اطلاعیه‌ها و یادداشت‌ها در خصوص بازداشت موسس جمعیت امام علی و دو تن از اعضای هیئت مدیره آن در تیر ماه سال ۱۳۹۹

سوالات متداول در خصوص وضعیت جمعیت امام علی (ع)

 

آیا جمعیت امام علی (ع) هنوز فعال است؟

بله. در اسفند ۱۳۹۹ شعبه ۵۵ حقوقی روابط بین‌الملل مجمع قضایی شهید بهشتی تهران به ریاست قاضی سلمان پورمریدی بنا به دادخواست وزارت کشور طی دادنامه‌ای رأی به انحلال جمعیت امام علی (ع) داد، اما این رأی بدوی و غیرقطعی بوده و از آن تجدیدنظرخواهی شده است. لذا آخرین وضعیت این سازمان مردم‌نهاد به این صورت است که هنوز منحل نشده و کماکان به فعالیت‌های خود در راستای قبلی ادامه می‌دهد.

سرنوشت بازداشت‌شدگان جمعیت امام علی (ع) چه شد؟

شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امام علی، کتایون افرازه عضو هیات امنا و مرتضی کی‌منش عضو هیات مدیره این سازمان مردم‌نهاد که در ابتدای تیر ماه ۱۳۹۹ دستگیر شده بودند، هم اکنون به قید وثیقه آزاد هستند و پرونده‌ی آن‌ها در مرحله‌ی تحقیقات مقدماتی قرار دارد.
زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت نیز که مدتی پس از این سه نفر تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده بود، در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است.
علاوه بر این، چند تن دیگر از اعضای فعال جمعیت نیز تاکنون چند نوبت در ارتباط با فعالیت‌هایشان در جمعیت به عنوان مطلع و متهم احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

آیا جمعیت امام علی به اتهامات مطرح شده پاسخی داده است؟

در همان روزهای نخست پس از دستگیری، متاسفانه خلاف اصول بنیادین قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر اصل برائت و محرمانه بودن تحقیقات مقدماتی و پیش از آن که حتی یک مورد از اتهامات در برابر دادگاه اثبات شده باشد، برخی از رسانه‌ها شروع به ناسزاگویی، افترا و دروغ‌پراکنی علیه این سازمان و اعضایش کردند. جمعیت امام علی (ع) نیز در راستای قانون به این اتهامات پاسخ داد. متاسفانه برخی از این رسانه‌ها، بر خلاف تکلیف مقرر در ماده ۲۳ قانون مطبوعات، از انتشار جوابیه‌های جمعیت امتناع کردند یا آن‌ها را به صورت ناقص منتشر نمودند.

آیا حساب‌های جمعیت امام علی باز است و مردم می توانند کماکان کمک‌های نقدی خود را واریز کنند؟

بله. تمام حساب‌های جمعیت امام علی در حال حاضر باز است و مردم نیکوکار کشورمان می‌توانند از طریق شماره حساب‌های رسمی اعلام شده در سایت و شبکه‌های اجتماعی جمعیت، کمک‌های خود را با هدف بهبود زندگی حاشیه‌نشینان به این سازمان مردم‌نهاد اهدا کنند.


اطلاعیه‌ها

شارمین میمندی نژاد با قرار وثیقه آزاد شد.

 

اطلاعیه شماره ۱

گزارش روابط عمومی جمعیت امام علی (ع) در مورد بازداشت روز گذشته‌ی شارمین‌میمندی‌نژاد، موسس جمعیت، ‌مرتضی کی‌منش و کتایون افرازه، از اعضای هیات مدیره‌ی جمعیت امام علی (ع) توسط نیروهای امنیتی (۲ تیر ۱۳۹۹)

ساعت ۴ بعدازظهر دیروز (۱ تیر ۹۹)، دو گروه از نیروهای ضابط قضایی به همراه حکم، به شکایت قرارگاه ثارالله سپاه، به صورت موازی به منزل آقای شارمین میمندی‌نژاد (موسس جمعیت امام علی) و یکی دیگر از اعضای جمعیت وارد شدند. اتهام مندرج در حکم بازداشت آقای میمندی نژاد توهین به رهبر انقلاب و همچنین بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و همچنین اتهام مندرج در احکام آقای مرتضی کی‌منش و خانم کتایون افرازه اقدام علیه امنیت ملی می‌باشد.

منزل آقای میمندی‌نژاد به صورت کامل به مدت بیش از چهار ساعت مورد تفتیش قرار گرفت و همه‌ی وسایل الکترونیکی (مانند موبایل و لپ‌تاپ) و دست‌نوشته‌های ایشان ضبط شد. نیروهای امنیتی بعد از تفتیش کامل منزل آقای میمندی‌نژاد، با ایشان به دفتر جمعیت رفتند و آن محل را به صورت کامل مورد بازرسی قرار دادند. دوربین‌های این دفتر توسط این نیروها از کار انداخته شد، همه‌ی مدارک مالی و اداری که در دفتر جمعیت وجود داشت به علاوه‌ی کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها و سرورها، همگی از آن مکان منتقل شدند.

به طور همزمان آقای کی‌منش در خانه یکی از اعضای جمعیت بازداشت شد و دست‌نوشته‌های او نیز ضبط گردید. در زمان ورود به خانه‌ای که آقای مرتضی کی‌منش در آن حاضر بودند، نیروهایی امنیتی متوسل به خشونت و ضرب و شتم شدند و حکم قضایی مورد ادعای ایشان برای تفتیش خانه به صورت کامل مشاهده نشد.این افراد از او خواستند که با نامزد خود، خانم کتایون افرازه (عضو دیگر جمعیت امام علی) تماس بگیرد که وی از این کار امتناع ورزیده؛ اما به دلیل اینکه کتایون افرازه خود نگران شده به همراه خواهرش به آنجا مراجعه می‌کند و او نیز بازداشت می‌شود. پس از بازداشت، نیروهای امنیتی به همراه آقای کی‌منش و خانم افرازه به خانه‌های خانواده‌هایشان مراجعه کرده و آنجا را نیز مورد تفتیش و بررسی قرار دادند.

هم‌چنین به همسر آقای میمندی‌نژاد، خانم زهرا رحیمی (مدیرعامل جمعیت امام علی)، گفته شد که امروز (دوشنبه، ۲ تیر ۹۹) به دادسرای شهید مقدس در زندان اوین مراجعه کند و پی‌گیر وضعیت همسر خود باشند. همسر آقای میمندی‌نژاد، به همراه خانواده‌های آقای کی‌منش و خانم افرازه و جمعی از اعضای جمعیت، امروز ۲ تیرماه، جهت پی‌گیری وضعیت آنها از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر در دادسرای زندان اوین حضور یافتند تا با ارائه‌ی وثیقه (پس از تفهیم اتهام) نسبت به آزادی آن‌ها اقدام کنند؛ ولی این مساله، طبق قرار قبلی اتفاق نیفتاد و مشخص نشد که آقایان میمندی‌نژاد و کی‌منش و خانم افرازه در چه مکانی هستند و عملا هیچ‌گونه پاسخ‌گویی رسمی در این مورد صورت نگرفت.

در مورد این پرونده در حال حاضر، هیچ قرار جدیدی تعیین نشده و وکیلی که جمعیت معرفی کرده است، مورد قبول مراجع قضایی قرار نگرفته؛ در مورد انتخاب وکیل اعلام گردید که حتما باید مطابق ماده‌ی ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، از میان وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید قوه‌ی قضاییه می‌باشند، انتخاب شود. این بدان معناست که عملا حق انتخاب وکیل به صورت آزادانه وجود ندارد.

این مسائل همگی در شرایطی اتفاق افتاد که هیچ اخطار یا ابلاغیه‌ای قبل از ورود به خانه‌ی شخصی اعضای جمعیت امام علی انجام نشده بود و این مسایل به صورت کاملا غیرمنتظره اتفاق افتاد. از نظر جمعیت امام علی، این شکل اجرای احکام و این اتهامات بی‌پایه و اساس، تنها بهانه‌ای برای ورود به منزل اعضای جمعیت و دفتر این نهاد مردمی برای جمع‌آوری اطلاعات است تا بر پایه‌ی این اطلاعات احتمالی، اتهامات بعدی پایه‌ریزی شود.

جمعیت امام علی با بیش از ۲۰ سال سابقه‌ی فعالیت در محروم‌ترین محلات و حاشیه‌ترین نقاط، تاکنون هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته و این قبیل اتهامات کاملا بی‌پایه و اساس می‌باشد. در ضمن، جمعیت برای این فعالیت‌ها همه‌ی مجوزهای قانونی را پیش‌تر اخذ کرده و کاملا در چارچوب قانون به فعالیت خود می‌پردازد.

جمعیت امام علی (ع) خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط این سه عضو خود می‌باشد و هیچ‌گونه پرونده‌سازی و تهمتی را در این باره قابل قبول نمی‌داند؛ که اساسا خدمت به محرومان جامعه و کودکان بی‌پناه بر اساس سیره‌ی مولا علی (ع) نباید منجر به بازداشت و تحت تعقیب قرار گرفتن افراد نیک‌خواه جامعه شود و چنین افرادی بر اساس ارزش‌های والای انسانی، در زمینه‌ی رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر، باید همواره مورد حمایت و تشویق همه‌ی بخش‌ها قرار گیرند؛ و نه در معرض تهدید و بازداشت. هم‌چنین جمعیت امام علی اعلام می‌کند این نهاد مردمی در راستای منافع کودکان محروم ایران و در راستای منافع ایران کار کرده و هیچ‌گونه عمل خلافی انجام نداده است‌.

روزی کودکان محروم این شهر به خوبی و به روشنی، بر صدق و صفای اعضای این سازمان مردم‌نهاد شهادت خواهند داد.


وضعیت دفتر جمعیت امام علی پس از حضور نیروهای امنیتی، بامداد ۲ تیر ۹۹

[مشاهده فیلم در یوتیوب]

نیروهای امنیتی پس از حضور در این دفتر، همه‌ی مدارک مالی و اداری که در دفتر جمعیت وجود داشت به علاوه‌ی کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها و سرورها، همگی را جمع‌آوری کرده و از این دفتر، خارج کردند.


صفحه‌ی اینستاگرام شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امام علی (ع) که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد، از دسترس ادمین آن خارج شده است.


لازم به ذکر است فعالیت‌های خانه‌های ایرانی جمعیت امام علی متوقف نشده و مطابق روال قبل، در جریان است.


اطلاعیه شماره ۲

به اطلاع می‌رساند کلیه‌ی اخبار در خصوص بازداشت شارمین میمندی نژاد ، مرتضی کی منش و کتایون افرازه صرفا از طریق رسانه‌های رسمی جمعیت امام علی منتشر می‌شود و جمعیت هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اخبار منتشر شده در رسانه‌های دیگر ندارد.


اطلاعیه شماره ۳

با توجه به انتشار محتواهای ساختگی یا تقطیع و تحریف شده علیه جمعیت امام علی (ع) و اعضای آن، به اطلاع مردم ایران می‌رساند مواضع جمعیت امام علی (ع) و مسئولان آن از گذشته تا امروز به طور شفاف در رسانه‌های این سازمان مردم‌نهاد انعکاس یافته و استناد به سخنانی که منتشرکنندگان مغرض آن مدعی هستند از جلسات محرمانه و خصوصی به دست آن‌ها رسیده است، نه تنها مورد تایید این سازمان مردم‌نهاد نیست، بلکه نقض آشکار قوانین کشور و مصداق عینی پرونده‌سازی از طریق تجاوز به حریم خصوصی شهروندان می‌باشد.


واکنش وزارت کشور به بازداشت سه تن از اعضای جمعیت امام علی

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور در این باره گفت: اگر مواردی در ارتباط با فعالیت‌های جمعیت امام علی مطرح باشد، طبیعتا مرجع رسیدگی به فعالیت موسسات مردم‌نهاد شورای ملی توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد است.

وی ادامه داد: هیچ کدام از دفاتر جمعیت امام علی(ع) بسته نشده است و در حال حاضر موضوع جلوگیری از فعالیت‌های اجتماعی جمعیت مطرح نیست.

منبع: پایگاه خبری انتخاب (به نقل از ایلنا)


اطلاعیه شماره ۴

در روزهای اخیر، در حالی که هیچ اطلاعات رسمی از محتوای پرونده‌ی اعضای بازداشت‌شده‌ی #جمعیت_امام_علی اعلام نشده است، برخی رسانه‌ها و سایت‌های خاص سعی دارند با تخطئه در فضای عمومی، ذهن‌ها را به سمت برخی اتهامات خاص هدايت كرده و فضای جامعه را با این شیوه‌های غیراخلاقی مسموم سازند.
جمعیت امام علی (ع) ضمن تکذیب همه‌ی اتهامات وارده در برخی سایت‌های خبری، حق پی‌گیری قضايی از مسیرهای قانونی و شکایت از تهمت‌های درج شده در این سایت‌های خبری را برای خود محفوظ می‌داند.


اطلاعیه شماره ۵

نهاد امنیتی که پیش‌تر اقدام به بازداشت سه عضو جمعیت امام علی (ع)، تفتیش دفتر این نهاد مردمی و انتقال برخی از اموال به خارج از این دفتر کرده بود، در روز شنبه ۱۴ تیر، منبع تغذیه و دستگاه DVR مربوط به دوربین‌های مداربسته‌ی دفتر جمعیت را به این دفتر تحویل داد. تحویل این اقلام در حالی صورت گرفت که حافظه‌ی دستگاه DVR پاک شده بود.


اطلاعیه شماره ۶

این روزها اشخاص متعلق به جریان فکری خاص، از ما می‌پرسند با توجه به اتهاماتی که به شما درباره‌ی داشتن ارتباط با رسانه‌های بیگانه زده می‌شود، چرا پاسخ شفاف و روشن در این باره نمی‌دهید؟

مساله از نگاه ما ساده است. یک سازمان مردم‌نهاد،دارای مجوز رسمی و فعال در چهارچوب قوانین کشور، اهداف و ماموریت خاص خود را دارد و یک بنگاه خبری هم مقاصد خود را دنبال می‌کند. لذا یک سازمان مستقل بدون توجه به این روندها، کار خودش را انجام می‌دهد. در برخی موارد بعضی اخبار، ارزش رسانه‌ای داشته و مهم هستند و لاجرم همه پوشش می‌دهند؛ از داخل و خارج، و این در عالم رسانه امری عادی است. جانب‌داری‌ها و یا تخریب‌ها به مقتضای زمان و مکان نیز برای هر رسانه‌ای اعم از خارجی و داخلی مطابق با سیاست‌های آن رسانه توجیه می‌شود. در داخل هم بسیار اتفاق می‌افتد که جناحی برای تخریب رقیب، از موضوعی که به نفس آن علقه‌ای ندارد، استفاده می‌کند.

از آنجا که جمعیت امام علی (ع) یک نهاد مدنی بوده و اشراف تخصصی به پشت‌پرده‌ی هیچ رسانه و بنگاه خبری ندارد، هر گونه ارتباط با این رسانه‌ها را تکذیب نموده و مجددا اعلام می‌دارد: «تمامی اخبار و گزارش‌های صحیح و مورد تایید، صرفا از رسانه‌ی این جمعیت قابل پی‌گیری می‌باشد».

در پایان ابراز تاسف داریم که صدا و سیما و رسانه‌هایی که متعلق به ملت ایران هستند، به دلیل عدم رعایت اصل بی‌طرفی، نتوانسته‌اند اعتماد و اطمینان افكار عمومی را جلب كنند.


اطلاعیه شماره ۷

به اطلاع می‌رساند امروز (مورخ ۳۱ تیرماه ۹۹) کتایون افرازه، عضو جمعیت امام علی که در تاریخ ۱ تیر بازداشت شده بود، با قرار وثیقه آزاد شد.

آزادی کنایون افرازه آزاد شدن کتایون افرازه کتایون افرازه


اطلاعیه شماره ۸

به اطلاع می‌رساند که امروز، مورخ ۱ مرداد ۱۳۹۹، مرتضی کی‌منش (مسئول رسانه‌ی جمعیت امام علی که در تاریخ ۱ تیر بازداشت شده بود.) با قرار وثیقه آزاد شد. روز گذشته نیز کتایون افرازه، دیگر عضو بازداشت‌شده‌ی جمعیت، با قرار وثیقه آزاد شده بود.

آزادی مرتضی کی‌منش آزادی مرتضی کی‌منش با قرار وثیقه آراد شدن مرتضی کی منش از اعضای جمعیت امام علی


اطلاعیه شماره ۹

در پی احضار زهرا رحیمی خامنه مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) به دادسرای شهید مقدس در روز یکشنبه مورخ ۱۶ شهریور قرار تأمین به قید وثیقه ایشان صادر شد. ایشان تا تامین وثیقه باید در دادسرا حضور داشته باشند.


زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی با تودیع وثیقه آزاد شد

به گزارش امتداد، به نقل از روابط عمومی جمعیت امام علی (ع): روز یکشنبه مورخ ۱۶ شهریور ماه، زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) برای ادای پاره‌ای از توضیحات به دادسرای شهید مقدس اوین احضار شد. در ساعت پایانی وقت اداری اطلاع داده شد که قرار وثیقه برای خانم رحیمی صادر شده است و تنها یک ساعت مهلت برای تأمین وثیقه مورد نظر وجود داشت.

متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های داوطلبان جمعیت امام علی (ع) پذیرش وثیقه‌ی تامین‌شده به فردای آن روز، هفدهم شهریور موکول شد. در روز ۱۷ شهریور با وجود پیگیری‌های داوطلبان جمعیت امام علی (ع) از ابتدای روز، با طولانی شدن روند اداری و کارشناسی تایید ارزش وثیقه، پذیرش وثیقه و آزادی مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) به روز بعد موکول شد.

روز ۱۸ شهریور روند اداری تایید و قبول وثیقه انجام شد و رحیمی ساعت ۱۶:۰۰ با قید وثیقه آزاد شد.

روز ۸۰ اُم بازداشت موسس جمعیت امام علی شارمین میمندی نژاد در حالی سپری می‌شود که او در تمام این مدت از حق انتخاب آزادانه‌ی وکیل محروم بوده و بیش از ۱۰ روز است که از حال‌شان بی‌خبریم.

تعقیب قضایی یک نفر دیگر از مسئولان جمعیت امام علی (ع) که این بار مدیرعامل آن است به همراه احضار تعدادی دیگر از اعضای این سمن و ادامه ی توقیف وسایل الکترونیکی و اسناد و مدارک متعلق به جمعیت امام علی (ع) نشان می دهد برخلاف اتهامات شخصی و ادعای مطرح شده، نه اشخاص حقیقی که اصل جمعیت امام علی (ع) هدف اصلی فشارها است.


اطلاعیه شماره ۱۰

با توجه به تماس دیروز شارمین میمندی نژاد موسس جمعیت امام علی، با خبر شدیم که وضعیت سلامتی ایشان در خطر جدی است. ایشان ابراز درد شدید استخوان و درخواست واکر نمودند. لازم به ذکر است که ایشان سالهاست مبتلا به بیماری خود ایمنی و تخریبی AS اسپوندیلیت آنکیلوزان هستند که بیماری تخریبی مفاصل و استخوان می باشد. این بیماری با خشکی و دردهای شدید استخوانی همراه است و بیماری ایشان با استرس و بحران تشدید می شود. وی مبتلا به بیماری های آریتمی قلبی و عفونت سینوسی حاد، بیرون زدگی متعدد دیسک و درجاتی از تخریب مهره ها در نواحی مختلف ستون‌فقرات، عفونت سیستم کلیوی و اورولوژی هستند که با توجه به سابقه بستری، ضعف سیستم تنفسی و ابتلا به ذات الریه نیازمند مراقبت در محیط آرام و بدون استرس می باشند
جمعیت امام علی (ع) خواستار آزادی سریع ایشان به منظور پیگیری درمان می باشد.


اطلاعیه

شارمین میمندی نژاد با قرار وثیقه آزاد شد.

به اطلاع می‌رساند امروز مورخ ۶ آبان ۱۳۹۹ شارمین میمندی نژاد موسس جمعیت امام علی که در تاریخ ۱ تیرماه بازداشت شده بود، بعد از تحمل ۱۲۹ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد.

شارمین میمندی نژاد با قرار وثیقه آزاد شد.


یادداشت‌ها

 

یادداشت ۱

مصاحبه‌ی انصاف‌نیوز با روابط عمومی جمعیت امام علی:
تماس اعضای بازداشتی جمعیت امام علی از اوین

گزیده‌ای از مصاحبه‌ی انصاف‌نیوز با روابط عمومی جمعیت امام علی:

خانواده‌ها با بازپرس پرونده ملاقاتی داشتند؛ اما درباره‌ی اتهامات آن سه نفر صحبتی نشد. درباره‌ی داشتن وکیل هم گفتند براساس تبصره‌ی ۴۸ تنها از آن لیست اجازه‌ی گرفتن وکیل خواهند داشت. بنابراین برای این پرونده فعلا وکیلی ندارند؛ چون نمی‌خواهیم از آن لیست وکیلی را انتخاب کنیم.

آنها معمولا از زندان یک روز در میان یا چند روز یک‌بار تماس می‎گیرند. در بند دوالف زندان اوین هستند. اگرچه در شبکه‌های اجتماعی اتهاماتی نسبت به این سه نفر مطرح می‌شود، مثلا ارتباط جمعیت با گروه‌های مخالف (اپوزیسیون). خانواده‌ها با بازپرس هم در این باره صحبت کردند و ایشان اذعان داشتند که هیچ‌گونه اتهامی علیه این سه نفر منتشر نشده است. بنابراین جمعیت این حق را برای خود محفوظ می‌داند که علیه این افراد و رسانه‌ها شکایت کند.

اشخاصی زیادی از جمعیت حمایت کردند. این حمایت‌­ها شامل جامعه‌ی مدنی، اساتید دانشگاه، فعالان مدنی، خبرنگاران و افراد مسئولی از اعضای شورای شهر در شهرهای مختلف کشور، فعالین حقوق بشر، مدیران سازمان‌ها و سایر افراد و ارگان‌هاست.

اخیرا اعضایی که با جمعیت همکاری دارند، مورد تهدید قرار گرفته‌اند. پیام‌هایی خصوصی به آنها به صورت ناشناس ارسال شده و صحبت‌هایی به گوش اعضای داوطلب رسیده است که به نوعی ادامه‌ی فعالیت‌ آنها با تهدید و ناامنی مواجه شده است. این برای فضای مدنی و کار دواطلبانه تهدیدی جدی است.

لینک کامل این مصاحبه


یادداشت ۲

بیانیه‌ی جمعی از فعالان مدنی در دفاع از جمعیت امام علی

ما، به عنوان جمعی از فعالان مدنی ایران که شاهد فعالیت‌های انساندوستانه و نیکوکارانه جمعیت امام علی (ع) بوده و هستیم، ضمن ابراز تأسف و تأثر عمیق خود از بازداشت و بازرسی منزل مؤسس و مدیران این جمعیت، بر این باوریم که فعالیت‌های مدنی جزء لاینفک یک جامعه سالم و یکی از نشانه‌های تمدنی است و هر گونه اختلال در فعالیت‌های مدنی و نیکوکارانه، آسیب به کل جامعه خواهد زد.

کارنامه این نهاد مدنی و مردمی در بیست سال گذشته، همواره عام المنفعه، همیشه شفاف و کاملاً غیرسیاسی بوده و نه تنها هیچ هزینه‌ای برای دولت نداشته، بلکه با ایده‌ها و طرح‌هایی نظیر کوچه گردان عاشق، پیوند زیبایی بین مناسک ملی و مذهبی و عمل نیکوکارانه ایجاد کرده و سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه نسبت به کودکان شده است.

اعتماد ساخته شده ناشی از رفتار نیکوکارانه بین مردم و جمعیت، سرمایه اجتماعی وزینی فراهم ساخته که این نهاد را مثل نگینی درخشان به جامعه بزرگ ایران پیوند داده است. نگرانی عمیق ما آسیب به این اعتماد عمومی از طریق هجمه به آن می‌باشد.

همانطور که می‌دانیم، میزان سنجش سلامت یک جامعه، به تعداد و گستره‌ی فعالیت‌های نیکوکارانه است. بنابراین، جامعه‌ای که در آن، پاسداشت فعالیت‌های نیکوکارانه، بازداشت باشد، به طور حتم اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را از دست خواهد داد.

لذا از مقامات مسئول به ویژه ریاست قوه قضاییه به عنوان مسئول پرونده و وزارت کشور به عنوان مسئول مشارکت‌های اجتماعی، می‌خواهیم که ترتیبی اتخاذ فرمایند تا اسرع وقت، زمینه آزادی این نیکوکاران فراهم شده و ارتقای جامعه مدنی با پاسداشتِ نیکوکاری، تضمین شود.
سعید دهقان
سعید مدنی
لیلی ارشد
احسان شریعتی
علی اکبر اسماعیل پور
سعید نوری نشاط
آرش کیخسروی
علیرضا افشاری
محمدجواد غلامرضا کاشی
فخرالسادات محتشمی پور
مهدی محمودیان
احسان عزت پور قدیم
محسن زمانی
محترم رحمانی
محمد کاظم متولی
فرید مرجایی
حامد سحابی
علی سلطانی
نشاط سحابی
عبدالحمید الهامی
بهناز کیانی
شبنم مصدق
حمیدرضا رسولیان
شهرزاد همتی
زهرا رهایی
نورا کنعانی
ایثار خدادادی
محمدرضا آهنی
بهارک علی پناه
علی اکبر سهیلی
شهرزاد هاشمی


یادداشت ۳

«بیانیه‌ی انجمن حمایت از کودکان کار در مورد بازداشت اعضای جمعیت امام علی»

گویند، سنگ لعل شود در مقام صبر…

پلمب دفتر جمعیت دانشجویی امام علی و بازداشت سه تن از مدیران آن خبری بود که به سرعت همه‌جا را فرا گرفت و به تبع آن واکنش‌های متعددی از طرف دیگر تشکل‌های غیردولتی و فعالان مدنی را سبب شد. صرف نظر از اینکه علت این اقدام چه بوده و بازداشت‌شدگان با چه اتهامی بازداشت شده‌اند، توجه به ابعاد مساله و چگونگی مواجه با آنچه که هنوز در مرحله‌ی اتهام است و هیچ‌گونه رایی توسط مرجع مسئول در مورد آن صادر نشده، موضوعی درخور تامل است.

بیانیه‌ی انجمن حمایت از کودکان کار در مورد بازداشت اعضای جمعیت امام علی

جمعیت امام علی، در ابتدای راه متشکل از جمعی دانشجوی دغدغه‌مند با عنوان کوچه‌گردان عاشق بوده که به تأسی از آموزه‌های حضرت علی (ع)، در شب‌های رمضان کیسه‌های حاوی ارزاق را بر دوش گرفته و به دست نیازمندان می‌رساندند. جمعیت در ادامه‌ی فعالیت‌های خود متوجه‌ی این واقعیت شد که مددرسانی صرف، به خودی خود نمی‌تواند چاره‌ساز فقر و تهی‌دستی باشد، از این‌رو رویکرد توانمندسازی گروه‌های هدف و نقد عمل‌کرد رویکردهای مدیریتی مولد فقر و نابرابری را در پیش گرفت و بخشی از توان‌ خود را معطوف به آموزش و حمایت از کودکان، به‌ویژه کودکان‌ کار و کودکان در شرایط دشوار کرد.

رویکرد مردم‌گرایانه و شیوه‌های کنش‌گری منطبق با باورها و ارزش‌های زاد بومی بنیان‌گذاران جمعیت سبب شد که به سرعت تلاش‌های آنان توسعه یافته و موفق شوند خانه‌های خدمات‌رسانی خود، تحت عنوان «خانه‌های علم» را در اکثر نقاط کشور ایجاد کند.

پراکندگی جمعیتی و گستره‌ی عملکردی نیروهای داوطلب جمعیت به گونه‌ای است که در مواقع بحران و حوادث طبیعی و یا اینکه هرگاه در هر گوشه‌ای از ایران اتفاقی ناگوار رخ دهد، نیروهای داوطلب جمعیت جزو اولین کسانی هستند که در محل حادثه حاضر شده و اقدامات مددرسانانه‌ی خود را شروع می‌کنند و در دوران اپیدمی کرونا نیز همین‌گونه بوده و همه‌ی فعالان مدنی و تشکل‌های فعال در عرصه‌ی مددرسانی اجتماعی شاهد آنند که نیروهای فداکار جمعیت امام علی از همان روزهای نخستین اپیدمی کرونا، بی‌وقفه، مسئولانه و خستگی‌ناپذیر، تلاش‌های نیکوکارانه‌ی خود در مسیر کاهش آلام فرودستان جامعه را در پیش گرفته‌اند.

حضور پر دامنه و طولانی مدت در کف میدان جامعه و دست‌وپنجه نرم کردن با پیامدهای فقر و نابرابری، به‌طور طبیعی سبب انباشت تجربه و شکل‌گیری دانش عملی منطبق با واقعیات بومی، برای مواجهه با ریشه‌های فقر و نابرابری و نقد رویکردهای تبعیض‌آمیز عمدی و یا غیرعمدی سیاست‌گذاران می‌شود.

از این‌رو جمعیت امام علی نیز به عنوان نهادی اجتماعی که تلاش برای دست‌یابی به جامعه‌ای برابر و انسانی را سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود قرار داده است، ممکن است در مواقعی، مواضعی اتخاذ کرده باشد که این مواضع به مذاق عده‌ای خوش نیامده باشد و شروع به زمینه‌سازی و مهندسی اذهان علیه این ‌تشکل کنند. کما اینکه به کرات شاهد بوده‌ایم طی سالیان گذشته تعداد معدودی از رسانه‌های با گرایش خاص، مقالاتی را منتشر و سعی کرده‌اند تشکل‌های غیردولتی مستقل و برآمده از متن مردم را به نوعی به محافلی خاص منتسب کرده و خواستار برخورد انتظامی با آنان شده‌اند. در حالی‌که مرجع نظارت بر عملکرد تشکل‌ها، شورای اجتماعی توسعه و حمایت از تشکل‌هاست و هرگاه شائبه‌ی تخلف در تشکلی پیش بیاید، مطالبه‌کنندگان برخورد بایستی ادله‌ی خود را به شورای مذکور ارایه داده و خواسته‌ی خود را از مجرای آن شورا پیش ببرند.

آن‌چه که مسلم است تشکل‌های غیردولتی قلب تپنده‌ی جوامع و بسترساز حضور سازمان‌یافته، مستمر و متشکل مشارکت‌های مردمی برای اصلاح امور هستند که با توجه به ظرفیت‌های نهفته در خود، می‌توانند به‌طور هم‌زمان زیرساخت‌های لازم برای تحقق دو ضرورت مهم، پایداری جوامع، یعنی عدالت اجتماعی و مردم‌سالاری را در خود پرورش داده و به وجود بیاورند.

از این‌رو انتظار می‌رود، مسوولان امر، ضمن دوری گزیدن از شیوه‌های امنیتی- انتظامی، که می‌تواند منجر به عمیق شدن شکاف اعتماد اجتماعی و تضعیف روحیه‌ی مشارکت و مسئولیت‌پذیری جمعی شود، تمام مساعی خود برای تامین امنیت خاطر این ظرفیت‌های بومی و اجتماع‌محور به‌ کار برده و هرگاه سوتفاهم و یا حتی شائبه‌ی وقوع تخلفی نیز پیش آمد، با سعه‌ی صدر کامل و پایبندی به قانون، موضوع را تا دست‌یابی به نتیجه‌ی نهایی از مجرای قانونی تعریف‌شده پی‌ گرفته و از هرگونه اقدامی‌ که منجر به تشویش خاطر اذهان عمومی و تحدید آزادی‌های مدنی می‌شود، پرهیز کنند.

انجمن حمایت از کودکان‌کار
سوم تیرماه ۱۳۹۹


یادداشت ۴

برای یک معام انسان ساز

برای یک معلم انسان‌ساز!

همه‌ی ما در طول زندگی خود معلم‌هایی داشته‌ایم؛ معلم کلاس اول، دوم، سوم، … بزرگ‌تر که شدیم انسان‌هایی که با یک یا چند منش خود چیزهایی به ما آموختند نیز معلم زندگی خود دانستیم؛ اما یک جایی می‌شود که انسانی با زندگی خود تبدیل به یک معلم می‌شود و درسی که به شما می‌دهد را لحظه به لحظه زندگی می‌کند؛ چنین معلمی، زندگی‌اش عین درس‌دادن است و هر لحظه از آن تبدیل به یک کارگاه عملی می‌شود. کافی‌ست خوب نگاه کنی و یاد بگیری! نیازی به مرور و حفظ کردن چیزی نیست! فقط خوب نگاه کن!

چنین معلم‌های انسان‌سازی در جامعه، فارغ از مکان و زمان و فارغ از آنکه در آسایش باشند یا در سختی، اثرشان را بر جهان پیرامون خود و چه بسا فراتر از آن می‌گذارند؛ زیرا زنجیره‌ی تاثیرات آن‌ها به زنجیره‌ی عشق به انسان و عشق به هم‌نوع گره خورده است و تا قیام قیامت خواهد رفت؛ زیرا که این، آن یادگار است که گنبد دوّار را همه در خواهد نوردید:

از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر
یادگاری که در این گنبد دوار بماند


یادداشت ۵

لیلی ارشد، مدیرعامل موسسه خانه خورشید در گفتگو با امتداد:
توسل به شیوه‌های امنیتی در برخورد با نهادهای مدنی، سرمایه‌ی اجتماعی را به خطر می‌اندازد. برخورد امنیتی با جمعیت امام‌علی(ع) اصلا شیوه‌ی مناسبی نیست.

گزیده‌ای از صحبت‌های لیلی ارشد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی امتداد، در حمایت از جمعیت امام علی:

خوشبختانه در سال ۹۵، آیین‌نامه‌ی تشکل‌های مردم‌نهاد به تصویب هیات وزیران رسید. بر اساس ماده‌ی ۲۹ این آیین‌نامه به روشنی آمده که در صورت بروز هرگونه تخلف، چه مراحل قانونی باید در نظر گرفته شود.

برخورد و نگاه امنیتی با جمعیت امام علی(ع) با آن سبغه‌ی ۲۰ ساله و بهره‌گیری از صدها داوطلب متخصص و دردآشنا که به هزاران کودک و گروه هدف در شهرها و روستاها خدمات ارائه کرده، اصلا شیوه‌ی مناسبی نبوده و نیست.

در این اوضاع نابسامان اقتصادی، بیکاری، اوج سومصرف موادمخدر و مشکلات متعددی که وجود دارد، نهادهای مدنی به شکلی دقیق، مناسب و سلامت در طی این سال‌ها در راستای مقابله با این مسایل تلاش کرده‌اند.

تشکل‌های مردمی برای ثبت خود، مراحل متعددی را از سر گذرانده و مجوزهای لازم را از ارگان‌هایی نظیر، وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی و وزارت کشور، اخذ کرده و فعالیت‌ آن‌ها در طول سال به شکل مرتب و مداوم از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی مورد ارزیابی و رصد قرار می‌گیرد.


مطالب بیش‌تر

۴۱ پاسخ
  1. عباس
    عباس says:

    خیلی عجیبه ما باید ویدیو های منتشر شده از بیانات و اظهارنظر وعقیده جناب میمندی نژاد در میان جمعیت رو باور کنیم یا ادعاهای کذب افراد وابسته و دغل‌کارشون رو که میان اینجا طوری حرف میزنن که گویا همه اشتباه کردن جز میمندی نژاد

    پاسخ
  2. علیرضا رئیسی
    علیرضا رئیسی says:

    من از نزدیک با کارها و سازمان دهی این جمعیت آشنا هستم. افراد فعال در این جمعیت از با اخلاق ترین و از خودگذشته ترین افراد جامعه هستند که دغدغه انسان های دیگه مخصوصا کودکان رو دارند.
    این جمعیت به نحوه مدیریت کشور و فقر گسترده و بی کفایتی اداره کشور اعتراض دارند، اما هیچ وقت ندیدم که اسم کسی رو بیارند و یا بخواهند این صحبت ها را سیاسی مطرح کنند و علیه نظام و حکومت فعالیتی بکنند. فقط می خواهند توجه مردم و مسئولین به مسائل و مشکلات کشور و اقشار محروم جامعه جلب شود.
    متاسفم برای همچین برخوردهایی که هم باعث بدنام شدن قوه قضاییه و سیستم امنیتی کشور می شوند و هم باعث نا امیدی و سرخوردگی افرادی که از جون و دل و زندگیشون برای دیگران مایه میزارن و یا دغدغه کمک به دیگران رو دارند میشه.
    اگر جرمی مرتکب شدند از همون اول تفهیم اتهام کنند و اجازه گرفتن وکیل بدهند (نه از لیستی که خودشون می هند و واقعا خنده دار-گریه آور هست).
    من با همه اعضای جمعیت و جامعه که با شنیدن این اخبار ناراحت شدند همدردی می کنم و به حمایت های خودم چه مالی و چه کار داوطلبانه ادامه خواهم داد.
    به همه دوستانی که کامنت ها رو می خونند یادآور می شم که امیدشون رو از دست ندهند. زندگی ما قطره ای در این دنیای بزرگ هست و هیچ وقت این ناراحتی ها ماندگار نبوده و نخواهد ماند گرچه تغییرات مثبت گاهی زمان بر و سخت هستند.

    پاسخ
  3. آناهیتا
    آناهیتا says:

    واقعا از ته قلبم دعا میکنم شارمین میمندی نژاد به آغوش گروه باز گردد..سکوت ما دیگه کافیه!

    پاسخ
  4. عطیه ش
    عطیه ش says:

    در این چند سالی که جمعیت امام علی (ع) رو میشناسم یکی از جالبترین خصوصیاتی که همیشه برام تحسین آمیز بوده و هست غیرسیاسی بودن و بی حاشیه بودن این سازمانه. جمعیت اگه دعوتی کرده دعوت جامعه به توجه به روح دین و انسانیت بوده، تنها چیزی که میخواسته براندازی کنه ظلم و بی عدالتی بوده، و تنها گروهی که بهش وابسته بوده کودکان و زنان حاشیه و خانواده های مستضعف بوده که در راه احقاق حقوق اونا از کاستیهای بسیاری از نهادهای مسئول – بدون در نظر گرفتن جناح سیاسیشون – انتقاد سازنده کرده. این سازمان حقیقتا مردم نهاد همیشه سعی کرده با عملگرایی و واقع بینی نسبت به شرایط جامعه ایران فقط به فکر حل مشکلات جامعه باشه و شمعی روشن کنه در این تاریکی روزافزون فقر اقتصادی و فرهنگی.
    به همین خاطر خیلی برام دردناک و تأسف انگیزه که می بینیم، با وجود همه تلاشهای جمعیت برای هدر ندادن انرژی و امکاناتش در حاشیه های سیاسی، گروهی پیدا میشن و جمعیت رو به زوووور میکشن وسط جنگهای سیاسی و مجبورش میکنن که به جای تمرکز بر هدف ارزشمندش دنبال وکیل و دادگاه بیفته، اون هم وسط بحران کرونا که نیاز جامعه به نهادهایی مثل جمعیت رو چندین برابر کرده. واقعا نمیدونم چی بگم. فقط این که متأسفم.

    پاسخ
  5. پژمان
    پژمان says:

    با گناهکار هم باید به عدالت رفتار شود. حتی با بهتان زنندگان.

    پاسخ
  6. پژمان
    پژمان says:

    امیدوارم به لطف پروردگارعدل و انصاف حاکم شود و این خیریه مردمی از شرحسادت ها و کینه توزی ها در امان باشد.
    اما هر چند وقایع رخ داده، باعث آزار اعضای محترم و مدیران آن مجموعه گردیده، ولی بازهم نظرها و دیدگاههای مثبت را به جمعیت امام علی جلب کرده است که بسیار امیدوارم سبب حمایت مادی و معنوی و عملی بیشتر و بیشنر، از فعالیت های خیرانه جمعیت امام علی باشد.
    شما بی هیچ ادعایی و به مفهوم واقعی کلمه شیعه امام علی هستید. شما شیوه زندگی این امام بزرگوار را در زندگی خود سرلوحه اعمال خود قرار دادید.
    امیدوارم از شر بدیها و حاسدان در امان باشید.
    از خداوند میخواهم به ما هم توفیق عطا کند تا در امورات خیر شما مشارکت همکاری و همراهیداشته باشیم.

    پاسخ
  7. مرجان
    مرجان says:

    متاسفم که با دستگیری این سه عزیز تازه با جمعیت امام علی آشنا شدم. اما از این آشنایی، بی‌اندازه خرسندم و شناخت جوانان این جمع، باعث شد بار دیگر به ایرانی بودن و مسلمان بودنم افتخار کنم.

    قطعاً از این پس ماهانه به اندازه توانم حامی این گروه مستقل انسان‌دوست و حقیقت پرست خواهم بود و اگر سعادت دست دهد به عنوان عضو فعالیت خواهم کرد.

    پاسخ
  8. مهدی
    مهدی says:

    علت دستگیری را نمی دانم ولی پر واضح است که کامنتها را اکثرا دوستان و اطرافیان دستگیر شدگان نوشته اند و قصد جهت دهی افکار عمومی را دارند. امیدوارم هیچ بیگناهی در زندان نماند و با گناهکار به بدترین شکل و بصورت قهرآمیز برخورد شود

    پاسخ
    • پژمان
      پژمان says:

      با گناهکار هم باید به عدالت رفتار شود. حتی با بهتان زنندگان.

      پاسخ
    • آرمین
      آرمین says:

      دقیقا ادمین های جمعیت امام علی سعی در جهت دهی افکار دارن. ادمین عزیز درباره آقای میمندی نژاد چیزی هست که ما نمیدونیم؟ امیدوارم هیچ بیگناهی در زندان نباشه و عدالت همیشه برقرار باشه

      پاسخ
  9. رقیه
    رقیه says:

    ⭕ تا به حال زندگی انسانی را دچار تغییر کرده‌اید؟
    تا به حال زندگی انسانی را از تباهی نجات داده‌اید؟
    +من یک نجات‌یافته‌ام…

    ?پایانش را نمی‌دانم؛ اما شروعش به دوران کودکی‌ای که به خاطر ندارم برمی‌گردد. شاید میان عاشقان کوچه‌گرد بود، شاید در خیابان‌های شلوغ پر درد، در کوره‌های داغ و زمستان سرد و شاید همین نزدیکی‌ها؛ کمی حاشیه‌تر بود.

    گم شده بودم. دالان اعتیاد بود. زندان فقر بود. شب‌های تاریک و عذاب تجاوز به معصومیت…
    حجم کیسه‌ی زباله روی دوش‌هایم مثل مورچه‌ای که دانه‌ی گندمی را حمل می‌کند، کمرِ خم شده‌ام را پوشانده بود.
    گم شده بودم؛ شاید در روزمرگی، شاید در واحدهای پی‌درپی دانشگاه، شاید در بی‌تفاوتی، شاید در فروشگاه‌های بی‌سر و ته، شاید در شب‌های تاریک تنهایی!

    ?حالا من یک نجات‌یافته‌ام؛ بیدار و هوشیار میان تمام گم‌گشتگی‌ها.
    اعتیاد هست؛ اما من معتاد نشدم چون دستی یاریگر به سویم دراز شد‌. فقر به زندگی‌ام چنگ می‌زند؛ اما خانه‌ی امنی دارم. خانه‌هایی که او با عشق و دوستی برایم ساخت. شب‌ها هنوز هم تاریک است؛ اما کابوس‌هایم تبدیل به رویاهای فردا شد.
    انتظار برای صبح، برای زمین فوتبال، سالن ورزشگاه، برای سفره‌ی صبحانه، برای خستگی شانه‌هایم از سنگینی کوله‌پشتی مدرسه، برای کلاس کتاب‌خوانی و قصه‌های دختران و پسران شجاع، برای آشپزخانه‌ی نعنا و کیف‌های فرشته، برای رفتن به خانه‌ علم و خانه‌ ایرانی؛ و برای بازی با بچه‌ها و داشتن زندگی‌ای که هیچ وقت تا قبل از آن تجربه نکرده بودم!

    ?بیست سال پیش شروع شد‌. وقتی انتخاب کرد که پناه بی‌پناه باشد. همان روزی که شروع دردهای مشترک بود. از همان روز دردهایم، دردهایشان شد. گریه‌هایم پیراهنشان را خیس کرد و دلیل خنده‌هایم شدند.

    ?جمعیت امام علی، خانه‌ی امن من است. خانه‌ای که مهربانی و بخشش را به من آموخت. #جمعیت_امام_علی خانواده‌ی من است. خانواده‌ای که با عشق استوار است.
    پدرم به من آموخت دست یاری داشته باشم. اول، زندگی خودم را نجات دهم؛ اکنون هم زندگی‌های دیگران را …
    و این بار نوبت توست که زندگی‌ات نجات یابد!

    #آزادی_فعالان_مدنی
    #جمعیت_امام_علی
    #شارمین_میمندی_نژاد
    #کتایون_افرازه
    #مرتضی_کی_منش

    پاسخ
    • امیرعلی
      امیرعلی says:

      البته مردم اگه چیزی می‌گن اکثرا در جهت مخالفت با بازداشت بی‌دلیل فعالان مدنی صحبت می‌کنند. سایر افرادی که علیه این فعالان مدنی مطلبی می‌گن اکثرا اکانت‌هایی بی‌نام‌ونشان هستند که شایعه پراکنده می‌کنند.

      پاسخ
  10. فروز
    فروز says:

    فعلا که صحبتهای آقای میمندی بیرون آمده مشخص شده که ماهیت جمعیت امام علی چه بود. درود به روح سردار سلیمانی عزیز که منافق ها را میتوان با او تشخیص داد.

    پاسخ
    • امیرعلی
      امیرعلی says:

      البته فایل صوتی که منتشر شده یه فایل ناقص و تقطیع شده از یه سخنرانی هست و کوتاهی بیش از حدش باعث می‌شه که هیچی رو نشه باهاش تشخیص داد.
      به نظر می‌آد این فایل با غرض‌ورزی تمام و به‌ دور از اخلاق و با هدف نفرت‌پراکنی و آدرس غلط دادن تهیه شده است.

      پاسخ
  11. محمدی
    محمدی says:

    از وقتی یادم میاد تا جایی که درتوانم بود به همه کمک میکردم یه روزی فکر کردم جای این شاخه و اون شاخه پریدن داوطلب جمعیت امام علی بشم و کنار داوطلبان دیگه هدفمند شروع به کار کنم از روزی که وارد جمعیت شدم با وجودیکه خیلی خوشحال بودم و احساس رضایت میکردم گاهی با مخالفت خانواده ام روبه رو میشدم که راه دوره هوا آلوده س ریه هات ناراحته نرو و از این مدل نگرانی ها ولی روزیکه خبر بازداشت عزیزانمون منتشر شد اونم بی دلیل که حتی هنوزم نتونستن یه جواب درستی درباره باز داشتشون بدن تمام خانواده من که کاملا پیگیر اخبار جمعیت هستن بهم زنگ میزنن و میگن تازه متوجه شدیم جای درستی قرار گرفتی و سعی کن بیشتر از قبل وقت بذاری و حتی اعلام کردن که هر زمان به حضورشون تو هر زمینه ای احتیاج داشتیم آماده همکاری و همیاری هستن به امید آزادی بی قید و شرط عزیزانمون

    پاسخ
  12. دکتر پندار
    دکتر پندار says:

    شجاعت با دیگران بودن، شجاعت مسئولیت داشتن در قبال دیگران، شجاعت درک داشتن، شجاعت صدای بی صدایان بودن، شجاعت بودن رو من از تیم جمعیت امام علی و مدیر موسس آن شارمین ممین نژاد آموختم.

    پاسخ
  13. دکتر پندار
    دکتر پندار says:

    شجاعت به فکر دیگران بودن، شجاعت صدای بی صداها بودن، شجاعت درک داشتن، شجاعت بودن رو من از تیم جمعیت امام علی و مدیر این موسسه یعنی شارمین ممین نژاد آموختم.

    پاسخ
  14. فرزاد
    فرزاد says:

    جمعیت امام علی(ع) بدون شارمین میمندی‌نژاد به راهش ادامه می‌دهد. اندیشه‌ی او ادامه دارد. کودک کار و اعتیاد دو مقوله‌ی ناثوابی هستند که در هر جامعه‌ی مدرنی برای پیشگیری از آن همه و همه بسیج می‌شوند ولی در جامعه‌ی ما انگ مخالف بودن زده می‌شود. من از شارمین یاد گرفته‌ام که بخشی از زمانم را وقف جامعه‌ام کنم و چه زیباست لبخند کودکی که با تمام وجودش می‌خندد و من این خنده را در جمعیت دیده‌ام. شما بزرگواران هم به ما بپوندید تا ایرانی عاری از کودک کار و اعتیاد داشته باشیم.

    پاسخ
  15. سارا
    سارا says:

    شارمین میمندی نژاد به ما می آموزد که حقیقت را معامله نکنیم. و تا #آزادی_فعالان_مدنی دست از تلاش برنمیداریم

    پاسخ
  16. ناشناس
    ناشناس says:

    نسيم
    ١٢-٠٤-٩٩در ١٤:٠٧

    قبل از اين كه با جمعيت امام على آشنا بشم، هميشه دغدغه هاى فقر، اعتياد، كار كودك و … را داشتم. بدون اين كه نه عمقش را بدانم، نه توان چگونگى برخورد با آن ها را.
    به لطف جمعيت امام على، شانس ديدن از نزديك انسان ها و زندگى هايى را پيدا كردم، كه هرگز در مخيله ام نمى گنجيد كه عمق فقر و فراموش شدگى تا چه حد مى تواند باشد. آموختم اين من نيستم كه به آن ها كمك مى كنم، بلكه آن ها هستند كه مرا در شناخت مفاهيم و درك عميق وجود انسان يارى مى رسانند.
    شارمين ميمندى نژاد همچون سرى بر پيكر جمعيت امام على است.
    نام شارمين ميمندى نژاد براى من فقط يك اسم نيست، بلكه تداعيه روحى بزرگ و انسانى متعالى است كه درد هم نوع و تلاش براى برطرف كردن آن با گوشت و پوست و استخوانش عجين شده است. آرى او نوعى تفكر و انديشه والاست.
    مگر مى توان انديشه را دربند كرد؟؟
    جاويدان نامش و مانا انديشه اش

    پاسخ
  17. حوری
    حوری says:

    به حق شارمین میمندی نژاد استاد دگرخواهی و دادخواهی از حق محرومین بوده و هست و عمر پربرکت خود را وقف کودکان بی پناه نموده است

    پاسخ
  18. رزا
    رزا says:

    از جمله فعالیت‌های جمعیت امام علی و رسالتش آگاه‌سازی در سطح جامعست. که متاسفانه این آگاه‌سازی رو ما هیچ‌جا نمی‌بینیم.
    پر کردن شکاف بین عموم مردم و مناطق حاشیه، با مسئولیت‌پذیری و با عشق
    تک‌تک اعضا دغدغه‌مند، با وجدان و مسئول در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند.
    هرکس که مسئوله، بیشتر از بقیه تلاش می‌کنه و زحمت می‌کشه و باعث دلگرمی مابقی اعضا میشه. (و البته الگو)
    آگاهی امروزم و بی‌تفاوت نبودنم نسبت به خیلی از مسائل رو مدیون جمعیت و زحمت‌کشانش از جمله آقای میمندی‌نژاد هستم.
    به امید آزادی این عزیزان هستیم.

    پاسخ
  19. علیزاده
    علیزاده says:

    اولین بار از طریق طرح کوچه گردان عاشق با جمعیت اشنا شدم،اولش فکر میکردم که رسوندن کیسه های آذوقه کافیه ولی این اول ماجرا بود…
    پشت هر طرح و ایین جمعیت درسی هست که هیچ دانشگاهی اونو نمیتونه اموزش بده و همه این ها مدیون موسس و اعضای جمعیت هست.
    خواستار بی قید و شرط موسس و اعضای جمعیت امام علی هستیم.

    پاسخ
  20. نسیم
    نسیم says:

    من در چند انجیوی دیگرهم فعال بودم وهستم،به جرات میتونم بگم بهترین انجیویی که تمام تلاش فعالان آن براین هست که درست کار کنند، مصلحت مددجو رو درنظربگیرند، تاثیر درطولانی مدت و درجهت توانمندی افراد ایجاد کنند و در نهایت هم گزارشهای شفاف ارائه بدهند و در ارائه گزارشها عزت نفس افرادرا مد نظر قراردهند ، جمعیت امام علی بوده وهست و این ممکن نمیشد مگر با افکار و راهنمایی های درست موسس و مدیر عامل وسایر فعالان اصلی آن…

    پاسخ
  21. حمید رضا
    حمید رضا says:

    سال ۹۰ و از طریق فیس بوک با طرح کوچا گردان که یکی از طرحهای مهم جمعیت امام علی )ع( هست با جمعیت آشنا و از مهر سال ۹۴ بعنوان داوطلب رسما فعالیتم رو آغاز نمودم .
    تو این مدت بجز فعالیت صادقانه بابت ارتقای سطح فرهنگی و اقتصادی ساکنان مناطق حاشیه بخصوص کودکان محروم از تحصیل چیز دیگری ندیدم .
    و بعنوان کوچکترین عضو برام سواله که چرا و به چه دلیل موسس محترم این جمعیت به همراه دو تن از اعضای هیآت مدیره اکنون در بازداشت بسر می برند؟
    با امید آزادی هرچه زودتر این عزیزان

    پاسخ
  22. بی نام
    بی نام says:

    جمعیت تنها روزنه امید باقی مونده در جامعست. نذاریم آخرین امیدها هم بسته بشه. وگرنه جامعه طغیان میکنه

    پاسخ
  23. ناشناس
    ناشناس says:

    سلام، آنچه از مطالب و نوشته واطلاعیه هاای شما در خصوص بازداشت سه تن از افراد آن انجمن برداشت می شود این است که در حال جو سازی هستید. شایسته است بجای این همه غوغا، به نامی که برای انجمن انتخاب کرده اید با دقت توجه و تأمل کنید و از تشویش اذهان عمومی بپرهیزید قطعاً با صبر واقعیت مسئله روشن می شود.

    پاسخ
    • رهگذر
      رهگذر says:

      آری با صبر و حوصه و جوسازی متهمین در چهاردهه است که بسیاری خودکشی شده اند اعدام شده اند ناقص شده اند مهاجر شده اند. جوان رفته اند زندان و پیر برگشته اند. واقعیت و فرقه تبهکار؟!!!! عجبا!!!!! شرم آور است

      پاسخ
  24. زینب
    زینب says:

    جمعیت امام علی مسیرش عشق و امید به کودکان است،حق طلبی،حقیقت را دیدن و تلاش برای کم کردن رنج آدمیان و انسانیت، حال چندین روز است که در دوری عزیزانمان به سر میبریم کسانی که تمام زندگی خود را در این راه گذاشته بودند، ما و تمام کودکان منتظر آزادیشان هستیم ، روا نیست امید کودکان رنج دیده را قطع کردن .

    پاسخ
  25. نیلوفر
    نیلوفر says:

    من با حضور در جمعیت امام علی معنای انسانیت رو فهمیدم و معنای زندگی رو .
    تا روزی که زنده باشم در جمعیت به فعالیتم ادامه خواهم داد.

    پاسخ
  26. فاطمه
    فاطمه says:

    ‏‎جمعیت امام علی ثمره ۲۰سال تلاش انسان های دگرخواه مملکت هست ویک سرمایه اجتماعی است که بایدهمگان ازآن حفاظت کنند،تهمت زنندگان که تکلیفشان روشن است امابقیه اجتماع هم اگر میخواهند این سرمایه ازکف نرود نباید سکوت کنند،
    باسکوت مازمین ها، جنگل ها سوختندوتخریب شدندوحالا سرمایه اجتماعی ما

    پاسخ
  27. سیما
    سیما says:

    جمعیت امام علی و خانه های ایرانیش بستری هستند برای انجام فعالیت های اجتماعی و احقاق حقوق اولیه ی کودکانی که کودکیشون بر اثر جبر اجتماع رو به زوال هستش. ما تو خانه های ایرانی در کنار این کودکان زیستیم. خندیدیم گریستیم رشد کردیم و پرورششان دادیم. اگر روزی در این خانه ها یه هر دلیلی گشوده نباشد جواب سؤالها و نیازهای این کودکان را چه کسی می دهذ؟

    پاسخ
  28. فریبا
    فریبا says:

    جمعیت امام علی در مسیر عشق به میهن و هم میهن گام بر میداره. امیدوارم روزی برسه که به جای در بند کردن صدای رنج مردم، مسببین رنج مردم در بند باشند.

    پاسخ
  29. نیلوفر
    نیلوفر says:

    حقیقت را در اندیشه جمعیت امام علی یا فتم انجا که بودنم و هستی ام در نگاه کودکان شکل گرفت

    پاسخ
  30. امیررضا
    امیررضا says:

    جمعیت امام علی سال ها به صورت شفاف عملکرد خودش رو انعکاس داده، برای همه هم قابل دسترس هست. گواه فعالیت های سازنده یی که داشته هم، کودکان حاشیه نشینی هستن که به زندگی برگشتن، چه از پای چوبه دار چه از کوچه های افیون زده و حالا خودشون توی این مسیر در کنار اعضای جمعیت قرار گرفتن.
    تمامی این اتفاقات در بستری رخ داده که شارمین میمندی نژاد اون رو ایجاد کرده و سال ها براش زحمت کشیده شده. بازداشت سه تن از اعضای جمعیت امام علی، کودکان حاشیه نشین رو بی پناه تر از قبل میکنه فقط.

    پاسخ
  31. امیرعلی
    امیرعلی says:

    از زیست شارمین میندی‌نژاد یاد گرفتم که جهان رو متمرکز به فرد خودم نبینم. یاد گرفتم که راه رستگاری انسان‌ها فردی نیست و جمعی است. یاد گرفتم که سعادت پذیرفته شدن از سوی کودکان قیمت ندارد.
    شارمین میمندی‌نژاد رو همراه دو تن دیگر از اعضای جمعیت دستگیر کردند فردی که تمام تلاشش این بود، به ما بیاموزه تنها با دستگیری از دیگرانه که می‌تونیم به زندگی خودمون معنایی حقیقی بدیم‌.
    هر دست بی‌انصافی که به چنین دستی دستبند می‌زنه در آخر روسیاه جامعه‌ خواهد بود و البته که روح و معنا رو بندی نیست.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *