خانه ایرانی پاکدشت

پس از برگزاری آیین کوچه‌گردان عاشق در تیر ماه سال ۱۳۹۳ در شهرستان پاکدشت و به تبع آن مشاهده‌ی سایه‌ی سنگین فقر اقتصادی بر مناطق حاشیه‌نشین، حضور گسترده‌ی کودکان محروم از تحصیل، اعم از کودکان ایرانی و کودکان اتباع مهاجر (چه قانونی و چه غیرقانونی)، آمار بالای کودکان زباله‌گرد، وجود کودکان بدون‌شناسنامه، وسعت و پراکندگی بالای مناطق درگیر با مشکلات و طیف گستردۀ معضلات فرهنگی-اجتماعی، اعضای جمعیت امام علی(ع) را بر آن داشت تا در راستای حمایت از حقوق کودکان در اندیشه‌ی راهکاری غیرموقت و بلندمدت باشند. لذا طرح اولیۀ راه‌اندازی خانه ایرانی پاکدشت توسط اعضای داوطلب جمعیت شکل گرفت.

خانه ایرانی پاکدشت در محله قوهه

به همین منظور نخستین مرکز جمعیت امام علی (ع) در شهرستان پاکدشت در دی ماه سال ۱۳۹۳ در منطقه فرون‌آباد تاسیس شد که میزبانی از ۴۰ کودک تحت پوشش را برعهده داشت. تمرکز اصلی اعضا در این مرکز بر روی آموزش کودکان محروم از تحصیل و ارتباط با سازمان‌های مسئول بود. در کنار آموزش کتاب‌های درسی، آموزش‌های هنری، ورزشی و خدماتی نظیر خدمات درمانی، حقوقی، روان‌شناسی، مددکاری و… به کودکانِ تحت پوشش ارائه می‌شد.

خانه ایرانی پاکدشت در منطقۀ فرون‌آبادخانۀ ایرانی پاکدشت در منطقۀ فرون‌آباد

در اوایل سال ۱۳۹۵ خانه ایرانی پاکدشت به مکانی تازه در محله‌ی قوهه در شهرستان پاکدشت منتقل شد. تا پیش از این، تعداد کودکان تحت پوشش خانه ایرانی پاکدشت به ۱۵۰ نفر رسیده بود که با تغییر مکان و افزایش ‌ظرفیت و امکانات، تعداد کودکان تحت پوشش نیز افزایش یافت و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کودک در خانه ایرانی پاکدشت که از شهر پاکدشت و روستاهای اطراف پاکدشت مانند روستای جیتو به این خانه می‌آیند میزبانی می‌شوند.

خانۀ ایرانی پاکدشت در محلۀ قوهه

خاه ایرانی پاکدشت محله قوهه

حضور خانه ایرانی پاکدشت در جشنواره محصولات کارآفرینی و بازارچه خیریه بوی عیدی در سال ۱۳۹۴

حضور خانه ایرانی پاکدشت در جشنواره بوی عیدی سال 1395

هنر پته دوزی دختران هنرمند خانه ایرانی پاکدشت

پته دوزی کرمان پته دوزی هنر دختران خانه ایرانی پاکدشت

مشاهده گالری تصاویر پته دوزی

شاهنامه‌خوانی دختران نوجوان هنرمند خانه علم پاکدشت در خانه هنر جمعیت امام علی

تیم‌های خانه ایرانی پاکدشت

تیم سرمایه انسانی:

تیم سرمایۀ انسانی با مسئولیت جذب، تخصیص، انگیزش و به طور کلی فعال کردن نیروهای داوطلب به عنوان یک بازوی استراتژیک برای کمک به مدیریت خانه علم تشکیل شد. چشم‌انداز گروه سرمایه انسانی خانه ایرانی پاکدشت، تشکیل شبکه‌ای منسجم از افراد به خصوص ساکنین منطقه پاکدشت است که با شکوفایی استعدادهای بالقوه و دستیابی به خودباوری و پذیرفتن مسئولیت اجتماعی خود، اقدام به ریشه‌یابی معضلات اجتماعی کنند و در کنار هم برای ساختن جامعه‌ای بهتر تلاش کنند. مأموریت این گروه، فعال‌سازی سرمایه‌های انسانی داوطلب از طریق فعالیت‌هایی نظیر جذب و پذیرش، آموزش، تخصیص، انگیزش، تعریف روابط سازمانی، ارزیابی عملکرد، بالفعل کردن توانمندی افراد داوطلب، توسعۀ انسانی، آگاهی بخشی و رشد اندیشه‌ی داوطلبان است.

در حوزه جذب اعضای جدید تیم سرمایه انسانی پاکدشت با برگزاری جلسات معارفه در طول سال، سعی در جذب اعضای جدید و تزریق آن‌ها به تیم‌ها و بخش‌های مختلف خانه ایرانی پاکدشت دارد. در بخش آموزش، تیم سرمایه انسانی با همکاری سایر تیم‌ها برای بهبود فضای آموزشی خانه ایرانی تلاش می‌کند. با ساختن بستر مناسب روابط انسانی اعضا با سرتیم‌های خانه ایرانی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی این مهم محقق می‌گردد. در قسمت ارتقا اعضا، تیم سرمایه انسانی با همکاری سایر تیم‌ها سعی در افزایش مسئولیت‌های اعضا و استفاده بهینه از پتانسیل‌های سرمایه‌های انسانی دارد.

تیم سرمایه انسانی پاکدشت با تزریق نیرو به تیم‌های مختلف از جمله آموزش، تدارکات، روابط عمومی، روان‌شناسی و… سعی در ایجاد تعامل سازنده با سایر تیم‌ها برای بهبود ساختارهای خانه ایرانی پاکدشت دارد. ضمن آن که با درخواست نیرو از سرمایه انسانی کل جمعیت سعی در پر کردن خلاهای موجود دارد. هم‌چنین در جلسات مشترک با اعضا سرمایه انسانی سایر خانه‌ها و اعضا سرمایه انسانی کل جمعیت سعی در انتقال تجربه و آموختن از تجربیات دیگران دارد.

تیم شناسایی:

شاید بتوان این طور عنوان کرد که فعالیت‌های تیم شناسایی نقطۀ آغاز فرآیندی است که بسیاری از خدمات خانۀ ایرانی براساس آن ارائه می‌شود. در واقع تیم مددکاری براساس شناسایی‌های صورت گرفته توسط تیم شناسایی، اقدام به  نیازسنجی از مددجویان کرده و طیفی از خدمات موردنیاز را برای آنان تعریف می‌کند. هم‌چنین در صورت لزوم بخشی از شناسایی‌های صورت گرفته به سایر سمن‌ها در پاکدشت ارجاع داده می‌شود. فعالیت تیم شناسایی، پایۀ اصلی در اجرای آئین‌های جمعیت امام علی(ع) است. به ویژه آئین کوچه‌گردان عاشق و کعبۀ کریمان.

شناسایی‌ها به صورت هفتگی انجام می‌گیرد، برخی از این شناسایی‌ها شامل  خانواده‌هایی است که از طرق مختلف و خارج از مجموعه به خانۀ ایرانی پاکدشت معرفی شده‌اند، برخی نیز دربرگیرندۀ خانواده هایی است که خودشان به خانۀ ایرانی پاکدشت مراجعه کرده و درخواست کمک  دارند. ضمن اینکه بخش دیگری از شناسایی‌ها به واسطۀ مشاهدات اعضای داوطلب جمعیت در محلات مورد نظر صورت می‌گیرد. به عنوان مثال کودکان کاری که در خیابان دیده می‌شوند و وضعیت مطلوبی ندارند، از سوی تیم شناسایی مورد توجه قرار میگیرند. بعد از مراجعه به منزل فرد و پرکردن فرم شناسایی با مشورت تیم مددکاری تصمیم گیری در مورد خانواده صورت می‌گیرد. تصمیم‌گیری شامل ارائه خدمات پزشکی، کیسه مواد غذایی، لوازم تحریر، لباس، لوازم منزل، درخواست کمک از خیر، خدمات حقوقی، ثبت نام مدرسه و در انتها حضور در خانه علم یا معرفی به سمن‌های دیگر است . در صورتی که فرد یا خانوادۀ شناسایی‌شده جزء هیچ کدام از موارد ذکرشده قرار نگیرد پرونده او بایگانی می‌شود.

تیم مددکاری:

از مهم‌ترین و محوری‌ترین گروه‌های فعال در خانۀ ایرانی پاکدشت، تیم‌مددکاری خانه است که تصمیمات اصلی در مورد نوع و نحوۀ ارائۀ خدمت به مددجویان را بر عهده دارد. به طور عمده وظایف تیم مددکاری خانۀ ایرانی پاکدشت را می‌توان در محورهای زیر خلاصه کرد:

  • ارتباط با كودك وخانواده وتسهيل‌گری مسائل
  • تعامل با نهادهای دولتی ومطالبه‌گری (بهزيستی ؛ فرمانداری ؛نيروی انتظامی و..)
  • مستندسازی فعالیت‌ها
  • پرورش نيروی مددكار
  • برگزاری كارگاه‌های ارتباطی آموزشی و پيشگيری (اعتياد ؛خودمراقبتی و…)
  • برگزاری جلسه با مادرو پدرها
  • تلاش در جهت كاهش و رفع معضلات و آسيب‌های سطح خانواده ومحله (وشهرستان )

گزارش تیم مددکاری خانه ایرانی پاکدشت در سال ۱۳۹۸
تیم مددکاری خانه ایرانی پاکدشت طی فعالیت خود در سال ۱۳۹۸ از ۱۱۵ خانواده ۶۰ گزارش تهیه کرده است. هدف از اين بازدیدها رصد وضعیت مددجو، مشاهده شرایط خانواده از نزدیک، حمایت معنوی از خانواده در شرایط سخت (مثل از دست دادن عزیزان و يا به هنگام بیماری های سخت)، ثبت تغییر آدرس مددجو و تهیه گزارش از وضعیت مالی و کمبود امکانات منزل بوده است که با بررسی های انجام شده منجر به دریافت کیسه مواد غذایی، دریافت کالای مورد نیاز، دریافت کمک هزینه درمان، دریافت کمک هزینه اجاره بها، دریافت خدمات مشاوره ای و سایر خدمات حمایتی شده است.

قابل ذکر است مجموع ساعت صرف شده برای تهیه گزارشات توسط اعضای داوطلب حداقل ۱۳۰ ساعت برآورد شده است.

تیم آموزش:

فلسفه‌ی وجودی تیم آموزش در خانه‌ی ایرانی پاکدشت، ایجاد فرصت برابر آموزشی برای تمام کودکان است؛ به گونه‌ای که کودکان محروم، آسیب دیده یا در معرض آسیب منطقه از نظر فرصت‌های آموزشی که شامل آموزش عمومی، هنری یا ورزشی میشود با سایر کودکان در شرایط برابری قرار بگیرند و به اندازه‌ی آن‌ها فرصت شناخت و شکوفایی استعدادهای خود را داشته باشند. این آموزش‌ها در سه دستۀ کلی قرار می‌گیرند:

الف- بهره‌مندی از آموزش عمومی (تحصیل): به این منظور تلاش میشود تا جای ممکن کودکان تحت پوشش خانه ایرانی پاکدشت که از طریق تیم شناسایی و مددکاری معرفی میشوند، در مدارس دولتی ثبت نام شوند و از برنامه‌ی همگانی تحصیلی کشور برخوردار شوند. در غیر این صورت اگر به دلیل مشکلاتی چون کبر سن یا فقدان مدارک هویتی از ثبت نام در مدارس بازبمانند، با استفاده از مربیان داوطلب در خانه ی ایرانی امکان تحصیل آموزش عمومی برایشان فراهم میشود.

ب- بهره‌مندی از آموزش‌های مهارتی: برای این که مسائلی چون فقر، ناآگاهی یا ناتوانی سرپرست مانع کشف و بروز علاقه و استعدادهای کودکان تحت پوشش نشود، تیم آموزش خانه ایرانی پاکدشت تلاش می کند که دسترسی این کودکان را به کلاس‌های مهارتی ( هنری، کامپیوتر، زبان و … ) فراهم کند. این بخش  شامل استعدادیابی، برگزاری کلاس با مربیان داوطلب یا معرفی به مراکز همکار و ارزیابی نتیجه است.

ج- بهره‌مندی از آموزش‌های ورزشی: تیم آموزش خانه ایرانی پاکدشت خود را ملزم میداند که به منظور فراهم نمودن رشد جسمی، اخلاقی و تفریح سالم برای کودکان تحت پوشش، برای  هر کودک متناسب با سن، علاقه و استعدادش امکان فعالیت در حداقل یک رشته‌ی ورزشی را فراهم کند. در این راه از تیم ‌های ورزشی خود که توسط مربیان داوطلب تشکیل میشود و همکاری و کمک باشگاه‌های ورزشی سطح شهرستان پاکدشت استفاده میکند.

تیم روانشناسی

مشکلات اقتصادی، کودک آزاری، زندگی در کنار والدین معتاد یا بزهکار، فقر فرهنگی، کودک همسری و سایر معضلات، کودکان، نوجوانان و زنان را در معرض آسیبهای بسیار قرار میدهد. افسردگی، خشونت، نقض قوانین و احتمال روی آورن به اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی از تبعات این مشکلات است. تیم مددکاری با رصد مستمر افرادِ در معرض آسیب و ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی سعی میکند تا از این آسیب‌ها پیشگیری و یا شدت آنها را کاهش دهد.

تیم درمان و بهداشت

تیم بهداشت و درمان خانۀ ایرانی پاکدشت به طور کلی وظیفۀ پایش سلامت کودکان تحت پوشش و نیازسنجی آن‌ها در حوزۀ سلامت را برعهده دارد. اصلی‌ترین بخش‌های این تیم، بخش بهداشت و بخش درمان را شامل می‌شود که به طور خلاصه شرح وظایف زیر را بر عهده دارند:

1.بهداشت

1-1. واحد اموزش

  • برگزاری کارگاه های مختلف برای سنین متفاوت نظیر کارگاه اچ ای وی
  • اگاهی بخشیدن در زمینه ی سلامت جسم وروان
  • نصب پوسترهای آموزشی
  • تهیه ی بروشورهای آموزشی

2-1. واحد سلامت

  • بررسی وضعیت بهداشت فردی و عمومی
  • برگزاری اردوهایی در حوزه ی اموزش بهداشت
  • بررسی وتهیه‌ی لوازم شخصی برای بچه ها
  • آموزش وتهیه‌ی مکمل های دارویی

2.درمان

1-2. روابط عمومی

  • جذب پزشکان
  • شناسایی پزشکان
  • برنامه ریزی حضور پزشکان
  • ادرس وشماره تماس پزشکان

2-2. بایگانی

  • رسیدگی به گزارشات روزانه
  • گزارش عملکرد ماهیانه
  • تهیه گزارشات مالی
  • ثبت گزارشات
  • بررسی داده های اماری ونمودارها

3-2. اموراداری

  • نوبت گیری
  • هماهنگی برای همراه بیمار
  • هماهنگی باخانواده ها
  • هماهنگی با تیمهای پشتیبان

تیم روابط عمومی

تیم روابط عمومی خانۀ ایرانی پاکدشت به طور کلی وظیفۀ اطلاع‌رسانیِ برنامه‌ها، آئین‌ها و مراسمات خانۀ ایرانی، تبلیغات و طرح‌های تامین مالی و نیز پاسخگویی به سوالاتِ مراجعه‌کنندگان را به عهده دارد. ضمن اینکه مدیریت حساب‌های اینترنتی خانۀ ایرانی در شبکه‌های مجازی نیز در اختیار تیم روابط عمومی قرار دارد.

تیم مالی

تمامی هزینه‌های مربوط به خانه‌های ایرانی جمعیت امام علی (ع) با همیاری مردم نیکوکار تهیه می‌شود. مدیریت منابع مالی، تأمبن هزینه و تهیۀ اقلام مورد نیاز برای پیشبرد برنامه‌های خانه ایرانی و جلوگیری از هدر رفتن کمک‌های خیرین بر عهدۀ تیم مالی گذاشته شده است. فاکتور تمامی هزینه‌ها و کمک‌های دریافتی به صورت ماهانه به دفتر مرکزی جمعیت گزارش داده می‌شود.

تیم کارآفرینی

تیم‌کارآفرینی خانۀ ایرانی پاکدشت با هدف توانمندسازی نوجوانان تحت پوشش خانه راه‌اندازی شد. این تیم درنظر دارد تا با افزایش مهارت‌های نوجوانان خانۀ ایرانی پاکدشت، علاوه بر ایجاد جریان درآمدی برای آن‌ها و افزایش عزت نفس، آن‌ها را از محیط‌های پرآسیبی که در آن مشغول به کار هستند خارج کرده و شرایط شغلی مناسب‌تری را ایجاد کند. در حال حاضر تمرکز تیم کارآفرینی روی دو موضوع عروسک‌سازی و پته‌دوزی است که در این راستا علاوه بر کلاس‌های آموزشی، اقدام به فروش محصولات ساخت دست نوجوانان می‌کند.

تیم تدارکات

تیم تدارکات فعالیت‌های خود را در قالب تهیۀ اقلام و ملزومات موردنیاز و نیز تعمیرات ضروریِ خانۀ علم دنبال می‌کند. تداوم فعالیت‌های داوطلبانۀ اعضا به طور کامل وابسته به فعالیت‌های تیم تدارکات است، چراکه در صورت فراهم نشدن ملزومات و لجستیک خانۀ علم، عملاً اعضا از انجام هرگونه فعالیتی بازخواهند ماند.

تیم مستندسازی

تیم مستندسازی به طور کلی وظیفۀ جمع‌آوری و ثبت داده‌ها، شناسایی و مستندسازی فعالیت‌ها و فرآیندها ، تهیه و مکتوب کردن گزارش عملکرد خانه ایرانی پاکدشت را به عهده دارد. مستندسازی فرآیندها یکی از روش‌ها جهت پایش مستمر و بهبود عملکرد انواع سازمان‌هاست. به طور کلی این وظایف را میتوان اینگونه تقسیم‌بندی کرد:

1- پایگاه داده

  • دسته‌بندی مناسب داده‌ها جهت تسهیل در دسترسی
  • یکپارچه‌سازی داده‌های پراکنده
  • پیاده‌سازی، تسهیل و منظم‌کردن فرآیند ثبت داده‌ها
  • مدیریت فضای ابری داده‌ها

2- ساختار خانه و تیم‌ها

  • ثبت و بروزرسانی ساختار خانه علم پس از تصویب
  • شناسایی تمامی فعالیت‌ها و فرآیندهای خانه و تیم‌ها با همکاری اعضای تیم‌ها
  • تهیه و مکتوب کردن دستورالعمل‌ها، آئین‌نامه‌ها، قوانین، چک‌لیست‌ها، شرح وظایف و …

3- گزارش عملکرد

  • تهیۀ فرمت گزارش‌دهی تیم‌ها جهت استفاده در گزارش عملکرد خانه
  • پیگیری و جمع‌آوری گزارش عملکرد تیم‌ها
  • مکتوب کردن گزارش عملکرد خانه در قالب گزارش 6 ماهه و سالانه
  • گزارش‌دهی فصلی برای اسپانسرهای کودکان تحت پوشش

تصاویری از لیگ فوتبال پرشین پسران خانه ایرانی پاکدشت

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *