روز جهانی کودکان معصوم قربانی خشونت

به مناسبت ۴ام ژوئن، روز جهانی کودکان معصوم قربانی خشونت و در تب‌و‌تاب کشته شدن رومینا

در سال ۱۹۸۲ و در پی رسیدگی به وضعیت کودکان فلسطینی و لبنانی قربانی خشونت‌های اسرائیل، روز چهارم ماه ژوئن از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی کودکان معصوم قربانی خشونت و به منظور رسیدگی به قربانیان خشونت و آزار فیزیکی، ذهنی، و عاطفی معرفی شد.

خشونت علیه کودکان شامل انواع خشونت علیه افراد زیر ۱۸ سال است که توسط والدین، همسالان، پدر و مادر خوانده‌ها و غریبه‌ها ایجاد می‌شود. این خشونت‌ها حداقل شامل یکی از ۶ خشونت اصلی است که در مراحل مختلف رشد اتفاق می افتد. بد رفتاری، تهدید، خشونت توسط بزرگسالان، خشونت شریک زندگی، خشونت جنسی و خشونت روانی یا عاطفی ۶ عنوان اصلی خشونت است.

حدود ۸۰ درصد کودک آزاری ها در کشور درون کانون خانواده و توسط افراد قابل اعتماد اتفاق می افتد که مقصر این وضعیت نیز اکثرا والدین هستند. در این میان هرچقدر کودک کم سن و سال تر باشد، احتمال ادامه‌دار بودن این خشونت و تبعاتش بیشتر است. افزایش روز به روز آمار خشونت علیه کودکان نشان می دهد که دیگر نمی شود از کنار کودک آزاری به راحتی عبور کرد و همگی باید در راستای احقاق حقوق این کودکان معصوم تلاش کنیم.

عدم وجود عوامل بازدارنده، عدم اجرای قاطع قانون، نبود زیرساخت‌های فرهنگی، شرایط اقتصادی وخیم جامعه، اعتیاد، فقر و اختلالات روانی ؛ باعث افزایش روز به روز خشونت علیه کودکان می شود. خشونت‌هایی که منجر به صدمات شدید روحی، جسمی و حتی مرگ خواهد شد.
ادامه پیدا کردن خشونت علیه کودکان گاهی به علت نداشتن آگاهی اتفاق می افتد؛ وقتی کودک زیر ۱۰ سال مورد خشونت جنسی قرار می گیرد و حتی نمیداند این حرکات چه معنایی دارد؟! گاهی کودک به علت احساس شرم و خجالت از خود، موارد خشونت را به خانواده اش گزارش نمی دهد! حتی در صورت مطلع شدن خانواده، به علت ترس از آبرو، شکایتی از فرد خاطی صورت نمی گیرد.

براساس مصوبه مجلس در سال ۱۳۸۱، صدمه، آزار، شکنجه جسمی و روحی کودکان، جلوگیری از تحصیل آنان، رسیدگی نکردن به سلامت و بهداشت جسمی و روانی کودکان جرم به حساب می‌آید و تا شش ماه زندان یا پرداخت جریمه نقدی، مجازات دارند. هرچند که این قوانین به قول فعالان حقوق کودک، ناکافی و غیربازدارنده است.

کودک آزاری یک جرم عمومی به حساب می‌آید و تک تک افراد جامعه و به خصوص افراد دغدغه‌مند در حوزه کودک، وظیفه دارند که موارد خشونت علیه کودکان را به شماره تلفن ۱۲۳ گزارش دهند.

امید بر اینکه با توجه به رسانه‌ای شدن داستان قتل رومینا و افزایش حساسیت‌های عمومی نسبت به این قضیه، لایجه حمایت از کودکان، پس از سیزده سال انتظار، سرلوحه کاری مجلس جدید قرار بگیرد.
از کودک آزاری ساده عبور نکنیم.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *