مبلغ دلخواه را خود از طريق حساب بانكي  جمعيت امام علي (ع) به شماره:577468/94  بانک ملت حساب جام، شعبه هجرت و یا شماره کارت 6104337770031308 به نام جمعیت امام علی واريز مي­كنند و شماره پيگيري آن را به تيم مالي تحويل مي­دهد (شماره تلفن: 09193707783). روش دیگر آن است كه خير مبلغ نقدی را به مسئول تيم مالي تحويل مي­دهد و در قبال آن فيش پرداخت نقدي دریافت می‌کند. روش دیگر پرداخت از طریق درگاه آنلاین با انتخاب محل هزینه خانه‌ ایرانی شهرری است.

در مورد كمک ­هاي غير نقدي، خيرین با توجه به نياز خانه ايراني و يا خانواده­ ها كمك غيرنقدي خود را به مسئول خانه ايراني تحويل مي­دهند. در كمك­هاي نقدي و غيرنقدي اگر خير منظور خاص (آموزش، غذا، پوشاک، درمان و …) را در نظر گرفته باشد آن مبلغ يا كمك غيرنقدي در همان راستا هزينه و يا استفاده مي­گردد.

7- تیم هنری  

گروه هنری خانه ایرانی شهرری در زمینه‌های مختلفی از قبیل عکاسی، معرق‌کاری، نقاشی، موسیقی، تئاتر، داستان‌خوانی، نمایشنامه‌خوانی و داستان‌نویسی فعالیت می‌نماید. ( با هنرمندان بلوچ بیشتر آشنا شوید و از آثار آن ها دیدن کنید.)

در تیم هنری کارگاه‌هایی در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود تا کودکان هر یک در رشته‌های مورد علاقه خود را بشناسند و براساس استعداد و توانایی‌های خود به هنرآموزی در کلاس‌های مربوطه بپردازند تا در نهایت بتوان شاهد شکوفایی و رشد آنها در رشته های هنری مورد علاقه‌شان بود.

8- تیم ورزش

تیم ورزش خانه ایرانی شهرری از سال 94 آغاز به کار کرده است. این تیم‌ها در قالب تیم‌های پرشین در رده‌های نونهالان تا جوانان فعالیت می‌نماید. تیم‌های ورزشی فعال خانه ایرانی شهرری شامل تیم‌های فوتبال پسران، تیم والیبال دختران و تیم‌های کریکت پسران می‌باشد. همچنین رشته‌های آمادگی جسمانی و دو و میدانی از رشته‌های فعال خانه ایرانی شهرری است.

9- کارآفرینی

با هدف توانمندسازی زنان، خانه اشتغال نورا راه اندازی گردید. محصولات نورا ترکیبی از هنر سوزن دوزی سنتی و طراحی‌های مدرن می‌باشد که توسط زنان سرپرست خانوار و دختران و پسران نوجوان بلوچ ساکن در شهر ری تهران و همچنین دختران و زنان ساکن در روستاهای سیستان و بلوچستان تهیه و تولید می‌گردد. محصولات نورا شامل زیورآلات، کیف، کفش و انواع لباس‌ها در طرح‌های متنوع می‌باشد.

تیم کار آفرینی شهر ری

گالری عکس نوبین

پس از برگزاری کلاس عکاسی برای نوجوانان خانه ایرانی شهرری، بر آن شدیم تا با برگزاری نمایشگاه عکس نوبین، تعدادی از آثار منتخب هنرآموزان این کلاس را به نمایش عموم بگذاریم. از همین رو در تاریخ 15 الی 21 مهر 97 نمایشگاه عکاسی نوبین در محل خانه هنر جمعیت امام علی (ع) برگزار گردید که خوشبختانه مورد توجه علاقه مندان، دانشجویان و اساتید محترم این رشته قرار گرفت.

گالری نقاشی

به منظور نمایش آثار منتخب از هنر نقاشی کودکان خانه ایرانی شهرری با همکاری گالری 26 فرمانیه نمایشگاهی از تاریخ 28 الی 31 خرداد در محل گالری مذکور برگزار گردید که ضمن معرفی و بازدید علاقه‌مندان از این نمایشگاه تعدادی از آثار کودکان هنرمند فروخته شده و عواید به ایشان تعلق گرفت.

گالری نقاشی شهرری

گالری عکس نوبین

پس از برگزاری کلاس عکاسی برای نوجوانان خانه ایرانی شهرری، بر آن شدیم تا با برگزاری نمایشگاه عکس نوبین، تعدادی از آثار منتخب هنرآموزان این کلاس را به نمایش عموم بگذاریم. از همین رو در تاریخ 15 الی 21 مهر 97 نمایشگاه عکاسی نوبین در محل خانه هنر جمعیت امام علی (ع) برگزار گردید که خوشبختانه مورد توجه علاقه مندان، دانشجویان و اساتید محترم این رشته قرار گرفت.

گالری نقاشی

به منظور نمایش آثار منتخب از هنر نقاشی کودکان خانه ایرانی شهرری با همکاری گالری 26 فرمانیه نمایشگاهی از تاریخ 28 الی 31 خرداد در محل گالری مذکور برگزار گردید که ضمن معرفی و بازدید علاقه‌مندان از این نمایشگاه تعدادی از آثار کودکان هنرمند فروخته شده و عواید به ایشان تعلق گرفت.

گالری نقاشی شهرری

برگزاری نشست کودک مردگی در سکونتگاه‌های غیررسمی

اسفند ۹۷ در حادثه‌ای تلخ، باران به جای بهار، آوار را به سقف خانه‌ای نشاند و دو کودک را به کام مرگ کشید. خانه‌ای که اگرهای بسیاری داشت. اگر می‌شد سقفش را محکم ساخت. اگر زمینش با او مهربانی می‌کرد. شاید امروز صدوری و رشید (دو تن از کودکان خانه ایرانی شهرری) از پنجره‌اش باران را تماشا می‌کردند.

گزارش مربوط به این نشست از این اینجا دنبال کنید.

برگزاری نشست حقوق مهاجرین در ایران با نگاه ویژه بر حقوق مهاجرین پاکستانی

این نشست در 25 اردیبهشت 97 در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.

گزارش مربوط به این نشست را از اینجا دنبال کنید.

گزارش سالانه فعالیت های خانه ایرانی شهر ری

خانه ایرانی شهر ری را دنبال کنید

می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی زیر، خانه ایرانی شهرری را دنبال کنید.

اینستاگرام خانه ایرانی شهرری
تلگرام خانه ایرانی شهرری

از هم اکنون داوطلب خانه ایرانی شهرری شوید

شما هم تمایل دارید با خانه ایرانی شهرری همکاری نمایید؟

برای همکاری با خانه ایرانی شهرری می توانید هم اکنون فرم داوطلبی را پر کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید با روابط عمومی خانه ایرانی شهرری به شماره 09193707783 تماس بگیرید.

آدرس خانه ایرانی نفر آباد: شهرری، نفرآباد، میدان سلمان فارسی، کنار پارک ستاره، خیابان ارم، بن بست دوم (روبروی شیرازی ها سمت راست)، پلاک ۱ (در سمت راست)، خانه ایرانی نفر آباد شهرری

آدرس خانه ایرانی قلعه گبری: شهررى، شهرک علائین، خیابان مصطفی خمینی، کوچه ولیعصر، کوچه هرمز، پلاک ۵، خانه ایرانی قلعه گبری شهرری

سمینار تخصصی کودکان کار – روز اول

سمینار تخصصی کودکان کار روز شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵ با حضور علاقه مندان و فعالان این حوزه رسما کار خود را آغاز کرد. عصر روز شنبه اولین روز سمینار تخصصی کودکان کار به همت جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی ( ع ) در سالن «جابربن حیان» دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

محیا واحدی دبیر سمینار تخصصی «کودکان کار» به سخنرانی پیرامون جغرافیای کودکان کار در ایران پرداخت و گفت: طبق تعریف های رسمی، کار کودک هرگونه فعالیت اقتصادی است که به واسطه آن کودک مورد آسیب جسمی، روحی و روانی قرار گیرد و از آموزش باز بماند.

وی در بیان نتایج تحقیقاتی که از سوی جمعیت دانشجویی امام علی ( ع) در ارتباط با مسئله کودکان کار صورت پذیرفته است، اظهار کرد: در بررسی های به عمل آمده مشخص شد که سازمان های رسمی به طور دقیق آمار کودکان کار را اعلام نکرده و به بیان تخمینی حدود ۲ میلیون کودک کار اکتفا کرده اند؛ اما آمارهای غیر رسمی حکایت از ۷ میلیون کودک کار در کشور دارد که نیمی از این جمعیت مربوط به کودکان اتباع کشورهای همسایه هستند که در ایران مشغول به کارند.

واحدی با بیان اینکه در نتایج تحقیقات به عمل آمده درصد قابل توجهی از کار کودکان با فال فروشی، گل فروشی و تکدی گری در سنین پایین آغاز و در ادامه به فروش مواد مخدر و تن فروشی ختم می شود، ادامه داد: بیشترین بازه سنی کودکان کار ۱۰ تا ۱۵ سال است؛ البته کودک کمتر از ۵ سال و حتی نوازدی که در آغوش مادر و به اجبار وارد چرخه کار می شود نیز وجود دارد.

به گفته مسئول خانه ایرانی دروازه غار بیشتر کودکان کار دارای والدین بیکار یا کم درآمد هستند که تامین معاش اعضای خانواده و بعضا هزینه مواد مخدر والدین را برعهده دارند و علیرغم اینکه در رسانه ها به خصوص رسانه ملی تصویر ارائه شده از کودکان کار به صورت فعالیت باندی است، غالب این کودکان دارای خانواده و پدر و مادر بوده و نه در باند، بلکه در کنار خانواده های خود زندگی می کنند.

دبیر سمینار تخصصی کودکان کار به بیان ویژگی های خاص محل سکونت کودکان کار در تهران و برخی از استان های کشور پرداخت و گفت: خاستگاه و محل سکونت این کودکان در سراسر کشور از ویژگی های یکسانی برخوردار است. به طور مثال در منطقه شوش و دروازه غار تهران اعتیاد، فحشا و سایر معضلات به وضوح دیده می شود. غربتی ها در این منطقه بسیار زیاد هستند که کودکان آنها فاقد شناسنامه بوده و خانواده هایشان آنها را مجبور به کار می کنند. در منطقه فرحزاد در غرب تهران کودکان کار اکثرا افغانی هستند. در این منطقه کودکان علاوه بر کار اجباری، به مواد مخدر اعتیاد داشته و در فروش مواد مخدر فعال هستند. الگویی که از سوی خانواده و محل به کودکان ارائه می شود الگوی نامناسب و نامطلوب بوده و این کودکان انتخاب دیگری جز این الگو ندارند.

واحدی محل سکونت کودکان کار در مشهد را محله قلعه ساختمان و نژاد آنان را از قومیت بلوچ عنوان کرد و افزود: در استان سیستان و بلوچستان نیز اکثر کودکان کار از محلات شیرآباد و کریم آباد هستند. در این استان انواع مظاهر کار را می توان دید. در تمام مغازه ها کودکان به پادویی مشغول بوده و مابقی نیز در سطح خیابان به مشاغل کاذب و بعضا فروش مواد مشغول هستند. برخی از کودکان نیز در شهرهای مرزی برای حمل و جابجایی مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرند به این صورت که مواد مخدر را بلیعده و پس از عبور از مرز، آن را دفع می کنند که به خاطر این کار بسیاری از کودکان نیز جان خود را از دست داده اند.

این فعال حوزه حقوق کودک با تاکید بر اینکه در ایران کار کودک کاذب بوده و خارج از چرخه اقتصادی کشور است، اظهار کرد: اصولا افراد از روی ترحم و کمک به کودکان کار مبادرت به خرید کالا از قبیل فال یا گُل از آنان می کنند. بیشتر این کودکان به خاطر معضلات اجتماعی از قبیل فقر، اعتیاد و فحشا وارد کار شده و از تحصیل محروم شده اند.

به گفته واحدی رابطه مستقیمی میان وضعیت اقتصادی خانواده و هنجار بودن کار کودک وجود دارد و اگر بنیان خانواده دچار مشکل شود، شکل کار کودک نیز تغییر و بعضا الگوی بزه به خود می گیرد.

دبیر سیمنار تخصصی کودکان کار در پایان سخنان در بیان راهکار اعلام کرد که جمعیت امداد مردمی دانشجویی امام علی (ع) با حضور مستمر در مناطق معضل خیز و راه اندازی خانه های علم توانسته با کودکان کار و خانواده های آنان ارتباط برقرار کند و ضمن تامین نیازهای آموزشی و توانمند سازی آنان ، الگوی جدید فرهنگی به آنان معرفی کند.

در ادامه این نشست قرار بود نقد سریال «آوای باران» با حضور عوامل آن که به تازگی پخش این سریال از شبکه سوم سیما به اتمام رسیده است برگزار شود اما به دلیل عدم حضور عوامل آن، مرتضی کی منش عضو هیات مدیره جمعیت امداد مردمی دانشجویی امام علی (ع) و روژان کیانی از اعضای فعال این جمعیت به نقد این سریال پرداختند.

پیش از آغاز نقد این سریال، قسمت هایی از این مجموعه پخش شد که در آن اینگونه وانمود می شد که کودکان کار کودکانی نابهنجار و خلافکار بوده و همگی آنان سرنوشت تیره محتومی دارند. اما به دلیل اینکه «باران» نقش اول این سریال از خانواده طبقه مرفه بوده، سرنوشت او چیز دیگری است و مثل هیچ یک از این کودکان نیست. تأکید بر سیندرلا خطاب کردن باران توسط شخصیت های مختلف از جمله نشانه های تمایزی است که سازندگان این سریال میان وی و سایر کودکان کار قائلند.

مرتضی کی منش در ابتدای سخنان خود گفت: در کنار کودکان کار بودن و خدمت کردن به آنان، افتخار اعضای جمعیت دانشجویی امام علی (ع) است؛ چرا که نَفَسِ پاک این کودکان رنج دیده ما را از غرور و منیّت جدا و به درک عشق حقیقی قادر می سازد. در سریال «آوای باران» کودکان کار، بچه های لوسی هستند که با خنده و شوخی گوشی موبایل سرقت می کنند. اما کودکان کار واقعی، لوس نیستند و به خاطر سختی هایی که دیده اند، رفتارهای محکم و روحیه مستقلی دارند. البته نمی خواهم ادعا کنم که خلاف و بزه در میان کودکان کار نیست، اما بزهکاری آنان از روی بدطنیتی نیست و صرفا به خاطر شرایط بغرنجی است که هر روز درگیرش هستند.

این عضو هیات مدیره جمعیت با بیان اینکه در گذشته کار کودک جدی گرفته نمی شد، اما امروز آن را نشان می دهند، ادامه داد: صداو سیما به این امر واقف شده که کودک کار مورد توجه اجتماع قرار گرفته است. از این رو به دلیل احتیاجی که به مخاطب و جذب آن دارد، مجبور است که تمایلات جامعه را نشان دهد؛ هرچند با نگاهی کارشناسی نشده و گاه تمسخرآمیز.

این فعال حقوق کودک با بیان اینکه در این سریال اصل داستان سرنوشت باران بوده و از کودک کار استفاده ابزاری و به عنوان دکور صحنه استفاده شده است، اظهار کرد: اخیرا اهالی بختیاری به خاطر آنچه که توهین به قوم بختیاری در سریال «سرزمین کهن» می دانند، اعتراض کرده و پخش این سریال متوقف شد و موارد مشابه دیگری هم بوده که توسط اتحادیه اصناف و مشاغل به یک سریال اعتراض شده است. اما در سریال آوای باران کم نبوده اهانت هایی که به کودکان کار شده و این کودکان سخنگویی ندارند که اعتراض کنند. حالا ما می خواهیم صدای اعتراض این کودکان باشیم به سریال هایی که رنگ و بویی از درد این کودکان ندارند. محقق و نویسندگان این سریال حتی نمی دانند که برای نزدیک شدن به کودکان کار چگونه باید رفتار کنند و المان های کار کودک را نمی شناسند.

در ادامه روژان کیانی به تاثیرات این سریال در افکار عمومی پرداخت و گفت: تصویری که از کودکان کار به نمایش گذاشته شد اینگونه بود که این جماعت خلافکارند. پیش از پخش این سریال افکار عمومی پیش زمینه چندانی از وضعیت کودکان کار نداشت. اما با دیدن این سریال این تصور در میان آحاد جامعه به وجود آمد که تک تک کودکان کاری که در سطح خیابان هستند باند بوده و تبهکار هستند. در حالی که در دنیای واقعی درصد بسیار ناچیزی از کودکان کار در باند ها حضور دارند.

وی ادامه داد: بعد از پخش این سریال در برخوردهایی که در خانه های ایرانی(پایگاه های امدادی جمعیت در محلات معضل خیز) با کودکان کار داشتیم، آنها می گفتند همواره با این پرسش از سوی مردم مواجه هستیم که «آیا شما هم برای شکیب کار می کنید؟» و دیگر از آنها خرید نمی شود. این خرید نکردن از کودکان هرچند که می تواند به محو کار کودک در خیابان منتهی شود، اما این اتفاق خوبی نیست! چون در طول زمان باعث استثمار کودکان در کارگاه های پنهان خواهد شد که سوءاستفاده از آنان را بیشتر و حمایت از آنان را دشوارتر می سازد.

این عضو جمعیت امداد مردمی دانشجویی امام علی (ع) در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در سریال «آوای باران» دیالوگی بود که بیان می کرد اگر نطفه کودک با پاکی و صداقت بسته شود هیچ گاه فرد دچار زشتی ها نمی گردد! قرینه این عبارت این خواهد بود: سایر نطفه ها به تولد کودکانی منجر می گردد که طینت بدی دارند. انگار کودک در نحوه به دنیا آمدن و نطفه اش حق انتخابی دارد! قضاوت ناشی از این دیدگاه، قضاوتی سنگدلانه نسبت به کودکان بی سرپرست و بدسرپرستی است که در خیابان ها به کار مشغولند و جامعه را نسبت به این کودکان بی تفاوت تر خواهد کرد.

خیلی جالب است که باران در این سریال از ۵ سالگی تا ۲۵ سالگی در یکی از مناطق معضل خیز و به همراه افراد خلافکار زندگی می کند. اما مانند هیچ یک از کودکان کار در این سریال نه تنها گدایی نکرده و هیچ یک از معضلات این محل را تجربه نکرده است، بلکه توانسته درس بخواند و عاقبت بخیر شود.

در ادامه مرتضی کی منش با بیان اثرات نامطلوب این فیلم بر کودکان کار اشاره کرد و گفت: بعد از پخش این سریال بسیاری از کودکان کار خود را باران مقایسه می کردند و تنها تفاوت خود را در پولدار بودن پدر باران دیدند. در این سریال نشان داده شد که هیچ یک از کودکان کار به خاطر اینکه پدر پولداری نداشتند یا خانواده آنها معلوم نبود عاقبت بخیر نشدند. حتی در قسمت آخر این سریال «زیور» به خاطر بلاهایی که بر سر باران آورده بود، متکدی و زن خیابانی می شود. حال آنکه بسیاری از زنان خیابانی همان کودکان معصومی هستند که در کودکی به فال فروشی و گلفروشی مشغول بوده و به دلیل عدم حمایت لازم از سوی نهادهای مسئول و سطوح مختلف جامعه به این سرنوشت دچار شده اند. این سریال واقعیت ها را تحریف کرد، تا به داستان ضربه وارد نشود.

وی پخش این سریال را توهین و دهن کجی به کودکان کار و فعالان این حوزه عنوان کرد و گفت: این سریال برای فعالان این حوزه به این شکل بود که به طور مثال تصور کنیم دو تیم پرسپولیس و استقلال با یکدیگر بازی دارند که پرسپولیس با لباس زرد و شورت قهو ه ای و استقلال با لباس سبز و شورت نارنجی وارد زمین شده و در تیم استقلال علی پروین در دروازه ایستاده و مرحوم حجازی هافبک وسط تیم پرسپولیس است. این سریال هم دقیقا به همین شکل نامتوازن و غیر واقعی بود و به هیچ وجه با دنیای واقعی همخوانی ندارد. منتها چون اکثر مردم ما فعالیت اجتماعی ندارند، شاید این تناقض ها و تحریف های آشکار واقعیت را متوجه نشوند.

عضو هیات مدیره جمعیت امداد مردمی دانشجویی امام علی (ع) از ویژگی های مثبت این سریال را نمایش بی توجهی ارگان هایی چون شهرداری، بهزیستی و سایر ارگان ها به وظایف خود در قبال کودکان کار، بدون شناسنامه بودن کودکان کار و اجاره دادن کودکان کار به باندهای سوءاستفاده از کودکان دانست.

کی منش در پایان گفت: نویسنده و محقق این سریال با نوشتن یک جمله در ابتدای این فیلم که داستان این مجموعه واقعی نیست و براساس تخیلات نویسنده است از خود سلب مسئولیت کرده است، حال آنکه با نوشتن این داستان به افکار عمومی شکل داده و موجب قضاوت جامعه نسبت به کودکان کار شده است.

پس از این بخش، زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت درباره اهداف برگزاری این سمینار پنج روزه سخنان کوتاهی ایراد کرد و پس از آن از مینا زمانیان – کودک کار دیروز ، و دانشجو و فعال اجتماعیِ امروز – دعوت کرد تا درباره وضعیت کودکان کار سخن بگوید. مینا زمانیان پایه گذار طرح «کودکان بی کتاب» است. طرحی که به آموزش کودکان محروم از تحصیل اختصاص دارد و منجر به ایجاد بیش از ده خانه در سراسر کشور برای ارائه خدمت داوطلبانه به کودکان کار شده است. مینا زمانیان در بخشی از سخنان خود گفت: «نجات حتی یک کودک کار و آسیب دیده و بازگرداندن حتی یک کودک محروم از تحصیل به مدرسه، برابر است با نجات یک نسل » .

سمینار تخصصی کودکان کار

سمینار تخصصی کودکان کار

درباره‌ی سمینار

سمینار تخصصی کار کودکان با هدف طرح معضل کار کودک و نقش اقشار مختلف اجتماع در جهت رفع آن در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ برگزار شد.

با توجه به تعریف کار کودکان در کنوانسیون بین المللی کار ، کودکان کار به کودکانی گفته می شود که از سوی سرپرست یا والد خود به اجبار به فعالیتی واداشته می شود که وی را از رشد طبیعی و حتی روانی و جسمی اش باز می دارد، به عبارت دیگر هر کاری که کودک به واسطه آن از تحصیل و نشاط محروم شود و با انجام فعالیت هایی نادرست به سمت و سوی بزه کاری برود در این تعرف جای می گیرد.

متاسفانه وجود کودکان کار در جوامع امروزی ما به عنوان مسئله ای لاینحل در آمده است که از سوی دست اندرکاران اجتماعی، حقوقی، قضایی، برنامه هایی در راستای حل آن نشده است و تنها به پاره ای از فعالیت هایی که ریشه دار و عمیق نیستند و نتیجه ای به همراه ندارند بسنده شده است.

از آنجایی که جامعه مسئولیت خود در برابر این کودکان را تنها با خرید از آنان و یا نادیده گرفتنشان تمام شده انگاشته است از این رو این کودکان برای خانواده یا سرپرستشان بسیار سود آور تلقی شده و روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود آمار موالید در بین این خانواده ها که اعتیاد و فقر مادی و فرهنگی از مشکلات اساسی آنان است رو به افزایش است، از این رو می توان پیش بینی کرد که این قشر سهم بسزایی در آینده جامعه خواهند داشت.

در این میان جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی (ع) به عنوان سازمانی مردم نهاد که بنیانش را بر  باز گرداندن حقوق از دست رفته کودکان بنا نهاده است و با داشتن سابقه حضور مستمر در کنار این کودکان و ایفای نقشی متفاوت از آنچه جامعه در برابر آنها ایفا کرده است با هدف تعریف کارکودک به همراه ریشه یابی و آسیب شناسی این معضل از جهات گوناگون در اجتماع و ارائه راهکارهای عملی به منظور پیشگیری و رفع این معضل اقدام به برگزاری سمیناری با عنوان «سمینار کار کودکان» نموده است.


سرفصل های اجرایی سمینار با موضوعاتی همچون جغرافیای کودک کار در ایران، بررسی قوانین و مقررات، آسیب شناسی اجتماعی و مددکاری، پرسش و پاسخ با مسئولین، صدای کودکان کار و تجربیات جهانی مشخص شده است که به همراه کارگاه های آموزشی برگزار شد.

لازم به ذکر است تدوین نتایج سمینار با موضوعیت آسیب شناسی معضل کار کودک و آینده پیش روی این معضل به همراه جمع بندی راهکارهای موجود در راستای رفع کار کودکان و پیشگیری از معضلات این قشر در قالب های علمی و تخصصی و انتشار آنها در قالب کتاب که بتوان به عنوان مرجعی در زمینه کار کودکان به آن استناد کرد از نتایج برگزاری این سمینار ملی بود.

اولین سمینار ملی خداحافظی با کار کودکان به مدت ۵ روز در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و صنعتی شریف در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ توسط جمعیت امداد – دانشجویی مردمی امام علی (ع) برگزار شد.


سمینار تخصصی کودکان کار

اهداف سمینار

  • تعریف معضل کار کودکان ،آسیب شناسی روانی- رفتاری و ریشه یابی آن
  • مذاکره و ارائه مشورت به مسئولین ذیربط در مواجهه با این مسئله و ارزیابی برنامه های  اجرا شده توسط آنان
  • مخاطب قرار دادن اساتید و دانشجویان و بهره گیری از امکانات آنان در حوزه های اجتماعی- فرهنگی
  • بررسی برنامه های حمایتی ،آموزشی و …. انجام شده توسط سازمان های مردم نهاد در جهت رفع این معضل
  • بررسی حوزه قوانین و مقررات موجود در حمایت از این کودکان
  • معرفی فعالیت های آتی در زمینه حمایت از کودکان کار و پیشگیری از معضلات پیش روی آنان

 معرفی سرفصل های اجرایی سمینار

۱- جغرافیای کودک کار درایران:

در طراحی سمینار این نکته در نظر گرفته شده که تنها توجه بر پایتخت معطوف نشود و با توجه به اینکه جمعیت امام علی (ع) در استان های مختلف و شهرستان های آنان (خراسان، هرمزگان، شیراز، کرمانشاه، همدان، کرمان و … ) دارای نمایندگی هایی است که بصورت مستمر فعالیت هایی را در محلات معضل خیز به انجام می رسانند امکان بررسی معضل کار کودکان ،تیپ شناسی و علت یابی آن  در کلان شهر ها وجود دارد.
این بررسی در نهایت به تهیه نقشه ایی که پراکندگی کودک کار در سراسر کشور را به نمایش می گذارد منتهی می شود.

۲- بررسی قوانین و مقررات:
به چالش کشیدن قوانین موجود در حمایت از کودکان و ممانعت از کار اجباری آنان و بررسی چگونگی ضمانت اجرایی این قوانین.

۳- آسیب شناسی اجتماعی و مددکاری:
بررسی آسیب های روانی و نمودهای رفتاری کودکانی که به اجبار  به کار واداشته می شوند به همراه نگاهی به  روش های موجود مددکاری ، روانشناسی در رفع این آسیب ها   که در آخر می تواند به معرفی منش و رفتاری تاثیر گذار در حمایت و پیشگیری از مشکلات پیش رو منجر شود.

۴- پرسش و پاسخ با مسئولین :
به چالش کشیدن مواضع مسئولین در واجهه با معضلات اجتماعی کودکان  بالاخص کار اجباری و ارزیابی نتایج حاصل از برنامه های اجرا شده توسط آنان در رفع  این معضل.

۵- صدای کودکان کار:
ایجاد فرصتی برای کودکان در جهت ابراز ذهنیت خود نسبت به کاری که به اجبار واداشته شده اند تا از خواسته هایشان در بستر  اجتماع  و خانواده سخن بگویند.

۶- کارگاه های آموزشی:
برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور ارائه روش ها و متد های بکار رفته در امر آموزش کودکان کار و در معرض آسیب از جمله آموزش حروف الفبا و خواندن و نوشتن آموزش هنر ورزش و زمینه های دیگری که در القای هویتی مثبت در وی نقش به سزایی دارد.

۷- آثار کودکان :
برگزاری  نمایشگاهی از آثار هنری و دستی کودکان کار که در فضاهای آموزشی عملی به مهارت آموزی پرداخته اند و به نوعی میتوان گفت در این فضا کودک کار را با چهره ای متفاوت و با توانایی ها و استعدادهایی بسیار ارزشمند که فرصتی جهت ابراز آن پیش روی خویش داشته است مشاهده نمود.

۸- تجربیات جهانی:
بررسی معضلات کار کودکان در کشورهای مختلف بر اساس آمارهای موجود و بررسی قوانین حمایتی و راهکارهای عملی ارائه شده در جهت حل این معضل.


سمینار تخصصی کودکان کار

لیست سخنرانان:

  • شارمین میمندی نژاد – موسس جمعیت امام علی(ع)
  • زهرا رحیمی – مدیر عامل جمعیت امام علی(ع)
  • دکتر سید علی کاظمی – رئیس اداره کل فنی قوه قضائیه
  • سید حسن موسوی چلک – مدیر کل دفتر توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر
  • دکتر سعید معیدفر – دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
  • منیره آرزومندی – کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی و از اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مدیرعامل موسسه ایلیا
  • دکتر مروئه وامقی – روان‌پزشک و استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

کارگاه های آموزشی:

  • کارگاه پیشگیری از ایدز
  • کارگاه مددکاری کودکان کار
  • کارگاه آموزشی الفبا به کودکان
  • کارگاه team working
  • کارگاه ارتباط با خانواده کودکان کار(مددکاری)

خروجی سمینار:

تدوین نتایج سمینار با موضوعیت آسیب شناسی معضل کار کودک و آینده پیش روی این معضل به همراه جمع بندی راهکار های موجود در راستای رفع کار کودکان و پیشگیری از معضلات این قشر در قالبهای علمی و تخصصی و انتشار آن ها در قالب کتابی که بتوان به عنوان مرجعی در زمینه کار کودکان به آن استناد کرد.


گزارش ها: