عملکرد اورژانس اجتماعی با واقعیت مسئله کودک‌آزاری هم‌خوانی ندارد

مسئول خانه علم جمعیت امام علی (ع) گفت:
به نظر می‌رسد در مشهد و در سراسر کشور سیستم و عملکرد اورژانس اجتماعی با واقعیت مسئله کودک آزاری هم‌خوانی ندارد.
مهلا گلمکانی در گفت‌و‌گو با ایسنا- منطقه خراسان اظهار کرد: جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی(ع) یک سازمان مردم نهاد، کاملا مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی می‌باشد که در سال ۱۳۷۸ به صورت رسمی با شماره ۱۹۰۶۱ به ثبت رسید و فعالیت خود را با مجوز رسمی از وزارت کشور دنبال می‌کند. این جمعیت در سال ۲۰۱۰ موفق به اخذ مقام مشورتی در شورای امور اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد شده است. جامعه هدف جمعیت امام علی را کودکان و زنان آسیب دیده تشکیل می‌دهند.وی با اشاره به فعالیت های انجام شده توسط جمعیت امام علی(ع) گفت: علاوه بر برگزاری طرح ها و آیین های ملی و مذهبی، تا کنون ۳۴ خانه ایرانی در کشور تاسیس کرده‌ایم. این خانه‌ها در مشهد در محله‌های قلعه ساختمان، طبرسی شمالی، قلعه خیابان و همت آباد قرار دارد. و در آن خدمات آموزشی، ورزشی، مهارت آموزی، مددکاری، روانشناسی، حقوقی، پزشکی، کارآفرینی و اشتغال زایی ارائه میشود. تعداد افراد تحت پوشش جمعیت امام علی(ع) در مشهد حدود 300 نفر و در سراسر ایران حدود 4000 نفر هست.
گلمکانی بیان کرد: موضوعاتی از قبیل ورود به خانه، سلب حضانت و بازپس‌گیری فرزند توسط خانواده از طرف قوه قضاییه و بهزیستی ساز و کار هایی دارد که در آن خلا‌هایی وجود دارد که باید رفع شود. ما در جمعیت امام علی موارد مستندی داریم که وجود و نیاز فوری به رفع این خلاها را ثابت میکند. این مستندات را به طرق مختلف از جمله در نشست کودک‌آزاری اخیر ارائه کردیم.
وی تشریح کرد: در سمینار کودک‌آزاری بهمن 96 در دانشگاه تهران، طرحی با عنوان شورای عالی کودک مطرح کردیم که لازم می‌بینیم که در بالاتر
ین سطح و با اختیارات وسیع تشکیل شود و ان جی او ها در این طرح دارای نقش اصلی و اثرگذار و تعیین کننده باشند. تسریع در تصویب لایحه ی حمایت از کودک و نوجوان نیز مطالبه ی جدی ماست.
گلمکانی افزود: به نظر میرسد در مشهد و در سراسر کشور سیستم و عملکرد اورژانس اجتماعی با واقعیت مسئله کودک آزاری هم‌خوانی ندارد.  همچنین برنامه‌های اجتماعی- فرهنگی شهرداری ها متناسب با مناطق حاشیه شهر تعریف نشده است. برای مثال هزینه‌های سالن‌های ورزشی، زمین چمن و کارگاه‌های آموزشی به قدری بالاست که توان و تمایل پرداخت توسط ساکنین وجود ندارد و در برخی محله های حاشیه نشین سالن های ورزشی وجود دارد که به دلیل هزینه بالا خالی از افراد است.شهرداری چه برنامه ای برای ترغیب استفاده ساکنین محلات حاشیه نشین از این امکانات دارد؟
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات افرادی که فاقد اوراق هویت هستند بیمه‌ی ایشان هست و بدون بیمه نمی‌توانند در تیم های ورزشی، کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی حضور پیدا کنند و این‌ها خشونت را بازتولید می‌کند و تعداد این افراد در محلات حاشیه‌نشین مشهد کم نیست. یکی از مطالبات فعالین اجتماعی که از شهرداری‌ها و
جود دارد؛ اختصاص ده الی بیست درصد از تابلو‌های تبلیغاتی و فضای تبلیغاتی به پیام‌های اجتماعی است. نحوه رفتار با کودکان کار، گزارش کودک‌آزاری و خشونت خانگی، موضوعاتی هستند که می‌تواند در س
طح شهر و فضای تبلیغاتی قرار گیرد که البته باید توسط ان جی او‌ها تایید شود. ما در سال های گذشته در شهرداری تهران مواردی را داشتیم
گلمکانی اضافه کرد: یکی از دلایل برگزاری نشست کودک‌ آزاری این است که هنوز  رسیدگی به معضل کودک آزاری در اولویت نهاد‌ها و ارگان‌ها نیست. که محتوای بسیار نامناسبی را نسبت به کودکان کار در تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر به کار برده بود.
دبیر نشست کودک‌آزاری افزود: این نشست با هدف دعوت به تعامل و بررسی نقش سازمان های مختلف در مسئله ی کودک آزاری برگزار شد.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این نشست عنوان شد، طرح نماد وزارت آموزش و پرورش است که البته خلا هایی هم دارد ولی در صورت درست اجرایی شدن می‌تواند نتایج قابل قبولی داشته باشد. متاسفانه در حاشیه شهر با مسئله‌ ی محرومیت از تحصیل مواجه هستیم .مشکل قانونی ثبت‌نام کودکان افغان برای تحصیل تا حدودی رفع شده اما در این مناطق با فضای ناکافی مدارس نیز روبه‌رو هستیم .از سویی دیگر بحث ثبت نام کودکان بلوچ فاقد اوراق هویت را داریم که علی‌رغم وعده‌های داده شده، همچنان تعداد زیادی از این کودکان هنوز محروم از تحصیل مانده اند. و طرح نماد هم برای این افراد اجرا نمی‌شود. حال این افراد باید کجا و کی آموزش های خودمراقبتی را فرابگیرند؟ محرومیت از تحصیل این افراد مشکلی بین بخشی است و متاسفانه هر ارگان این مسئله را به عدم همکاری ارگان دیگر ربط داده و شانه خالی میکند.

منبع 

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *