چگونه در ساختن آینده‌ای بهتر برای سرزمین خود و جهان سهیم شویم؟

به بهانه‌ی کمپین کاریکاتوریست‌ها برای کودکان زباله‌گرد

کمپین کاریکاتوریست‌ها برای کودکان زباله‌گرد

این روزها در فضای مجازی شاهد به راه افتادن کمپینی توسط کاریکاتوریست‌ها به نفع کودکان زباله‌گرد هستیم: #کمپین_کودکان_زباله_گرد

در این کمپین، کاریکاتوریست‌ها هر کدام اثری را برای این کودکان و درد و رنج آن‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها به تصویر کشیدند تا توجه جامعه را بیش از پیش متوجه آلام این کودکان نمایند. قشر کاریکاتوریست به خوبی الگویی را به همه‌ی جامعه برای پرداختن به مسائل اجتماعی و اقشار محروم جامعه نشان داد. الگویی که می‌تواند پاسخی به این سوال مکرر از سوی اقشار جامعه باشد که «از دست ما چه کاری برای این کودکان ساخته است؟»

همه‌ی ما دوست داریم که آینده‌ای بهتر برای سرزمین خود بسازیم. در سطحی بالاتر، این آرزو شاید برای کل دنیا هم باشد؛ اما سوال اساسی‌تر این است که آینده‌ی این سرزمین و آینده‌ی جهان به طور مشخص توسط چه کسانی ساخته خواهد شد؟

به یقین می‌توان گفت آینده توسط کودکان امروز ساخته می‌شود. پس هر آن چه در توان داریم باید برای ساختن شرایطی فراهم کنیم که در آن کودکان ما سهم خود را از حمایت‌های قانونی، فضای شهری و حقوق اولیه در زمینه‌ی بهداشت، آموزش و تغذیه دریافت کنند. در کشورهای توسعه یافته نیز از میان حقوق کودکان، زنان و مردان آن چه در اولویت قرار دارد حقوق کودکان است.

الگویی که امروز کاریکاتوریست‌ها به جامعه ارائه دادند الگویی است که قابل تعمیم به صنف وکلا، نقاشان، صنایع مختلف به منظور ارائه‌ی محصولات مختص کودکان و نوجوانان و حمایت از کودکان اقشار محروم جامعه، تئاتر و سینما، ورزشکاران و خلاصه همه‌ی اقشار جامعه است تا یک جنبش فعال در جامعه به نفع کودکان به خصوص کودکان محروم و آسیب‌دیده در جامعه به راه بیفتد و هر قشری متناسب با شغل و فعالیت خود، حرکتی به نفع مسائل مربوط به کودکان و احقاق حقوق ایشان انجام دهد.

ما نیاز به یک چرخش فرهنگی به سود کودکان برای ساختن آینده‌ای بهتر برای ایران و در سطحی بالاتر برای جهان هستیم. کافی‌ است همین امروز با خود بیندیشم که «من در شغل و حرفه‌ی خود چه کاری می‌توانم برای کودکان ایران و جهان انجام دهم؟»



 

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *