سخنرانی جعفر دانشپرور در بیست و دومین همایش کوچه گردان عاشق
آیا مطالبه عدالت سیاه نمایی است؟
سخنرانی جعفر دانشپرور، مسئول نمایندگی استان کرمانشاه جمعیت امام علی (ع) در بیست و دومین همایش کوچه گردان عاشق
امشب شب شهادت مولا علی است، نمیشود در خانهای که به نام علی هست، در جمعیت امام علی و شب شهادتش، از علی نگفت و از علی حرف نزد.
میخوام صحبتم را با یک سوال شروع بکنم با توجه به اتهاماتی که این مدت به جمعیت زده شده، راجع به بحث سیاهنمایی و این سوال را یه مقدار تشریح کنم، آن هم اینکه: آیا مطالبه عدالت، سیاهنماییه؟
خب با توجه به اینکه در یک سال گذشته، جمعیت از طرف افرادی با پوشش مذهبی مورد هجمه قرار گرفته، من دوست دارم این دوستان را مورد خطاب قرار بدم و از این دوستان سوال کنم که آیا شما میپذیرید و قبول دارید که هر دوی ما دوست داریم به جامعه شیعی به معنای واقعی کلمه برسیم. آیا میپذیرید و میپذیریم که معنای عدالت بدون توجه به سیره مولا علی (ع) کاملا از معنی و مفهوم میافتد؟ و آیا میپذیریم که معنای علی هم بدون وجود عدالت کاملا رنگ میبازه؟ آیا میپذیریم که ما میخواهیم حکومتی داشته باشیم، میخواهیم جامعهای داشته باشیم، میخواهیم سیستمی داشته باشیم که در مسیر سیره آن حضرت حرکت بکند؟ آیا میخواهیم مفهوم عدالت به عنوان جزء جدایی ناپذیر شخصیت مولا علی(ع) را ازش حذف کنیم و باز پیرو آن حضرت باشیم؟ یا نه مفهوم عدالت هم میخواهیم در کنارش داشته باشیم؟ خب حضرت علی یاران بسیار زیادی داشت که تا رسیدن به حریم سرزمین عدالت در کنارش بودند ولی وقتیکه به مرز عدالت رسیدند راهشان را از حضرت علی جدا کردند و شدند شمرِ سپاهِ دشمنِ فرزند علی، شدند ابن ملجم ضربه زننده بر فرق مولا علی (ع)، پس اگر مولا علی را بدون مسئله عدالت، بدون مفهوم عدالت بخواهیم پیروی کنیم؛ میشویم مثل شمر و ابن ملجم که تا آستانه عدالت پیروش بودند و یارش بودند و سربازش بودند و در مسیرش شمشیرها زدند. پس بنابراین نمیتوانیم ادعا کنیم که میخواهیم پیرو آن حضرت باشیم بدون توجه به مفهوم کلمه عدالت.
وضعیت کشور ما الان چجور است؟
ما 20 میلیون حاشیهنشین داریم، یک لحظه به این عدد توجه کنید، 20 میلیون حاشیهنشین. آمار رسمی و غیر رسمی نیز 3 الی 5 میلیون نفر معتاد را تخمین میزند. تورم و بیکاری نیز مدتهاست در بین معضلات کشور سرآمد بودهاند. گستردگی اعتیادی هم بسیار بیشتر از عدد 3-5 میلیون است.، هر کدام از این افراد معتاد پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر و فرزندی دارند. بنابراین مسئله 5 میلیون معتاد، تنها 5 میلیون نیست، 5 میلیون ضربدر 3، 4، 5 میشود. دهها نفر تحت تاثیر آسیبهای آن شخص معتاد قرار میگیرند و خدا نکند که آن معتاد درگیر مصرف شیشه شده باشد، معتادی که شیشه مصرف میکند، تمام دنیاش شیشه میشود. تبدیل میشه به یک شیطان که چاقو دست میگیرد؛ روی گردن فرزندش میگذارد. به فرزند خودش به خانواده خودش تجاوز میکند. همسرش رو وادار به تنفروشی میکند. اینها داستان یا سیاهنمایی نیست. هر چند من کاملا با احتیاط صحبت میکنم که مبادا صحبتهایم برچسب سیاهنمایی بگیرد و از خیلی از داستانها و روایتهایی که میتوانم بگویم میگذرم. ولی باید بدانیم که اینها واقعیتهای جامعه ماست که فاصله بسیار زیادی با مفهوم کلمه عدالت پیدا کردهاست. این روزها میبینیم میلیونها بسته معیشتی روزانه پخش میشود، در اینترنت بزنید بسته معیشتی، بستههای معیشتی که با عناوین مختلف توسط ساختارهای دولتی و یا مردمی توزیع میشود. وقتی ما میگوییم توزیع 2 میلیون بسته مواد غذایی یعنی میپذیریم که 2 میلیون گرسنه مطلق وجود دارد و سوالی که اینجا مطرح است اینه که آیا این بستهها حق آنها از عدالت است؟ یا صدقهای که از جیب ما خارج شده و یک حس معنوی و خوب برای ما ایجاد کرده تا بگوییم بله ما یک کار خیری کردیم. کار نیکی کردیم. نه اینجور نیست، هرگز این چنین نیست و نقش دولت و سیستمهای دولتی این نیست که بیاید بسته توزیع بکنه. دولت باید رفاه را توسعه دهد باید اشتغال ایجاد کند. باید عدالت را بسط دهد و شرایط را برای رفاه و زندگی حداقلی که نیاز به دادن کیسه نباشد فراهم کند. در صورتیکه سیستمهای دولتی ما نقشی را که باید خیریهها ایفا کنند، خودشان انجام میدهند و جلوی کار نهادهای مدنی را میگیرند. شاید اگر مردم در این قضیه بیشتر ورود کنند و دولت به نقش حاکمیتیش در بسط عدالت و ایجاد زیرساختها بپردازد اوضاع جامعه بهتر شود. اما امروزه این نقشها جا به جا شده و همه هم با یک حس افتخاری این کیسهها را توزیع میکنند. در صورتیکه هر کیسهای که حتی جمعیت امام علی (ع) توزیع میکند، نشان و نماد و پرچمی از وجود مسئلهای به اسم بیعدالتی است. برگردیم به سوالی که اول مطرح کردم و اینکه ایا رفتن به سمت عدالت که بخش بزرگ و اساسی از ساختار وجودی مولا علیست و مطالبه آن سیاهنمایی است؟ آیا مطالبه اینکه جامعه علیوار کامل و بدون نقص بخواهیم، سیاهنماییست؟ اگر میخوایم بگوییم سیاهنماییست خب پس میشوییم همان علی که ابن ملجم دوست داشت و خیلی راحت میشود از او پیروی کرد. جایی کار سخت میشود که به مفهوم کلمه عدالت برسیم. یک زمانی در این مملکت جنگ اتفاق افتاد؛ در اثر خیانت سران اون زمان مملکت که هیچکس خبر نداشت عراق آمده، شهرها را گرفته، تا به خودمان آمدیم، گیلان غربمان رفت، خرمشهر ما رفت، آبادان ما تحت محاصره قرار گرفت. سوسنگرد ما رفت و کسی خبر نداشت که چه حادثهای اتفاق میافتد و شهرهای ما از دست میرود. من میخواهم امروز هشدار بدهم که شهرهای ما محلههای ما دارند از دست میروند. دروازهغار،خاکسفید، جعفرآباد، زورآباد کرمانشاه، شهرک پدر کرمان و قلعه ساختمان دارد از دست میرود.وظیفه ما به عنوان مردم، به عنوان دلسوزان این آب و خاک اینست که بگوییم جنگ شده که شهرهای ما دارند به دست دیو پلیدی به اسم اعتیاد از دست میروند. در دست غول وحشتناک و ترسناکی به اسم اعتیاد که آرام و بیصدا پدر خانواده را اسیر میکند. بعد بچه خانواده را اسیر میکند. زن خانواده را اسیر میکند و پیش میرود و نابود میکند. حقیقت کار ما وظیفه ما به عنوان افرادی که مملکتمان را دوست داریم، عاشق این آب و خاک هستیم این است که بدانیم جنگی در صحنه معضلات اجتماعی رخ داده که نه تنها مفهوم عدالت را پاک کرده و از بین برده بلکه نقطه به نقطه کشور ما را به نابودی میکشد. ما نه به عنوان کسیکه شعار بدهد و دور بایستد، که بله کشور اینجوری و آنجوری شده، بلکه به عنوان کسیکه دلسوزانه میگوید من به این مسئله انتقاد دارم بیا باهم حلش کنیم ،در میدان هستیم، میگویم ما اولین نفر میرویم شما هم بیایید به ما کمک کنید. پس این مطالبه نمیتواند برچسب سیاهنمایی بگیرد. این بازگشت به عدالت؛ حقیقت مفهوم نام مولا علی (ع) است. اگر ما به عنوان کسانیکه میخواهیم پیرو مولا علی (ع) باشیم ازین مسئله بگذریم حق مفهوم عدالت و در حق مفهوم مولا علی (ع) ظلم کردیم. من خواهش میکنم از دوستانی که دلسوز این مملکت هستند و نسبت به جمعیت امام علی دچار سوء تفاهم شدند. همه اینجوری نیستند که دشمن جمعیت باشند ودارند علیه جمعیت کار میکنند. عدهای دچار سوءتفاهم شدند. خواهش میکنم این دوستان بیایند با توجه به وجدان با توجه به اخلاق، توجه بکنند که ما دنبال مطالبه عدالت هستیم. هرگز دنبال این نبودیم که خدایی نکرده دنبال رفتاری به اسم سیاهنمایی باشیم، این کلمه باعث میشود که دست ما برای اطلاع رسانی در باره اعتیاد و نابودی مملکت توسط دیو اعتیاد بسته شود. نمیخواهیم به مانند پزشکی که به بیمارش میگوید در معرض آسیب است و اون بیمار برعلیه پزشکش هجمه میکند، شاهد این باشیم که سربازان و سرداران این میدان سخت مورد هجمه و آزار قرار بگیرند. امیدوارم همه ما که کشورمان را دوست داریم دست به دست هم دهیم برای بازگشت به راه مولا علی و علی را تمام بخواهیم, علی را کامل بخواهیم با همه مفاهیمی که در وجود آن حضرت است مخصوصا کلمه عدالت.
دیدگاه خود را ثبت کنید
Want to join the discussion?Feel free to contribute!