حق فراموش‌شده‌ی آموزش رایگان برای دانش‌آموزان

بر اساس قانون اساسی، آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره‌ی دبیرستان بر عهده‌ی دولت‌ها گذاشته شده است. پس در قدم اول وظیفه‌ی دولت است که در بودجه‌ریزی سالانه، سهم آموزش و پرورش را با در نظر گرفتن تمام هزینه‌های مدارس اعم از حقوق معلمان تا هزینه‌های جاری مدارس، لحاظ نماید.

اما متاسفانه در سال‌های اخیر، همه‌ی مدارس اذعان می‌دارند که هیچ بودجه‌ای برای هزینه‌های جاری ندارند و از دانش‌آموزان درخواست پول و هزینه می‌کنند. بارها دیده شده که اگر دانش‌آموزی نتواند هزینه‌ی کمک به مدرسه را پرداخت نماید متاسفانه تهدید به اخراج از مدرسه می‌شود؛ درحالی‌که بر اساس قانون اساسی مملکت، پرداخت این هزینه بر عهده‌ی دانش‌آموز نیست!
این موضوع متاسفانه در محلات فقیرنشین هم دیده می‌شود؛ جایی که یک دانش‌آموز به خاطر هزینه، مجبور به ترک تحصیل می‌شود.

در ابتدای به وجود آمدن مدارس غیرانتفاعی، ایده‌ی اولیه این بود که بار دانش‌آموزی که از قشر مرفه جامعه است از دوش آموزش و پرورش برداشته شود تا هزینه و بودجه‌ صرف دانش‌آموزان دیگر شود؛ اما متاسفانه علی‌رغم گسترش مدارس غیرانتفاعی، وضعیت مدارس دیگر بهبودی پیدا نکرده است.
کاش امروز که روز دانش‌آموز خوانده می‌شود به نیازهای واقعی همه‌ی دانش‌آموزان از جمله تحصیل رایگان و البته با کیفیت توجه شود.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *