همایش تاثیر تغییرات اقلیمی در ایران، با تمرکز بر سیل سراسری ۱۳۹۸

همکاری جمعیت امام علی و گروه دانشجویان ایرانی دانشگاه هاروارد

در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۳ آذر)، ساعت ۱۰ تا ۱۳:۳۰ (به وقت آمریکا) و ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۲ (به وقت ایران) در دانشگاه هاروارد همایشی با عنوان تاثیر تغییرات اقلیمی در ایران، با تمرکز بر سیل سراسری ۱۳۹۸ برگزار شد. این همایش به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرام جمعیت امام علی انتشار یافت.

در این همایش، مدیرعامل جمعیت امام علی (ع)، سرکار خانم مهندس زهرا رحیمی خامنه و  آقای مهندس میرمهدی سید رضایی، کارشناس ارشد مهندسی و سرکار خانم زهرا کهرام، مسئول کمیته مدیریت بحران جمعیت امام علی(ع)، به عنوان سخنران (به صورت ویدئو کنفرانس) حضور داشتند.

خلاصه همایش:

بشر با توسعه نامسئولانه، پارادایم اکولوژیکی کره زمین را بر هم زده که به گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی منجر شده است. این شرایط جدید، فجایایی چون سیل و خشکسالی را در میان جوامع به دنبال داشته است. کشور ایران، نیز از آسیب‌های این حوادث طبیعی در امان نبوده و در سالیان گذشته، و به خصوص در سال ۲۰۱۹، سیلاب‌های مخربی را در سراسر جغرافیای خود تجربه کرد.

نظر به آسیب های بسیار این فجایا بر مردم و زندگی آن‌ها، لزوم توجه به ریشه‌ها، ابعاد و پیامدهای تغییرات اقلیمی از یک سو و چگونگی تطبیق پذیری با الگوهای آب و هوایی جدید جهت افزایش تاب‌آوری جوامع محلی از سویی دیگر، ضروری به نظر می‌رسد.

در این نشست نیم روزه، Iran Circle در بوستون با همکاری جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی در تهران و گروه دانشجویان ایرانی دانشگاه هاروارد، از متخصصان، پژوهشگران و فعالان در عرصه هواشناسی، زمین‌شناسی و محیط زیست دعوت کردیم تا گرد هم آمده و این چالش را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

این نشست شامل چند سخنرانی است که تازه ترین تحقیقات علمی انجام شده بر روی تأثیر تغییرات اقلیمی بر ایران و ریشه‌های سیل‌های بی‌سابقه را ارائه می‌کنند. همچنین، اعضای جمعیت امداد امام علی از تهران و دانشگاه صنعتی شریف تجربه‌های میدانی خود را از سیل‌های اخیر در ایران ارائه می‌دهند تا در کنار مطالعات علمی انجام شده، دید جامع‌تری نسبت به موضوع ترسیم گردد. در نهایت، راهکارهای پیش رو برای جلوگیری از تکرار فجایع گذشته مورد بحث قرار خواهند گرفت.


۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *