فوت دو کودک (رشید و صدوری) بر اثر ریزش آوار در اطراف شهرری

فوت رشید و صدوری

باران که می‌آید تو می‌روی…

فرزند دلبندم آرام بخواب

در شبی بارانی از آخرین شب‌های سال که هیاهوی پوچ دنیا گوش‌ها را پُر کرده، بدن نحیفت را از زیر آوار بیرون کشیدیم و بر مظلومیت و معصومیت تو گریستیم.

متاسفانه روز گذشته دو نفر از کودکان عزیز خانه ایرانی شهرری را از دست دادیم؛

پسر دوازده ساله و دختر هشت ساله‌مان.

به علت بارندگی و وضعیت نامساعد خانه‌ی این کودکان (سازه‌ی گِلی و تیرچوبی) سقف خانه به صورت ناگهانی ریزش کرد. با کمک نیروهای آتش‌نشانی کودکان از زیر آوار بیرون آورده شدند اما دو نفر از آنها به علت ضربه و فشار آوار فوت کرده بودند.

کوچ غم‌انگیز این دو طفل عزیزمان را به پدر، مادر و برادران این دو عزیز و همچنین معلمین و همراهانشان تسلیت عرض می‌نماییم.

این چه رازیست که هر بار بهار

با عزای دل ما می‌آید…


فوت رشید و صدوری

تصاویری از کپرهای آوار شده بر اثر باران در اطراف شهرری که روز گذشته منجر به مرگ دو کودک شد.

جمعیت امام علی چندین بار به منظور مقاوم‌سازی این بناها به نهادهای متولی در شهرری مراجعه نمود ولی هر بار با بی‌توجهی این نهادها مواجه شد. هر بار هم که خود جهت اصلاح این کپرها اقدام نمود با ممانعت همین نهادها روبرو گردید. بی‌توجهی‌هایی که سرانجام با مرگ دو کودک، پایانی غم‌انگیز و دهشتناک داشت.


توضیح:

۱ـ حادثه‌ی گفته شده در خانه‌ی رشید و صدوری (دو کودک فوت شده) رخ داده؛ و نه خانه ایرانی شهرری جمعیت امام علی.

۲ـ در این منطقه، خانه‌های بسیار زیادی همین وضعیت را دارند و خطر ریزش برای این خانه‌ها نیز وجود دارد. جمعیت امام علی اگرچه به عنوان یک نهاد مردمی امکان بازسازی تمام این خانه‌ها را ندارد اما برای مقاوم‌سازی چند مورد حاد اقدام کرد؛ اما نهادهای مسئول منطقه از این کار ممانعت به عمل آوردند. هم‌چنین جمعیت در خصوص وضعیت کلی خانه‌های این ناحیه، نگرانی و اعتراض خود را در چند نوبت مطرح کرد و در جهت تعویض یا دست‌کم صدور اجازه‌ی تعمیر و مقاوم‌سازی خانه‌ها از ارگان‌های ذیربط مطالبه‌گری نمود که متأسفانه نتیجه‌ای در بر نداشت.


توضیحاتی پیرامون اتفاق ناگوار شهرری که منجر به مرگ دو کودک شد:

مطالبه‌ی عمومی برای ایمن‌سازی این منطقه

در مناطق حاشیه‌ای شهرری سکونتگاه‌های غیررسمی بسیاری دیده می‌شود. این مناطق فاقد هر گونه امکانات اولیه‌ی زندگی از جمله آب آشامیدنی سالم، برق و سرویس‌های بهداشتی می‌باشند و راه ناهموار و صعب‌العبور مسیر دسترسی، عرصه را به کلی بر اهالی این سکونتگاه‌ها تنگ کرده است.

این سکونتگاه‌ها عموما توسط خود ساکنین ساخته شده‌اند و اکثرا کاه‌گلی با تیرهای چوبی می‌باشند. چون قدمت ساخت این خانه‌ها زیاد است تمامی آنها وضعیت ناایمنی دارند و در بارندگی خطر ریزش سقف در آن‌ها بسیار بالاست. در سال‌های گذشته نیز بارها شاهد ریزش سقف خانه‌های دیگر بوده‌ایم؛ اما امسال این مساله جان دو کودک را گرفت.

تا به امروز اقدامات مختلفی جهت بهبود وضعیت معیشت این افراد توسط جمعیت امام علی(ع) انجام شده است که متاسفانه بیشتر آنها بنا به عللی که ذکر می‌گردد نتیجه‌ای در بر نداشت. ازجمله‌ی این فعالیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ـ اطلاع‌رسانی و ارسال گزارشات متعدد به فرمانداری شهرری با محتوای انعکاس مشکلات، معضلات و هم‌چنین مسکن نامناسب این افراد

۲ـ مراجعه به بخشداری این شهرستان برای ساخت سرویس‌های بهداشتی و یا نصب کانکس

۳ـ مراجعات متعدد به نواحی مختلف شهرداری منطقه ۲۰ جهت گرفتن مجوز ساخت و یا ترمیم سقف خانه‌ها

۴ـ برگزاری نشست علمی و ارائه‌ی تحقیق میدانی از این افراد

۵ـ دعوت از نماینده‌ی مجلس و حضور ایشان برای بازدید از این مکان‌ها

۶ـ بیش از ده‌ها بازتاب رسانه‌ای از وضعیت نامناسب زندگی این افراد

۷ـ استفاده از کمک‌های مردمی برای ساخت چند سرویس بهداشتی (لازم به ذکر است که بار اول یکی از سرویس‌ها توسط شهرداری تخریب گردید.)

۸ـ پخش ایزوگام و شن و ماسه میان تعدادی از خانواده‌ها براى مرمت‌هاى جزیى و جلوگيرى از خسارت‌هاى جبران‌ناپذير

۹ـ حفر چاه در یکی از مناطق زندگی کودکان به منظور سهولت دسترسی به آب مورد نياز مصرفى

۱۰ـ دعوت و حضور معاون اداره‌ی بهداشت شهرری برای حمایت درمانی و بهداشتی از کودکان و زنان این مناطق (که منجر به بازگشایی خانه‌ی بهداشتی در نزدیکی آنها شد.)

در همین راستا و به منظور حفظ جان کودکان، در سال گذشته که اقدام به مرمت سقف خانه‌ی یکی از خانواده‌های پرجمعیت در این منطقه کردیم و برای اطمینان بیش‌تر سقف آن را ایزوگام نیز نمودیم، متاسفانه شاهد بودیم سقف خانه توسط ماموران شهرداری تخریب شد و دلیل تخریب نیز غیرمجاز بودن ساخت‌وساز عنوان گردید.

در ادامه‌ی همین جریان، در سال جاری با مراجعات پی‌درپی داوطلبان جمعیت امام علی و خانواده‌ها به نواحی مختلف شهرداری منطقه ۲۰ سعی برای اخذ مجوز، نه برای ساخت برج یا ویلا!!، که فقط برای مرمت سقف محل زندگی این کودکان اقدام کردیم که به نتیجه‌ای نرسیدیم و خانواده‌ی مذکور در خانه‌ای بی‌سقف و در شرایط ناگواری که در شان انسانی آن‌ها نیست روزگار سپری می‌کنند.

لذا ضمن ابراز تاسف از مرگ ناگوار دو فرزند دلبندمان اعلام می‌داریم که ما خواهان رسیدگی به شرایط تاسف بار فعلی سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه‌ی شهرری و ساکنین آنها و تسهیل‌گری مراجع و مسئولین ذیربط در اسرع وقت هستیم.

فوت رشید و صدوری

طرح از شایان درویشی

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *