لایوها و کارگاه‌های شارمین میمندی‌نژاد در اینستاگرام


  • سخنرانی شارمین میمندی‌نژاد در لایو اینستاگرام با موضوع کرونا و جابه‌جایی مرزهای فلسفی اندیشه بشر

در تفکرات مدرنیته کرونا به نوعی دیده شده و انتظار آن را از پیش داشته است. حال چه کرونا ساخته صنعت باشد یا زاده شده از دل طبیعت، مدرنیته آن را کاملاً بعنوان پدیده‌ای جدید خوانده و برایش برنامه‌ریزی داشته است. هر عمل اجتماعی و انسانی در امروز نیاز به خلاقیت و اخلاق دارد،خلاقیتی که چگونه ماندن در کنار مردم را در اجتماع ممکن سازد. اگر بقای اخلاق برای ما مهم‌تر از بقای خویش باشد و همچنین امیدوار باشیم و همراه با ذهنی آزاد؛ از خاکستر این روزها ققنوسی برای آتیه جامعه برخواهد خواست.


  •  کارگاه معنای مرگ و رودررو شدن با آن

جلسه اول

کسی که دچار سوگ می‌شود، بسیار به جامعه نگاه می‌کند که جامعه دارد چه کار می‌کند و چه رفتاری دارد.

جلسه دوم

خانواده می‌تواند اجتماع را بسازد، مثل دانه‌ای که در خاک می‌ماند، شاید خانواده‌های ایرانی، خانه‌های ایرانی، یک روز دوباره جوانه بزنند؛ خانواده‌های سوری، عراقی، آفریقایی، خانواده‌هایی که در ملعبه‌های مدرنیته اروپا اسیر شده‌اند، شاید یک روزی جوانه بزنند و اجتماع خویش را آنگونه که باید بسازند، اگر درست بار عشق را بر شانه فرزندان خویش ببخشند.

جلسه سوم

مرگ پایان کبوتر نیست. اگر امروز مرگ عزیزمان خیلی برای ما سخت بود و می‌خواهیم خاموش و بی‌حرکت بمانیم، به معنای این است که ماندنِ جوانه در خاک را باور کرده‌ایم و می‌خواهیم نوری نباشد.
اما اگر خاموشی را باور نکنیم، تمام آن جوانه‌ها برای ما شروعی بزرگ خواهد بود و حرکتی عظیم.


  • کارگاه هستن و رستن

جلسه اول

آیین‌ها همه دلیل تکرار انسان‌هایی است که خوبی را ماندگار و جاودانه و برای آن تلاش کرده‌اند.

جلسه دوم 

بودن آن‌قدر مهم است که معنا و مفهوم یک اثر را تغییر می‌دهد. اتفاق‌هایی که در جهان رخ می‌دهد هرگز متوقف نمی‌شوند. هر عملی عکس‌العملی دارد و به خود ما بازخواهد گشت.

جلسه سوم

 

جلسه چهارم

اگر یک نفر در اوج ظلمات، به داد انسان دیگری بشتابد، انسان آسیب‌دیده و گرسنه را پناه شود، درست به مثابه معجزه‌ای نور شکوفا خواهد شد و تاریکی به پایان می‌رسد.
اینجاست که انسان در خویش معنایی میابد، معنایی خارج از ظرف انسانی از جنسِ رحمت، نور و مهر.


 

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *