اموزش مجازی ،برابر برای همه کودکان

آموزش مجازی، برابر برای همه‌ی کودکان؟!

این روزها که با تعطیلی مدارس، آموزش مجازی و اینترنتی جایگزین کلاس‌های حضوری شده، بی‌اختیار یاد کودکانی می‌افتیم که هرکدامشان وقتی در مدرسه ثبت‌نام می‌شدند خوشحال بودیم که می‌تواند مثل کودکان هم‌سنش صبح‌ها با شادی به مدرسه برود و دغدغه‌اش نوشتن تکالیف معلمش باشد؛ نه نگرانی از کم شدن فروش دستمال کاغذی در مترو! خوشحال بودیم که صبح‌ها روی نیمکت کنار هم‌کلاسی‌اش نشسته و چشمش به تخته است؛ نه اینکه روی صندلی مترو، اسکناس‌های مچاله را بشمارد!

با کودکان تماس گرفتیم و پی‌گیر وضعیت درسی‌شان در این اوضاع ‌شدیم.

تعدادی از مدارس که دارای کادر آموزشی متعهد و دل‌سوز به سرنوشت کودکان هستند، از زمان آغاز طرح آموزش مجازی، فعالیت آموزشی خود را آغاز نموده و پی‌گیر وضعیت درسی کودکان بودند؛ حتی یکی از کودکانمان که به دلیل شرایط خانواده از چند مدت پیش از شروع تعطیلی، مجبور به ترک مدرسه شده بود، آموزش آنلاین را با پی‌گیری دلسوزانه‌ی مددکار و معلم مدرسه‌اش به صورت اختصاصی و در همان اولین روزها شروع کرد.
این نشان از آن است که چیزی جز عشق و مسئولیت‌پذیری در وجود چنین معلمانی نمی‌تواند بازگوی پی‌گیری‌ و حمایت آن‌ها از کودکان در هر شرایطی باشد.

اما در این میان شاهد آن بودیم که با گذشت حدود دو ماه از تعطیلی مدارس چند تن از کودکان بلاتکلیف هستند، ارتباطی میان آنها و مدرسه هنوز برقرار نشده‌ است و از گوشه کنار حتی خبر می‌رسد که برخی از این مدارس به صرافت تشکیل گروهای مجازی و برگزاری کلاس‌های مجازی افتاده‌اند!

حال آنکه در مناطق محروم، چالش‌های بسیاری در بحث آموزش اینترنتی وجود دارد. مساله‌ی در آنکه، اتصال به اینترنت و پرداخت هزینه‌ی بسته‌های آن برای خانواده‌هایی که در پایین‌ترین سطح اقتصادی هستند و در این مدت به دلیل تعطیلی‌ها، در امرار معاش نیز دچار مشکل شده‌اند، چقدر امکان‌پذیر است؟

در محله‌ای مانند دروازه‌غار که در حالت عادی نیز مدرسه رفتن کودکان با موانع بسیاری روبرو است، در این شرایط خاص، حضور بسیاری از کودکان اقشار محروم، تعهد و نظارت دلسوزانه‌ی مدرسه و کادر آموزش را می‌‌طلبد تا کودکانی که شرایط اقتصادی و محیطی‌شان برای حضور در کلاس‌های مجازی جوابگو نیست، موانع سر راهشان رفع شود و این‌گونه از چرخه‌ی آموزش رسمی باقی بمانند. در این بین حضور سازمان‌های مردم‌نهاد نیز با توجه به ارتباط مستمر با این کودکان و خانواده‌هایشان می‌تواند در ارایه‌ی الگوهای کارآمد و تسهیل‌کننده در فرایند آموزش کودکان، موثر واقع گردد.

طرح این پست از ثریا دهقانی

اموزش مجازی ،برابر برای همه کودکان

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *