لباس متحدالشکل؛ تنها راه‌حل موجود برای حل معضل زباله‌گردی کودکان!

لباس متحدالشکل تنها راه‌حل موجود برای حل معضل زباله‌گردی کودکان

اول مهر است و کودکان همه سرمست از کیف و کتاب نو در کوچه و خیابان در حال خنده و شیطنت دیده می‌شوند؛ اما او کیف و کتاب ندارد. او به مدرسه نمی‌رود. کودکی‌اش تنها با سر کردن در سطل‌های زباله‌ی شهر و جوریدن آشغال‌ها خلاصه شده و در خطر بیماری‌های متعدد است که از تماس تن نحیف یک کودک با زباله عارض می‌شود.

این کودکان به زودی ممکن است ستون فقراتشان در این کار آسیب جدی ببیند و تا آخر عمر زجر بکشند. خواب و خوراک درستی ندارند. اغلب بیش از ده ساعت در روز باید کار کنند و برای زباله‌گردی باید به این و آن باج دهند و حتی از مامورین کتک بخورند؛ حتی اگر برای پیمانکاران رسمی کار کنند. در جایی که این کودکان می‌خوابند، دوستان صمیمی‌شان موش‌ها،سوسک‌ها و مگس‌ها هستند. کودکی آن‌ها با آسیب‌های پیچیده عجین است. حضورشان از کوچکی در یک کارگاه بازیافت، احتمال تجاوز و سواستفاده را چند برابر می‌کند؛ اما حالا با یک حرکت هوشمندانه(!) مشکلات ایشان دیگر حل شده است!

پذیرفتن این که بخشی از کودکان جامعه‌ی ما حقشان زیستن و بزرگ شدن در میان زباله‌هاست و سر و شکل دادن به این داستان، جدا آدم را یاد این شعر باباطاهر می‌اندازد که:

تو که مرهم نِه‌ای بر داغ ریشُم
نمک‌پاش دل ریشُم چرایی؟

به رسمیت شناختن زباله‌گردی کودکان، که طبق مقاوله‌نامه‌ی ۱۸۲ سازمان جهانی کار و آیین‌نامه مصوب هیات دولت در وزارت کار، از مصادیق کارهای پرخطر برای کودکان به شمار می‌رود جدا باعث حیرت و تعجب است و دادن لباس متحدالشکل به کودکان به نوعی می‌تواند معاونت در جرم به‌کارگیری کودکان در مصادیق کارهای پرخطر محسوب شود.

یک نظر بدبینانه حتی می‌تواند این باشد که لباس متحدالشکل برای کودکان تحت استثمار در مراکز بازیافت جهت تمایز کودکان این مراکز با افرادی است که به طور آزاد کار می‌کنند و شهرداری از آن‌ها با عنوان زباله‌دزد یاد می‌کند. این یعنی کمک به عدم کاهش سود پیمانکاران شهرداری!

امروز کشورهای متعددی در جهان پروژه‌های موفق با در نظر گرفتن مصالح عالیه‌ی کودکان داشته‌اند و تعداد کودکان درگیر کارهای پرخطر در جهان با برنامه‌ریزی صحیح و اجرای دقیق دولت‌ها چیزی در حدود نود میلیون نفر از سال ۲۰۱۰ تا کنون کاهش داشته است؛ اما متاسفانه ما ضمن به رسمیت شناختن یکی از مظاهر کار پرخطر کودک، بی‌اثرترین و ظاهری‌ترین راهکار را برای این شیوه‌ی استثمار کودکان برای به جیب زدن سودهای میلیاردی عده‌ای، اتخاذ کرده و به آن هم می بالیم. شرم بر ما!!!

#زباله_گردی_حق_کودکان_نیست

لباس متحدالشکل تنها راه‌حل موجود برای حل معضل زباله‌گردی کودکان

 

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *