چرا باید یک نهاد مدنی مستقل، تا این حد بی‌دلیل تحت فشار قرار بگیرد؟

از ابتدای ماه مبارک رمضان، پیرو رایزنی قبلی، قرار بود بخشی از درآمد اسنپ فود به طرح کوچه‌گردان عاشق (که در آن مایحتاج غذایی و بهداشتی ۸۰۰۰ خانواده در مناطق محروم کشور تامین می‌شود.) تعلق گیرد؛ اما چند روز پس از آغاز طرح، برخی نهادهای امنیتی با این شرکت تماس گرفته و خواستار توقف پروژه شدند.

هم‌چنین قرار مربوط به اختصاص فضایی در مجموعه‌ی سعدآباد برای برگزاری مراسم جمع‌آوری کمک برای طرح کوچه گردان عاشق قطعی شده بود که آن هم بدون هیچ دلیلی ملغی شد.

تماس‌هایی نیز با برخی افراد و صنوف که پیش از این با جمعیت امام علی همکاری داشته‌اند، گرفته شده و آن‌ها را از همکاری با جمعیت امام علی منع کرده‌اند.

در شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه و در حالی که تعداد نیازمندان رو به افزایش است و رانت‌خواران و مفسدان اقتصادی، به دور از هر خطر امنیتی، در حاشیه‌ی امن هستند، یک نهاد مردمی مستقل و امدادی پس از دست و پنجه نرم کردن با انواع اتهامات، اکنون با کارشکنی‌های پشت پرده مواجه است که عملا قصد فلج کردن فعالیت‌های جمعیت را دارند؛ فعالیت‌هایی که هدفش کاهش آلام دردمندان جامعه است.

در این جا روی صحبت با جریاناتی است که قصد کارشکنی در فعالیت‌های این نهاد مردمی را دارند. به راستی آیا هیچ نهادی خطرناک‌تر از جمعیت امام علی برای جامعه نیافتید تا این‌گونه بر مسیرش سنگ‌اندازی کنید؟



 

۱۶ پاسخ
  1. مرتضی
    مرتضی says:

    سلام
    دو خواهر و برادر پیر و نابینا در یک کپر در ایرانشهر زاهدان زندگی میکنن اینا شناسنامه ندارن پدر و مادر ندارن یارانه ندارن دفترچه بیمه ندارن مریض هستن و درآمدی ندارن و بشدت فقیر و بی چیز هستن
    از این موسسه خواهشمندم به این دو نفر کمک کنن
    قول میدم در بین‌ گزینه هاتون کسی با اولویت تر از این مورد ندارید
    شماره تماس جهت هماهنگی 09144141108

    پاسخ
  2. نسترن
    نسترن says:

    دیشب موقع پخش کیسه ها به خونه ای رسیدیم که مادر و پدر هردو اعتیاد شدید به شیشه داشتن و بچه هاشون بخاطر این موضوع پر از آسیب بودن و بچه ها هم درگیر اعتیاد شده بودن. چطور این داوطلبا برای جامعه خطرناکن؟

    پاسخ
  3. لیلی امیدی
    لیلی امیدی says:

    رفته بودیم شناسایی رسیدیم به یه خونه ای که کل اش 30 متر نمیشد یه زنه تنها با 3تا بچه توش زندگی میکرد شوهرش زندان بود یکی از بچه هاش معلولیت ذهنی داشت
    دختر کوچیک اش اینقدر بی حال و خسته بود که حتی نمیتونست جواب لبخندهامو بده مادرش میگفت 3 روزه هیچی نداشتن که بخورن
    حتی تصور اش ام دردناکه مادر باشی و گرسنگی بچه ها تو ببینی نتونی کاری بکنی
    کاش یکم بیشتر چشمامونو روی اتفاقای اطرافمون باز کنیم
    چشامونو رو دنیا نبندیم یه روز
    عبادت به فهمیدن و دید نه
    پرستش اگه کورکورانه شد
    یه چیزی مثل بت پرسدیدنه
    چه اونا که دل میبرن از جهان
    چه اونا که خرقه به تن میگن
    درای دل آ شون اگه باز نیست
    تظاهر به مؤمن شدن میکنن

    پاسخ
  4. لیلی
    لیلی says:

    چند روز پیش واسه شناسایی طرح کوچه گردان تو یکی از محله های شهرستان پاکدشت با بچه ها رفته بودیم رسیدیم به یه بیابون که دوتا آ لونک توش بود دو تا پسر بچه 5و2 ساله نشسته بودن رو خاکها و داشتن نون خشک میخوردن الان 3ماهی بود که صاحاب خونه بیرونشون کرده بود جایی و نداشتن تنها کاری که پدر خانواده توانسته بود انجام بده این بود که با زن و بچه اش پناه آورده بود به اون بیابون خجالت زده زن و بچه اش بود ، بیکار بود ، دیدن همه این لحظه ها خیلی سخت بود ولی سخت ترش این بود که خجالت یک پدر و میدیدم پشت دیوار کز کرده بود اشک می ریخت دلش از روزگار بدجور گرفته بود

    پاسخ
  5. نگار عمران
    نگار عمران says:

    روز اول شناسایی کوچه گردان امسال،وارد خونه ای شدیم که حدودا 40متر میشد ،پسر بچه 4ساله ای که داشت رو پله ها بازی میکرد و دچار بیماری سندروم داون بود،غیر از اون خانواده دوتا بچه ی کوچیکتر از اون هم داشتن،پسر بچه حدود 4 ماه که دچار بیماری سرطان خون شده و 3 ماه توی بیمارستان بستری بوده ،پدر خانواده 7 ماه هست که بیکاره و از پس درمان و هزینه های خونه برنمیاد،و هر لحظه امکان داری اتفاق بدی برای اون بچه بیوفته،کاشکی هممون بتونیم یه روز از کنار این مسائل راحت عبور نکنیم و به خودمون بیایم..

    پاسخ
  6. سیما
    سیما says:

    اینجا در دل مناطق حاشیه،در قلب یک کودک،در قلب یک مادر ،در قلب یک پدر نوری تابیده.نور امید.امید به اینکه چند شب با گرسنگی نخوابند.امید به اینکه کسانیکه امروز به در خانه شان آمده اند باز هم بیایند و دستی بشوند برای نمایاندن راهی تا اینها قدمی بردارند به سمت زندگی روشن تر. ‌‌‌‌
    کسانیکه با مانع تراشی ها میخواهند جلوی اجرای طرح کوچه گردان را بگیرند بترسند از خاموش شدن این نور در دل این خانواده ها.

    پاسخ
  7. سیما صدر
    سیما صدر says:

    طرح کوچه گردان یعنی یک ( نه) بزرگ به گرسنگی کودکان و خانواده هایی که حقشون این همه گرسنگی و محرومیت نیست.
    امان از وجدان خفته ی کسانیکه با مانع تراشی سنگی میشوند جلوی دهان ما و منعی میشوند برای رفع یک نیاز اولیه برای کودکان و خانواده هایشان.

    پاسخ
  8. علی جهانشاهی
    علی جهانشاهی says:

    سازمان های مردم نهاد چشمان بینا و بیدار جامعه هستند.چشمانی که میخواهد ریشه ی بیماری ها و خرابی های جامعه را پیدا کنند. طرح کوچه گردان قدیمی ترین آیین جمعیت امام علی است که هدف آن یافتن ریشه های فقر در بخش های حاشیه ای جامعه است. امنیتی دیدن فعالیت های جمعیت امام علی فرصت سوزی و سرمایه سوزی در حوزه اجتماعی است.طرح کوچه گردان عمق فقر را به عنوان یک ناهنجاری اقتصادی نمایان کرد و دیگر جای انکاری برای مسئولان و همه ی مردم ایران باقی نگذاشت. آنهایی که تصمیم به برخورد امنیتی با جمعیت امام علی را دارند باید آگاه باشند که با اینکار صورت مسئله ی فقر پاک نمی شود و به جای بکارگیری امکانات خود در جهت کارشکنی بهتر است وقت و سرمایه های این سازمان های امنینی که متعلق به مردم است صرف فقر زدایی شود.

    پاسخ
  9. شیما
    شیما says:

    وقتی به کوچه های محروم شهر میریم درب خونه ها برامون بازه
    اینقدر درد و رنج دارن که اگر فقط با گوش شنوات بری و تنها بشنوی برات درد دل میکنن
    برات دعا میکنن
    و امیدوار میشن به زندگی
    وای بر مسئولینی که گوششون برای شنیدن درد و رنج مردمشون کر شده و حتی برای شنیده نشدنش توسط یه نهاد مردمی ‌هم تمام تلاششان رو میکنن!!!

    پاسخ
  10. امیدی
    امیدی says:

    در ی خونه ای رفتیم برا شناسایی خونه ک ن مغازه بود ی مغازه و چندتا موکت و دو دست رخت خواب پاره و ی سینی زولبیا جلوی در مغازه برای فروش و ی دختر کوچولو ک بیماری صرع داشت ولی از حال روز خانواده معلوم بود ک از مخارجش برنمیان همینطور ک از مخارج اجاره خونه برنمیومدن و تو مغازه زندگی میکردن برا همینم دنبال درمانش نرفته بودن من هیچ حرفی ندارم فقط از تک تک نهاد های ک مخالف فعالیت جمعیت امام علی هستند خواهش میکنم ی بار بیان از نزدیک حال روز این محله ها رو ببینند

    پاسخ
  11. مینا
    مینا says:

    امسال فقط یکبار برای شناسایی کوچه گردان تونستم بچه ها رو همراهی کنم اما تو همین یک روز چیزهایی دیدم و یاد گرفتم از بچه ها که میتونم سال ها ازشون استفاده کنم. پسر بچه ی 10ساله ای رو دیدم که پدرش اعتیاد داشت و ضایعات جمع میکرد خودش اما محروم از تحصیل بود اونقدر دقیق و باهوش بود که تا چیزی از پدر مادرش میپرسیدم دقیق تر و زودتر از اونا با آمار و ارقام جواب میداد این بچه فقط بخاطر فقر مالی نمیتونست درس بخونه

    پاسخ
  12. نرگس
    نرگس says:

    چندروز پیش که برای شناسایی کوچه گردان رفته بودیم یه خانواده ای رادیدم که راستش یه مادر پسر بودن ،مادروپدرازهم جداشده بودند.وپسر ۲۵ساله که تازه یکسال از ازدواجش می‌گذشت بخاطر فشارهای مالی سکته می‌کنه و کل بدنش فلج میشه زنش وقتی میبینه که این وضعیت داره طلاق میگیره و جهیزیه اشم می‌بره .
    پدرش هم که زن گرفته بود بهش سرنمیزنی.
    ومادرش پول پیشش گرفته بود وخرج پسرش میکردکه تمام مدت روی تخت خوابیده بود وحتی نمیتونست صحبت کنه .یه خانه خالی ویه مادر و پسر ۲۵ساله باکلی هزینه و درد .

    پاسخ
  13. زهرا
    زهرا says:

    همین دیروز ما در شناسایی کوچه گردان دو خانواده ای دیدیم که با بچه های کوچیکشون توی بیابونای اطراف پاکدشت چادر زدند و زندگی میکنن چون پول پیش خونه نداشتن.
    این حرفارو نباید زد حتما باید ببینیم و سکوت کنیم تا مجرم شناخته نشیم …

    پاسخ
  14. سارا
    سارا says:

    امسال تو یکی از روزای ک رفتم شناسایی رسیدیم ب خونه ای ک ی خانم مسن زندگی میکرد همسرش ترکش کرده بودو حتی وعده های غذایی یا لباسای تنشو همسایه ها از دور ریزشون میدادن بهش گفتیم چرا جدا نمیشی با این شرایط گفت پشت سر زن طلاق گرفته کلی حرفه شاید اگه عضو جمعیت نبودم تا ده سال دیگه ام نمیفهمیدم بعضی از فرهنگای پوسیده چجوری تیشه ب ریشمون میزنن

    پاسخ
  15. fateme
    fateme says:

    دیروز که برای شناسایی طرح کوچه گردان رفته بودیم پیرزنی رو دیدیم که بچه هاش تو یه اتاق ولش کرده بودن رفته بودن با دوتا پتو و چندتا بشقاب و اصلا بهش نمیرسیدن حتی پول یارانشو حقوق کمیتشو ازش گرفته بودن و صاحبخونش که غریبه بود بهشمیرسید واسش غذا میبرد چایی میبرد..
    پیرزن شروع کرد به گریه گفت بچه هام وقتی میرم خونشون اذیتم میکنن میگفت من شرمنده این دخترمم میشم(منظورش صاحبخونش بود)چون چیزی ندارم بهش بدم اون از سهم خودش میاره واسه من…..
    اونوقت بعضیا میان از همکاری اسنپ فود با جمعیت جلوگیری میکنه که نتونیم این طرحو برگزار کنیم و به این پیرزن برسیم…..

    پاسخ
  16. امیرعلی
    امیرعلی says:

    سال پیش که برای شناسایی‌های طرح کوچه گردان عاشق رفته بودیم با خانواده‌ای مواجه شدیم که دخترش سرطان داشت. پدر معتاد بود و چندان رسیدگی به خانواده نداشت. مادر تمام سعیش رو می‌کرد که به هر نحوی شده تغذیه مناسب رو برای بچه‌اش فراهم کنه.

    برخی نهادهای امنیتی که با اسنپ‌ فود تماس گرفته‌اند و خواستار توقف پروژه همکاری در آیین کوچه‌گردان شدند باید بدونند که دارند به چنین خانواده‌هایی ضربه می‌زنند.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *