مقام مشورتی جمعیت امام علی(ع) در سازمان ملل متحد به چه معناست

جمعیت امام علی (ع) در سال ۱۳۸۹ با ثبت مقام مشورتی در سازمان ملل متحد و عضویت در شورای امور اقتصادی-اجتماعی این سازمان بین‏‌المللی، به‌عنوان یکی از سازمان‌های فعال در زمینه کاهش معضلات اجتماعی در سطح بین‌‏المللی معرفی گردیده است. در سال ۱۳۹۶ مقام مشورتی جمعیت امام علی (ع) از خاص به عام ارتقا یافت.

مقام مشورتی به چه معناست؟

اساس مقام مشورتی ریشه در ماده ۷۱ فصل ۱۰ منشور سازمان ملل متحد دارد:
“شورای اقتصادی و اجتماعی این امکان را فراهم میکند که برای اخذ تصمیمات در حوزه فعالیت خود با سازمان ها و نهادهای غیردولتی فعال در زمینه های مشابه مشورت کند. چنین امکانی ممكن است با سازمانهای بین المللی و در صورت لزوم با سازمانهای ملی پس از مشورت با اعضای سازمان ملل انجام شود. ”

در سال ۱۹۴۸ ، اندکی پس از تأسیس سازمان ملل متحد ، ۴۵ سازمان غیردولتی در وضعیت مشورتی وجود داشتند که بیشتر سازمانهای بزرگ بین المللی بودند. در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰۰ سازمان غیردولتی دارای مقام مشورتی با شورای اقتصادی و اجتماعی (ECOSOC) هستند که از این تعداد تنها ۱۳۸ ارگان دارای مقام مشورتی عام میباشد.
مقام مشورتی عام تنها به سازمان های اهدا میشود که به واسطه فعالیت ها و مشارکت های خود در حوزه فعالیت های شورای اقتصادی و اجتماعی نقش قابل توجهی را ایفا کرده اند. سازمان های دارای مقام مشورتی عام نه تنها از نزدیک با زندگی اقتصادی و اجتماعی مردمان مناطقی که نماینده آنها هستند درگیر هستند، بلکه نماینده بخش عمده ای از جامعه مورد هدف خود هستند. این فعالیت ها میتواند شامل فعالیت در کشورها متعدد در مناطق مختلف جهان باشد.”

جایگاه مشورتی، نوعی امتیاز مشاوره‌ای است كه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، برای یك سازمان غیردولتی واجد شرایط، قائل می‌شود. بنابر این، همانگونه كه در ماده بیستم قطعنامه 31/1996/E ، آورده شده، ترتیبات مشورتی با هر سازمان، باید به موضوعی مرتبط باشد كه سازمان مذكور در خصوص آن، صلاحیت یا ارتباط ویژه‌ای داشته باشد و بالعكس سازمان‌های مذكور نیز از نوعی توانایی برای ارائه كمكی مهم به فعالیت شورای اقتصادی و اجتماعی برخوردار باشند. این مقام به هیچ عنوان به منزله امکان نقل و انتقال مالی با سازمان ملل نیست.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *