گزارش اقدامات جمعیت امام علی (ع) در سیل های مناطق جنوبی کشور در زمستان ۱۳۹۸

سیل استان سیستان و بلوچستان

فیلم‌ها و عکس‌های مربوط به روستاهای سیستان و بلوچستان دست به دست می‌چرخد. برای اعضای جمعیت امام علی (ع) که محل‌های مختلف را در جریان حضور در محلات فقیرنشین دیده‌اند و در سیل‌های گذشته هم احوالات مردم مناطق مختلف کشور را مشاهده کرده‌اند، آن چه در سیستان و بلوچستان ملاحظه می‌شود سطحی فراتر از فقر و محرومیت نسبت به سایر نقاط کشور به نظر می‌آید؛ چهره‌ها تکیده، خانه‌ها خالی از هر امکان؛ و فقر، قهقهه‌کنان از درون عکس‌ها و فیلم‌ها با تو سخن می‌گوید.

در برنامه‌ای که از شبکه یک صدا و سیما پخش شد یکی از مسئولین ستاد مدیریت بحران کشور، دلیل غیبت این سازمان و عدم مداخله‌ جدی آن در کمک‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان را این دانست که سیل در این منطقه در حد شهر و استان است و با همان امکانات شهر و استان قابل رفع است. چیزی که در این چند روز مشاهده می‌شود اما حکایتی دیگر را در سیستان و بلوچستان روایت می‌کند.

از ابتدای وقوع سیل در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور در تاریخ ۲۰ دی‌ ماه جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) با پیگیری شرایط پیش‌آمده از طریق شبکه رابطین محلی به مسئله مدیریت این بحران ورود کرد. اولین جلسه ستاد سیل در تاریخ ۲۱ دی‌ ماه در محل دفتر جمعیت در تهران برگزار و شرایط گزارش‌شده اولیه بررسی گردید. در ادامه با توجه به آسیب‌های گزارش‌شده دو بخش رودبار (واقع در جنوب کرمان) و دلگان (واقع در استان سیستان و بلوچستان) به‌منظور اعزام نیروهای داوطلب و شناسایی دقیق‌‌تر شرایط موجود انتخاب شد و در روز 24 دی‌ماه اولین تیم اعزامی (متشکل از 6 نفر) وارد بندرعباس شد. با توجه به محدودیت‌های دسترسی ورود به محدوده دلگان ساعات ابتدایی روز 25 دی‌ماه انجام پذیرفت. تیم رودبار نیز (متشکل از ۴ نفر) در تاریخ 25 ام وارد منطقه شد. در ادامه با توجه به گزارش‌های ارسال شده از استان هرمزگان، تیم دیگری از اهواز (متشکل از 2 نفر) به‌منظور بررسی دقیق‌‌تر شرایط به این منطقه اعزام شد.

این تیم‌‌‌ها تا تاریخ 29 دی‌ماه 45 روستا را شناسایی و نیازهای اولیه آن‌ها را به تیم مرکزی به‌منظور هماهنگی تهیه اقلام ارسال کردند. اقلام انتخاب شده بر اساس تجارب قبلی جمعیت در بحران و پک‌های طراحی شده برای گروه‌‌‌ها و زمان‌های مختلف در دوره امدادرسانی انتخاب و در زمان مناسب تهیه گردید.

به‌منظور کاهش زمان و هزینه ارسال اقلام، تهیه اقلام به اعضای جمعیت امام علی (ع) در شیراز سپرده شد. به‌صورت موازی سه ستاد در این شهر به‌منظور دریافت اقلام اهدایی مردم شیراز در تاریخ 25 دی‌ماه بازگشایی شد. در ادامه ستادهای شهرهای کرمان و بوشهر نیز بازگشایی شد.

در ادامه شرایط موجود در منطقه قصرقند (کاجو) نیز بر اساس نیازهای ارسال شده به‌گونه‌ای ارزیابی شد که در تاریخ 26 دی‌ماه تیم جمعیت به این منطقه اعزام شد. در تاریخ 23 دی‌ماه حساب جمعیت به‌منظور دریافت کمک‌های مردمی برای کمک به سیل‌زدگان در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام رسمی جمعیت اعلام گردید.

آب درون خانه‌ها آمد ولی چیز چندانی را با خود نبرد. فقر در مناطق شناسایی‌شده به‌وضوح دیده می‌‌شود. جاده‌ها پیش از آمدن سیل نیز ناهموار بوده‌اند. سرویس بهداشتی‌ای نبود که خراب شود. اکثر روستاها فاقد لوله‌کشی آب و گاز هستند. مردم بیش‌تر تقاضای تأمین زیرساخت‌ها را دارند تا اقلام مصرفی. مواردی مثل احداث دکل موبایل و یا ساخت پل شنیده شد. در اکثر مناطق موبایل آنتن نمی‌دهد. در روستاها تنها تا سطح ابتدایی مدرسه وجود دارد و تحصیل در سطوح بالاتر با توجه به جاده‌های نامناسب تقریباً غیرممکن به نظر ‌میرسد.

تیم‌های اعزامی پس از پخش خدمات اولیه در تاریخ‌های 3 بهمن ماه (رودبار)، 7 بهمن ماه (کاجو)، 13 بهمن ماه (جاسک)، 4 بهمن ماه (دلگان) از منطقه خارج شدند. پخش بخشی از تانکرها در منطقه رودبار جنوب در تاریخ 20 تا 22 بهمن ماه توسط تیمی دیگر انجام پذیرفت.

این گزارش فعالیت‌های جمعیت امام علی (ع) را در محدوده زمانی 24 دی‌ماه تا 22 بهمن‌ماه پوشش می‌دهد. پیش‌بینی‌های اولیه در زمینه فعالیت‌های مرحله دوم جمعیت امام علی (ع) با تمرکز بر استان سیستان و بلوچستان در این گزارش ارائه شده است که پس از انجام بررسی‌های اولیه فعالیت‌های مرحله دوم نیز آغاز خواهد گردید.

گزارش تکمیلی را می توانید در فایل زیر مطالعه فرمایید:

 

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *