گزارش نیما مختاریان و سارا رضائی در بیست و دومین همایش کوچه گردان عاشق

ما را به سخت جانی خود این گمان نبود….

سالی سخت برای داوطلبان جمعیت امام علی، داوطلبانی که با وجود تمامی فشارها، همچنان برنامه ها و فعالیت ها را زنده نگه داشته اند.

گزارشی از نیما مختاریان از اعضای هیات امنای جمعیت و سارا رضائی از داوطلبان جمعیت امام علی

از جمله طرح های برگزار شده مهم از کوچه گردان سال 1399 تا 1400، می توان به طرح صفای سعی در ایام حج اشاره نمود، که در سالی که گذشت با توجه به وضعیت اقتصادی و پاندمی کرونا، تمرکز طرح بر روی تامین اجاره مسکن برای زنان سرپرست خانوار بود. طرح جدیدی که امسال در ایام محرم برنامه ریزی و اجرا شد، طرح خیمه گاه مهر بود برای خرید مسکن برای خانواده های مناطق محروم و روستایی که در شرایط ویژه ای قرار دارند. این طرح در اولین سال اجرای خود موفق به خرید 9 خانه برای 9 خانواده شد. از جمله می توان به خرید خانه برای مادر و دختری از استان های غربی ایران که پدر در اثر کولبری جان خود را از دست داده بود اشاره نمود و همچنین خرید خانه برای مادر و فرزندان کوچک که پسر کوچک خانواده برای تامین اجاره بهای خانه، مشغول به زباله گردی بود که خوشبختانه با تامین مسکن توانستیم این کودک را از چرخه زباله گردی خارج کنیم.

از جمله طرح های مهم دیگر امسال، برگزاری آیین کعبه کریمان با تمرکز بر روی کودکان و کار خیابان بود. با توجه به بازنمایی های غیرواقعی در حوزه کار کودک در سینمای خانگی و القای باند بودن کودکان کار و خیابان در ذهن مخاطبان، در این سال بنا گذاشتیم تا بار دیگر با جمع آوری آرزوهای کودکان کار و خیابان یادآور شویم که این اکثر قریب به اتفاق کودکان کار و خیابان سرچهارراه ها عضو باند و دسته ای نیستند. بلکه فرزند خانواده ای هستند که در اثر فقر، از کارافتادگی سرپرست خانوار، و یا آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد خانواده مجبور به کار و تامین معاش زندگی خانواده شان شده اند. در این طرح 130 آرزوی کودکان کار و خیابان جمع آوری شد. آرزوهای چون خوردن یک قطاب، داشتن یخچال، کار نکردن، ترک اعتیاد پدر از جمله آن ها بود.

طرح صدای پای آب، طرح تامین آب شرب روستاهای استان سیستان و بلوچستان که به یاد بود کودکانی که برای آوردن آب از هوتک ها و یا رودخانه ها جان شان را از دست داده اند و یا دچار قطع عضو شدن توسط جمعیت امام علی طراحی واجرا شده . تا امروز ۲ روستا هدف این طرح قرار گرفته اند که با توجه به نیاز خاص هر کدوم اقدامات اجرایی برای تامین آب شرب شان برنامه ریزی، تامین مالی و اجرا شده که در مراحل پایانی اجرا قرار دارند. روستاهای دیگری هم در ادامه در این طرح پوشش داده میشوند که در حال برنامه ریزی هستیم.

برنامه های مرتبط با دوران کرونا میتوان به طرح فاصله گذاری با گرسنگی اشاره نمود که در طی آن بیش از 20 هزار بسته های غذایی و بهداشتی در میان خانواده های مناطق محروم در سراسر کشور توزیع شده است. طرح از مهر بگو برای تامین گوشی های هوشمند برای پیشگیری از ترک تحصیل کودکان کار و مناطق حاشیه در دوران کرونا. بازگشایی و ادامه فعالیت تمامی خانه های ایرانی جمعیت امام علی در سراسر کشور به منظور حمایت از روند آموزشی، تحصیلی، بهداشتی و درمانی کودکان و اشتغال مادران.

برگزاری نشست های هم اندیشی محرومیت تحصیلی کودکان در دوران کرونا و نیز ایجاد تفاهم نامه با موسسه مهرگیتی به منظور ساخت مدارس در مناطق محروم استان های سیستان و بلوچستان؛ کرمان و خوزستان.

برگزاری جشنواره های مختلف آنلاین از جمله جشنواره کشوری داستان نویسی زرافه به همت نمایندگی شیراز، جشنواره هنری همه فرزندان خورشید، مسابقات کشوری قرآن به همت نمایندگی کرمانشاه، برگزاری جشنواره آنلاین بوی عیدی برای معرفی و حمایت از محصولات تولید شده در خانه های اشتغال توسط زنان سرپرست خانوار.

همچنین لازم به ذکر است که دقیقا همزمان با دادگاه انحلال جمعیت امام علی (ع)، داوطلبان این نهاد مدنی از اقصی نقاط کشور در حال امدادرسانی در مناطق ُآسیب دیده از زلزله بودند.

پیرامون پرونده‌ی دستگیری وبازداشت موسس و مدیرعامل (جناب آقای شارمین میمندی نژاد و سرکار خانم زهرا رحیمی) و چند نفر از اعضای هیات امنای جمعیت امام علی (ع) (خانم کتایون افرازه و جناب آقای مرتضی کی منش) که از ابتدای تابستان سال 99 آغاز شد و پس از بازداشت‌های طولانی مدت، به آزادی به قید وثیقه‌ی آن‌ها منجر شد همچنان در مرحله‌ی تحقیقات مقدماتی مفتوح بوده و به هیچ کیفرخواست یا حکم محکومیتی منتهی نشده است.

همچنین درخواست وزارت کشور برای صدور حکم انحلال جمعیت امام علی (ع) با سرعت عمل خارق‌العاده‌ای کمتر از 24 ساعت بعد از برگزاری تنها جلسه‌ی رسیدگی در مرحله‌ی بدوی منجر به صدور حکم انحلال این سازمان مردم‌نهاد از سوی دادگاه حقوقی شد اما این حکم نیز مورد تجدیدنظرخواهی جمعیت امام علی (ع) قرار گرفته است و هنوز  اثر قانونی ندارد. از این رو جمعیت امام علی (ع) همچنان در چارچوب قانون به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. و در حال رایزنی با مقامات وزارت کشور و معاونت حقوقی ریاست جمهوری می باشد.  فعالیت های جمعیت امام علی در حال حاضر برقرار می شود و کمک های مردمی نیز از طریق حساب های رسمی این جمعیت انجام می شود. لازم به ذکر است اعلام هرگونه شماره حساب شخصی مورد تایید جمعیت امام علی نیست.

 

و اما بیست و دومین آیین کوچه گردان عاشق….آیینی برای مبارزه با فقر، آیینی برای زدودن چهره فقر از شهر و کشورمان

یک شروع، شروع از یک کیسه، برای ورود به دنیای رنج‌های تو و زخم‌هایی که برداشته‌ای، ورود به دنیای کودکانه‌ات و آرزوهای رنگ به رنگت…یک شروع، شروع فریاد زدن رنج‌هایی که می‌کشی و سهمی که از دنیا داری! سهم شادی، امنیت، تغذیه مناسب، تحصیل، بازی، آرامش، هویت و کودکی کردن. مسئولیت من با یک کیسه مواد غذایی شروع شده اما تا برآورده شدن آرزوهای تو و احقاق حقوقت تمام نمی‌شود. مسئولیت من نشان دادن دردهای تو به دنیایی‌ست که به غذا دادن و خیرات کردن عادت کرده. رسالت من بیدار شدن و بیدار کردن جامعه‌ای است که با ندیدن و نشنیدن خو گرفته… یک شروع، شروع دیدن و نشان دادن دردهای تو برای رسیدن به دنیایی که سهم تو گرسنگی، رنج و آزار نباشد! در این شروع همراه باشید! در ۲۲ اُمین همایش #کوچه_گردان_عاشق

در مورد گستردگی جغرافیایی این طرح عرض کنیم که این طرح از شیراز و ساری، تبریز و ایلام و کرمان، آمل، رمشک (استان کرمان) و کرمان، بوشهر، گرگان و گنبد، اردبیل و قم و مشهد، سبزوار و کرمانشاه، اصفهان، سقز و اهواز، لرستان  و سردشت، هیرمند، زاهدان، میرجاوه، خاش، سرباز و قصرقند، لاشار و نیکشهر،همچنین در شهرها و محله مختلف استان البرز، چون ملک آباد و کلانشهر تهران، شهریار و شهرری، پاکدشت، لب خط شوش، رباط کریم، آفتاب، احمدآباد مستوفی، دروازه غار، خاکسفید، مولوی، بومهن، سرآسیاب و قرچک این آیین اجرا می شود.

مسائلی که در تمامی این محلات شاهد بودیم، اعتیاد، کودک آزاری، ازدواج اجباری کودکان در محلات حاشیه و کار کودک هست که میتوان به عواملی چون فقر، عدم توازن دسترسی به منابع و فرصت ها و غفلت ها و عدم همت و عزم جدی برای رسیدگی صحیح به وضعیت مناطق حاشیه اشاره نمود. بخش بزرگی از هزینه های این طرح از طریق مشارکت مالی خرد تعداد زیادی از اقشار متوسط هستند که از خود خیرین برای توزیع و حضور در این محلات دعوت به عمل می آید. کوچه گردان عاشق به نوعی شاید بتوان گفت آیینی است برای توبه عملی نسبت به آنچه که نامش را حق الناس یا همان مسئولیت اجتماعی میگذاریم که بر دوش تک تک اعضای جامعه قرار دارد. حق الناسی که به واسطه بی توجهی و غلفت نسبت به اقشار آسیب دیده برگردن شان قرار دارد. کوچه گردان به نوعی یادآوری است برای داشتن دین عمل گرا و اجتماعی. کوچه گردان عاشق قرائتی از مولا علی (ع) برای حضور مستمر در کنار کودکان و افراد آسیب دیده شهر است. آنگاه که ایشان می گوید “خدا را خدا را درباره یتیمان” مبادا گاه سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوق شان ضایع شود.

 

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *