حمله‌های سمی و سمِّ بی‌مسئولیتی!

حمله‌های سمی و سمِّ بی‌مسئولیتی!

به نام خدای کودکان

🔻با گذشت نزدیک به سه ماه از مسمومیت دختران دانش‌آموز و بی‌مسئولیتی و مواضع آزاردهنده بعضی از افراد مسئول، جمعیت امام علی (ع) نسبت به تداوم این وقایع هشدار داده و آن را مخل امنیت عمومی و مغایر با حقوق کودکان می‌داند.
اکنون با تکرار این واقعه عجیب امکان هیچ‌گونه کتمانی توسط منکران باقی نمانده و وقت آن رسیده است که همه نهادهای مدنی و تشکل‌های کوچک و بزرگ هم‌صدا با والدین و دانش‌آموزان پرسش و مطالبه خود را طرح کنند تا شاید پاسخی از سر صداقت و مسئولیت را بشنویم.

🔻عجیب‌تر، ترویج شایعات،فرافکنی‌ها، انکار ماجرا و سلب مسئولیت توسط افراد و نهادهای مسئولی است که از اموال عمومی ارتزاق می‌کنند اما به وظیفه راستگویی و امانتداری عمل نمی‌کنند. آنچه می‌تواند بیشتر مورد توجه ما باشد، تفکیک ماهیت و چیستی این اتفاقات با مسئولیت‌های لازم در قبال آن است. این که آمران و عاملان چه کسانی هستند یک موضوع و این که مسئولیت تأمین امنیت با چه کسانی است موضوعی دیگر است.
🔻هر قدر هم که بخواهیم تشخیص ماهیت این ماجراها را پیچیده بدانیم، هر چند که بخواهیم ظهور مجدد نشانه‌های طالبانی‌گری را نادیده بگیریم، اما شرافتمان اجازه نمی‌دهد چشم بر پایمال شدن حقوق کودکان بیگناه سرزمینمان ببندیم.

🔻اگرچه در جنگ با حقوق کودکان مثل تمام جنگ‌ها گازهای سمی در تلاشند صدای حقیقت را در گلو خفه کنند، اما رودرروی مسئولانی که مکلف به پاسخگویی هستند باید پرسید:
– چه زمانی گزارش‌دهی منظم و دقیق از پیگیری مستمر برای این مسئله به صورت روزانه در دستورکار نهادهای مسئول به ویژه وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت؟
-آیا یک صدای مسئول نیست که از مردم بابت این تکرار و تداوم تحقیرآمیز پوزش بخواهد؟
-آیا یک صدای مسئول نیست که با هشیاری نسبت به پیامدهای خواسته و ناخواسته این وقایع، نگرانی مردم بابت شیوع اندیشه‌های واپسگرایانه و افراطی مخالف با تحصیل دختران را مرتفع نماید؟
-آیا یک یا چند نهاد مسئول نمی‌خواهد در غیاب نهادهای مدنی تعطیل شده به دلجویی پرداخته و با حضور در کنار آسیب‌دیدگان قدمی برای جبران اعتماد و امنیت مخدوش مدارس بر دارد؟

🔻در نهایت ضمن مطالبه از دولت که مسئول حفظ و برقراری امنیت کشور است، مفاد پیمان‌نامه حقوق کودک را یادآوری می‌نماییم و امیدواریم هر چه زودتر شاهد چاره‌اندیشی جدی تر نسبت به حفظ امنیت و مسئولیت‌پذیری نهادهای مربوط در قبال مدارس و دانش‌آموزان باشیم.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *