برای دختر ۱۲ ساله‌ای که خودکشی کرد

برای دختر ۱۲ ساله‌ای که در ایلام خودکشی کرد

در خبری بسیار تلخ و شوک‌آور می‌شنویم که دختری ۱۲ ساله در استان ایلام به دلیل فقر شدید خانواده اقدام به خودکشی کرده‌است. باز هم فقر، این هیولای چندسر که در هر معضلی سروکله‌اش پیدا می‌شود، خودنمایی می‌کند. هیولایی که انگار هیچ وقت نباید از صحنه روزگار این مردمان حذف شود، چرا که هیچ وقت عزمی ملی و جدی برای ریشه‌کنی آن در این مرز و بوم دیده نشده‌است.
پرداختن به این موضوع که چقدر فقر در این فاجعه تاثیرگذار بوده و یا اینکه معضلات دیگری هم در زندگی این دختر بوده‌است یا خیر، جای بحث و بررسی جداگانه دارد اما در اینجا نکته‌ای که می‌خواهیم دقیق‌تر به آن بنگریم مسئله “خودکشی” است.

اصولا واژه کودک و کودکی با واژه مرگ جور در نمی آید چه برسد به خودکشی! مگر کودک از دنیا چه دیده‌است که بخواهد به مرگ و کشتن خود حتی فکر کند؟! نهایت ارتباط کودک و مرگ شاید پرسشگری درباره مرگ باشد این که بپرسد مرگ یعنی چه؟ و هر تعریفی برایش غریب باشد! اما چه می شود که کودکی اقدام به خودکشی می‌کند؟

وقتی در محلات معضل خیز با کودکانی که در محیط‌های آسیب‌زا و در شرایط کودک‌آزاری‌های شدید زندگی می کنند، سروکار داشته باشید بسیار دیده‌اید که کودکان و به خصوص نوجوانان اقدام به تیغ‌بازی و خودزنی می کنند اما به ندرت دیده‌ایم که خودکشی کرده باشند آن هم به وسیله دار زدن که انجامش حتی برای یک کودک می تواند بسیار دشوار باشد.
کودکی که اقدام به دار زدن خود می‌کند علاوه بر آسیب‌های شدیدی که دارد، گویی یک آموزش ناخودآگاه نیز از خودکشی و نحوه انجام آن در پس ذهن دارد، آموزشی که می‌تواند از اجتماعش گرفته باشد.

متاسفانه درگزارش‌های متعددی آمده‌است که استان ایلام دارای آمار بالای خودکشی به خصوص در میان زنان است. در سال ۹۷ تیم مادرانه جمعیت امام علی در تحقیقی میدانی، در روستاهای محروم این استان سعی کرد که معضلات زنان را بررسی کرده و ریشه‌های معضلاتی را که منجر به خودکشی یا خودسوزی زنان می‌شود مشخص نماید. این تحقیق در همایشی که در دانشگاه تهران برگزار شد به اطلاع برخی مسئولین که دعوت جمعیت را پذیرفتند رسید. تا شاید اقدامی موثر جهت رفع مشکلات استان و به خصوص زنان صورت پذیرد.

برای دختر ۱۲ ساله‌ای که خودکشی کرد

عکس از تیم مادرانه جمعیت امام علی- ایلام

بیشترین معضلات استان طی اطلاعات به دست آمده از این تحقیق، به شرح ذیل می باشد:
• فقر مطلق و بیکاری گسترده در میان مردان و زنان
• تعصبات شدید مردسالارانه و خشونت‌های خانگی
• ازدواج‌های اجباری و ازدواج کودکان
• نبود امکانات جهت مشاوره‌های روانپزشکی
• نبود امکانات پزشکی و درمانی در بسیاری از روستاها و شهرستان‌ها
• نبود امکانات تفریحی و رفاهی حتی در شهرهای بزرگ استان
این در حالی است که استان ایلام با داشتن منابع طبیعی بسیار، ظرفیت ایجاد اشتغال‌های پایدار جهت کاهش فقر را داراست. همچنین با وجود طبیعت زیبا و بکر در منطقه پتانسیل بسیار خوبی برای گردشگردی دارد تا هم از فقر منطقه کاسته شود و هم در اثر ارتباط با گردشگران فضای فرهنگی بازتری برای جوانان به وجود آید.

دختری ۱۲ ساله در استان ایلام به دلیل فقر شدید اقدام به خودکشی کرده‌است

عکس از تیم مادرانه جمعیت امام علی- ایلام

امید این که مسئولین امر، مرگ این کودک برایشان نشانه‌ای باشد. که دیگر کارد به استخوان و خودکشی به کودکان رسیده است و اگر الان کاری نکنند فردا دیگر خیلی دیر است، کاری بسیار فراتر از کمک مالی به خانواده‌ی کودک از دست داده…

بیش‌تر بخوانید: بررسی خودکشی نوجوانان در مناطق حاشیه 

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *