آمار موارد کودک آزاری در مناطق حاشیه

دبیرخانه کودک آزاری جمعیت امام علی از تابستان ۱۳۹۸ به ثبت و جمع‌آوری اطلاعات و رسیدگی مددکاری-حقوقی موارد کودک آزاری که در سکونتگاه‌های فقیرنشین از آن مطلع می‌شود می‌پردازد. آمارهای زیر نتایج ۲۴ پرونده کودک آزاری از سراسر کشور، در پاییز و زمستان ۱۳۹۸ می باشد. نتایج آمارها تأمل‌برانگیز است.

سری اول آمار موارد کودک آزاری در مناطق حاشیه:

سری دوم آمار موارد کودک آزاری در مناطق حاشیه:

مشاهده می‌شود در بیش از ۸۰٪ موارد کودک آزاری پدر و مادر درگیر اعتیاد می‌باشند. در نتیجه اعتیاد نقش عاملی مهمی در کودک آزاری در محلات حاشیه ایفا می‌کند. همچنین بیش از ۵۰٪ کودکان حاضر هستند برای شکایت به مراکز پلیس و دادسرا بیایند. مددکاران و مربیان جمعیت نیز بیش‌تر از طریق مشاهدات علائم، متوجه کودک آزاری شده‌اند.

سری سوم آمار موارد کودک آزاری در مناطق حاشیه:

در تمامی پرونده‌ها والدین و مراقبین کودک از مسئله کودک آزاری مطلع هستند. همچنین در 80% از پرونده‌ها، کودک برای عدم افشای کودک آزاری تهدید شده است. در نمودار مشخصات آزارگر مشاهده می‌شود که بیش از 60% آزارگران دارای اعتیاد و سابقه جرم می‌باشند.

سری چهارم آمار موارد کودک آزاری در مناطق حاشیه:

آمارها نشان می‌دهند که خدماتی که نیروی انتظامی (پلیس 110) و سازمان بهزیستی (اورژانس اجتماعی) نوع نیاز و نوع آسیب‌های کودکان را در این محلات پوشش نمی‌دهد. و نیاز است تا نوع خدمات در این محلات با نوع نیاز تطابق داشته باشد. به طور مثال ساعت کاری اورژانس اجتماعی در برخی از مناطق که آمار بالای کودک آزاری دارد به صورت محدود است.

همچنین در حدود نیمی از خانواده‌ها حاضر نیستند برای شکایت به دادسرا بیایند. در نمودار انواع کودک آزاری عاطفی، مشاهده می‌شود که ترساندن و آزارهای کلامی شدید بیش‌تر آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

۲ پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    Want to join the discussion?
    Feel free to contribute!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *