خانه ایرانی دروازه غار

معرفی خانه ایرانی دروازه غار

سابقه حضور جمعیت امام علی در محله هرندی (دروازه غار) به دهه ۸۰ برمی‌گردد. برای اولین بار برخی از آیین های جمعیت امام علی مانند پیام مهر، شام عیاران، هفت سین برکت و… در این محله برگزار شد و پس از شناسایی های اولیه، خانه ایرانی (علم) دروازه غار در راستای  پیشگیری از ورود به آسیب‌های اجتماعی در کودکان و زنان و همچنین الگوسازی یک فعالیت موثر و عمل‌گرای اجتماعی،  در سال ۱۳۹۰ برپا شد.

این خانه از همان روز نخست فعالیت، به ارائه خدمات امدادی، آموزشی و مددکاری به کودکان محروم از تحصیل پرداخته است. این کودکان و نوجوانان در خانه ایرانی به فعالیت های آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی می‌پردازند. در ضمن با همکاری کمیته بهداشت و درمان جمعیت، خدمات درمانی و روان شناسی نیز به کودکان و خانواده‌های تحت پوشش ارائه می‌شود.

خانه ایرانی دروازه غار

تاریخچه و معضلات دروازه غار

محدوده دروازه غار، دروازه جنوبی ورود به تهران در زمان ناصرالدین شاه بوده که اسم محله هم از آن دروازه آمده که امروز به نام دروازه شهیدهرندی نام‌گذاری شده ولی همچنان به دروازه غار معروف است. در دهه‌های اخیر این محله پذیرای مهاجر از استانهای مختلف ایران و همچنین از کشور افغانستان بوده است و بدین سبب این محله پذیرای فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف است

با توجه به بالابودن تمرکز جمعیتی، کودکان و نوجوانان بسیاری در این محله حضور دارند و این می‌تواند پتانسیل قوی برای محله باشد. همچنین برخی خانواده‌ها از دیرباز ساکن این محله ها بوده‌اند. در این سال‌ها یکی از معضلات اساسی توزیع و مصرف مواد مخدر و معتادین بوده است که خود عامل بسیاری دیگر از معضلات این محل مانند فقر و کار کودک شده است.

معرفی تیم‌های خانه ایرانی دروازه غار:

بسیاری از کودکان و نوجوانان ساکن این محلات همانند دیگر کودکان دارای پتانسیل های بالای شخصیتی هستند اما درست کشف و دیده نشده‌اند و نگاه درستی به این محله‌ها و کودکان وجود ندارد. خانه ایرانی دروازه غار با این نگرش و با هدف مددکاری در بخش های آموزشی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، هنری، درمانی، پزشکی و… فعالیت دارد. بدین سبب این الگو می‌تواند نمود پیدا کند و تحت یک نگرش جامع کودکان به همراه خانواده‌هایشان و کل محله دیده می‌شوند.

تیم مددکاری خانه ایرانی دروازه غار شامل رابطین کودکان می­‌باشد که مسئول رصد کردن مسائل آموزشی، درمانی، ورزشی و… می­‌باشند. امور خانواده‌ها در طول سال توسط مسئولین این بخش بررسی و پیگیری می‌شوند.

تیم ورزشی فوتبال این خانه هر هفته تمرینات فوتبال را برای کودکان و نوجوانان این خانه تدارک دیده است تا فضای مناسبی برای استفاده از توانایی های کودکان در این زمینه فراهم شود.

تیم آموزش در تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه ها کلاس های درسی و جبرانی را به جهت تشویق کودکان به تحصیل و یادگیری بهتر دروس برگزار می کند تا در فضای آرامش کسب علم و رشد تحصیلی کودکان اتفاق بیفتد.

فعالیت آموزشی در خانه ایرانی دروازه غار

کلاس‌های هنر و فوق‌برنامه در خانه ایرانی دروازه غار اولویت و مرکزیت دارد چرا که مهارت‌آموزی و تربیت از طریق این کلاس‌ها می‌تواند بسیار عملی‌تر باشد. کلاس‌های کتابخوانی ، نقاشی ، زبان انگلیسی ، آواز ، عکاسی و تئاتر، کلاس‌های هنری هستند که در کنار تحصیل کودکان در این خانه برای آن‌ها برگزار میشود.

اجرای نمایش آرزوهای بال‌دار توسط دختران خانه ایرانی دروازه غار

اجرای نمایش آرزوهای بال‌دار توسط دختران خانه ایرانی دروازه غار

در حوزه کارآفرینی ، خانه ایرانی دروازه غار برای زنان سرپرست خانوار با توجه به توانایی های آنها امکان تولید و فروش کالاهایی همچون کیسه های دوست دار محیط زیست، کوله‌های ورزشی، کیف و… را ایجاد کرده است. در خانه اشتغال علاوه بر این وضعیت خانواده ها بررسی می­‌شود و در مواقع لزوم اقدامات درمانی و مددکاری برای آنها به صورت رایگان انجام می شود.

تیم پزشکی خانه ایرانی دروازه غار با هدف ارتقا سطح بهداشت فردی و جسمی کودکان و خانواده های تحت پوشش در این محله مشغول به فعالیت است. در این راستا فعالیت های غربالگری ، ارجاعات پزشکی و پیگیری آنها در دستور کار قرار دارد.

حدود 80 کودک و نوجوان در خانه علم و تیم فوتبال تحت پوشش قرار دارند.

محصولات خانه اشتغال دروازه غار در جشنواره محصولات کارآفرینی و بازارچه خیریه بوی عیدی در سال ۱۳۹۶

تصاویری از اجرای سرود کودکان و نوجوانان خانه ایرانی دروازه غار در هجدهمین، نوزدهمین و بیستمین آیین کوچه گردان عاشق

گزارش‌های فعالیت‌های خانه ایرانی دروازه غار

۱ پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    Want to join the discussion?
    Feel free to contribute!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *